قرص سیپروفلوکساسین؛ نحوه مصرف و عوارض آن

قرص سیپروفلوکساسین؛ نحوه مصرف و عوارض آن


منبع: اوما

323

1398/4/31

20:43


قرص سیپروفلوکساسین؛ نحوه مصرف و عوارض آن

نام علمی دارو: سیپروفلوکساسین-Ciprofloxacin 

گروه دارویی : داروهای آنتی باکتریال


قرص سیپروفلوکساسین چیست؟

قرص سیپروفلوکساسین چیست

این دارو برای درمان انواع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. سیپروفلوکساسین متعلق به یک کلاس از داروهای به نام آنتی بیوتیک کینولون می باشد. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) اثر نخواهد کرد. مصرف آنتی بیوتیک زمانی که نیازی به مصرف آن نیست، باعث می شود این دارو برای درمان عفونت های آینده اثر نکند.

نحوه مصرف سیپروفلوکساسین

- قبل از شروع مصرف سیپروفلوکساسین و هر بار که دوباره آن را خریداری می کنید، راهنمای دارو را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

- این دارو می تواند با غذا یا بدون غذا، همانطور که پزشک توصیه کرده است، معمولا دو بار در روز (هر 12 ساعت) صبح و عصر، مصرف شود.

- قبل از مصرف دارو به مدت 15 ثانیه ظرف دارو را تکان دهید. دوز دارو را با استفاده از دستگاه اندازه گیری / قاشق خاص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز دارو به درستی اندازه گیری نشود. محتویات سوسپانسیون را نجوید.

- از سوسپانسیون با لوله های تغذیه ای استفاده نکنید زیرا سوسپانسیون ممکن است لوله را مسدود کند.

- دوز دارو و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. در حالی که این دارو را مصرف می کنید، به مقدار زیاد مایعات بنوشید مگر اینکه پزشک شما به شما غیر این حالت را توصیه کند.

- این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از مصرف سایر محصولاتی که ممکن است به آن متصل شوند و اثر آن را کاهش دهند، مصرف کنید. از داروساز خود درباره سایر محصولاتی که مصرف می کنید بپرسید. بعضی از نمونه ها عبارتند از: کویناپریل، سولامر، سوکرالفت، ویتامین ها / مواد معدنی (شامل مکمل آهن و روی) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم (مانند آنتی اسیدها، راه حل دی انواسین، مکمل کلسیم).

- غذاهای غنی از کلسیم، از جمله محصولات لبنی (مانند شیر، ماست) یا آبمیوه غنی از کلسیم، می توانند تاثیر این دارو را کاهش دهند. این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از خوردن غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید، مگر اینکه این غذاها را به عنوان بخشی از وعده غذایی بزرگتر حاوی غذاهای دیگر (غنی از کلسیم) مصرف کنید. این غذاهای دیگر باعث کاهش اثر اتصال کلسیم می شوند.

- از داروساز یا پزشک خود در مورد استفاده از مکمل های تغذیه ای / جایگزین با این دارو سوال کنید.

- برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک ها را در فاصله زمانی مناسب قرار دهید. برای کمک به یادآوری دارو، هر روز این دارو را در یک زمان خاص مصرف کنید.

- این دارو را تا اتمام مقدار تجویز شده مصرف کنید؛ حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شدند. توقف زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.


مقدار مصرف قرص سیپروفلوکساسین

اَشکال دارویی سیپروفلوکساسین

قرص ، محلول تزریقی.

CIPRO XR و قرص های با آزاد سازی فوری سیپروفلوکساسین قابل تعویض نیستند. Cipro XR باید به صورت خوراکی یک بار در روز مصرف شود.

سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری

  • عفونت ادراری بدون دلیل 500 میلی گرم هر 24 ساعت 3 روز
  • عفونت مجاری ادراری و پیلونفریت بدون عارضه حاد 1000 میلی گرم هر 24 ساعت 14-7 روز

 قرصهای CIPRO XR

باید به طور کامل مصرف شوند و نباید نصف یا خرد یا جویده شوند.

• مصرف همزمان Cipro XR با محصولات لبنی (مانند شیر یا ماست) یا تنها با محصولات تقویت شده با کلسیم باید اجتناب شود زیرا ممکن است جذب کمتری داشته باشد. یک فاصله دو ساعته بین مصرف قابل توجه کلسیم (بیشتر از 800 میلی گرم) و دوز مصرفی با CIPRO XR توصیه می شود.

• نوشیدن کافی مایعات برای بیماران دریافت کننده CIPRO XR باید برای جلوگیری از تشکیل ادرار بسیار غلیظ حفظ شود. 

سیپرو اختلال عملکرد کلیه

- در بیماران مبتلا به پیلونفریت بدون عارضه CUTI و حاد با کراتینین کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه، دوز CIPRO XR باید از 1000 تا 500 میلی گرم در روز کاهش یابد. مصرف قرص های سیپروفلوکساسین 1000 میلی گرم XR در این جمعیت بیمار توصیه نمی شود.

- برای بیماران همودیالیز یا دیالیز صفاقی، CIPRO XR پس از انجام دیالیز کامل (حداکثر دوز 500 میلی گرم سیپروفلوکساسین XR هر 24 ساعت) باید تجویز شود. استفاده از سیپروفلوکساسین 1000 میلی گرم XR در این جمعیت بیمار توصیه نمی شود.

- برای بیماران دیالیز صفاقی مستمر (CAPD)، حداکثر دوز باید 500 میلی گرم در هر 24 ساعت باشد.


عوارض قرص سیپروفلوکساسین

 

عوارض قرص سیپروفلوکساسین

تهوع، اسهال، سرگیجه، سردرد یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است و می داند منافع این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود هر گونه عوارض جانبی جدی به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • کبودی/ خونریزی غیر معمول
  • علائم عفونت جدید : مانند تب مداوم، گلودرد مداوم
  • علائم نارسایی کلیه : مانند تغییر در مقدار ادرار، ادرار قرمز / صورتی
  • علائم مشکلات کبدی مانند : خستگی غیرمعمول، درد معده / شکم، تهوع / استفراغ مداوم زردی چشم / پوست، ادرار تیره

اگر عوارض جانبی بسیار جدی دارید، از جمله:

  • سرگیجه شدید
  • ضربان قلب سریع / نامنظم

به موقع به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستروم دیفیسیل) به علت نوع باکتری مقاوم می شود. این بیماری ممکن است در طول درمان یا هفته ها یا ماهها پس از توقف درمان دیده شود. در صورت پیشرفت این علائم، به پزشک خود بگویید:

  • اسهال مداوم
  • درد شکم یا گرفتگی شکم
  • خون / مخاط در مدفوع شما

در صورت داشتن هر یک از این علائم از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد افسردگی استفاده نکنید، زیرا این محصولات ممکن است این مشکلات را بدتر کند. استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب بثورات دهانی یا عفونت مخمر جدید شود. اگر بثورات سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش بسیار حساس آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه هر یک از علائم زیر را شدید به پزشک اطلاع دهید:

  • جوش
  • خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

لیست بالا فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.


موارد احتیاط و هشدار قرص سیپروفلوکساسین

قبل از مصرف سیپروفلوکساسین، اگر به این دارو یا سایر آنتی بیوتیک های کینولون مانند نورفلوکساسین، گوفی فلوکساسین، لووفلوکساسین، مکسیفلوکساسین یا آفلوکساسین یا مواد دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، به پزشک یا داروساز خود در خصوص سابقه پزشکی خود بگویید به ویژه دیابت، مشکلات قلبی (مانند حمله اخیر قلبی)، مشکلات مفصلی / تاندون (مانند تاندونیت، بورسیت)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، اختلالات روانی / خلق و خوی مانند افسردگی، میستنی گراویس، مشکلات عصبی (مانند نوروپاتی محیطی)، تشنج، بیماری که خطر ابتلا به تشنج را افزایش می دهد (مانند آسیب مغز / سر، تومور مغزی، آترواسکلروز مغزی).

سیپروفلوکساسین ممکن است یک بیماری را ایجاد کند که بر ریتم قلب (طولانی شدن فاصله QT) تاثیر بگذارد. طولانی شدن فاصله QT به ندرت می تواند موجب ضربان قلب سریع / بی نظم و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، خستگی) شود که به مراقبت های پزشکی نیاز دارند.

در صورت داشتن برخی بیماری ها یا مصرف برخی داروها که موجب طولانی شدن فاصله QT می شود، خطر طولانی شدن فاصله QT افزایش می یابد. قبل از مصرف سایپروفلوکساسین، به پزشک یا داروساز خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید و مشکلات و بیماری های خود بگویید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، طولانی شدن فاصله QT در EKG)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص (طولانی شدن فاصله QT در EKG، مرگ ناگهانی قلب).

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر ابتلا به طولانی شدن فاصله QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاص (مانند دیورتیک / قرص های آب) یا در صورت داشتن بیماری هایی نظیر عرق شدید، اسهال یا استفراغ، افزایش یابد. در خصوص مصرف سایپروفلوکساسین با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است به ندرت باعث تغییرات شدید قند خون شود، به ویژه اگر دیابت دارید. قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. علائم قند خون بالا نظیر افزایش تشنگی / ادرار را زیر نظر داشته باشید. سیپروفلوکساسین ممکن است اثرات کاهش قند خون را افزایش دهد. همچنین نشانه های قند خون پایین نظیر عرق ناگهانی، لرز، ضربان قلب سریع، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه، یا سوزش دست / پا را زیر نظر داشته باشید.

بهتر است قرص های گلوکز یا ژل برای درمان قند خون پایین همراه داشته باشید. اگر این فرم های قابل اطمینان گلوکز را همراه ندارید، قند خون خود را با خوردن یک منبع غنی از قند مانند شکر قهوه ای، عسل یا آب نبات، یا نوشیدن آب میوه یا نوشابه های گازدار، بالا ببرید. در مورد واکنش و استفاده از این محصول به پزشک خود اطلاع دهید. برای کمک به جلوگیری از قند خون پایین، به طور منظم غذا بخورید و هیچ وعده غذایی را از دست ندهید. اگر واکنشی در مقابل دارو رخ دهد، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک دیگری را تجویز کند تا داروهای دیابت شما را تنظیم کند.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا می تواند موجب سرگیجه شود. در صورت مصرف این دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هشیاری دارد انجام ندهید. مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا استفاده می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور خورشید حساس تر کند. زمان قرار گرفتن در معرض خورشید را محدود کنید. از قرار گرفتن در معرض لامپ های خورشیدی اجتناب کنید. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و در هنگام خارج شدن از خانه لباس محافظ استفاده کنید. در صورت بروز آفتاب سوختگی و یا قرمزی/ تورم پوست، به پزشک خود اطلاع دهید.

سیپروفلوکساسین ممکن است باعث شود واکسن های زنده باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی اثر نکنند. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود در خصوص تمام محصولاتی که مصرف می کنید بگویید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی).

این دارو حاوی ساکروز است و در صورت داشتن بیماری متابولیکی نادر (مانند عدم تحمل فروکتوز، کمبود سوکساز - ایزومالتاز، مالاج جذب گلوکز - گالاکتوز) توصیه نمی شود.

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه مشکلات مفصلی / تاندون حساس باشند.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو داشته باشند، به ویژه مشکلات مربوط به تاندون (به ویژه اگر کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون یا هیدروکورتیزون را نیز مصرف می کنند) و طولانی شدن فاصله QT .

مصرف سیپروفلوکساسین در بارداری

FDA طبقه بندی : C. لازم است كه براي رژيم درماني آنتراكس، خانم‌هاي باردار دوز معمول دارو را دريافت كنند. در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی مصرف شود که مورد نیاز باشد. در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود بحث کنید.

مصرف سیپروفلوکساسین در شیردهی

اين دارو ممكن است در شير ترشح شود. قطع شيردهي در دوران مصرف اين دارو، براي جلوگيري از بروز مسموميت جدي در نوزاد، توصيه مي‌شود.


تداخلات دارویی سیپروفلوکساسین

تداخلات دارویی قرص سیپروفلوکساسین

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که مصرف میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون اجازه پزشک خود دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دوز ندهید.

1- برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: "رقیق کننده های خون" (مانند آکنوکومارول، وارفارین)، استرانسیم.

2- بسیاری از داروها علاوه بر سیپروفلوکساسین ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن فاصله QT) تاثیر بگذارند از جمله آمیودارون، دوفلیتید، کینیدین، پروکاریامین، سوتالول و دیگر موارد.

3- این دارو می تواند دفع سایر داروها را از بدن شما کاهش دهد، که ممکن است بر کارکرد آنها تأثیر بگذارد. نمونه هایی از داروهای متداول شامل دوولتسستین، پیرفنیدون، تاسیملتون، تیزانیدین، و غیره هستند.

4- از نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی هایی حاوی کافئین (قهوه، چای، کولا)، خوردن مقدار زیادی شکلات یا مصرف محصولات بدون نسخه حاوی کافئین اجتناب کنید. این دارو می تواند اثرات کافئین را افزایش و یا ادامه دهد.

5- اگرچه اکثر آنتی بیوتیک ها بر روش های کنترل بارداری هورمونی مانند قرص ها، پچ ها و حلقه ها تاثیر می گذارند، چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. این مسئله می تواند به حاملگی منجر شود. اگر از روش های کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

6- سیپروفلوکساسین، مهارکننده متابولیسم متابولیزه کننده سیتوکروم P450 1A2 (CYP1A2) انسان است. همراهی CIPRO XR با داروهای دیگر که به طور عمده توسط CYP1A2 متابولیزه می شود، باعث افزایش غلظت پلاسما در این داروها می شود و می تواند منجر به عوارض بالقوه قابل توجه شود.

7- تیزانیدین منع مصرف مصرف همزمان تیزانیدین و CIPRO XR به علت افزایش اثرات تنگی نفس و آرام بخشی تیزانیدین، منع مصرف دارد.

8- تئوفیلین اجتناب از مصرف (قرار گرفتن در معرض پلاسما افزایش و طولانی می شود) مصرف همزمان CIPRO XR با تئوفیلین ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری در سیستم عصبی مرکزی (CNS) یا سایر عوارض جانبی شود. اگر مصرف همزمان قابل اجتناب نیست، سطوح سرمی تئوفیلین را کنترل کرده و دوز را به صورت مناسب تنظیم کنید.

9- داروهای شناخته شده برای طولانی QT شدن فاصله  اجتناب از مصرف Cipro XR ممکن است طولانی شدن فاصله QT را در بیمارانی که از این قرص دریافت می کنند موجب طولانی شدن فاصله QT می شود (به عنوان مثال، آنتی آریتمیک کلاس IA یا III، ضد افسردگی های سه حلقه ای، ماکرولیدها، داروهای ضدپرسی).

10- داروهای ضد دیابت خوراکی با احتیاط استفاده کنید اثر گلوکز کاهش می یابد مصرف هم زمان CIPRO XR و داروهای خوراکی آنتی دیابتیک، عمدتا سولفونیل اوره (به عنوان مثال، گلوبئورید، گلومپریاید) موجب هیپوگلیسمی شدید می شود. در صورت مصرف CIPRO XR با داروهای خوراکی ضد دیابتی، گلوکز خون را کنترل کنید.

11- فنیتوین مصرف با احتیاط تغییرات سطح سرمی فنوتیوین (افزایش و کاهش) برای جلوگیری از از دست دادن کنترل تشنج همراه با کاهش سطح فنیتوین و جلوگیری از واکنش های جانبی ناشی از مصرف بیش از حد فینتوئین مصرف فنیتوئین نظارت شود.

12- سیکلوسپورین مصرف با احتیاط (افزایش گذرا در کراتینین سرم) نظارت بر عملکرد کلیه (به ویژه کراتینین سرم) زمانی که CIPRO XR همراه با سیکلوسپورین مصرف می شود.

13- داروهای آنتی کلاژن مصرف با احتیاط (افزایش تاثیر آنتی کلاژن) این خطر ممکن است با عفونت، سن و وضعیت کلی بیمار متفاوت باشد به طوری که سهم CIPRO XR در افزایش INR (نسبت نرمال بین المللی) برای ارزیابی دشوار است. 

14- متوترکسات استفاده با احتیاط ممنوعیت انتقال متوترکسات کلیوی لوله ای به طور بالقوه منجر به افزایش سطح پلاکت متوترکسات می شود افزایش احتمال خطر واکنش های متوترکسات مرتبط با سمیت. بنابراین، بیماران تحت درمان با متوترکسات، زمانی که همراه با CIPRO XR درمان شوند، به دقت مورد بررسی قرار می گیرند.

15- روپینیرول مصرف با احتیاط نظارت بر اثرات جانبی ناشی از روپینیرول و تنظیم دوز مناسب روپینیرول در طی و به زودی پس از همراهی با CIPRO XR توصیه می شود.

16- کلوزاپین مصرف با احتیاط نظارت دقیق واکنش های جانبی مرتبط با کلوزاپین و تنظیم مناسب دوز کلوزاپین در طی و در مدت کوتاهی پس از همراهی با CIPRO XR توصیه می شود.

17- NSAIDs مصرف با احتیاط داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (اما نه استیل سالیسیلیک اسید) در ترکیب دوزهای بسیار بالایی از کینولون ها باعث تحریک تشنج می شوند.

18- سیلدنافیل با احتیاط مصرف کنید  سمیت سیلدنافیل را تحت نظارت قرار دهید.

19- دوولتسستین مصرف با احتیاط سمیت دوولتسستین مورد نظارت قرار گیرد.

20- مشتقات کافئین / Xanthine مصرف با احتیاط CIPRO XR مانع تشکیل پارافسانتین پس از مصرف کافئین (یا محصولات حاوی پنتوکسیفیلین) می شود. سمیت xanthine را تحت نظر قرار دهید و دوز دارو را در صورت لزوم تنظیم کنید.

21- زولپیدم اجتناب از مصرف همراهی با سیپروفلوکساسین ممکن است سطح خون زولپیدم را افزایش دهد، استفاده همزمان توصیه نمی شود

1- 2Web team. Ciprofloxacin. www.webmd.com.2019

2- John P. Cunha. Cipro(Ciprofloxacin) side effects drug center. www.rxlist.com. Last reviewed on RxList 5/14/2018

دکتر شاداب برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك دكتراي حرفه اي داروسازي از دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه مي باشد. از فعالیت های عمده دکتر برزویی میتوان به مشاوره دارويي و تداخلات دارويي، مشاوره پوست و مو و مكمل هاي مربوطه، مكمل هاي بارداري و شيردهي و مشاوره در زمینه مكمل هاي مادر و نوزاد اشاره کرد. پايان نامه ايشان در زمينه برسي برون تني اثرات فعاليت ضدقارچي كاكل ذرت بر روي تعدادي از درماتوفيتزهاي شايع و شناسايي و تعيين مقدار دسته تركيبات شاخص است و در این زمینه مقالاتی در دست چاپ دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو