خالی کردن ذهن با چند تکنیک ساده و کاربردی

خالی کردن ذهن با چند تکنیک ساده و کاربردی


منبع: آرگا

103

1400/5/12

13:28


ذهن انسان در طول روز از افکار و اندیشه های گوناگونی پر می شود که برخی از این افکار را باید از بین برد و برای انجام این کار کافی است تا از تکنیک های خالی کردن ذهن استفاده کنید و از شر افکار مزاحم خود خلاص شوید.

تکنیک هایی که برای خالی کردن ذهن به کار برده می شوند در حقیقت تکنیک های برای آرامش اعصاب، پاک سازی مغز از افکار آزار دهنده، استراحت دادن به مغز و یا نظم دادن به آن است که با توجه به این موارد شما متوجه می شوید که این فعالیت دارای چه درجه از اهمیت است. بیشتر فعالیت ها و حرکاتی که برای پاک سازی ذهن صورت می گیرد شامل حرکات مدیتشین هستند.

خالی کردن ذهن از افکار منفی

روش خالی کردن ذهن:

روش های مختلفی برای خارج کردن افکار از ذهن وجود دارد که همانطور که بیان شد برخی از آن ها شامل حرکات مدیتشین هستند و برخی شامل فعالیت های مشاوره ای همچون تغییر نگرش و مثبت اندیش می باشند. اما در دسته ای دیگر از این فعالیت های نیز می توان به برون ریزی ذهن افراد اشاره کرد.

 برای تبیبن بهتر خالی شدن ذهن، شباهت ذهن و کامپیوتری به خوبی نشان دهنده این است که ذهن به چه مقدار می تواند اطلاعات جمع کند و در نتیجه باید این اطلاعات را در زمانی از ذهن خود خارج نماید. تا در نهایت به عملکرد بهتر ذهن و بالا رفتن سرعت آن منجر شود.

ما در اینجا از تکنیک های موثر بیرون ریزی ذهن برای خالی شدن آن استفاده می کنیم که دارای تاثیرات مثبتی در نظم دهی به ذهن شما هستند.

نظم دادن به ذهن

نوشتن:

یکی از تکنیک هایی که می توانید در این زمینه از آن استفاده کنید نوشتن مطالبی است که در ذهن شما به طور پراکنده وجود دارد و شما نیازمند به نظم دهید و در نهایت به حذف برخی از آن ها هستید تا به آرامش ذهنی بیشتری دست پیدا کنید.

نوشتن موارد کلیدی:

در نوشتن باید دقت کنید که موارد کلیدی و کلی را بیان کنید زیرا همانطور که می دانید ذهن مسائل مختلفی را در خود جای می دهد و شما طبیعتا نمی توانید تمام این موارد را ذکر کنید. بنابراین در اینجا باید از تکنیک ۱۵ دقیقه ای استفاده کنید یعنی با در نظر گرفتن مدت ۲۵ دقیقه هر مورد کلی که به ذهن شما خطور می کند را بیان کنید در این ۱۵ دقیقه شما می تواند نکات مهم و کلیدی ذهن خود را تخلیه کنید.

بعد از این که به مواردی از نکات و فعالیت های مهم در ذهن خود دست یافتید باید می توانید آن ها را بر حسب اهمیت اولویت بندی کنید و در صورت نیاز موارد اضافی را حذف کنید. بعد از انجام این عملیات شما به راحتی متوجه خالی شدن ذهن خود از افکار پراکنده و اضافی خواهید شد.

خالی کردن مغز و ذهن

مدیتیشن:

مدیتشین نیز زمانی که موجب دور ریختن انرژی منفی از ذهن شما می شود نوعی از حرکات برون ریزی ذهن محسوب می شود. انجام دادن حرکات مدیتیشن برای برخی از افراد دشوار است اما با قرار دادن آن در یک برنامه ریزی روزانه می توانید راحت تر آن ها را انجام بدهید.

حرکات مربوط به ریلکس کردن، تمرکز حواس و تنفس عمیق از جمله حرکات مهم در مدیتیشن هستند که برای جنبه های مختلف تقویت ذهن مورد استفاده قرار می گیرند.

پاکسازی کردن ذهن

تمرکز:

برخی از روانشناسان بالا بردن تمرکز حواس را معیاری برای پاکسازی ذهن می دانند و بیان می کنند که در زمان هایی که دچار آشفتگی فکری هستید می توانید با سکوت کردن تمرکز خود را بالا ببرید و از نتایج آن بهره مند شوید.

پیاده روی

یکی از راهکارهای مفید و موثر جهت خالی کردن ذهن قدم زدن و پیاده روی می باشد زیرا، باعث آرام شدن ذهن تان و آزاد شدن انرژی جمع شده در بدن تان می شود بنابراین، در زمان زیاد بودن افکار در سرتان بهتر است کمی قدم پیاده روی کرده و دفتری همراه خود داشته باشید تا تمام چیزی که باعث مشغول شدن ذهن تان می شود را یادداشت کنید و یا در زمان راه رفتن با خودتان حرف بزنید.

راهکارهای پاکسازی ذهن

خوابیدن

به منظور پاکسازی ذهن از افکار بیهوده و بی ارزش، خواب نقش بسیار مهمی دارد از این رو، در شب خوابی با کیفیت و کافی داشته باشید زیرا، با خوابیدن قسمتی زیادی از ذهن خالی خواهد شد.

نوشیدن آب

نوشیدن آب به منظور خالی شدن ذهن از افکار بیهوه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از این رو، به منظور داشتن آرامش ذهن و از بین رفتن سموم از بدن نوشیدن آب را فراموش نکنید تا تمرکز بهتری داشته باشید.

پاکسازی ذهن با چند روش

تمیز کردن محیط زندگی

شاید تمیز کردن محیط جهت خالی کردن ذهن از افکار پوسیده برای تان کمی عجیب باشد اما طبق تحقیقات انجام داده شده آشفتگی و بی نظمی سبب بروز افسردگی، اضطراب و افکار منفی خواهد شد و تمیز مرتب کردن محیط منزل سبب کاهش تمامی این مشکلات خواهد شد و کمک زیادی به پاکسازی ذهن می کند.

آشفته نکردن صبحتان

بعد از بیدار شدن سریعا به سراغ تلفن همراه تان نروید زیرا، اینکار باعث مشغول شدن ذهن تان خواهد شد و همچنیبن شب ها در زمان خوابیدن تلفن همراه تان را در مکانی به جز اتاق خواب قرار دهید تا فضای آرامش بخش ایجاد شود و در واقع پیش از خوردن صبحانه اجازه ندهید برخی خبر ها ذهن تان را مشغول کند.

 همچنین توجه به این نکته که آیا خنده درمانی روی سلامت جسم و ذهن تاثیری دارد؟نیز می توانید به راحتی می تواند به افزایش تمرکز ذهن و نظم دادن به آن کمک کند، در پایان به شما پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو