آیین تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صبح مروز در تهران برگزار شد در رسانه های شرق اسیا به ویژه چین، هند و کره جنوبی بازتاب داشت.

 "سی جی تی ان"، تلویزیون انگلیسی زبان چین که در گزارشی نوشت: مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی روز سه شنبه از سوی مقام معظم رهبری ایران برگزار شد.

تلویزیون چین با اشاره به پخش این مراسم از تلویزیون ایران نوشت: رئیس جمهوری جدید ایران در سخنرانی خود در این مراسم گفت که گام هایی برای لغو تحریم های آمریکا بر می دارد.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین هم در گزارشی نوشت: آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه حکم ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران را تنفیذ کرد.

این گزارش نوشته است: رئیسی خرداد سال جاری با وعده بهبود شرایط اقتصادی که به شدت تحت تاثیر تحریم های ایالات متحده و همه گیری کرونا قرار گرفته است، توسط ایرانیان به عنوان هشتمین رئیس جمهوری این کشور از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ انتخاب شد.

شینهوا در مورد سیاست خارجی نوشت: رئیسی اولویت خود را تقویت همکاری و تعامل با جهان اعلام کرده است.

خبرگزاری رسمی "ای ان آی" هند نیز امروز در گزارشی از تهران گزارش داد که آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حکم سید ابراهیم رییسی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران تنفیذ کرد.

این خبرگزاری با اعلام اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب روز پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، نوشت: قرار است بیش از ۱۰۰ میهمان از مقامان ۷۳ کشور جهان در الین مراسم شرکت کنند.

این گزارش با اعلام اینکه رئیسی پنجشنبه لیستی از وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی خواهد کرد نوشت: با توجه به قوانین ایران رهبر ایران ایران قبل از مراسم تحلیف باید حکم رئیس جمهوری را تنفیذ و تایید کرده باشد.

براساس این گزارش، رئیسی روز پنجشنبه گفت که برنامه جامعه ای برای نجات جمهوری اسلامی از بحران شدید اقتصادی آن و همچنین بحران شدید بهداشتی ناشی از گسترش ویروس کرونا دارد.

روزنامه ایندیا تودی هند نیز امروز با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب ایران نوشت که مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید ایران نیز روز پنجشنبه در مجلس ایران برگزار می شود.

این گزارش ضمن اشاره به اینکه مراسم سوگند رئیس جمهوری منتخب ایران با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف در تهران برگزار خواهد شد افزود: اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند با انجام سفری به تهران، به عنوان نماینده این کشور در این مراسم تحلیف شرکت کند.

براساس این گزارش، وی در سفر پیشین خود در مسیر روسیه در تهران توقف کرده و با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت وگو کرده بود و در این دیدار خود پیام شخصی نارندرا مودی نخست وزیر هند را به رئیس‌جمهوری منتخب ایران تحویل داده بود.

یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی هم در گزارشی ضمن پرداختن به این مراسم نوشت: «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران این هفته به تهران سفر می کند.

در این گزارش آمده است: چوی قرار است روز پنجشنبه در مراسم تحلیف رئیسی که در انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن جانشین حسن روحانی شد، شرکت کند.

به گفته وزارت خارجه کره جنوبی، چوی در مدت اقامت خود در تهران همچنین با عباس عراقچی، همتای خود، دیدار و درباره روابط دوجانبه و دیگر مسائل صحبت خواهد کرد.

این وزارتخانه در بیانیه مطبوعاتی خود نوشته است: "انتظار می رود سفر چوی به ایران فرصتی برای تقویت روابط بین کره جنوبی و ایران پس از آغاز به کار دولت رئیسی باشد.