کلاهبرداری با ترفند احراز هویت ارز‌های دیجیتال

منبع: برترین ها

69

1400/5/12

17:54


رئیس پلیس فتا پایتخت از دستگیری یک کلاهبردار حرفه‌ای خبر داد که با ترفند مشاوره و خدمات احراز هویت ارزهای دیجیتال ۵۰ فقره کلاهبرداری کرده بود.

فارس: سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران از دستگیری یک کلاهبردار حرفه ای خبر داد که به بهانه مشاوره و خدمات احراز هویت ارزهای دیجیتال 200 میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بود.

سرهنگ معظمی گودرزی در تشریح جزئیات خبر فوق اظهار داشت: شهروندی به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد که حساب کاربری اش که در آن معادل 30 میلیارد ریال ارز دیجیتال داشت دچار مشکل شده بود و پس از جستجو در فضای مجازی با یک سایت متعلق به یک صرافی خارجی که به کاربران ایرانی خدمات مشاوره ای مبنی بر احراز هویت و کشف رمز ارزهای مختلف می داد آشنا شد.

شاکی در ادامه توضیح داد که باتوجه به اینکه سایت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیک نیز داشت بدون بررسی اصالت نماد، بنا به درخواست مدیران سایت، کلیه اطلاعات خود را در خصوص مدارک هویتی، ایمیل، نام کاربری و رمز عبور خود در اختیار آنان قرارداده و در نهایت مبلغی را نیز برای کارمزد واریز کردم اما بعد از گذشت 2 روز کاربران این سایت با بنده تماس گرفته و اذعان داشتند که امکان احراز هویت حساب کاربری ام وجود ندارد و با بررسی بیشتر متوجه شدم نام کاربری و رمز عبورم تغییر کرده و تمام ارزهای دیجیتال داخل حساب کاربری سرقت شده است.

رئیس پلیس فتا تهران با اشاره به اینکه در تحقیقات سایبری، هویت واقعی و مخفیگاه متهم شناسایی شد، افزود: پس از هماهنگی های قضائی متهم در مخفیگاهش در یکی از محله‌های شمالی تهران دستگیر و به همراه تجهیزات هوشمند به پلیس فتا انتقال یافت.

رئیس پلیس فتا پایتخت تصریح کرد: متهم در بررسی های بیشتر به 50 فقره کلاهبرداری به همین شیوه اعتراف و اقرار کرد که با طراحی یک سایت جعلی احراز هویت حساب های کاربری ارز دیجیتال با نام یک صرافی معتبر خارجی با ادعای توانایی در احراز هویت و خدمات ارز دیجیتالی از متقاضیان و خریداران ارزهای دیجیتال کلاهبرداری کرده است.

وی با تاکید براینکه کاربران ارزهای دیجیتال از یک ایمیل منحصر به فرد و گذر واژه ای قوی برای کیف پول و حساب های کاربری ارزهای دیجیتال استفاده کنند و به هیچ وجه اطلاعات خود را فراموش و گم نکنند، ادامه داد: کارشناسان ارزش ریالی ارزهای دیجیتال سرقت شده را 200 میلیارد ریال برآورده کرده اند.

سرهنگ گودرزی گفت: اکثر مشکلات کاربران تنها به دلیل نا آشنا بودن افراد با خرید و فروش و تهیه ارزهای دیجیتال و در نتیجه عدم رعایت نکات امنیتی مربوط به آن است.

وی افزود: در صورت بی توجهی به تنظیمات امنیتی کیف پول ها و عدم نگهداری درست رمزهای خصوصی و عمومی خود و ... افراد با خطرات امنیتی جدی مواجه می شوند و احتمال اینکه سرمایه های خود را از دست بدهند، وجود دارد.

رئیس پلیس فتا تهران به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان به هویت ها در فضای مجازی اعتماد نکرده و اطلاعات محرمانه خود از جمله اطلاعات هویتی، ایمیل، نام کاربری و رمز عبور حساب های کاربری دیجیتال و ... را به هیچ عنوان در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند؛ همچنین توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و همواره مراقب ترفند کلاهبرداران و سودجویان باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو