نقد فیلم F9 (سریع و خشن ۹)

منبع: فوت و فن

169

1400/5/12

18:36


نقد فیلم F9 (سریع و خشن ۹)

فیلم سریع و خشن ۹ سعی دارد تا با ترکیب کردن احساسات، صحنه‌های اکشن بیشتر و مسائل خانوادگی، خود را اوج برساند و نسبت به دیگر فیلم‌ها در مجموعه سریع و خشن، در سطح بالاتری قرار بگیرد.

اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های سریع و خشن، که مجموعه فیلمی اکشن-ماجراجویی محور و مبتنی بر ماشین‎‌ها است، در سال ۲۰۰۱ با نام The Fast and the Furious بر روی پرده سینماها آمد. تنها پس از گذشت چند فیلم بود که این مجموعه توانست به خوبی پایه و اساس خود را پیدا کند و یک دنیای سینمایی جذاب و دلنشین برای طرفداران خلق نماید. این مجموعه توانست فروش خود در گیشه را در طی این سال‌ها به بیش از ۵ میلیارد دلار برساند. حالا، نهمین قسمت از این مجموعه فیلم با نام F9 (سریع و خشن ۹) به اکران درآمده است. جاستین لین که کارگردانی چهار فیلم قبلی از این مجموعه را برعهده داشته یعنی فیلم‌های Tokyo Drift (توکیو دریفت)، Fast & Furious (سریع و خشن)،  Fast Five (سریع و خشن ۵ ) و Fast & Furious 6  (سریع و خشن ۶)، بر روی صندلی کارگردانی فیلم سریع و خشن ۹ نشسته است. او به همراه دنیل کسی فیلمنامه فیلم را نوشته‌اند. در نهمین قسمت از مجموعه فیلم سریع و خشن، دومینیک تورتو با بازی وین دیزل مجبور به رویارویی با برادر کوچکتر خود به نام جیکوب با بازی جان سینا می‌شود.

پس از اتفاقات فیلم The Fate of the Furious (سرنوشت خشمگین)، دام و لتی با بازی میچل رودریگز سرانجام از زندگی گذشته خود دست کشیده و کارهای مخفی و خطرناک را کنار گذاشته‌اند. اما زمانی که هواپیمای آقای هیچکس با بازی کرت راسل مورد حمله قرار می‌گیرد و یک سلاح خطرناک به سرقت می‌رود، آنها مجبور می‌شوند تا زندگی آرام خود را رها کنند تا دوستان خود یعنی رومن پیرس با بازی تایریس گیبسون، تج پارکر با بازی لودکاریس و رمزی با بازی ناتالی امانوئل در بازپس‌گیری این سلاح کمک کنند. اوضاع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که دام متوجه می‌شود که برادر کوچکتر جیکوب در حال همکاری با دشمن قدیمی دام یعنی سایفر با بازی شارلیز ترون برای دستیابی به این سلاح خطرناک است. خواهر دام، میا، با بازی جوردانا بریوستر نیز برای کمک به او وارد ماجرا می‌شود. هان لو با بازی سونگ کانگ که همه فکر می‌کردند مرده، نیز به جمع آنها می‌پیوند.

از لحاظ داستانی، فیلم سریع و خشن ۹ همانند فیلم های اخیر مجموعه سریع و خشن، دارای نقشه‌های پیچیده و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است که سبب می‌شود تا مهارت‌های خاص دام و تیمش برای این کار لازم و ضروری احساس شوند. همانند فیلم سریع و خشن ۷، در این فیلم نیز داستان بسیار پیچیده و درهم است و اگر بیننده سعی کند تا خود را درگیر مسائل کند و سعی داشته باشد تا منطق داستان را درک کند، حتما به مشکل خواهد برد و بهتر است که با فکری بازتر، از صحنه‎‌های اکشن فیلم لذت ببرد. در راستای کامل کردن داستان، فیلم سعی دارد تا گذشته دام و جیکوب در زمانی جوانی‌شان را از طریق یک سری صحنه‌های فلش‌بک که مربوط به مرگ پدرشان در طی مسابقه اتومبیلرانی به نمایش دربیاورد. با اینکه داستان آنها بسیار قابل پیش‌بینی است و پیچیدگی خاصی ندارد اما فیلم بیشتر بر روی احساسات تمرکز می‌کند و دیزل و سینا به خوبی از پس این کار برمی‌آیند و از بیش از حد شدن آن و ناخوشایندی آن جلوگیری می‌کنند. ماجرای رقابت دو برادر در دنیای سینما و تلویزیون، یکی از قدیمی‌ترین ماجراها است و فیلم سریع و خشن ۹ موفق می‌شود تا این ماجرا به نحوه‌ای قابل‌توجه و قانع‌کننده به نمایش دربیاورد.

با این وجود، فیلم سریع و خشن ۹ همچنان فیلمی اکشن و ماجراجویی در مورد ماشین‌های سریع است و صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز و جذابی را به نمایش در می‌آورد. به رسم مجموعه فیلم‌های سریع و خشن، این فیلم نیز برخی از قوانین علمی را نادید می‌گیرد تا بتواند در رابطه با داستان یا صحنه‌های تعقیب و گریز خود، ایده‌های تازه ارائه دهد. عبور از میدان مین، استفاده از آهنربایی بسیار قوی که حتی قادر به جذب ماشین‌ها است و همچنین سفر به فضا، نمونه‌ای از این ایده‌های تازه است! با اینکه صحنه‌های اکشن بخش سوم و پایانی فیلم سریع و خشن ۹ نسبت به فیلم‌های قبلی این مجموعه بسیار بزرگتر است اما همانند آنها حماسی و جذاب احساس نمی‌شود. گرچه این موضوع لزوما به فیلم آسیب و زیان وارد نمی‌کند اما به پیشروی داستان کاراکترها در جریان فیلم کمک می‌کند. در نتیجه، فیلم سریع و خشن ۹ تعادل بسیار خوبی بین احساسات، طنز و اکشن در داستان ایجاد می‌کند که سبب می‌شود تا با وجود تازه کردن داستان، از افت و سطحی شدن آن جلوگیری به عمل آید.

در نهایت، فیلم سریع و خشن ۹ قرار است تا یک فیلم بلاک‌باستری تابستانی باشد، یک فیلم پاپ‎‌کورنی بزرگ سرگرم‌کننده که همین گونه نیز است. فیلم‌های سریع و خشن ۵ و ۶ که کارگردانی آن برعهده جاستین لین بود، قدم‌های بسیار بزرگی برای این مجموعه بودند که سبب شدن تا این مجموعه از لحاظ صحنه‌های اکشن گسترش یابد و کاراکترهای جذاب و دلنشین تازه‌ای در کنار کاراکترهای قبلی وارد مجموعه شوند. در حالی که بسیاری از فیلم‌های اخیر در حفظ پویایی گروه دچار مشکل بودند و خلا کاراکترها را با صحنه‌های اکشن بزرگتر جایگزین می‌کردند اما فیلم سریع و خشن با سکان‌داری جاستین لین بر روی صندلی کارگردانی به فرم ایده‌آل خود دست می‌یابد و در طی فیلم، داستان قوی‌تری از شخصیت‌ها بازگو می‌نماید. فیلم سریع و خشن ۹ تمام آن اکشن، سرگرم‌کنندگی و جذابیت فیلم‌های قبلی سریع و خشن را دارا است و در عین حال، داستانی عمیق‌تر از کاراکترها و خانواده‌شان را به بیننده‌ها ارائه می‌کند تا اطمینان حاصل کند که خانواده همیشه یک نقطه عطف در این مجموعه فیلم است.

در پایان، می‌توان این نتیجه را گرفت که فیلم سریع و خشن ۹ یکی از فیلم‌های خوب بلاک‌باستری تابستان سال ۲۰۲۱ است. چندین کاراکتر از فیلم‌های قبلی و به خصوص کاراکتر هان لو در فیلم سریع و خشن ۹ باز می‌گردند و این فیلم به خوبی از تاریخچه دراز این مجموعه بهره می‌گیرد تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد. با اینکه بازگشت کاراکتر هان و همچنین اضافه شدن کاراکتر جیکوب به خانواده تورتو ممکن است در دیدگاه برخی از بیننده‌ها یک عقب‌نشینی به نظر برسد و با منطق آنها جور درنیاید اما همچنان می‌توان انتظار داشت که این فیلم، یک نمایش لذت‌بخش را به شما ارائه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو