طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

رب گوجه فرنگی با مخلوط کن , طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی هایی است که در اکثر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جا که رب گوجه فرنگی خانگی سالم تر و خوشمزه تر از رب های صنعتی است طرفداران زیادی دارد اما به دلیل سخت بودن مراحل تهیه آن، کمتر کسی زیر بار تهیه رب خانگی می رود. در این دستور از یک روش جدید برای تهیه رب خانگی استفاده شده است. در این روش، رب گوجه را به جای دست با مخلوط کن له و پوره می کنند. این روش علاوه بر سریع بودن، راحت تر است و خستگی کمتری نسبت به روش قدیمی دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم رب گوجه فرنگی با مخلوط کن
گوجه فرنگی۶ کیلو گرم
نمک۳ قاشق غذا خوری
روغن مایع۴ قاشق غذا خوری

طرز تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن

مرحله اول

برای تهیه رب گوجه فرنگی با مخلوط کن، ابتدا گوجه ها را می شوییم و می گذاریم تا خشک شود. سپس آن را خرد می کنیم. برای این که رب گوجه فرنگی بهتر در بیاید سعی می کنیم دانه های گوجه ها را با قاشق در بیاوریم.

مرحله دوم

از آن جا که ما می خواهیم گوجه ها را داخل مخلوط کن بریزیم اگر دانه گوجه داخل آن باشد، در مخلوط کن خرد شده و رب تلخ می شود. استفاده با دور تند و کند مخلوط کن تفاوتی در کیفیت رب ایجاد نمی کند و فقط سرعت کار را کم یا زیاد می کند.

مرحله سوم

در این مرحله گوجه فرنگی های خرد شده را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا گوجه فرنگی ها کمی نرم شود. وقتی گوجه ها نرم شد، از روی حرارت برداشته و می گذاریم تا سرد شود.

مرحله چهارم

با توجه به ظرفیت مخلوط کن، مقداری از گوجه های نرم شده را داخل آن می ریزیم و کاملا له می کنیم. گوجه های له دشه را داخل الک یا توری تقریبا درشت می ریزیم و صاف می کنیم تا آب آن گرفته شود و تفاله آن باقی بماند.

مرحله پنجم

در قدیم، له کردن گوجه ها با دست انجام می شد که کاری سخت و زمان بر بود. اما الان با مخلوط کن سریع و آسان است. آب گوجه را مجدد درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد و آب آن کامل تبخیر شود و رب سفت شود.

مرحله ششم

در ابتدای پخت، گاهی آب رب را هم می زنیم تا ته نگیرد. زمانی که به آخر پخت نزدیک می شویم، قطرات آب و رب به بیرون پاشیده می شود. بهتر است برای جلوگیری از سوختگی روی آن را صافی فلزی قرار دهیم تا از پرت شدن قطرات رب به بیرون جلوگیری شود.

مرحله هفتم

در اواخر پخت، حرارت را کم کرده و کمی هم می زنیم تا رب ته نگیرد. وقتی آب رب کامل تبخیر شد و سفت شد، از روی حرارت برداشته و نمک را به رب اضافه می کنیم و بعد از مخلوط شدن، اجازه می دهیم تا رب سرد شود.

مرحله هشتم

سپس درون شیشه مناسب می ریزیم. اگر بخواهیم رب کپک نزند، یک قاشق روغن روی شیشه می ریزیم تا روی رب را بپوشاند و از کپک زدن رب جلوگیری کند. برای استفاده طولانی مدت از رب، می توان رب را در ظروف کوچک ریخت.

مرحله نهم

سپس در فریزر نگه داری کرد. می توان رب را درون قالب های یخ ریخته و در فریزر قرار داد. وقتی که رب بست و یخ زد آن را درون نایلون فریزری گذاشت و در فریزر نگه داری کرد و برای هر بار مصرف یکی از حبه ها را استفاده نمود.

مرحله دهم

می توان به جای این که گوجه را در مرحله اول حرارت داد تا نرم شود، می توان گوجه ها را درون یک سطل در دار ریخت و یکی دو روی جلوی نور خورشید قرار داد تا نرم شود. برای این که رب بهتری داشته باشیم، باید سعی کرد از گوجه های گوشتی استفاده کرد.