علائم سرماخوردگی را جدی بگیرید

30

1400/5/13

09:13


ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط سیاست‌گذاران  را مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد: مجموعه ای از اشکالات در مدیریت و رعایت شیوه‌نامه‌ها باعث شده تا امروز دچار بحران سهمگین کرونا شویم.

علائم سرماخوردگی را جدی بگیرید

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پیام طبرسی با اشاره به شرایط ویژه و پیچیده کرونا در کشور اظهار داشت: متاسفانه در سطح جامعه روزانه افراد زیادی حتی با داشتن علائم ویروس کرونا که شبیه سرماخوردگی یا حساسیت است، در حال تردد هستند.

وی با بیان اینکه روزهایی که پشت سر می‌گذاریم به عنوان تلخ‌ترین روزهای کرونایی طی ۱۸ ماه از ازمان شیوع در تاریخ ثبت شد، تصریح کرد: مرگ ۴۱۱ هموطن بر اثر ابتلا به کرونا در ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ جای تاسف دارد که البته علت اصلی بروز این فاجعه بر  کسی پوشیده نسیت که یکی از مهمترین آن چرخش واریانت تهاجمی دلتاست.

عضو هیات علمی دانشگاه عادی انگاری، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط سیاست‌گذاران  را مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد: مجموعه ای از اشکالات در مدیریت و رعایت شیوه‌نامه‌ها باعث شده تا امروز دچار بحران سهمگین کرونا شویم.

طبرسی با بیان اینکه پوشش حداکثری واکسیناسیون به هزاران دلیل در کشور با تاخیر مواجه شده، عنوان کرد: متاسفانه وعده های واکسیناسیون چه در مورد واردات و چه در مورد واکسن های تولید داخل محقق نشد و امروز شاهد جولان کووید و جان باختن شمار زیادی از مردم هستیم.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، پیک پنجم کرونا بسیار سنگین تر از پیک‌های قبلی است و متاسفانه این موضوع زندگی شغلی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داده، کرونا روزانه جان تعداد زیادی از عزیزان را از ما می گیرد.

وی با بیان این که راهکار اصلی کنترل بحران کرونا ارایه راه حل های اجرایی و کاربردی در زمینه کنترل بحران است "نه صرفا گزارش دهی اخبار بد و منفی" خاطرنشان کرد: رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، قرنطینه در صورت داشتن هر علامتی در کنترل کرونا بسیار موثر است.

 

۴۵ درصد افراد واجد شرایط واکسن مراجعه نکرده‌اند

این متخصص بیماریهای عفونی موضوع سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون عمومی را خواستار شد و ادامه داد: خوشبختانه در روزهای اخیر روند واکسیناسیون سرعت داده شده ولی نکته اینجاست که حدود ۴۵ درصد از افراد واجدشرایط واکسن زدن هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده اند.

طبرسی ضمن انتقاد از ایجاد موج جدید اخبار منفی و شایعات بی پایه و اساس مبنی بر بی اثر بودن واکسن کرونا، تاکید کرد: ممکن است فردی دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشد و بعد از طی زمان دو هفته ای از واکسن دوم مجددا دچار بیماری شود، ولی باید بدانیم در این شرایط در صورت ابتلا مرگ و میر به پایین ترین حدخود می رسد.

وی گفت: در افرادیک ه دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند با وجود مشکلات زمینه ای، مرگ و میر بالایی در دنیا گزارش نشده است. در حال حاضر بیشترین آمار فوتی ها مربوط به جوان‌ها و افرادی است که واکسن دریافت نکرده اند،  تعجیل در روند واکسیناسیون مهمترین موضوعی است که همه باید به آن توجه کنند، باید به محض اعلام عمومی واکسیناسیون در سریع ترین زمان ممکن برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنید.

وی با بیان اینکه تمامی واکسن هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت مجوزهای لازم را اخذ کرده اند واکسن های بسیار مناسب و باکیفیتی هستند گفت: تمامی این واکسن ها هدف نهایی واکسن را که کاهش مرگ و میر است را برآورده می کند.

فوق تخصص بیماریهای عفونی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی در صورت دریافت واکسن کرونا را خواستار شد و ادامه داد: ممکن است در برخی موارد واکسن ها از ابتلا به بیماری پیشگیری نکنند ولی قطعا از مرگ و میر بر اثر کرونا جلوگیری خواهند کرد. اگر واکسن دریافت کنید و کماکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید مطمئنا به میزان قابل توجهی مرگ و میر کاهش خواهد یافت و در برابر کرونا مصون خواهید بود.

وی هشدار داد: باید بدانیم در صورت عدم واکسیناسیون در برابر کرونا هم جان خود و هم جان هموطنان و عزیزانمان را به خطر می‌اندازیم.  امروز در شرایط پیچیده و خطیری قرار داریم که همکاری عمومی لازمه کنترل آن است.

وی در ادامه به بیماران مبتلا به کرونا توصیه کرد: از خود درمانی، مصرف داروهای خودسرانه و درمان از طریق اطلاعاتی که فضای مجازی و صفحه های نامعتبر در اختیارتان قرار می دهد پرهیز کنید و در صورت تشدید علایم حتما به پزشک مراجعه کرده و هیچ گونه اقدام خودسرانه ای انجام ندهید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: استفاده از هر دارویی شرایط خاص خود دارد و مبتلایان به کرونا بدانند که به هیچ وجه از داروهای تزریقی ضد کرونا خودسرانه و درمنزل استفاده نکنند، این داروها ممکن است عوارضی داشته باشد که روند درمان کرونا را تحت تاثیرقرار دهد.

فوق تخصص بیماریهای عفونی یکی از عمده ترین موارد مرگ و میر بر اثر کرونا را افت سطح اکسیژن خون دانست و ادامه داد: کاهش سطح اکسیژن در کرونا عارضه ای است که لحظه ای و سریعا رخ می دهد بنابراین به محض مشاهده علایم خطرناک و غیرعادی سریعا به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم با افزایش روند واکسیناسیون وضعیت کنترل کرونا در ماههای آتی مطلوب تر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو