میوه های مفید برای دیابتی ها را بهتر بشناسید

میوه های مفید برای دیابتی ها را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

177

1400/5/13

11:17


افراد دیابتی باید یک رژیم غذایی سالم را برای وعده های غذایی خود در نظر بگیرند تا سطح قند خون آنها در حد متعادل بماند. در غیر این صورت عواقب زیادی از جمله نارسایی کلیه، آسیب‌های عصبی، مختل شدن بینایی، حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، اختلال در گردش خون، کاهش شنوایی و بسیاری مشکلات دیگر را باعثش می شود. از جمله مواد غذایی میوه های مفید برای دیابتی ها می باشند که باید آنها را بشناسید.

در بین میوه ها برخی برای بیماران دیابتی از ارجحیت بیشتری برخوردار هستند و مصرف بیشتر آنها نسبت به سایر میوه ها در کنترل سطح قند خون این بیماران نقش موثر تری دارند و ما در ادامه این مقاله به معرفی میوه های مفید برای دیابتی ها پرداخته ایم.

معرفی میوه های مفید برای دیابتی ها:

گفته شده است که کم بودن شاخص گلوکز روی کنترل قند خون تاثیر مثبتی دارد و تاثیر چندانی روی سطح قند خون نمی گذارد. معمولا غذاهایی با شاخص گلوکز ۵۵ و کمتر به عنوان غذاهایی با شاخص گلوکز پایین و غذاهایی با شاخص گلوکز بیشتر از ۷۰ به عنوان غذاهایی با شخاص گلوکز بالا شناخته می شوند. ما در اینجا به معرفی ده میوه که برای دیابتی ها مفید است و باغث کاهش عوارض دیابت می شود اشاره می کنیم:

  • سیب:

این میوه سرشار از فیبر حلول، ویتامین ث و آنتی اکسیدان می باشد. پکتین موجود در سیب به سم زدایی و از بین مواد مضر بدن کمک می کند و همچنین نیاز بدن به انسولین را نیز تا ۳۵ درصد کاهش می دهد. شاخص گلوکز سیب بین ۳۰ تا ۵۰ است و از بروز حملات قلبی، سرطان و بیماری های چشم در اشخاص دیابتی پیشگیری می کند. افراد دیابتی در روز می توانند از یک سیب کوچک و یا متوسط آبدار و شیرین بخورند.

میوه های مهم و مفید برای بیماران دیابتی

  • گیلاس:

شاخص این میوه ۲۲ درصد است که در بین میوه ها کمترین شاخص گلوکز را دارا می باشد. گیلاس حاوی آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن، فیبر و ویتامین B9 می باشد. آنتوسانین موجود در گیلاس با افزایش تولید ۵۰ درصدی انسولین سبب کاهش قند خون می شود. گیلاس با بیماری های قلبی، سرطان و دیگر بیماری های رایج بین افراد دیابتی مقابله می کند. از گیلاس به هر شکل تازه، کنسرو، یخ زده و یا خشک شده در روز به میزان نصف فنجان می توانید استفاده نمایید.

آشنایی با میوه های مفید برای دیابتی ها

  • آلو سیاه:

آلو سیاه سرشار از آنتوسیانین و الاجیک اسید است و به همین علت برای اشخاص دیابتی بسیار مفید می‌باشد. این میوه به کنترل کربوهیدرات به قند خون می پردازد و مشکلات ادرار و تشنگی های ناشی از دیابت را نیز برطرف می کند و علاوه بر خود این میوه برگها و دانه های آلو نیز در کنترل سطح قند خون تاثیر گذار هستند. از آلوی تازه در روز می توانید به اندازه یک فنجان و نصفی میل کنید.

معرفی ده میوه مفید برای اشخاص دیابتی

  • گواوا :

این میوه سرشار از لیکوپن، فیبر غذایی، پتاسیم و ویتامین C می باشد که جز میوه های سودمند برای افراد دیابتی به شمار می آید. مصرف روزانه یک عدد میوه پوست شده و یا نوشیدن یک لیوان آب این میوه در کنترل دیابت تاثیر گذار است و علاوه بر این، افرادی که در آستانه ابتلا به دیابت هستند می توانند با مصرف جوشانده برگ این میوه از ابتلا به دیابت جلوگیری کنند.

میوه های مناسب و مفید برای دیابتی ها

  • گریپ فروت :

این میوه حاوی فیبر محلول و ویتامین C است و شاخص گلوکز آن نیز ۲۵ می باشد. نارنجبین موجود در گریپ فروت حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد و به داشتن وزن نرمال کمک می کند. زیرا وزن عامل مهمی در کنترل دیابت می باشد. شما در روز می توانید از نصف یک گریپ فروت بخورید.

معرفی میوه های مفید برای دیابتی ها

  • آووکادو :

این میوه به علت داشتن فیبر بالا و چربی تکثیر نشده به پایداری قند خون کمک می کند. وجود مقادیر فراوان پتاسیم در آووکادو به پیشگیری از نوروپاتی دیابت کمک می کند. و خطر بروز سکته قلبی و مغزی را در افراد دیابتی کاهش می دهد. مصرف روزانه یک عدد آووکادو متوسط برای اشخاص دیابتی توصیه شده است.

لیست میوه های مفید برای دیابتی ها

  • توت فرنگی :

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فیبرهایی است که به کنترل سطح قند خون کمک می نماید و با کاهش کلسترول بد و بهبود کلسترول خوب و همچنین کاهش فشار خون به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می پردازد. توت فرنگی کربوهیدرات کمی دارد و شاخص گلوکز در آن ۴۰ می باشد. خوردن توت فرنگی سبب احساس سیری در بلند مدت، افزایش انرژی و ثبوت قند خون می شود. یک فرد دیابتی در روز سه چهارم فنجان می تواند توت فرنگی بخورد.

دیابتی ها و میوه های مفید برای آنها

  • پرتقال :

یکی از میوه های مفید برای دیابتی ها پرتقال می باشد که حاوی ویتامین C، فیبر و تیامین است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. شاخص گلوکز در این میوه بین ۳۱ تا ۵۱ است و موجب انتقال آرام گلوکز به خون می شود و همچنین وزن را کاهش می دهد. افراد دیابتی می توانند روزانه از یک عدد پرتقال کوچک تا متوسط میل کنند.

بیماران دیابتی و لیست میوه هایی که باید بخورند

  • گلابی :

این میوه از جمله میوه های مفید برای دیابتی ها است که سرشار از ویتامین A ،B1 ،B2 ،C و E و همچنین فیبر است و باعث تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. کربوهیدرات و کالری گلابی کم است و شاخص گلوکز آن ۳۸ می باشد و به این میوه به بهبود سیستم گوارش نیز کمک می کند. گلابی برای اشخاص مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مفید است و موجب بهبود حساسیت انسولین در این افراد می شود. یک فرد دیابتی هرگاه تمایل به مصرف یک ماده خوراکی شیرین نمود می تواند یک گلابی کوچک بخورد.

دانستنی های جالب و مفید از میوه های مناسب برای افراد دیابتی

  • کیوی :

این میوه سطح قند خون را کاهش می دهد. کیوی حاوی ویتامین C ،E و A، زردینه، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن است که باعث حفاظت از رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامت بدن می‌ گردد. کیوی سرشار از فیبر و کربوهیدرات است و به کنترل قند خون و کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند. شاخص گلوکز این میوه بین ۴۷ تا ۵۸ می باشد. به جای میان وعده های غذایی با چربی و قند بالا از یک عدد کیوی برای کنترل سطح قند خون خود بهره مند شوید.

میوه های مفید در رژیم بیماران دیابتی

  • لیمو و لیمو ترش :

این میوه ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C و نیز ویتامین های A و B، سدیم، منیزیم، فیبر و نیز مواد مغذی دیگر خاصیت زیادی دارند. فیبر های حل شده در لیمو ترش کمک زیادی به تنظیم قند خون کرده و موجب کاهش قند خون می شوند. همچنین قند موجود در لیمو و لیمو ترش دارای شاخص گلایسمی پایینی بوده و در نتیجه بسیار مناسب برای افراد دیابتی می باشد.

میوه های سودمند برای دیابتی ها

  • انبه :

این میوه غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است، در نتیجه مصرف آن انرژی زیادی برای انجام فعالیت های روزانه تامین می کند. همچنین کربوهیدرات موجود در انبه می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد، در نتیجه افراد دیابتی بعد از مصرف این میوه نگرانی بابت افزایش قند خون نخواهند داشت.

انواع میوه های مفید برای دیابتی ها

  • زغال‌ اخته :

زغال اخته نیز غنی از فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف این میوه به روشهای مختلف می تواند میزان قند خون دیابتی ها را کاهش دهد. آب زغال اخته به همراه میوه های دیگر نیز یکی از نوشیدنی های مناسب برای افراد دیابتی است.

میوه مفید برای دیابتی ها

  • پشن فروت :

این میوه مخصوص مناطق استوایی بوده و خیلی کم در ایران پرورش داده می شود. پشن فروت منبعی غنی از ویتامین C است. همچنین پکتین موجود در این میوه می تواند با از بین بردن اشتهای کاذب افراد دیابتی و نیز کاهش جذب قند خون به عنوان میوه ای مفید برای افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

میوه های مفید برای دیابت

  • زردآلو :

زردآلو میوه ای شیرین و خوشمزه با فواید بسیار زیاد می باشد. کربوهیدرات کم، قند سالم و مواد مغذی موجود در این میوه موجب شده تا مصرف آن برای افراد دیابتی مشکلی ایجاد نکند، مگر اینکه شیرینی زردآلو به قدری باشد که بدن قادر به تولید انسولین کافی برای جذب آن را نداشته باشد، از این رو باید دیابتی ها مقدار مصرف زردآلو را محدود نمایند.

میوه های مفید برای افراد دیابتی

در روز به جای مصرف میان وعده های سنگین و پر ضرر از میوه های مفید برای دیابتی ها نوش جان کنید و از خواص بی شمار دارویی و درمانی آنها در بهبود و حفظ سلامت بدن بهره مند شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو