آب مروارید در کودکان و روش های تشخیص و درمان آن

آب مروارید در کودکان و روش های تشخیص و درمان آن


منبع: آرگا

132

1400/5/13

16:10


آب مروارید در کودکان در واقع نوعی عارضه می باشد که موجب کدر شدن بخش هایی از لنز می شود ولی در روند بینایی کودک اختلال و مشکلی ایجاد نمی کند. این عارضه سطوح متفاوتی داشته و امکان دارد به صورت ارثی و مادرزادی بوده و یا در اثر عفونت ها و بیماری های مختلف در مراحل سنی گوناگون در کودکان بروز پیدا کند.

از جمله بیماری هایی که علاوه بر بزرگسالان امکان دارد در نوزادان و خردسالان نیز رخ دهد بیماری آب مروارید می باشد که این عارضه اغلب بخاطر بروز تغییرات در قسمت عدسی چشم به وجود می آید و دلایل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند که باید هر چه سریعتر تشخیص و درمان گردد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان علائم و علل بروز آب مروارید در کودکان و راه های درمان آن را شرح دهیم.

آشنایی با بیماری آب مروارید در کودکان

به طور کلی می توان گفت آب مروارید در واقع عارضه چشمی بوده که با گذشت زمان پیشرفت پیدا کرده و نوع دید را دچار تاری می کند. در صورت بروز آب مروارید در کودکان باید این مشکل خیلی زود و به موقع رفع و درمان گردد چرا که در صورت دیر تشخیص دادن امکان دارد خطرات و آسیب های غیر قابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

به طور معمول آب مروارید هایی که در سطوح پایین رخ می دهند نیاز به درمان نداشته ولی بایستی به شکل دوره مانند معاینه گردند. سطوح متوسط این بیماری سبب مختل شدن بینایی شده و برای درمان نیاز به عینک و یا درمان آمبلیوپیا دارند ولی مقادیر بزرگتر آن که با اختلال بینایی شدید همراه می باشند نیاز به جراحی سریع دارند که در این روش پزشک معالج تمام بخش کدر شده عدسی را بر می دارد.

علل ایجاد آب مروارید در بچه ها

انواع مختلف آب مروارید مادرزادی

در ادامه مدل های متفاوت این عارضه را معرفی نموده ایم.

  • قطبی خلفی:

این نوع بیماری در قسمت پشت عدسی چشم بروز پیدا می کند.

  • قطبی قدامی:

این نوع عارضه همچنان که از اسمش مشخص می باشد قسمت جلویی عدسی چشم را درگیر کرده و اغلب به صورت موروثی می باشد. این نوع آب مروارید به طور معمول کوچک تر از آن است که احتیاج به جراحی داشته باشد.

  • نیلگون:

این نوع آب مروارید در قسمت هر دو چشم کودک بروز پیدا می کند و علائم آن نقطه های آبی رنگ کوچکی می باشند که بر روی عدسی چشم مشاهده می شود. این نوع عارضه اختلالی در بینایی به وجود نمی آورد و به احتمال زیاد ارثی می باشد.

  • هسته ای:

این نوع عارضه در قسمت مرکزی عدسی چشم مشاهده شده و نوع بسیار رایجی از بیماری آب مروارید می باشد.

روش های درمانی آب مروارید در بچه ها

نشانه های آب مروارید در بچه ها

به طور کلی آب مروارید در بچه ها نشانه های ظاهری متفاوتی نسبت به افراد بزرگسال داشته و تا حدود ۷۲ ساعت پس از زایمان شناسایی می شوند و این گونه معاینات در ۶ الی ۸ هفتگی نیز مجددا تکرار می گردند. شناسایی به موقع آب مروارید تاثیر بسزایی در درمان آن داشته بنابراین نیاز است که به علائم آن توجه ویژه ای شود. در ادامه موارد رایجی از این گونه علائم را بیان کرده ایم.

  • قرمز نشدن چشم در عکس و یا تفاوت دو رنگ قرمز در دو چشم
  • کودک هیچ گونه عکس العملی به پیرامون خود نشان نداده که این نشان دهنده بروز آب مروارید در قسمت هر دو چشم او می باشد.
  • حرکات سریع و غیرطبیعی چشم
  • کدورت سفید یا خاکستری رنگ در قسمت مردمک چشم در حالی که در شکل طبیعی به صورت سیاه رنگ می باشد.
  • لرزش چشم و یا منحرف بودن آن علامتی افزون بر تاثیرات بینایی ناشی از آب مروارید در نوزادان می باشد.

علل ایجاد آب مروارید در کودکان

علل بروز آب مروارید

این نوع عارضه چشمی در نوزادان و کودکان بسیار نادر می باشد و دلایل مختلفی باعث ایجاد این نوع بیماری در کودکان می شود که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • آب مروارید مادرزادی:

در این نوع به طور معمول در زمان تولد و یا مدت کمی بعد از به دنیا آمدن کودک آب مروارید بروز پیدا می کند.

  • آب مروارید تکاملی:

این نوع آب مروارید در زمان کودکی و نوجوانی ایجاد شده که معمولا بعد از تولد و یا در زمان کودک مورد تشخیص قرار گرفته می شود.

راه های درمان آب مروارید در کودکان

عوامل موثر بر ایجاد این عارضه

علل مختلفی وجود دارند که موجب می شود یک کودک با آب مروارید به دنیا بیاید و یا در سال های اولیه این بیماری روز به روز گسترده تر گردد. ولی در بیشتر اوقات این احتمال وجود ندارد که تعیین شود به طور دقیق چه عواملی سبب ایجاد آب مروارید در بچه ها می گردد. در ادامه مهمترین عوامل موثر در این زمینه را شرح داده ایم.

  • بیماری ژنتیکی خاصی همچون سندروم داون
  • یک گونه نقص ژنتیکی که از پدر و مادر به کودک به ارث رسیده و سبب رشد غیرعادی عدسی چشم شده است.
  • وجود عفونت های خاصی همچون سرخچه و آبله مرغان که مادر در دوران حاملگی به آن ها دچار شده است.

طریقه درمان آب مروارید در بچه ها

نحوه درمان

در این نوع بیماری در صورتی که پیشروی آن به گونه ای باشد که به تدریج کودک میزان بینایی خود را از دست دهد بایستی به دنبال راه های پیشگیری از توسعه بیماری بود وگرنه بایستی با استفاده از عمل جراحی از آسیب های ناشی از آن همچون نابینایی ممانعت کرد. شیوه های درمان طبیعی همچون برنامه غذایی مقوی و مناسب بوده به طوری که با استفاده مواد مغذی مفیدی همچون ویتامین سی می توان از بروز آن جلوگیری نمود و در واقع روش درمانی موثری می باشد.

عوامل ایجاد آب مروارید در بچه ها

در گونه های ضعیف این بیماری روش های درمانی موجود کافی می باشد ولی در مواقع شدید پیش از دو ماهگی عمل جراحی و از بین رفتن کدورت عدسی بایستی انجام گرفته شود. جراحی بد موقع در بچه ها موثر نخواهد بود و آسیب های غیر قابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت. آب مروارید در بچه ها به طور معمول خطر چندانی ندارد و هیچ نوع تاثیری بر بینایی نگذاشته و یا تاثیر بسیار کمی بر روی آن دارد.

جانشین کردن مهارت تمرکز عدسی به میزان جراحی و برداشتن عدسی مهم می باشد. برخی مواقع امکان دارد عدسی که مورد تاثیر آب مروارید قرار گرفته در طی عمل جراحی با عدسی های مصنوعی جانشین شود. اگر چه به طور معمول در جراحی های آب مروارید کودکان مرسوم ترین کار این است که لنزهای تماسی یا عینک توسط پزشک تجویز شده تا قادر باشند نقش عدسی برداشته شده را خیلی خوب انجام دهند.

انواع آب مروارید در نوزادان

در این مطلب شما عزیزان را با دلایل و عوامل موثر بر ایجاد آب مروارید در کودکان و روش درمان آن آشنا کردیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه با مراجعه به مطالب پیش آرگا می توانید با دیگر بیماری چشمی که کودکان به آن ها مبتلا می شوند مثل انحراف چشم در کودکان و تنبلی چشم در کودکان آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو