۵ آبراه برتر ساخت بشر

۵ آبراه برتر ساخت بشر


منبع: فوت و فن

82

1400/5/13

17:54


۵ آبراه برتر ساخت بشر

آب‌راه‌های مصنوعی و ساخت بشر همیشه توجه مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جلب می­کند. این آب­راه­های بسیار زیبا و دیدنی با مهارت بسیار بالایی مهندسی شدند و دارای تاریخچه و سابقه­های جالب و قابل­توجهی هستند. همین سبب می­شود تا بسیاری از مسافران، مسیر خود را به سوی این آب­راه­ها منحرف کنند و به دیدن این شگفتی­های مصنوعی و ساخت بشر بروند. در زیر، لیست ۵ آب­راه ساخته بشر را مشاهده می­کنید. این آب­راه­ها سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جلب می­کنند.

۱- کانال سوئز

یکی از مشهورترین آب­راه­های ساخت بشر، کانال سوئز است که در سال ۱۸۷۲ افتتاح شد. این کانال بین قاره آسیا و آفریقا و در کشور مصر واقع است و دریای مدیترانه را به دریای سرخ و سپس به اقیانوس هند پیوند می­دهد. این سازه بیش از صد و نود و سه کیلومتر طول دارد و تخمین زده می­شود که هشت درصد از تجارت جهانی از این کانال استفاده می­کند. روزانه کشتی­های بسیاری از این کانال عبور می­کنند. در مسیر این کانال همچنین چهار دریاچه قرار دارد. در سال ۲۰۱۶، مسئولین کانال سوئز یک کانال انحرافی جدید در قسمت شمال شرقی این کانال افتتاح کردند. مناظر صحرایی در کناره­های آب­راه سوئز، منظره­های دلنشینی را برای مسافران کشتی­ها فراهم می‌آورد.

۲- کانال کورینس

کانال کورینس واقع در کشور یونان با طول شش کیلومتر در سال ۱۸۹۳ افتتاح شد. این کانال که در میان صخره­ها شکافته شده، خلیج کورنیس و سارونیک را به یکدیگر متصل می­کند. ارتفاع صخره­ها و پرتگاه­ها در کناره کانال به بیش از چهل متر می­رسد. عبور از این کانال با قایق حدود چهل دقیقه طول می­کشد و قطعا مسافرانی که از این کانال بازدید می­کنند شاهد مناظر بسیار دیدنی و خارق­العاده هستند. علاوه بر این، گردشگران می­توانند با جت اسکی نیز این مسیر را بپیمایند.

۳- کانال کیل

کانال کیل که در کشور آلمان واقع است، آب­راهی مصنوعی با طولی حدود نود و هشت کیلومتر است. این کانال که در سال ۱۸۹۵ احداث شده، دریای شمال را به دریای بالتیک متصل می­کند و در نزدیکی شهر کیل-هولتنوا قرار دارد. احداث این آب­راه سبب شده تا کشتی­ها، مسافتی بیش از پانصد و نوزده کیلومتری را در سفر خود صرفه­جویی کنند و از عبور در دریایی عموما طوفانی جلوگیری کنند. بر اساس آمار و ارقام، تخمین زده می­شود که کانال کیل در مقایسه با دیگر کانال­ها در جهان، بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد. این کانال، یکی از مشهورترین جاذبه­های گردشگری شهر کیل آلمان است.

۴- کانال پاناما

یکی از مشهورترین آب­راه­های ساخت بشر، کانال پاناما است که در سال ۱۹۱۴ افتتاح شد. این کانال که طولی بیش از هفتاد و هفت کیلومتر دارد، یکی از خارق­العاده­ترین سازه­های مهندسی بشر محسوب می­شود. این کانال، برای بیش از صد سال است که نقش بسیار مهمی در تجارت و گردشگری جهانی دارد. این کانال، اقیانوس اطلس را به اقیانوس آرام متصل می­کند. این کانال جدا از لحاظ تاریخی، دارای زیبایی­های منحصر­به­فردی نیز است. در این کانال، مکانی برای گردشگران وجود دارد که می­توانند علاوه بر دیدن عبور کشتی­ها از نزدیک، موزه و تاریخچه کانال را نیز بررسی کنند.

۵- کانال راین-مین-دانوب

کانال راین-مین-دانوب در سال ۱۹۹۲ افتتاح گردید. این کانال آلمانی، دریای شمال و اقیانوس اطلس را به دریای سیاه متصل می­کند. طول این آب­راه بیش از صد و هفتاد و یک کیلومتر است و به کانال اروپا شهرت یافته است. این آب­راه در میان کوه­های منطقه سولاربرگ آلمان قرار دارد که زادگاه رودهای دانوب و مین است و در نهایت نیز به رود راین متصل می­شود. این مسیر، کشتی­رانی از دریای شمال به سمت دریای سیاه و کشور رومانی را بسیار آسان کرده است. علاوه بر زیبایی­های این کانال، هر ساله مسافران زیادی به اینجا می‌آیند تا از مسابقه­ای سه گانه دیدن کنند که در این منطقه برگزار می­شود و ورزش­کاران باید مسیری ۴ کیلومتری را در این کانال به شنا بپردازند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو