نوشیدن نوشابه های رژیمی مفید یا مضر؟

نوشیدن نوشابه های رژیمی مفید یا مضر؟


منبع: آرگا

76

1400/5/13

20:14


مصرف روزانه نوشابه های رژیمی و کم کالری به خاطر وجود اسپارتام موجود در ترکیباتش سبب تاری در دید، مشکلات روده و معده، پوکی استخوان، اضافه وزن، دیابت، افزایش فشار خون، مشکلات کلیوی و قلبی، پژمردگی پوست و موجب آسیب به دندان ها می شود.

یکی از نوشیدنی های محبوب در میان مردم نوشابه است که به دلیل قند بالایی که دارد خیلی از افراد از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند. آن ها بر این باورند که نوع رژیمی آن برای سلامتی به خصوص افراد دیابتی مضرات کمتری دارد و مفید است. ولی تا چه حد این حرف درست است؟ این نوع نوشابه برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ برای افراد دیابتی به بازار آورده شد که بعد ها گفته شد افرادی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند و قصد کاهش وزن دارند می توانند از این نوشیدنی مصرف کنند. با این که در این نوشیدنی کالری و قند ندارد ولی از شیرین کننده مصنوعی استفاده می شود. که همچنان در رابطه با این مبحث صحبت های بسیاری بیان گردیده است، خواهشمندیم در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

نوشابه رژیمی و مشکل کلیوی

نوشیدن نوشابه های رژیمی مفید یا مضر؟

این نوشیدنی ها اصلا مواد مغذی و ارزش غذایی مفیدی نداشته که از ترکیبات مخلوط گاز دار، شیرین کننده مصنوعی یا طبیعی، طعم دهنده ها و رنگ ها و مواد افزودنی دیگر تهیه می شود. نوشابه رژیمی کم کالری بوده به شکلی که هیچ گونه قند و چربی و پروتئینی در قوطی این نوشیدنی ها وجود ندارد. این نوشابه ها در برند های مختلف و معروف تولید شده که با محتویات کمی متفاوت از همدیگر دارای ترکیباتی مثل: آب گازدار، مواد نگهدارنده پتاسیم، اسید سیتریک و فسفریک و مالیک، شیرین کننده ها ساخارین و آسپارتام و سوکرالوز، رنگ ها، کارامل هل، آنتوسیانین و کاروتنوئید ها، طعم دهنده های میوه ای و گیاهی و کافئین و مواد نگه دارنده و ویتامین و مینرال می باشد.

نوشابه کم کاری مفید است؟

انواع نوشابه کم کالری

در اصل ما ۲ نوع نوشابه با قند مصنوعی داریم:

  1.  انواع نوشابه رژیمی که یک فرمول کاملا متفاوت دارند و در طعم های مختلف تولید می شوند.
  2. نوشابه هایی که بدون کالری بوده و طوری تهیه می شود که طعم آن همانند دیگر نوشابه های گازدار معمولی است.

در این ۲ نوع نوشابه ۳ تفاوت اصلی وجود دارد، اول این که نوشابه رژیمی دارای کافئین و پتاسیم و آسپارتام و آب تصفیه بوده که با طعم و عطر است. ولی در سال ۲۰۰۵ کوکاکولا نوعی نوشابه متفاوت وارد بازار کرد به نام زیرو بود. تفاوت دوم در مقدار کافئین نوشابه می باشد که هر ۲ آن ها دارای کافئین بوده فقط مقدار آن ها متفاوت است. که مقدار آن در نوشابه معمولی حدود ۱۰ میلی گرم ولی در نوشابه رژیمی حدود ۱۳ میلی گرم و در نوع زیرو تقریبا ۹.۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی لیتر است.

میزان کافئین در نوشابه زیرو و معمولی با هم برابر است و همین امر موجب شده اغلب مردم نوشابه زیرو را ترجیح دهند چون طعم نزدیک تری به نوشابه معمولی دارند. سومین تفاوت هم اسید های خوراکی مصرف شده دارند که مقدار فسفریک اسید در نوع معمولی ۳۸۰ میلی گرم در نوع رژیمی هم ۳۸۰ گرم و ۳۳۰ میلی گرم اسید سیتریک و در نوع زیرو ۳۳۸ فسفریک اسید و ۳۳۱ میلی گرم سیترات سدیم است.

نوشابه های رژیمی مفید است یا مضر؟

ضرر های نوشابه رژیمی

نوشابه ها نه تنها هیچ فایده ای برای بدن نداشته به خاطر نداشتن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی اثرات مخربی بر روی بدن بر جا می گذارد. در فصول های گرم سال بسیاری از مردم برای رفع تشنگی و گرما از نوشابه استفاده می کنند. که در این بخش مضرات استفاده از انواع نوشابه رژیمی را برای شما آورده ایم.

  • اضافه وزن و چاقی

مصرف بیش از حد نوشابه موجب چاقی و اضافه وزن در افراد می شود. بله درست است حتی نوشابه های رژیمی این امکان را دارد که موجب افزایش وزن گردد. شاید با وجود کالری کمی که دارد انتظار داشته باشید با خوردن آن چاق نشوید ولی این طور نیست. طبق مشاهدات و بررسی های انجام شده بکار بردن از شیرین کننده های مصنوعی با افزایش خطر سندروم متابولیک و چاقی همراه است. چون طبق تحقیقات نشان داده با استفاده از این نوع نوشابه هورمون گرسنگی تحریک شده و زیاد می شود که از این طریق سبب افزایش وزنش خواهد شد.

عوارض نوشابه های رژیمی

  • دیابت نوع دو

کسانی که اغلب به سراغ انواع نوشابه رژیمی با قند خون کمتر می روند افراد دیابتی بوده چون به دنبال خوراکی و نوشیدنی هایی هستند که قند کمتری داشته باشد. سپس اولین انتخاب آن ها نوشابه هایی است که قند کمتری داشته ولی نباید گول آن ها را بخورید. با این که این نوع نوشابه بدون قند و چربی و با کالری کمتری بوده ولی بر طبق مطالعات مصرف نوع رژیم آن با دیابت نوع ۲ ارتباط مستقیم دارد. آسپارتام به عنوان یک نوع شیرین کننده غیر قندی در نوشابه ها استفاده می شود. که این ماده با افزایش شدید سرطان خون در حیوانات آزمایشگاهی مشاهده شده است. همچنین مصرف روزانه نصف فنجان نوشابه رژیمی خطر افزایش دیابت نوع ۲ را تا ۱۲% بالاتر می برد.

  • ضرر نوشابه رژیمی در بارداری

یکی از نوشیدنی هایی که در بارداری خوردن آن ممنوع است نوشابه می باشد حالا فرقی ندارد نوشابه های معمولی یا کم کالری باشد. در این نوع نوشیدنی شیرین کننده های مصنوعی اضافه می شود که به شکلی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. چون مواد ترکیبی نوشابه برای چاقی کودک هم اثر بدی می گذارد سبب افزایش وزن مادر و جنینش هم می شود.

نوشیدنی گازدار در بارداری

  • بیماری قلبی و کلیوی

خطر افزایش بیماری قلبی در افرادی که فشار خون بالایی دارند از مضرات مصرف نوشابه رژیمی است. که با مصرف روزانه خطر ابتلا به فشار خون تا ۱۰% بالا می رود و خطر سکته مغزی را زیاد می کند. همچنین با مصرف این نوع نوشابه با افزایش خطر بیماری مزمن کلیه فرد روبرو می شود. که در مواقعی که بیش از هفت لیوان در هفته مصرف شود خطر ابتلا به آن را تا دو برابر بیشتر می کند. آن هم به خاطر فسفر زیادی است که در این نوع نوشابه ها وجود دارد و موجب سنگ کلیه خواهد شد.

  • افزایش درد و التهاب مفاصل

طبق تحقیقاتی که گزارش شده به خاطر وجود اسپارتام در این نوع نوشیدنی التهاب و درد مفاصل زیادی بعد مصرف شروع می شود. بدن خیلی از افراد به خاطر حساسیتی که دارند با ترکیبات شیمیایی در شیرین کننده ها و واکنش های حساسیت زا نشان می دهد که در مفاصل دردها شروع می شود.  اگر از درد مفاصل رنج می برید با پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند اجتناب کنید.

نوشابه های رژیمی و مشکلات قلبی

  • افزایش مشکل معده و گوش

گرفتگی عضلات معده به خاطر وجود آسپارتام که در ترکیب نوشابه ها وجود دارد موجب این ناراحتی در بسیاری از افراد می شود. امروزه خیلی از مردم از گرفتگی شکم و معده درد می برند که طبق اظهارات با حذف محصولات غذایی دارای شیرین کننده مصنوعی شاهد این علائم خواهید بود. در حال حاضر تا ۹۰ گونه از علائم مضرات مربوط به آسپارتام شناسایی شده است. علت آن نداشتن تحمل سر و صدا و ناشنوایی و وزوزی گوش می باشد که با وجود هیچ سرو صدایی در گوش صدا های غیر طبیعی احساس می شود.

انواع نوشابه های رژیمی

دیگر آثار مخرب نوشابه ها

همان گونه که گفته شد مصرف این نوع نوشیدنی با وجود این که مفید نیست ضررهای متعددی دارد. نوشابه رژیمی فاقد ارزش غذایی بوده و مثل نوشابه معمولی برای سلامتی مفید نیست به بدن آسیب می رساند. برخی دیگر از این خطرات مشکلات روده، بالابردن خطر ابتلا به آلزایمر، افزایش افسردگی، مشکلات روده، پوسیدگی دندانها و خطر احتمال به پوکی استخوان و افزایش تومور و سرطان می تواند باشد. برای جایگزینی این نوشابه ها می توانید یک لیوان آب میوه های طعم دار استفاده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مصرف نوشابه انرژی زا  و خوراکی های پر کالری  بر روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو