عزیزی: دولت به ناشران کمک کند تا کتاب از نفس نیفتد | لزوم حمایت از منبعی که فکر تولید می‌کند

104

1400/5/13

23:32


محمد عزیزی معتقد است دست برداشتن از انتشار یک کتاب مفید برای جامعه به معنی رخ دادن فاجعه فرهنگی است و این موضوع باید برای دولتمردان یک هشدار باشد.

عزیزی: دولت به ناشران کمک کند تا کتاب از نفس نیفتد | لزوم حمایت از منبعی که فکر تولید می‌کند

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد عزیزی نویسنده، شاعر و مدیر نشر روزگار، مشکل اصلی ناشران را گرانی کاغذ دانست و به هنرآنلاین گفت: ابتدای سال جدید، اولین شوک وارد شده به ناشران خبر گران شدن کاغذ با بندی ۷۰۰ هزار تومان بود. هر چه کاغذ داشتیم مصرف شده است و برای یک کتاب کوچک در شمارگان محدود هم باید ۱۰ بند کاغذ تهیه کنیم. در حال حاضر کاغذ به بندی ۶۵۰ هزار تومان رسیده. وقتی کاغذ بندی ۶۵۰ هزار تومان باشد برای نشر یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای حدود ۱۵ بند کاغذ نیاز است. اگر فقط هزار جلد هم کتاب تولید شود باید حدود ۱۰ میلیون تومان پول کاغذ پرداخت کنیم. این در حالی است که مقوا و صحافی هم به همین شکل گران است.  

او با بیان این که تولید یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای در شمارگان هزار عدد نزدیک به ۱۷-۱۸ میلیون هزینه دارد، تصریح کرد: به‌علاوه این که باید حق‌التالیف و حق‌الترجمه را هم پرداخت کرد. طبیعی است این محاسبات ناشر را هر چقدر هم فعال باشد و به فرهنگ و گسترش آن اهتمام داشته باشد وادار می‌کند حتی به‌طور موقت دست از این فعالیت بردارد. دست برداشتن از انتشار یک کتاب مفید برای جامعه به‌معنای رخ دادن یک فاجعه فرهنگی است و این موضوع باید برای دولت‌مردان یک هشدار باشد.  

عزیزی توجه جدی و ویژه‌ به مسئله انتشار کتاب را از سوی دولت خواستار شد و ادامه داد: دولت باید به کمک ناشران بیاید مثلا کاغذ و مقوا را مثل سابق در اختیار ناشران قرار بدهد به اندازه‌ای که واقعا نیاز دارد. هر ناشر از هر کتاب خوب حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نسخه چاپ کند. کاغذ را بدون این که ناشر معطل شود در اختیارشان قرار دهد. الان شرکت‌هایی که کاغذ وارد می‌کنند اول از ناشران پول می‌گیرند بعد کاغذ را تحویل می‌دهند که گاهی دو یا سه ماه زمان می‌برد. این موانع باید برداشته شود و واردات کاغذ مثل سابق دست خود وزارت ارشاد باشد به جای شرکت‌های خصوصی. یا وقتی از ناشر پول گرفتند حواله کاغذ را هم‌زمان صادر کنند.

او اضافه‌کرد: حتی دولت به ناشران فرصت کوتاهی بدهد و مثلا بگویید ۲۰۰ بند کاغذ تحویل می‌دهیم یک سوم پول را بدهید و باقی را طی دو سه فقره چک برای چند ماه پرداخت کنید. مهلتی به ناشر داده شود تا بتواند کتاب خود را تولید کند و از طریق فروش در بازار یک بخشی از هزینه کاغذ را پرداخت کند. الان به‌عنوان ناشر وقتی ۵۰۰ بند احتیاج دارم می‌گویند نمی‌رسد و مثلا به ۱۰۰ یا ۱۵۰ بند حواله می‌دهند. در این شرایط مجبور می‌شویم به بازار آزاد متوسل شویم. لااقل مثل سابق دولت بودجه‌ای بگذارد تا کتابخانه‌های عمومی کشور بتوانند کتاب‌های جدید را از ناشران بخرند. صداوسیما و رسانه‌ها کتاب‌های جدید را معرفی کنند بدون این که مبلغی دریافت کنند.

عزیزی با تاکید بر این که کتاب جزو نیازهای ضروری جامعه است، اظهارداشت: ما انقلابی فرهنگی داشتیم باید از نشر به‌عنوان منبعی که فکر تولید می‌کند و به جامعه آرامش می‌دهد به‌شکل جدی حمایت شود. با تمام مشکلات امسال ۱۰ عنوان کتاب جدید در نشر روزگار داشتیم. هر چند شمارگان کتاب پایین است و برای کشوری با جمعیت ۸۵ میلیونی باید مبنا و پایه شمارگان کتاب سی تا چهل هزار باشد. با وجود شرایط سخت کار را ادامه می‌دهیم تا چرخه نشر از بین نرود. انتشار کتاب خوب فرهنگ‌سازی و جامعه‌ای بدون تشنج به همراه دارد.

او که این روزها مشغول نوشتن رمانی سه‌گانه با عنوان کلی «نهنگ آب‌های عمیق» است، افزود: جلد نخست با همین عنوان و نام فرعی «قهوه قجری» در وزارت ارشاد در حال بررسی است و ۸۴۰ صفحه دارد. جلد دوم «میرپنج» است که حدود ۲۰۰ صفحه آن نوشته شده. جلد سوم «یک قوطی سیگار» نام دارد. این سه‌گانه نزدیک به سه هزار صفحه است. از تاریخ معاصر ۱۵۰ سال پیش شروع شده تا تقریبا سال ۱۳۳۰ تمام می‌شود. شخصیت‌های رمان برای عموم مردم، اهل کتاب، مطبوعات و فعالان سیاسی آشنا هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو