پرورش گیاه آبنباتی همیشه سبز با روش نگهداری و تکثیر آن

پرورش گیاه آبنباتی همیشه سبز با روش نگهداری و تکثیر آن


منبع: آرگا

79

1400/5/14

00:10


گیاه آبنباتی از دسته گیاهان همیشه سبز و چند ساله می باشد که در این مطلب سعی داریم شما را با روش های پرورش گیاه آبنباتی و موارد مصرفی آن به صورت کامل آشنا نماییم.

پرورش گیاه آبنباتی همیشه سبز با روش نگهداری و تکثیر آن

به طور کلی گیاه آبنباتی از دسته گیاهان بومی آمریکای جنوبی می باشد که به خاطر شباهت زیادی که به آبنبات هالووین دارد به این نام معروف شده است و همچنین این گیاه همیشه سبز بوده و امروزه برای پرورش در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با نحوه پرورش گیاه آبنباتی

بهتر است بدانید که سدوم روبروتینکتوم گیاه آبنبات ژله ای یا سدوم غوره ای نام یک گونه از سده ناز و از خانواده گل نازیان است که به خاطر شباهت برگ های کوتاه به ویژه زمانی که رنگ محافظ به خود می گیرد به این نام معروف شده است. گیاه آبنباتی رسما در سال ۱۹۴۸ به عنوان گونه ای مجزا نام گذاری شد و می توان آن را از دسته گیاهان بومی آمریکای جنوبی دانست.

این گیاه زیبا دارای حدود ۶۰۰ گونه از گیاهان خشبی، غیر خشبی و علفی یک ساله و چند ساله است که همیشه سبز و گوشتی بوده و گل های ستاره ای با رنگ های زرد، سفید و صورتی آن بر روی یک پانیکول انتهایی ظاهر می شوند. معمولا ارتفاع گیاهان آبنباتی به ۲۰ سانتی متر و پهنای آن ها به ۲۰ الی ۳۰ سانی متر خواهد رسید.

توجه داشته باشید گل آبنباتی گیاهی درختچه ای مانند است که در قسمت تحتانی منشعب می شود و دارای شاخه هایی نازک با برگ های استوانه ای آبدار به رنگ سبز روشن همراه با قرمز می باشد. برگ های گیاه آبنباتی نیز در فصل تابستان تغییر رنگ می دهند و از سبز به قرمز متمایل خواهند شد.

چگونگی پرورش گیاه آبنباتی

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

با وجود اینکه بهترین زمان برای کاشت و تکثیر گیاه آبنباتی در طول فصل بهار و تابستان است اما عمدتا توصیه می شود که تا اواخر بهار کار تکثیر را انجام دهید. برای کاشت بذر گیاه آبنباتی باید ساقه گیاه را که به اندازه کافی بلند شده را انتخاب کنید و سپس قلمه انتهایی ساقه را به طول ۵ سانتی متر از آن جدا نمایید.

حال بایستی این قلمه ها را به مدت زمان ۲ روز در گوشه ای بگذارید تا در انتهای آن ها کال تشکیل شود و بعد برگ های ۲ سانتی متر را در بستری حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکاتوس ها بکارید. توصیه می شود که بستر قلمه ها را در نور کافی و دمای ۱۸ درجه سانتی گراد نگه دارید و همچنین رطوبت خاک را به خوبی حفظ کنید.

قلمه ها پس از گذشت مدت زمان چندین هفته روند ریشه زایی را آغاز می کنند و از آنجایی که گیاهان تولید شده سمی هستند امکان دارد در صورت برقراری تماس با پوست یا دهان ایجاد سوزش خواهند کرد.

چگونگی کاشت گیاه آبنباتی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی برخی از آن ها را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش گیاه آبنباتی پرداخته ایم:

آبیاری:

معمولا آبیاری بستر گیاه آبنباتی باید به صورت منظم انجام شود و تنها زمانی بایستی اقدام به آبیاری کنید که سطح بستر به صورت کامل خشک شده باشد. از آنجایی که گیاه آبنباتی رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد را برای رشد ترجیح می دهد نباید رطوبت محیط کشت از این مقدار کمتر شود.

شرایط لازم برای کاشت گیاه

دما و نور:

با وجود اینکه پرورش گیاه آبنباتی برای رشد به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد اما اگر در شرایط نیمه سایه نیز قرار گیرد روند رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد. در مورد دمای ایده آل نیز می توان گفت که بازه دمایی مناسب برای رشد گیاه بین ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتی گراد خواهد بود و اگرچه گیاه آبنباتی نسبت به سرما حساسیت زیادی دارند اما تحمل یخ زدگی را نیز نخواهد داشت.

خاک و کوددهی:

بهتر است بدانید که ترکیب خاکی که سریع خشک نشود و میزان کمی سنگ ریزه داشته باشد و همچنین از زهکشی خوبی برخوردار باشد برای این گیاه مناسب خواهد بود. به همین خاطر پیشنهاد می شود از ترکیب خاک باغچه، خاک رس و ماسه شسته برای بستر گیاهتان استفاده نمایید. در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که گیاهتان را به میزان ۲ گرم در لیتر هر دو هفته یک مرتبه از اردیبهشت ماه تا شهریور با استفاده از کود های عادی گیاهان زینتی تغذیه نمایید.

چگونگی مراقبت از گیاه آبنباتی

موارد استفاده از گیاه آبنباتی:

معمولا از پرورش گل های زینتی مانند گیاه آبنباتی به منظور ایجاد سایه برای عابران پیاده در روزهای گرم استفاده می شود و همچنین در روزهای سردتر درختان انبوه می شوند و می توانند با حفظ گرما در خاک درصد یخ زدگی را کاهش دهند.

گیاهان زینتی در فضای باز به زیبایی منظره و ایجاد محیطی جذاب کمک می کنند و برگ های افتاده نیز مالچ و کمپوست خوبی خواهند شد.

گیاه آبنباتی دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند و اکسیژن پس می دهد که این امر به ویژه در شهرهایی مه مستعد آلودگی هستند بسیار مهم خواهد بود.

زمانی که از گیاه آبنباتی در داخل منزل استفاده می کنید باعث تصفیه هوا و ایجاد فضایی دلپذیر خواهد شد.

بسیاری از گیاهان زینی کاشته شده در حاشیه جاده ها به رانندگان کمک می کند تا استرس را کاهش دهند و همچنین با ایجاد مانعی برای جلوگیری از خواب آلودگی یا سایر موارد بدتر از رانندگان در برابر تصادفات شدید رانندگی محافظت نماید.

آشنایی با خواص گیاه آبنباتی

گیاه آبنباتی و سایر گیاهان زینتی را می توان به منظور اهداف دارویی نیز مورد استفاده قرار داد.

اگر شخصی نحوه پرورش گیاهان زینتی را بلد باشد به راحتی می تواند با فروش گیاهان زینتی بزرگ درآمد خوبی کسب کند زیرا گیاهان زینتی که در خانه ها و باغ ها به فروش می رسند گران هستند.

معمولا شاخ و برگ درختان زینتی همیشه سبز مناظر زمستانی را روشن می کنند و بادگیر هایی را فراهم خواهند کرد که در هزینه های سوخت صرفه جویی کنند.

همچنین از گیاهان زینتی از جمله آبنباتی ها می توانید برای تزئینات در مواقعی مانند عروسی و سالگرد استفاده نمایید.

بسیاری از باغ های زیتی محیطی محافظت کننده و آرام بخش را فراهم می کنند که به کاربران خود حریم خصوصی می بخشد.

از آنجایی که گل های زینتی می توانند حیاط را روشن کنند و از سبک خانه ها تمجید کنند بنابراین ارزش خود را چندین برابر افزایش داده اند.

شناخت فواید گیاه آبنباتی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش گیاه لاکی بامبو و همچنین مطلب پرورش گیاه آجوگا نیز آشنا شوید.

نظرات


تصویری


ویدئو