هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

بخشی از اتفاقات مهم هفته به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

مراسم تنفیذ ریاست‌ جمهوری دوره سیزدهم، صبح روز سه شنبه در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و مقام معظم رهبری با تنفیذ رأی ملت، آیت الله سیدابراهیم رئیسی را به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

در این مراسم مقام معظم رهبری ورود ملت به مسائل مختلف را کلید اصلی حل مشکلات خواندند و افزودند: پیگیری ارزش‌های انقلاب موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان می‌شود که این حضور بی‌بدیل و بی‌جایگزین، بسیار مغتنم و کارگشاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تبدیل مردم را از یک جمع منفعل و پراکنده به مجموعه‌ای متحد، پرانگیزه، هدفدار و آرمان‌خواه، هنر اصلی انقلاب و امام خواندند و افزودند: هر عامل و عنصری که بتواند اتحاد، انگیزه و امید ملت را افزون و مردم را وارد میدان کند، مغتنم است که ارزش‌های انقلاب این ویژگی تعیین‌کننده را دارد.

مقام معظم رهبری با اشاره به شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر «مردمی‌بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفتند: مردمی‌بودن موضوع بسیار مهمی است و رئیس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون درنظرگرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته حضور در میان مردم نباید موجب غافل‌شدن از ارتباط با نخبگان شود و ارتباط و تبادل‌ نظر با نخبگان، لازم و مفید است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حل مشکلات اقتصادی را نیازمند برنامه و حرکت بر اساس برنامه کلی طراحی‌شده دانستند و گفتند: با کارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌توان مشکلات را حل کرد؛ ضمن آنکه همه بدانند حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و مسئولان باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا این زمان هرچه ممکن است کوتاه‌تر شود. ایشان سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد؛ بنابراین رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند. نکته پایانی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، موضوع جنگ تبلیغاتی بود.

چهره هفته؛ ابراهیم رئیسی

مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری رئیسی روز سه شنبه در حسینیه امام خمینی با حضور مقام معظم رهبری و چهره‌های سیاسی و نظامی برگزار شد.

پس از قرائت قرآن کریم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت دوازدهم پشت تریبون آمد و گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه داد. او در این گزارش تأکید کرد: «وزارت کشور به‌عنوان متولی انتخابات از یک سال گذشته با تشکیل ستاد انتخابات و با فراهم‌سازی تمهیدات لازم و با هماهنگی شورای نگهبان و با رعایت اصول قانون‌مداری و بی‌طرفی و رقابت سالم و مشارکت حداکثری، کوشید تا ضمن ارتقای شور سیاسی کشور، امکان حضور و مشارکت هرچه‌بیشتر مردم در انتخابات را فراهم کند».

در ادامه مراسم و بعد از قرائت متن حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی و دریافت حکم از دست مقام معظم رهبری، رئیسی پشت تریبون قرار گرفت. 

او در ابتدای سخنانش گفت: شرط ادب و احترام در مراسم تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری این بود که من دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.  او در ادامه تاکید کرد: امروز با تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، ۳ برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی مواجه هستیم و شرایط اقتصادی مردم را در وضعیت مناسبی نمی‌بینیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دلیل این مشکلات هم دشمنی دشمنان و هم کاستی‌های درونی است، گفت: وضعیت مشکلات اقتصادی و فرهنگی، مسأله بیکاری و مسکن و دیگر مسایلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند، باید تغییر کند.

رئیسی با اشاره به اینکه آنچه از همه بیشتر مشکل ایجاد کرده، علاوه بر آسیب دیدن سفره و کسب و کار مردم، آسیب به اعتماد مردم است، افزود: مردم دولتی خواستند که این آسیب را جبران و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کاهش دهد. رابطه بین ملت و دولت همواره می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: رابطه بین ملت و دولت تاکنون بوده و از این پس نیز این رابطه خواهد بود تا به حل مشکلات کمک کند و توان ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنی دشمنان را ارتقا دهد.

پس از پایان مراسم که به مدت یک ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور دولت دوازدهم، پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری، دفتر کار سابق خود را به ابراهیم رئیسی تحویل داد و خطاب به او گفت: آقا مبارک باشد. خداوند به شما برای خدمت به مردم عزیز ایران توفیق بدهد و با دولت جدید تازه‌ نفس مشکلاتی که امروز مردم دارند، به دست شما حل‌وفصل شود. حجت‌الاسلام رئیسی پاسخ داد: من به شما و هم به آقای جهانگیری و دولتمردان خسته‌نباشید می‌گویم. ان‌شاءالله بتوانیم وظیفه‌ای را که مردم بر دوش ما گذاشتند، انجام دهیم و خداوند متعال، روح مطهر شهدا و مردم و رهبری از ما راضی باشند.

مراسم تحلیف هم قرار است رأس ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در صحن علنی مجلس برگزار شود. گفته شده کابینه هم همان روز معرفی خواهد شد.

اولین مطالبه کیهان از رئیسی

روزنامه کیهان نوشت؛ اقدامات دولت جدید هر چقدر هم که مفید و کارآمد باشد اگر پیوست رسانه‌ای جامع و کاملی نداشته باشد به احتمال زیاد در منظر افکار عمومی با چالش مواجه خواهد شد. این مسئله به‌دلیل خصومت و کینه‌ورزی دشمنان نظام با عناصر انقلابی و چهره‌های ارزشی همچون آقای رئیسی قطعا مضاعف خواهد بود بنابراین شایسته است از همین آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک تیم حرفه‌ای رسانه‌ای انقلابی در کنار دولت باشد تا به بهترین شکل نسبت به پوشش اخبار فعالیت‌های دولت مردمی همت گمارد.

دروغ هفته؛ انتخاب مخبر به عنوان معاول اول رئیس جمهور

کانال های تلگرامی اخباری را درباره منصوب شدن محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور منتشر کردند که این خبر در ادامه تکذیب شد. یک منبع آگاه نزدیک به دفتر رئیس جمهور اعلام کرد که آیت الله رئیسی تا این لحظه هیچ حکمی در هیچ حوزه ای صادر نکرده اند و اخبار ایشان و انتصابات شان از طریق سایت ریاست جمهوری اطلاع رسانی می شود.

مخبر قبل تر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود که تولید واکسن کووایران برکت یکی از افتخارات دوره وی است.

خبر مهم هفته؛ نامه وزیر بهداشت و پاسخ رهبری ؛ گفتگوی روحانی با مردم

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، صبح چهارشنبه درجلسه روسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت. در این جلسه فرمانده قرارگاه عملیاتی و روسای کمیته های بهداشت و درمان، تبلیغات و اطلاع رسانی و حمل و نقل گزارش های مربوط به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در مقابله و مهار موج پنجم بیماری و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام محرم، شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید و همچنین روند اجرای سند ملی واکسیناسیون را  ارائه کردند.

*********

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ساعات پایانی ریاست جمهوری اش در گفتگویی تلویزیونی مستقیم با مردم سخن گفت.

وی در ابتدای این گفتگو خطاب به مجری رسانه ملی گفت: فرض کنید فردا شب است. علاقمندم امشب مصاحبه ما یک مصاحبه غیر رسمی باشد.

روحانی خطاب به حیدری مجری صداوسیما گفت: می‌خواهم نماینده صدا سیما نباشید و نماینده مردم باشید.

روحانی در این گفتگو ضمن تاکید بر اینکه راهی که در مسیر برجام پیموده درست ترین مسیر بوده است در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه پس از پایان ریاست جمهوری به چه کاری مشغول خواهید شد، گفت: کار فرهنگی خواهم کرد و جایی نخواهم رفت.

اعضای هیئت دولت با اهدا لوح سپاس در نشست روحانی با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید از اقدامات انجام شده توسط او طی ۸ سال استقرار دولت تقدیر کردند.

 اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمدجواد ظریف، بیژن نامدار زنگنه، عبدالرضا رحمانی فضلی، محمد نهاوندیان، سید محمود علوی، محمدباقر نوبخت، محسن حاجی میرزایی، محمدجواد آذری جهرمی، فرهاد دژپسند، سعید نمکی، رضا اردکانیان، محمد اسلامی، سید علیرضا آوایی، محمد شریعتمداری، سید عباس صالحی شریعتی، مسعود سلطانی فر، علیرضا رزم حسینی، منصور غلامی، علیرضا مونسان، علی اکبر صالحی، امیر حاتمی، کاظم خاوازی، معصومه ابتکار، لعیا جنیدی، حسینعلی امیری، جمشید انصاری، علی ربیعی، سورنا ستاری، عیسی کلانتری، سعید اوحدی، اکبر کمیجانی ،حسین سیمایی صراف و علی عسگری امضا کنندگان این نامه هستند.

در پی نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص موج سهمگین و پنجم کرونا و پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای برای کاهش چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها، رهبر معظم انقلاب اسلامی از رئیس‌جمهور خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است، انجام گیرد.

در مرقومه رهبر انقلاب اسلامی خطاب به روحانی آمده بود: «پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی به‌خاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملّی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد».

نمکی در نامه خود به رهبر انقلاب پس از برشمردن علل و زمینه‌های گسترش بیماری و فشار سنگین بر کادر درمان، به‌صحنه‌آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این پدیده را ضروری دانست و نوشت: «شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفس‌گیر بر همکاران ما بکاهد».

حاشیه هفته؛ اعلام جرم علیه حسام الدین آشنا

 احمد مؤمنی‌راد، سخنگوی هیئت‌منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی، در خصوص جزئیات آخرین جلسه دادگاه مطبوعات اظهار کرد: در روز یکشنبه دهم مرداد ۱۴۰۰ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران یک پرونده جرم سیاسی که متهم آن حسام‌الدین آشنا بود،‌ به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی شد. او در تشریح اتهام حسام‌الدین آشنا گفت: نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در دو شکایت این پرونده قبلا در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده بود و بعد از اعتراض متهم، دیوان عالی کشور آن را به شعبه هم‌عرض (شعبه ششم) عودت داده است. دادگاه با قرائت قرآن و با حضور هیئت‌منصفه‌ای غیر از اعضای دادگاه قبلی شروع شد و پس از سخنان رئیس دادگاه، نماینده مدعی‌العموم به شرح کیفرخواست پرداخت. سپس با توجه به عدم حضور متهم، وکیل او به صورت مبسوط و تفصیلی به دفاع از او پرداخت و سپس متهم با تأخیر ۴۰‌دقیقه‌ای وارد شد و دفاعیات خود را مطرح کرد. پس از خاتمه دادگاه، هیئت‌منصفه جرائم سیاسی وارد شور شد و پس از اتمام شور، رأی‌گیری به عمل آمد و نتیجه به شرح زیر حاصل شد. سخنگوی هیئت‌منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی اضافه کرد: هیئت‌منصفه در یک اتهام و دو شکایت متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و در ضمن با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

جنجال هفته؛ ربودن کشتی

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد؛ دو کشتی در نزدیکی سواحل امارات روز سه شنبه هشداری را مخابره کردند که آنها تحت شرایط نامعلومی کنترل خود را از دست دادند درحالیکه یک حادثه نیز پیشتر در این منطقه گزارش شده است. هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی در نزدیکی الفجیره در دریای عمان افتاده است. بر اساس داده‌های تارنمای مرین ترفیک، دو کشتی (یک نفتکش به نام گلدن بریلیانت و یک کشتی به نام کمدنو) از طریق ردیاب‌های «سیستم شناسایی خودکار» اعلام کردند که تحت کنترل نیستند. این بدین معنی است که یک کشتی سیستم برق خود را از دست داده و خدمه آن دیگر قادر به کنترل آن نیستند. واحد عملیات تجارت دریایی ارتش انگلیس نیز هشدار داد که یک حادثه روی داده است. بر اساس داده‌های تارنمای فلایت رادار، یک هواپیمای ایرباس سی-۲۵۹ نیروی هوایی عمان همزمان مشغول گشت زنی بر فراز محل وقوع حادثه بوده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در مورد بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و نسبت به هر گونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال با تاکید مجدد  بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اظهارداشت: نیروهای دریایی ایران با اعلام کمک وامداد رسانی به کشتیهای عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.

خطیب زاده همچنین اضافه کرد: در صورت بروز مشکل در سامانه های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک رسانی و بررسی موضوع از نزدیک می باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه اعلام کرد.

در ادامه مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفت که حادثه‌ای که «احتمالا» ربودن یک کشتی در نزدیکی سواحل امارات بود، به پایان رسید.

 در ادامه اطلاعیه این مرکز آمده است که این کشتی در امنیت است و افرادی که وارد کشتی شده بودند، آن را ترک کرده‌اند.