آشنایی با ماهی مرکب و نحوه ی نگهداری از آن در خانه

آشنایی با ماهی مرکب و نحوه ی نگهداری از آن در خانه


منبع: بیتوته

228

1400/5/14

10:00


آشنایی با ماهی مرکب و نحوه ی نگهداری از آن در خانه



ماهی مرکب, آشنایی با ماهی مرکب, نگهداری و پرورش ماهی مرکب

ماهی مرکب در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کند

 

همه چیز درباره ی ماهی مرکب

بیشتر ماهی مرکبی که ما آن را "calamari" می شناسیم، گونه هایی هستند که در نزدیکی ساحل زندگی می کنند. این گونه ها عمر کوتاهی دارند. هنگامی که آنها بالغ می شوند، پس از حدود یک سال، یک دوره کوتاه تکثیر را تجربه می کنند و سپس می میرند. اما بسیاری دیگر از گونه های ماهی مرکب در آبهای عمیق زندگی می کنند و جزئیات زندگی آنها، به ویژه رفتار جفت گیری آنها، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ماهی مرکب از خانواده ی هشت پایان و اختاپوس ها هستند. ماهی دارای 8 عدد پا (شش عدد کوتاه و ۲ عدد بلند) یک جفت چشم، یک دهان با دو دندان غیرفکی، بدن کیسه مانند به شکل اتو می‌باشد که در قسمت پشتی این ماهی Cattle Bone قرار دارد که استخوانی بیضوی شکل و اسفنجی فرم است؛ که علاوه بر تثبیت شکل جانور باعث محافظت از ارگان‌ها و احشاء داخلی می شود. ماهی مرکب دارای 10 بازو می باشد. از این بازوها برای راحت شنا کرد، خوردن غذا و شکار ماهی ها استفاده می کند. طول انواع ماهی مرکب غول پیکر به 13 متر می رسد.

 

پوست ماهی مرکب میلیون ها سلول رنگی دارد که می تواند به راحتی رنگ پوستش را در تطابق با محیط تغییر دهد؛ بنابراین، ماهی های مرکب قادرند در کف دریا کاملاً محو شوند.

 

ماهی مرکب از لاروها، خرچنگ ها، صدف دریایی خوراکی، حلزون ها و موجودات کوچکتر تغذیه می کنند و خودشان غذای شیر دریایی، فوک دریایی و سمور آبی و جانوران بزرگتر از خود می شوند.

 

ماهی مرکب، در زمان خطر ماده ای سیاه مانند جوهر از خود در آب پخش می کنند و استتار می شود. و خود را سریع با محیط تطبیق می دهد.

 

پرورش ماهی مرکب در خانه, نگهداری ماهی مرکب در آکواریوم, معرفی ماهی مرکب

صید ماهی مرکب

 

نحوه ی تولید مثل ماهی مرکب

ماهی مرکب روش جالبی برای تولید مثل دارد. از طریق تحقیقات دقیق روند آن مشاهده شده است. این برای بسیاری از گونه های مختلف ماهی مرکب موجود است. هنگامی که زمان وقوع جفت گیری فرا می رسد، تعداد بزرگی از نرها و ماده ها وجود دارد. روند جذب ماده ها از صبح آغاز می شود. و در حوالی سحر می توانند به سرعت در دایره های بسیار بزرگ شنا کنند.

 

ماده ها در این شنا به صورت دایره ای به هم می پیوندند که در ابتدا بسیار عجیب و غیرقابل کنترل به نظر می رسند. با این حال، با گذشت زمان متوجه خواهید شد که این ماهی مرکب به صورت جفت در حال حرکت است. اینها زوج هایی هستند که برای تشکیل جفت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند. رنگ نرها تغییر می کند و همین باعث جذابیت ماده ها به سمت آنها می شود. هنگامی که یک ماده علاقه نشان داد، جفت گیری انجام می شود.

 

برخی از مناطق پرورش دهنده ی شناخته شده، وجود دارد که این رویدادها در آن اتفاق می افتد. قبل از شروع جفت گیری، برخی از ماهی مرکب برای شرکت در آن مسافت های طولانی را شنا می کنند. دنبال کردن کل این فرآیند برای محققان بسیار جذاب است. نرها هنگام یافتن یک ماده برای جفت گیری می توانند بسیار پرخاشگر باشند.

 

در حالی که با مشاهده ماده ها نمی توانید آن را ببینید، آنها یک کیسه جوهر در زیر مجموعه ای از غدد در آبشش ها پنهان کرده اند. این به عنوان پوسته محافظتی برای تخمک هایی است که او تولید می کند. در حین جفت گیری، اسپرم نرها در داخل این کیسه قرار می گیرند و تخمک های او را بارور می کنند. وقتی به بازوهای ماهی مرکب دقت می کنید، متوجه می شوید که از نرها کوتاهتر است. این چیزی است که برای قرار دادن اسپرم در ماهی ماده استفاده می شود.

 

هزاران تخم در یک زمان توسط یک ماده تولید می شود. مشخص نیست که چگونه تخمک ها در داخل بدن ماهی مرکب رشد می کنند. قبل از اینکه بتوانیم همه این جزئیات را کشف کنیم، تحقیقات بیشتری باید در آن زمینه انجام شود. چیزی که ما می دانیم این است که اندازه تخم ها به گونه بستگی دارد، اما همه آنها از نظر اندازه بسیار کوچک هستند.

 

برای برخی از گونه ها تعداد آنها می تواند تا 70،000 باشد! با این حال، بسیاری از آنها توسط شکارچیان خورده می شوند، بنابراین هرگز جمعیت زیادی از ماهی مرکب در آبها وجود ندارد. اکثر این تخمها هرگز به فرزند تبدیل نمی شوند.

 

او آنها را در مناطق پنهان آب از جمله زیر سنگ ها یا در سوراخ ها و شکاف های مختلفی که می تواند پیدا کند، توزیع می کند. ممکن است هشت هفته طول بکشد تا این تخم ها از تخم بیرون بیایند، بنابراین حفظ آنها در برابر شکارچیان دشوار است. ماهی مرکب ماده منتظر خروج آنها نیست، پس از تخم گذاری، آنها را ترک می کند.

 

بچه ماهی مرکب از همان ابتدا از خودش مراقبت می کند. آنها از همان ابتدا شنا بلد هستند. با این حال، بسیاری از این فرزندان در چند روز اول زندگی کشته می شوند. برای بسیاری از گونه های ماهی مرکب، والدین به دلیل طول عمر بسیار کوتاه این موجودات، بلافاصله پس از تولید مثل می میرند.

 

از لحظه تولد ماهی مرکب، مبارزه برای زنده ماندن ادامه دارد. آنها باید غذای کافی برای زنده ماندن خود پیدا کنند. با این حال، در همان زمان آنها در تلاش هستند تا شکارچیان را دور نگه دارند. طول عمر یک ماهی مرکب که در جوانی در برابر شانس زنده می ماند تنها حدود یک یا دو سال است. آنها زندگی سریعی دارند که اغلب اوقات بسیار مشکل است.

 

به همین دلیل، اکثر ماده ها و نرها تنها یک بار در زندگی خود جفت می شوند. برای برخی از گونه ها آنها می توانند این کار را برای بار دوم قبل از مرگ انجام دهند.

 

انواع ماهی مرکب, ویژگی های ماهی مرکب, خصوصیات ماهی مرکب

آشنایی با انواع ماهی مرکب

 

انواع ماهی مرکب :

سرپاور آتشین

سرپاور جواهر

سرپاور درازباله

سرپاور شانه‌بال

سرپاور شیشه‌ای

ماهی مرکب اروپایی

سرپاور علفی

سرپاور غول

سرپاور قلاب‌دار

سرپاور قلاب‌دست

ماهی مرکب جهنمی

سرپاور لوزی

سرپاور پرنده

ماهی مرکب ببری

 

ماهی مرکب در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کند. فصل صید ماهی مرکب در بوشهر، از ماه بهمن تا ماه اردیبهشت می باشد. ماهی مرکب در زمینه طب سنتی و دارویی کاربرد دارد. ماهی مرکب دارای چربی بالایی می باشد.

 

یکی از خواص ماهی مرکب، وجود مقدار زیادی فسفر در گوشت آن می باشد. که برای بیماری هایی مانند کمر درد و بیماری های رحمی مفید می باشد.

 

خواص ماهی مرکب, محل صید ماهی مرکب, روش نگهداری ماهی مرکب در آکواریوم

انواع ماهی مرکب

 

نحوه پرورش ماهی مرکب در آکواریوم

چیزهایی که به آنها نیاز دارید

هرچقدر ماهی مرکب عجیب و غریب باشد، پرورش این حیوان دریایی ظریف در آکواریوم در خانه می تواند عملی باشد. ماهی مرکب از کمترین نوع حیوانات آبزی است که در خانه نگهداری می شود، بنابراین مهم است که دستورالعمل های خاصی را دنبال کنید تا مطمئن شوید ماهی مرکب شما در طول زندگی در خانه شما سالم و شاد است. مراقبت از ماهی مرکب در آکواریوم خانگی تفاوت چندانی با مراقبت از انواع دیگر سخت پوستان، ماهی ها یا سفالوپادها ندارد و ماهی مرکب می تواند یکی از جالب ترین زندگی های دریایی باشد که در طول عمر کوتاه آن می توان تماشا و مشاهده کرد.

 

هنگام خرید، ابتدا مطمئن شوید که چه نوع ماهی مرکبی را خریداری کرده اید. (منظور ماهی که در آب شور زندگی می کند) برای تعیین اندازه آکواریوم، اندازه و طول عمر ماهی مرکب خود را تخمین بزنید. ماهی مرکب با دیگر جانوران دریایی خوب بازی نمی کند، بنابراین در آکواریوم باید فقط یک ماهی مرکب را در یک زمان نگه دارید و هیچ گونه ای از ماهی نگهداری نشود.

 

کیفیت آب را به طور مداوم بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح اکسیژن، نمک و نیترات به اندازه ای باشد که مناسب ماهی مرکب باشد. (مانند دریا و اقیانوس محل زندگی ماهی مرکب) هرگونه تغییر شدید در این مناطق می تواند منجر به مرگ سریع ماهی مرکب شما شود. سطح اکسیژن آکواریوم خود را حداقل 2.5 میلی لیتر در لیتر ، pH حداقل 7.5 ، میزان شوری بین 32 تا 38 ppt و بدون نیترات بالای 100 ppm در هر زمان تنظیم کنید. برای جابجایی کافی آب، یک فیلتر زیر شن با سربرگ یا یک فیلتر قوطی اضافه کنید.

 

همیشه قسمت بالای مخزن یا آکواریوم خود را محکم کنید. ماهی مرکب موجودات باهوشی هستند و می توانند با نگه داشتن روی مخزن یا آکواریوم راهی برای فرار پیدا کنند. برای نگه داشتن درب مخزن از نوار چسب یا وزنه های غواصی با روکش پلاستیک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که همه ورودی های فیلترهای تغذیه یا هر نوع تجهیزات آکواریومی را که ماهی مرکب می تواند خود را در داخل آن پنهان کند، بپوشانید.

 

ماهی مرکب خود را، یک روز در میان تغذیه کنید و از آنجا که غذای زنده برای بیشتر ماهی های مرکب ترجیح داده می شود، ممکن است لازم باشد برای همه وعده های غذای مرکب در یک مخزن تغذیه آلوده شوید. اطمینان حاصل کنید که درب آن نیز محکم روی مخزن تغذیه محکم شده باشد.

 

ماهی مرکب را اذیت نکنید تا بیرون بیاید تا بتوانید آنها را مشاهده کنید. ماهی مرکب به طور طبیعی خجالتی است و هر گونه تلاشی برای جلب آنها از مخفیگاه خود باعث ایجاد استرس بی جا بر حیوان می شود که ممکن است منجر به مرگ زودرس آن شود.

 

ماهی مرکب,نحوه ی نگهداری از ماهی مرکب,تصاویر ماهی مرکب

نگهداری از ماهی مرکب در آکواریوم

 

نکاتی برای نگهداری از ماهی مرکب :

ماهی مرکب به هیچ نوع نورپردازی خاصی احتیاج ندارد، اما برای بهتر دیده شدن آن، با خیال راحت یک یا دو لامپ فلورسنت نصب کنید.

 

هشدارهایی برای نگهداری از ماهی مرکب :

تا زمانی که تحقیقات کافی در مورد گونه های ماهی مرکب، برنامه تغذیه و مراقبت از آن انجام نداده اید، سعی نکنید ماهی مرکب را در آکواریوم خانگی نگه دارید.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو