روستای ایگل تهران و بازدید از جاذبه های پیرامون آن

روستای ایگل تهران و بازدید از جاذبه های پیرامون آن


منبع: آرگا

195

1400/5/14

10:12


سفر به روستاهای زیبا و خوش آب و هوای اطراف تهران همچون روستای ایگل شاید برای تهرانی ها غنیمتی باشد بس شمردنی. با این سفر کوتاه و حتی یک روزه می توانند خستگی انباشته شده در طول هفته و یا ماه را به زیباترین شکل ممکن از تن به در کنند و با روحیه ای تازه و انرژی زیاد به ادامه بپردازند.

ایگل نام یکی از روستاهای ییلاقی مجاور تهران است که دارای طبیعتی واقعا بی نظیر و خیره کننده بوده و با داشتن آبشاری پرآب و جذاب در خود به همین نام، از جمله جاذبه ها و دیدنی های تهران محسوب می شود. این روستا تابستان هایی با آب و هوای دلچسب و زمستان هایی سرد می باشد که موجب نوسان جمعیت در آن می شود. برای آشنایی بیشتر با روستای ایگل از توابع استان تهران همراه آرگا باشید.

آشنایی با روستای ایگل

دیدنی های زیبای روستای ایگل

روستای ایگل از توابع دهستان رودبار قصران، بخش قصران، شهرستان شمیران و در نهایت استان تهران می باشد که از مهم ترین و زیباترین جاذبه ی آن می توان به آبشار ایگل (آبشار هفت حوض) اشاره داشت که نامگذاری آن بر اساس قرار گرفتن در این روستا انجام شده است. بیشتر اهالی این روستا به باغداری فعالیت دارند. میوه های آلبالو، گردو، سیب، گیلاس از فرآورده های باغ آنها است.

بادی ایگل تقریبا در ۲۵ کیلومتری تهران قرار گرفته است که تقریبا ۸۰۰ نفر را در خود جای داده است. البته این عدد ثابت نیست و متعلق به فصل بهار و تابستان آن می باشد که با فرارسیدن فصل سرما و زمستان این تعداد گاهی حتی به نصف نیز کاهش می یابد. ایگل به ۲ بخش ده بالا و ده پایین قسمت می گردد که در نامگذاری کوچه های آن آبشار، روستا و تنگه پری و غیره استفاده شده است.

ایگلی ها همچون اهالی بسیاری از آبادی های دیگر با آغاز فصل زمستان و کاهش میزان علوفه، در ابتدای فصل پاییز دام های خود به نواحی گرمسیر تهران همچون ورامین، شهر ری می برند. سپس دوباره با آغاز فصل بهار و گرما به آبادی می آیند.

معرفی روستای زیبای ایگل

آبشار ایگل

در دامنه ی شمال شرقی قله «توچال» و در بلندی ۲۰۰۰ – ۲۳۰۰متری باغهای متنوع و بسیاری وجود دارد که مناظری منحصر به فرد و خیره کننده از دامنه شمالی توچال و نیز گلوگاه لوپهنه دارآباد را به نمایش می کشد. دره ایگل یکی از جاذبه های این آبادی به شمار می رود که در امتداد آن یک آبشار خارق العاده با همین نام واقع شده است. ارتفاعات این محدوده تماما مملو از گیاهان معطر همچون پونه و ریواس می باشند.

جهت دسترسی یافتن به این آبشار می توانید از جاده لواسانات به طرف اوشان قشم، کمی مانده به آهار مسیر فرعی ختم شده به آبادی ایگل اقدام کنید. این آبادی در سمت شمال شرقی قله توچال قرار گرفته و از جمله راههای فتح قله توچال به شمار می رود. پس از رسیدن به آبادی ایگل مشاین شخصی خود را خارج از آبادی پارک نموده و پس از زمانی تقریبا ۲ ساعت در راهی صاف و بدون شیب، در راه رودخانه به طرف بلندی ها بروید.

آشنایی با آبادی ایگل پایتخت

روستای ایگل واقع در تهران

غار کیقباد

در طرف شرقی آبادی در بخش صخره سنگی، دالانی زیرزمینی یا به عبارتی غاری واقع شده است که مردمان ساکن ایگل آن را با اسامی «تخت کیقباد» یا « دژ کیقباد» صدا می کنند. راه ورودی به این غار سابقا مسدود بود که در صورت تمایل زیاد به بازدید از این غار لازم بود تقریبا ۱/۵ متر در طرف جنوب شرقی صخره را گودبرداری کنند. ولی چندین سال پیش توسط کارشناس های میراث فرهنگی یک ورودی کوچک برای غار ایجاد گردید.

 بر اساس کنکاش ها و نوشته های به دست آمده، و همچنین وسایل کشف شده قدمت این غار به قرون ۸ و ۹ می رسد که دست ساز و مصنوعی نیز بوده است. این غار تاریخی در ماه مهر سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۳۹۱ موفق به ثبت شدن در لیست آثار ملی شد.

آبادی ایگل در اطراف پایتخت

بنای امامزاده علی اکبر

در بخش مرکزی آبادی ایگل و ته یک کوچه کم عرض، بنایی دارای ۱ اتاق واقع شده است که مردمان این آبادی آن را «امامزاده علی اکبر» نامگذاری کرده اند. امامزاده علی اکبر از نوه های امام سجاد است که ایگلی ها و همچنین بازدیدکنندگان نسبت به آن ارادت خاصی دارند.

ساختمان امامزاده به طرف شرقی احداث گردیده که ۳ سمت دیگر آن را دیوارهایی پوشانده است. بخش شرقی ساختمان هم به ورودی اختصاص یافته است که درب و پنجره ای از جنس فلز در آن استفاده شده است. این بنا در سالهای گذشته بازسازی شده است که در طی آن امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی تدارک دیده شده و آماده شده است.

آشنایی و بازدید از آبادی ایگل

جغرافیای روستای ایگل

این آبادی در فاصله ی ۴ کیلومتری از طرف غربی اوشان قرار گرفته است. که یکی از راههای کوهنوردی توسط کوهنوردان به شمار می رود. آبادی ایگل حدودا ساختار کهن و سنتی خود را از دست داده که شاهد شکل گیری ساختمان های مدرن و شیک هستیم.

زبان سخن گفتن مردمان این روستا به زبان تاتی می باشد. آبادی ایگل در بلندی تقریبا به ۲,۰۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است که در طی راه رفتن به این آبادی تابلوهای نوشته با زبان های انگلیسی و فارسی به منظور راهنمایی وجود دارد.

آشنایی با روستای ایگل پایتخت

از کدام مسیر به ایگل برویم؟

برای این منظور یعنی دسترسی یافتن به آبادی ایگل، ابتدا از تهران به جاده «لشکرک» رفته و تا جاده لواسان نیز حرکت کنید، از جاده لواسانات به طرف اوشان قشم، کمی مانده به آهار مسیر فرعی ختم شده به آبادی ایگل اقدام کنید. این آبادی در سمت شمال شرقی قله توچال قرار گرفته است.

در صورتی که تمایل به اقامت شب در آبادی ایگل را دارید، از طبیعت چشم نواز آن می توانید بهره ببرید و نیز می توانید از ویلاهای کرایه ای در قشم و پیرامون آبادی بهره مند شوید.

آشنایی با آبادی ایگل تهران

چند نکته مهم و طلایی

  • پیش از سفر به این روستا برنامه ریزی های خود را انجام داده و تهیه تدارکات کنید.
  • در ۱۰۰ متری آبشار ایگل صخره هایی خیلی خطرناک وجود دارد که موقع عبور از روی این صخره ها لازم است خیلی دقت داشته باشید.
  • چنانچه نمی خواهید شب را در آنجا اقامت داشته باشید، لازم است ۲ ساعت پیش از تاریکی هوا راهی شهر خود شوید.
  • وسایلی همچون کفش مناسب پیاده روی، لباس طبیعت گردی، کرم ضد آفتاب، عینک دودی، مواد غذایی، آب نوشیدنی را در کوله بار خود جای دهید.
  • بسیار حواستان جمع باشد که به باغهای آبادی ایگل آسیب نرسانید یا بی اجازه ی صاحبان باغ به اراضی و باغهای آنان وارد نگردید.
  • در طی مسیر قسمت هایی از کوه ریزش نموده و راه به وسیله ی تخته سنگ های عظیم پوشانده گردیده که باید از روی همان ها عبور کنید، پس حواستان حسابی جمع باشد.

آشنایی با آبادی چشم نواز ایگل

جاذبه های پیرامون آبادی ایگل

پس از سفر به آبادی ایگل و بازدید از طبیعت و جاذبه های زیبا و منحصر به فرد آن, همچنین می توانید به دیدنی های پیرامون ایگل سری زده و خود را از دیدن آنها نیز متنعم نمایید آبادی های آهار، آبادی شهرستانک، ناحیه چشم نواز میگون از جمله این جاذبه ها محسوب می شوند.

معرفی آبادی ایگل و آبشار آن

روستاگردی یکی از شاخه های مهم در صنعت توریسم است که با در نظر گرفتن زندگی شهرنشینی سفر به روستاها از محبوبیت و توجه زیادی برخوردار شده است. روستاها به دلیل بکر بودن دارای طبیعتی زیبا و دست نخورده، آب و هوایی پاک و سالم در حال حاضر گزینه هایی عالی برای گذران تعطیلات و خاطره سازی به شمار می روند. تهران یکی از کلانشهرها است که روستاهای اطراف آن همیشه از محبوبیت بالایی برای بازدید و گردشگری به شمار رفته و می روند.

آشنایی با روستای ایگل در اطراف تهران

از روستاهای دیدنی اطراف تهران می توان به روستای آهار، روستای برگ جهان، روستای واریش و روستای تالون و آبشار آن اشاره داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو