مارتین اسکورسیزی جیمز گان

«مارتین اسکورسیزی» نزدیک به دو سال قبل در مصاحبه‌ای جنجالی فیلم‌های ابرقهرمانی مارول را به شهر بازی تشبیه و ادعا کرد این فیلم‌ها «سینما» نیستند. پاندمی حالا شرایطی رقم زد که فیلم پرهزینه‌ای چون «بیوه سیاه» (Black Widow) همزمان با اکران در سینما در پلتفرم دیجیتال دیزنی+ پخش می‌شود و مانند گذشته سالن‌ها دیگر به تسخیر فیلم‌های ابرقهرمانی درنیامده و رؤیای اسکورسیزی که مشغول تولید وسترن پرخرجی با اپل و پارامونت است، به نظر محقق شده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، «جیمز گان» کارگردان چندگانه «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) مارول و دیزنی و اخیراً «جوخه انتحار» (The Suicide Squad) دی‌سی و برادران وارنر، یکی از فیلمسازانی بود که دو سال قبل به اظهارات اسکورسیزی واکنش نشان داد و نوشت: ««مارتین اسکورسیزی» یکی از پنج فیلمساز زنده محبوب من است. بسیار خشمگین شدم وقتی مردم بی‌آنکه «آخرین وسوسه‌های مسیح» را ببینند به آن تاختند. اکنون متأسفم که او فیلم‌های مرا نیز به همین شکل قضاوت می‌کند. با این حال، تا ابد عاشق اسکورسیزی و قدردان تأثیرش بر سینما خواهم بود، و به شدت مشتاق دیدم فیلم «ایرلندی»‌ هستم.»

گان که خود یک بار با کشف توییت‌های غیراخلاقی‌اش توسط دیزنی اخراج و دوباره بازگردانده شده، چند هفته بعد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بسیاری از اجداد ما فکر می‌کردند فیلم‌های گنگستری شبیه به هم‌اند. پدران آن‌ها همین تصور را در مورد فیلم‌های وسترن داشتند و معتقد بودند که آثار «جان فورد»، «سم پکینپا» و «سرجو لئونه» با یکدیگر تفاوتی ندارند. به یاد می‌آورم یکی از عموهایم را که در پاسخ به ستایش‌های من از «جنگ ستارگان» می‌گفت: «وقتی که اسمش را ۲۰۰۱ گذاشته بودند این فیلم‌ها را دیدم، و پسر چقدر خسته‌کننده بودند!» ابرقهرمانان گنگسترها/کابوی‌ها و ماجراجویان فضایی امروزند. بعضی از فیلم‌های ابرقهرمانی افتضاح‌اند و بعضی زیبا. مانند فیلم‌های وسترن و گنگستری (و پیش از آن، تمامی فیلم‌ها)، هر کسی نمی‌تواند ارزش آن‌ها را درک کند، حتی بعضی از نوابغ و این هیچ اشکالی ندارد.»

گان حالا همزمان با اکران «جوخه انتحار» و پخش آن از اچ‌بی‌او مکس، در مصاحبه با پادکست «هپی. سد. کانیفیوزد.» می‌گوید: «من فکر می‌کنم که به‌شدت بدبینانه است که او علیه مارول انتقاد می‌کند و این تنها راهی است که می‌تواند توجه رسانه را به فیلمش معطوف کند. یعنی او دائماً از مارول انتقاد می‌کند تا فیلمش را در رسانه‌ها وارد کند. فیلمش را زیر سایه فیلم‌های مارول می‌سازد، بنابراین او از این وضعیت برای جلب توجه برای چیزی که به آن توجه نمی‌شود استفاده می‌کند.»

با این حال گان توضیح می‌دهد که دشمن شماره یک «مارتین اسکورسیزی» نیست بلکه به عکس، یکی از هواداران این فیلمساز کهنه‌کار است: «او یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان زنده است. عاشق فیلم‌هایش هستم. می‌توانم فیلم‌هایش را بدون هیچ مشکلی ببینم. ضمن اینکه در بسیاری از مسائل با او موافقم. بسیاری از چیزهایی که می‌گوید حقیقت دارد.» گان اضافه می‌کند: «فیلم‌های بی‌احساس، بی‌روح و بزرگی وجود دارند که بازتاب‌دهنده آنچه که باید اتفاق افتد نیستند.»

 

مطالب پیشنهادی:

پاسخ زک اسنایدر به انتقاد اسکورسیزی از فیلم های اَبَرقهرمانی / او نابغه است و حق دارد نظر بدهد!

مارتین اسکورسیزی: هنر سینما به پایین ترین جایگاهش یعنی ایجاد محتوا تنزل پیدا کرده است!