چقدر با هارنس آشنا هستیم؟

منبع: نوداد

75

1400/5/14

12:09


اگر قصد صخره نوردی دارید، حتما به یک هارنس نیاز پیدا خواهید کرد. هارنس های کوهنوردی عملکردهای متعددی دارند که مهمترین آن ها ایمنی است.

هارنس ها علاوه بر اینکه بخشی حیاتی از ایمنی هر کوهنورد هستند، سطوح متفاوتی از راحتی، سازگاری، سازماندهی وزن را ارائه می¬دهند. می¬توانید برای همه رشته ها از جمله ورزش، دیوار بزرگ، کوهستانی و... استفاده کنید.

ویژگی های هارنس

- حلقه های چرخ دنده: این حلقه ها برای حمل وسایل شما طراحی شدند. هارنس دارای دو حلقه برای صعود بدنسازی و کوهنوردی ورزشی مناسب هستند. در حالی که هارنس با 4 حلقه دنده برای تمرینات سنگین و یخ نوردی نیز مناسب است.

- هارنس هایی با شکاف های یخ گیر مخصوص یخ نوردی طراحی شدند. از آن ها برای نصب پیچ های یخ، چسب و سایر ابزارهای یخ استفاده می¬شود.

- حلقه های پا قابل تنظیم برای یخ نوردی و کوهنوردی مناسب هستند. مخصوصا جایی که شما نیاز به مهار بر روی چکمه و کرامپون دارید. هنگام اضافه یا کم کردن لایه ها نیز بسیار عالی هستند. حلقه های پا ثابت برای مقابله کمتر پیشنهاد می¬شوند و برای صعودهای ورزشی مناسب هستند.

- هارنس های ارزان قیمت اغلب حجیم هستند و در آن ها احساس راحتی نمی¬کنید. هارنس های گرانتر دارای تهویه بیشتر، روکش سبک تر و راحتی بیشتری برای استفاده طولانی مدت هستند.

انتخاب هارنس مناسب

هارنس شما باید به اندازه کافی بالای کمر شما قرار بگیرد که به سمت پایین بلغزد اما به اندازه کافی شل باشد تا از نقاط داغ یا نقاط فشار جلوگیری شود. حلقه های پا باید به اندازه ای محکم باشند که بتوانید فقط تا چهار انگشت را بین حلقه و پای خود قرار دهید، اما باید برای حرکت کامل شل باشد.

اتصال کمربند

موارد زیر برخی از دستورالعمل های کلی هستند که به شما کمک می¬کند بند مناسب سایز خود را پیدا کنید.

1- اولین قدم برای یافتن کمربند، پیدا کردن اندازه مناسب دور کمر است.

2- بسته به مارکی که برای شما مناسب است، می¬توانید از دور کمر خود برای تعیین اندازه آن استفاده کنید.

3- هارنس را بپوشید و کمربند را بالای کمرخود قرار دهید.

4- کمربند را به گونه ای محکم کنید که از لغزش آن جلوگیری کند اما به اندازه کافی شل باشد.

اتصالات حلقه پا

حلقه های پا برای جلوگیری از افتادن هستند و بیشتر برای راحتی و توزیع وزن مفید می¬باشند تا وارونه نشوید. با توجه به این موضوع، می¬توانید حلقه های پای خود را به اندازه دلخواه برای راحتی خود قرار دهید.

1- دور پای خود را اندازه بگیرید.

2- اطمینان حاصل کنید که اندازه هارنس شما شامل دور پای شما در محدوده اندازه است.

3- هارنس را بچسبانید و در صورت نیاز کمربند را تنظیم کنید.

4- حلقه های پا را محکم کنید تا بتوانید فقط چهار انگشت خود را بین حلقه ساق پا قرار دهید.

مهار مناسب صعودهای مختلف

اولین چیزی که باید به آن فکر کنید نوع کوهنوردی است که قصد انجام آن را دارید. بنابراین می¬توانید یک هارنس با ویژگی های مورد نیاز خود را انتخاب کنید. شما ممکن است در داخل سالن های ورزشی، در حال کوهنوردی باشید یا در حال انجام صعودهای ماجراجویانه با دیوارهای بزرگ یا مسیرهای چند مرحله ای در کوه های مرتفع یا یخ نوردی باشید.

بدنسازی و کوهنوردی ورزشی

کوهنوردی ورزشی به تجهیزات کمتری نسبت به سایر رشته های کوهنوردی نیاز دارند. هارنس با 2 تا 4 حلقه دنده و حلقه های پای مناسب تازه کارها می¬باشد. این هارنس ها به طور معمول نازک تر و سبک تر هستند تا وزن و حجم را کاهش دهند. اگر در حال صعود از سالن های ورزشی هستید، ممکن است نیازی به حمل هیچ وسیله ای نداشته باشید. هرچند کوهنوردی در فضای باز می¬تواند داستان متفاوتی باشدد. هارنس با 4 حلقه دنده برای صعود ورزشی ایده آل تر است.

صعود سنتی

کوهنوردی سنتی به معنای حمل وسایل بیشتر از یک صعود ورزشی یا ورزشگاه است. برای مسیرهای چند مرحله ای، باید دوام کامل لنگر، وسایل راپل و لباس و آب را برای دوام کامل صعود به همراه داشته باشید. به همین دلیل، شما باید به دنبال یک هارنس قوی تر با 4 حلقه دنده یا بیشتر باشید تا بتوانید تمام محافظت خود را در چیدمان موثر کمک کنید. مهار ضخیم تر، راحتی و تسلط بیشتر را برای روزهای طولانی در مسیر اضافه می¬کند.

یخ نوردی

هارنس های یخ نوردی شبیه به هارنس های صخره نوردی هستند، اما با یک ویژگی اصلی اضافه شدند. شکاف های برش یخ که حلقه های کوچکی از پارچه هستند که برش یخ را در خود نگه می¬دارند. کارابین های مخصوصی که برای مهار پیچ های یخ به مهار متصل می¬شوند. به دنبال هارنسی باشید که حداقل دارای 2 شکاف برش یخ و حلقه های پای قابل تنظیم باشد تا حجم بیشتری از پوشیدن لباس زمستانی را در خود جای دهد.



نظرات


تصویری


ویدئو