کاسبان ادامه‌ی کرونا چه کسانی هستند؟

83

1400/5/14

13:45


کاسبان ادامه‌ی کرونا چه کسانی هستند؟

سلامت نیوز:محمدرضا هاشمیان-پزشک بیمارستان مسیح دانشوری- می‌گوید مافیای دارو و واکسن از کش آمدن روند واکسیناسیون سود می‌برند. کاش با آقای جهانپور مصاحبه‌ای کنند و دقیقاً اسامی مافیاها گفته شود، چون وزارت مافیای بهداشتی در کنار وزارت بهداشت مشغول کار است.
از سوی دیگر فاطمه مقیمی عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی درباره‌ی شکل‌گیری کسب‌وکارهایی در دوران کرونا می‌گوید شاید برخی از کسب‌وکارها که امروز به صورت مجازی شکل گرفته است، توسعه پیدا کند، ممکن است برخی از آنها هم از بین برود. اگر برخی از کارها با اتمام کرونا از بین برود، کارهای جدیدی به جای آن شکل می‌گیرد.
ویروس کرونا با همه‌ی بدی‌هایش اما برای برخی از کسب و کارها سودآور بود. شرکت‌های بزرگ تولید ماسک، ژل ضدعفونی‌کننده و الکل رشد خوبی در این دوران داشتند. مثلاً در ایران خرید اینترنی و فروش محصولات گیاهی با استقبال مردم روبرو شد.

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU در بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید مافیای دارو و واکسن کسانی هستند که از کش آمدن ویروس کرونا سود می‌برند و مانع شدند تا ایران از کشورهای دیگر واکسن را وارد کند و در این‌باره به انصاف نیوز توضیح داد: داروهایی در دوران کرونا با قیمت آزاد و نجومی به فروش رسید، این مسئله بسیار ناجوانمردانه بود، به‌ویژه برای کادر درمان. بیشترین آمار مرگ را در میان کادر درمان داشتیم. در کنار این مسئله با دیر رسیدن واکسن و ادامه‌ی پیک‌های کرونا هم روبرو شدیم که از آن جلوگیری هم نشد.

او با اشاره به اینکه کاش اسامی مافیای دارو را اعلام کنند، گفت: جا‌به‌جایی این واکسن‌های فایزر با یخچال منفی ۸۰ کار بسیار سختی است. نمی‌دانم چگونه اینکار انجام می‌شود اما آن را می‌برند و می‌آورند. شاید به خاطر کند بودن سرعت واکسیناسیون این واکسن‌ها آرامشی را در جامعه ایجاد کرده است. داروهای کمیاب با تاریخ مصرف طولانی و از برندهای معتبر در بازار آزاد وجود دارد و برای مردم مشکلات مالی ایجاد کرده است.

هاشمیان گفت: آقای جهانپور هم وقتی از او پرسیدند چرا فحش می‌دهید، گفتند منظورشان مافیای دارو است. البته اسمی از این مافیاها نبردند. اما آدم کسی را فحش می‌دهد که می‌شناسد. کاش با آقای جهانپور مصاحبه‌ای کنند و دقیقاً اسامی مافیاها گفته شود. وزارت مافیای بهداشتی در کنار وزارت بهداشت در تهیه و توزیع داروهای کرونا و غیر کرونا همیشه مشغول به کار است.

این پزشک بیمارستان مسح دانشوری درباره‌ی اینکه به باور برخی شاید برخی از پزشکان به خاطر مراجعه‌های مکرر بیماران به آنها از وجود ویروس کرونا سود می‌برند، اضافه کرد: تعداد مراجعه به پزشکان بیشتر شده است، اما تمام کادر درمان آرزوی لحظه‌ای آنها از بین رفتن کرونا است. ما گرفتار بیماری‌های مکرر هستیم و همکارهای من بارها پس از واکسن دوم هم کرونا گرفته‌اند. خانواده‌ی پزشکان کشور واکسینه نیستند. این حادثه در درجه‌ی اول به کادر درمان برمی‌گردد، این ویروس آثار سویی بر کار پزشکان و پرستاران ایجاد کرده است. درآمد پزشکان نسبت جوامع دیگر پایین‌تر است. تعجب می‌کنم آنقدر درآمد پزشکان مورد بحث است، صنف‌های دیگری هستند که درآمد نجومی دارند که درآمد یک پزشک یک دهم آنها هم نیست.

او گفت: مسائلی که یک پزشک با آن درگیر است، فرق دارد. مثلاً همین که یک بیمار فوت می‌كند، پزشک با خانواده‌های او درگیر است، از نظر عاطفی ضربه می‌بینند. توانمندی یک پزشک در این حد است که نخواهد این ویروس برای مراجعه بیشتر بیماران به او ادامه پیدا نکند. پزشکان عمومی هم بار سنگینی بر روی دوش آنها است و باید برای طرح به روستاها و شهرهای مختلف بروند. ظلم‌های زیادی به جامعه‌ی پزشکی شده است، همین رفت و آمد آنها به محل طرح باعث خطرات جانی برای آنها می‌شود.

وی در ادامه بر سود مافیای دارو تاکید کرد: سودی که در قاچاق دارو وجود دارد، اگر روی هم جمع کنیم صدها و هزارها برابر بیشتر از درآمد یک پزشک و کادر پرستاری است. مافیای دارو در این مدت جزو بالاترین درآمدهای درآمدی کشور است، بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند و رسیدی داشته باشند، اما پزشکان باید مالیات بدهند.

منبع : انصاف نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو