نقد فیلم The Forever Purge (پاکسازی ابدی)

منبع: فوت و فن

154

1400/5/15

17:24


فیلم پاکسازی ابدی، پر از صحنه‌های اکشن است و در حالی که در بیشتر موارد هیجان و جذابیت خود را حفظ می‌کند اما در موضوع و داستان خود عمیق نمی‌شود و یک کار سطحی باقی می‌ماند.

فیلم پاکسازی ابدی توسط ایوراردو گوت کارگردانی شده و نویسندگی فیلمنامه آن نیز در دستان جیمز دیموناکو بوده است. فیلم، پنجمین قسمت از مجموعه فیلم‌های پاکسازی است و اولین قسمت این مجموعه نیز در ۸ سال پیش با نقش آفرینی ایتان هاوک و لینا هدی به اکران درآمده بود. هر کدام از دنباله‌های این فیلم توانسته تا به شیوه خودش رشد و نمو پیدا کند و داستانی متفاوت و کاراکترهای جدیدی را به نمایش بگذارد. با این وجود، هسته اصلی داستان در تمام این مجموعه یکسان بوده است.

آدلا با بازی آنا دلا رگوئارا و خوان با بازی تنوک هیورتا به تازگی از مکزیک به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و به دنبال آن هستند تا زندگی خود را در تگزاس بگذارنند. آدلا نسبت به خانه و زندگی جدیدشان بسیار خوش‌بین‌تر است و همسرش را تشویق می‌کند تا نیمه پر لیوان را ببیند و انگلیسی صحبت کند تا بتواند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کند و با محیط خو بگیرد. آدلا مشغول کار در یک شرکت تولیدی است و خوان نیز برای نگهداری اسب‌ها در یک مزرعه متعلق به خانواده ثروتمندی به رهبری کیلیب تاکر با بازی ویل پتون استخدام شده است. پسر تاکر به نام دیلن با بازی جاش لوکاس نسبت به خوان بدبین و اندکی نژادپرست است و از اینکه کارگرشان، گاوچران بهتری نسبت به او است، حسادت می‌ورزد. پس از اینکه روز پاکسازی آغاز می‌شود و اتفاقاتی رخ می‌دهد، آدلا و خوان به همراه دیلن تاکر و همسر باردارش به نام کسیدی با بازی کسیدی فریمن تصمیم می‌گیرند تا برای امنیت خودشان به مکزیک سفر کنند.

از همان سال ۲۰۱۳ که اولین فیلم پاکسازی منتشر شد، مشخص بود که این مجموعه فیلم به طور عمیقی سیاسی است و به گونه‌ای، در برخی موارد بازتابی از دولت آمریکا و سیاست‌هایش است. با اینکه همه این فیلم‌ها، پایه و اساس خودشان را یک موضوع خاص بنا گذاشته‌اند اما هر کدام آنها به زاویه متفاوتی از این موضوع می‌پردازند. فیلم پاکسازی ابدی نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسلما یکی از فیلم‌های بهتر در این مجموعه فیلم است. با این حال، یکی از شاخصه‌های ضعیف فیلم، این است که چندان در موضوع و داستانی که ایجاد کرده، عمیق نمی‌شود.

اینکه کاراکترها باید برای پیداکردن سرپناه و امنیت و فرار از پاکسازی به کشور مکزیک سفر کنند، اندکی کنایه‌آمیز نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال مکزیک و مهاجران آن است اما فیلم چندان به این موضوع سیاسی نمی‌پردازد و نگاهی اجمالی و گذرا دارد. همانطور که از نام فیلم پیدا است، در این فیلم، اکثر افراد قوانین پاکسازی را نادیده می‌گیرند و قصد دارند تا پاکسازی را تا خالص سازی کامل ادامه بدهند. از این رو، فیلم پاکسازی ابدی، عناصر زیاد و پیام‌های اصلی بسیاری را معرفی می‌کند اما از آنجا که از قبل با موضوعات دیگری مشغول بوده، فرصت بررسی این عناصر و پیام‌ها را پیدا نمی‌کند. در پایان، فیلم پاکسازی ابدی تقریبا بسیاری از جنبه‌های ترسناک را به خاطر مسائلی همچون تیراندازی، تعقیب و گریز و غیره نادیده می‌گیرد. در ابتدای فیلم، چندین صحنه ترسناک وجود دارد اما در کل، می‌توان گفت که فیلم پاکسازی ابدی به جای یک فیلم ترسناک بودن، بیشتر یک فیلم اکشن و هیجان‌انگیز در مورد بقا است. اگرچه اکشن فیلم، شدید و قوی است اما به نحوی خالی از هیجان و بدون ایده تازه است.

گرچه فیلم پاکسازی ابدی یک پایان تقریبا خوش‌بینانه را به تصویر می‌کشد اما سکوت آن در مورد آینده اندوهگین آمریکا کاملا آشکار و واضح است. همانطور که گفته شد، بسیاری از جنبه‌های ترسناک فیلم ناشی از موقعیت به وجود آمده از پاکسازی است و فیلم نیز برخلاف فیلم‌های قبلی این مجموعه فیلم، تلاش زیادی برای بیشتر کردن یا گسترش این جنبه‌های دلهره‌آور انجام نمی‌دهد. کاراکترهای آدلا و خوان به عنوان پروتاگونیست‌های فیلم، حس لذت‌بخش و رضایت‌بخشی را به بیننده می‌دهند و اینکه آنها فرصت پیدا می‌کنند تا با کسانی مبارزه کنند که قصد کشتن آنها را دارند، بسیار دلپذیر است.

فیلم پاکسازی ابدی، نژادپرستی آشکار و رفتارهای نادرستی علیه کسانی که به عنوان مکزیکی در تگزاس زندگی می‌کنند را برجسته می‌کند. این فیلم بر روی نفرت و دشمنی که این مردم با آنها روبه‌رو می‌شوند متمرکز است. در پایان، اینکه کاراکترهای اصلی فیلم پاکسازی ابدی، مکزیکی‌هایی هستند که با نژادپرستی روبه‌رو شدند، خودش حرکتی شگرف و عظیم است حتی با این وجود که فیلم قادر نیست تا داستان خود را به خوبی ارائه دهد و به مسائل و موضوعات به شکل عمیق‌تری بپردازد. فیلم پاکسازی ابدی به دلیل صحنه‌های خشن و خونین دارای رده سنی R است و مدت زمان فیلم نیز ۱۰۳ دقیقه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو