آیین خون‌ بس چیست و چگونه اجرا میشود؟

منبع: بیتوته

51

1400/5/16

09:58


آیین خون‌ بس چیست و چگونه اجرا میشود؟



خون‌بَس,خون‌بَس چیست,آیین خون‌بَس چیست

خون‌بَس چیست

 

آیین خون‌ بس

خون‌ بس جزو رسومی که در گذشته برخی از شهرها برای پیشگیری از ادامهٔ جنگ و دعوا و پایان‌دادن به قتل، کشتار و اصلاح روابط خانواده‌ها به آن اقدام می کردند. برای پیشگیری از ادامه این کار دو طایفه‌ای را که با هم دعوا داشتند را با هم آشتی می‌دادند و برای محکم کردن وضعیت صلح، اغلب دختر شخص قاتل یا یکی از نزیکان او را به عقد پسر مقتول درمی‌آوردند تا اختلافات به پایان برسد.

آیین خون‌بَس چیست؟

در بین طوایف و اقوام و همین طور در میان بختیاری‌ها درگیری‌هایی اتفاق می افتاد که بعضی اوقات خیلی شدید بوده و باعث کشته‌شدن اشخاصی هم می شد. این کشته‌شدن باعث کینه ی بیشتر شده و خانوادهٔ مقتول برای انتقام‌گرفتن مبادرت به قتل یکی از نزدیکان قاتل نموده ه و این کار برای مدت طولانی ادامه پیدا می کرد.

 

خون‌بَس,خون‌بَس چیست,ازدواج خون بس

آیین خون‌بَس 

 

برای پیشگیری از ادامه این کار، بزرگان طوایف دیگر جمع شده و سران دو طایفه‌ای را که با هم اختلاف داشتند با هم آشتی می‌دادند. برای محکم کردن وضعیت صلح، اغلب دختر شخص قاتل یا یکی از نزدیکان او را به عقد پسر مقتول درمی‌آوردند تا اختلاف به پایان برسد. به همین دلیل به این نوع ازدواج خون بس می‌گفتند.

 

این دختر در زندگی خود دائم مورد اذیت و آزار خانوادهٔ شوهرش بود و از کمترین حقوق معمول هم، بی‌ نصیب بود.

 

خون‌بَس,خون‌بَس چیست,رسم خون‌بَس

انتقادهایی درباره خون‌بس

 

انتقادهایی درباره خون‌بس 

خون‌بس به علت ازدواج اجباری که در آن رخ می داد امروزه رد شده ولی از سوی دیگر به  از ادامه خونریزی پیشگیری می کرد. با این وجود، با توجه به رواج سنت‌ها و روش زندگی ایلیاتی و طایفه‌ای در قسمت هایی از این استان، هنوز این رسم هرچند خیلی کم در بین بعضی طوایف انجام می‌شود. با این وجود، بعضی می‌گویند این رسم، سنتی ضدزن است.

 

آقای خامنه‌ای گفته است اگر برای پایان دادن به دعوای خونین بین دو قوم، زنی از یک طایفه‌ به قبیله مقابل داده می‌شود، "اگر بخواهند دختر را به این کار مجبور کنند، خلاف شرع و خلاف احکام اسلامی است."

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو