انتظار هنرمندان از آیت الله رئیسی چیست؟ از تأکید بر بیگانگی دولت یازدهم و دوازدهم با واژه «هنر» تا درخواست برای انتصاب مدیرانی انقلابی، ولایتمدار و متخصص در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی

منبع: سینما پرس

102

1400/5/16

10:56


سینماپرس: تعدادی از چهره های مطرح سینمایی با آغاز کار دولت سیزدهم در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر متذکر شدند: امیدواریم با درایت و حساسیت ویژه ای که آیت الله رئیسی دارند فردی را برای پست مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند که در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، پاسداری از خون شهدا و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) گام بردارد.

مصیری-ارجمند- صباغ زاده-سخایی شاهرودی-سالور-نورایی-شاه حسینی-مدقالچی-باقربیگی-صفوی-کرمیان-سمواتی-سلطانی آزاد-پارسا-هاشمی-رئیسیان-تهامی-احمدلو-پاک سیما-خاکپاش-الوند-هاشم زاده-معینی-اکبرلو-اطلسی-حقیقی-سهرابی-صلح میرزایی-معصومی-شایان فر

سینماپرس: تعدادی از چهره های مطرح سینمایی با آغاز کار دولت سیزدهم در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر متذکر شدند: امیدواریم با درایت و حساسیت ویژه ای که آیت الله رئیسی دارند فردی را برای پست مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند که در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، پاسداری از خون شهدا و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) گام بردارد.

به گزارش سینماپرس سینمای ایران طی ۸ سال حضور مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید ضربات مهلک و جبران ناپذیر بسیاری را متحمل شد؛ در این سال ها رانت خواری، باندبازی در سینما بیداد می کرد، ابعاد ابتذال و تولید انبوه فیلم های سخیف و یا سیاه و چرک حال فرهنگ و هنر کشور را دگرگون کرد، تدبیری برای اوضاع اسفبار معیشتی اهالی سینما نشد و تنها گعده ای نزدیکان مدیران سینمایی در این سال ها از مواهب بسیار برخوردار شدند و به نوعی سینما را تاراج کردند! انبوه جشنواره های بودجه بربادده، خنثی و بی خاصیت در این سال برگزار شدند و این در حالی بود که بنا به اظهارات بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران سینما این رویدادها هیچ دستاوردی برای سینمای ایران محسوب نشده و نمی شوند!

اما برگزیده شدن آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم و فردی انقلابی با عملکردی جهادی و قابل تقدیر بار دیگر بارقه های امید را در دل اهالی سینمای کشور روشن کرد؛ آن ها امیدوارند سینما در دوران ریاست جمهوری ایشان مجدداً رونق بگیرد، دست هنرمندان غرب زده و سفارتی از سینما کوتاه شود و توجه ویژه ای به وضعیت بسیار وخیم معیشتی سینماگران صورت گیرد.

در همین رابطه ۳۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: منوچهر مصیری، داریوش ارجمند، مهدی صباغ زاده، رضا سخایی شاهرودی، ساسان سالور، علیرام نورایی، انسیه شاه حسینی، نصرالله مدقالچی، مهدی باقربیگی، زهره صفوی، ایمان کرمیان، امیر سمواتی، شاهد سلطانی آزاد، حماسه پارسا، سیدجواد هاشمی، علیرضا رئیسیان، کوروش تهامی، شاهد احمدلو، محمدتقی پاک سیما، هما خاکپاش، سیروس الوند، سیدناصر هاشم زاده، گیتی معینی، منوچهر اکبرلو، سیامک اطلسی، سیاوش حقیقی، روح الله سهرابی، قدرت الله صلح میرزایی، کاظم معصومی و محسن شایان فر با سینماپرس گفتگو کردند و ضمن انتقاد شدید به عملکرد نادرست مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، انتظارات و درخواست های خود را از آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم مطرح ساختند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

منوچهر مصیری کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: مهمترین مسأله برای اهالی سینما انتخاب یک مدیر کارآمد، متخصص، متعهد و کاربلد در سازمان سینمایی است؛ من امیدوارم آقای رئیس جمهور شخصی را برای ریاست سازمان سینمایی انتخاب کند که دغدغه رشد و تعالی سینما را داشته باشد نه اینکه مانند ۸ سال گذشته ما با مدیرانی در سازمان سینمایی مواجه باشیم که کمترین دانش و تجربه و تخصصی در حوزه سینما نداشتند و این عرصه مهم را با ندانم کاری های شان به ویرانی کشاندند. دولتمردان آقای روحانی با واژه «هنر» بیگانه بودند! خود آقای روحانی حتی یک بار واژه هنر را در تمام سال های ریاست جمهوری شان به کار نبردند!

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: توجه به مقوله مهم فرهنگ و هنر از نظر انسان سازی، رشد و توسعه ارکان مختلف کشور و... بسیار حائز اهمیت است و شخص آقای رئیس جمهور و یکایک وزرا و معاونین و مشاورین ایشان باید به این مسأله بسیار مهم توجه ویژه داشته باشند و اجازه ندهند حوزه فرهنگ و هنر کشور بالاخص سینما همانند سال های گذشته به کجراهه و بیراهه هدایت شود. سینما نیاز به حضور مدیری کارآمد و متعهد دارد و اولین انتظار بنده از آقای رئیس جمهور این است که فردی را برای پست مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر بگیرند که بتواند مدیرانی شایسته و متعهد و کاربلد را در حوزه های زیرمجموعه خود از جمله سازمان سینمایی به کار گیرد.

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: مدیران فرهنگی دولت آقای روحانی ۴ دهه زحمت هنرمندان را به باد دادند؛ در این ۸ سال به هنر و هنرمند هیچ اهمیتی داده نشد، مقوله فرهنگ و هنر رسماً فراموش شد و دست اندرکاران این حوزه به حاشیه رانده شدند این در حالی است که انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی بود و ما هنرمندان ۴۳ سال است بدون پشتوانه و حمایت جدی با تمام سختی ها کنار آمده و تلاش کرده ایم وظیفه خودمان را در حوزه فرهنگ و هنر به درستی به ثمر برسانیم اما اینک در این وانفسایی که معضلات شدید از هر سو ما را تهدید می کند نیاز به حضور مدیرانی دلسوز و دغدغه مند داریم که به فکر پست و میز و مقام شان نباشند و بتوانند عرصه فرهنگی و هنری کشور را در مسیر درست به پیش ببرند. آقای رئیس جمهور! سینما از بین رفته برای احیای آن مدیری برخاسته از دل هنرهفتم و کاربلد را به کار بگمارید؛ جریان فرهنگی مهم است. باید کسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بیاید که درد سینما و هنرمندان را بشناسد، این شخص باید برآمده از دل اهالی سینما باشد، باید سینما را بشناسد درد سینماگران را بداند، باید تخصص و مهارت داشته باشد، ما افراد حرفه ای در سینما کم نداریم و دیگر نباید شاهد این اتفاق باشیم که دوستان و قوم و خویش های مدیران برای پست های کلیدی در حوزه فرهنگ و هنر و سینما به کار گرفته شوند.

رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: بزرگترین معضل سینمای ایران، بلاتکلیف بودن بین دولت و بخش خصوصی است. شوری که می خواهد در ابعاد نظامی و اقتصادی قدرتمند باشد قطعاً باید در ابعاد اجتماعی و فرهنگی به اعتلای کافی رسیده باشد. اگر به سینما بهای لازم داده شود این اعتلا خیلی زودتر اتفاق خواهد افتاد و تولیدات ومحصولات سینمای ایران در ژانرها و فرهنگ های مختلف بر حسب نیاز فرهنگی مناطق و حتی نیاز سرگرمی و تفریحی در کارخانه ها، پالایشگاه ها،سربازخانه ها، مدارس، دانشگاه ها، محله ها و تمام بخش های مختلف به نمایش درآید و آرام آرام تاثیرات فرهنگی خودش را بگذارد. حال باید دید روش مناسب و منطقی چیست و معضلات و مشکلات تا کنون در کدام بخش ها بوده است.

ساسان سالور تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مدیران سینمایی دولت آقای روحانی به دلیل عدم شناخت و تجربه در هنرهفتم، سر سینما را بریدند و ضربات مهلکی بر پیکره آن وارد کردند؛ در این سال ها هریک از مدیرانی که اداره سازمان سینمایی را در دست گرفتند ساز خودشان را زدند و هیچ کدام نتوانستند معضلات و مشکلات متعدد سینما را برطرف کنند و بالعکس با ندانم کاری های شان روز به روز بر ابعاد مشکلات سینمای کشور اضافه کردند از این رو من امیدوارم رئیس جمهور جدید مدیرانی را برای اداره سینمای کشور به کار گیرد که همگی از دل سینما باشند و بتوانند حداقل بخشی از معضلات شدیدی که شاهد آن هستیم را بهبود بخشند. امیدوارم مدیرانی که در سازمان سینمایی مشغول به کار می شوند برای خودشان و امضای شان ارزش قائل باشند و اجازه ندهند نهادها و ارگان ها و افرادی خارج از دایره سازمان سینمایی در خصوص پروانه ساخت و نمایش آثار در کار آن ها دخالت داشته باشند. سینمای ایران نیاز به حضور مدیرانی جسور و متعهد و دغدغه مند دارد و امیدوارم که بتوانیم شاهد این اتفاق شایسته در حیطه مدیریتی سینمای کشورمان باشیم.

علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون در این باره گفت: امیدوارم یکایک مسئولان نگاهی مهربانانه به هنر و هنرمند داشته باشند؛ بی تردید مسئولان باید با وسواس بیشتری به سرمایه های فرهنگی و هنری کشور نگاه کنند و اجازه ندهند سرمایه های گرانبهای حوزه فرهنگ و هنر با معضلات و بحران های پیچیده در زندگی شان روبرو شوند. یکی از مهمترین مسائلی که هنرمندان امروزه با آن درگیر هستند مسأله کرونا است؛ هرچند این اتفاقی است که عموم افراد جامعه با آن درگیر هستند اما هنرمندان از آنجا که مجبور هستند بدون ماسک و بدون فاصله گذاری اجتماعی فعالیت کنند در واقع جان شان را کف دست های شان گذاشته اند.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: خدا را هزاران بار شکر می گویم که بالاخره پس از سال ها تحمل سختی و مشقت این روز رسید و آیت الله رئیسی به عنوان یک چهره برجسته انقلابی سکان امور اجرایی کشور را در دست گرفتند؛ دولت سیزدهم باید دست تمامی هنرمندان وابسته به سفارت های بیگانه را که در این سال ها آسیب جدی بر پیکره فرهنگ کشور زدند از سینما کوتاه کند و این اتفاق رخ نمی دهد مگر آنکه چهره های انقلابی و متعهد و ولایتمدار برای مدیریت حوزه فرهنگی و هنری کشور انتخاب شوند. امیدوارم با درایت و حساسیت ویژه ای که آیت الله رئیسی دارند فردی را برای پست مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند که در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، پاسداری از خون شهدا و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) گام بردارد.

نصرالله مدقالچی دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه معضلات زندگی هنرمندان بسیار زیاد است؛ ابعاد فاجعه آنقدر گسترده شده که نمی توان تنها به یک یا دو مورد اشاره کرد، وضعیت معیشتی اهالی فرهنگ و هنر آنقدر خراب شده که حتی برخی هنرمندان حتی توان خرید یک نان سنگک هم ندارند و شرمنده خانواده های شان هستند و بی تردید مهمترین انتظار ما از آقای رئیس جمهور رسیدگی به امور رفاهی و معیشتی زندگی هنرمندان است. آنچه امروز برای ما مهم است اینکه شخص رئیس جمهور جدید با پشتوانه آرای مردمی به فکر تأمین حقوق و معاش عموم مردم باشد. این بسیار بد است که با این گرانی های سرسام آور تنها مقداری ناچیز به میزان حقوق دریافتی بازنشستگان افزوده شده است.

مهدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: متأسفانه سال ها است دیواری بزرگ بین مردم و مسئولان کشیده شده و مردم اعتماد خود را نسبت به مسئولان دولت از دست داده اند و امیدوارم دولت آینده با عملکردی نیکو هرچه سریع تر دیواری که بین مردم و مسئولان کشیده شده را بردارد و ما شاهد رشد و شکوفایی کشور در تمامی حوزه ها و زمینه ها باشیم. بنده از یکایک مدیران و مسئولان دولت به ویژه افرادی که اداره امور فرهنگی و سینمایی کشور را در دست می گیرند تقاضا دارم که به داد معیشت هنرمندان بیکار و درمانده برسید! بسیاری از هنرمندان مطرح و نامدار ما این روزها شرایط زندگی خوبی ندارند و مدیران فرهنگی باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا هنرمندان بتوانند از حداقل امکانات بهره مند شده و دغدغه تأمین معاش روزانه شان را نداشته باشند.

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حضور آیت الله رئیسی در مقام ریاست جمهوری فرصتی مغتنم برای مبارزه با باندبازان و رانت خواران در سینما است چرا که همه ما به خوبی با قدرت، جسارت و شجاعت ایشان آشنا هستیم و در ایامی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتند دیدیم که چطور با دزدان و اختلاس گران برخورد می کردند و امیدواریم حالا در مقام ریاست جمهوری بیش از گذشته بتوانند در راستای گسترش عدالت در کشور گام بردارند. قدم آیت الله رئیسی برای همه ما مبارک است و بنده امیدوارم ایشان در پناه خدای متعال و حضرت ولیعصر (عج) بتوانند تغییرات مثبتی را در جامعه ایجاد کنند. بی شک جد مطهر ایشان هدایت گرشان بوده، هست و خواهد بود و همه ما زین پس می توانیم با خیالی راحت در سایه مدیریت ایشان روزگارمان را سپری کنیم. بنده امیدوارم امیدوارم ایشان تدبیری ویژه برای رفع بحران معیشتی سینماگران داشته باشند و هنرمندان را هرگز از یاد نبرند.

ایمان کرمیان رئیس انجمن جلوه های ویژه میدانی سینما نیز در گفتگو با سینماپرس خطاب به رئیس جمهور دولت سیزدهم گفت: سیدبزرگوار حضرت آیت الله رئیسی، امروز تمام چشم امید ما اهالی سینما به شما است؛ ما نه خانه داریم، نه پول، نه کار، نه احترام!؛ تمنا می کنم حرف ها و درد دل های ما را بشنوید و با انتصاب یک وزیر جوان پرانرژی و با انگیزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نور امید را در دل های ما زنده کنید؛ سید بزرگوار ما به شما امید داریم همانطور که سیستم قضا را درست کردید اوضاع اقتصاد و فرهنگ را نیز اصلاح بفرمایید این کار دشواری است اما هم جنابعالی همتش را دارید و هم ما با همه وجودمان در کنار شما هستیم.

امیر سمواتی تهیه کننده سینما نیز اظهار داشت: فاصله طبقاتی هنرمندان نشأت گرفته از عملکرد غلط وزارت ارشاد و خانه سینما طی سال های گذشته است؛ در این سال ها عده ای افراد خاص پول های میلیاردی نصیب شان می شد و عده زیادتری هم به نان شب شان محتاج بودند و بی تردید این اتفاق از عدل و انصاف به دور است و همه اهالی سینما باید در کنار هم در رفاه و آرامش باشند. آیت الله رئیسی فردی با تدبیر و با درایت هستند و امیدواریم باید درایت ایشان تمامی مشکلات سینما مرتفع شود. یکی از بزرگترین معضلات امروز سینمای کشور تفاوت میزان دستمزدها بین هنرمندان است به نحوی که گاهی فاصله میان دستمزدها از زمین تا خورشید است! این اتفاق به هیچ عنوان در شأن هنرمندانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس عدالت باید اداره شود نیست.

شاهد سلطانی آزاد فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: طی سال های اخیر باندبازی در سینما بیداد می کرد و امیدوارم با درایت آیت الله رئیسی و دولتمردان ایشان شاهد جاری شدن عدالت در عرصه فرهنگی و هنری کشور باشیم و این همه ظلم و تبعیض آشکار و نهان از میان برداشته شود و هنرمندان متعهد، ولایتمدار، دغدغه مند و کاربلدی که به واسطه برخی سیاست های غلط مدیران خانه نشین شده اند مجدداً بتوانند به کار و فعالیت در عرصه فرهنگی و هنری بپردازند. برخی افراد طی سال های اخیر رانت های ویژه ای در اختیار داشتند که بساط این رانت خواری توسط دولت سیزدهم باید به صورت ریشه ای کنده شود و ان شاالله بتوانیم شاهد رقابت سالم در سینمای کشور باشیم.

حماسه پارسا کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: سینمای امروز ایران از نظر فنی، کیفی، محتوایی، مادی و... افتضاح مطلق است!؛ سینما نیازمند تبیین یک استراتژی و خط مشی مشخص، ثابت و لازم الاجرا است تا دیگر شاهد تولید انبوه فیلم های سخیف و سرشار از شوخی های رکیک جنسی یا نشان دادن افراد لاابالی و معتاد و فاحشه در فضاهای تیره و خاکستری نباشیم و بتوانیم با قهرمان سازی الگوهای مناسبی را به افراد جامعه به ویژه نسل جوان معرفی کنیم. انبوه جشنواره های خنثی و بودجه بربادده باید تعطیل و هزینه آن ها صرف سالن سازی در کشور شود. این بسیار تأسف برانگیز است که ما در بسیاری از شهرهای باعظمت مان حتی یک سالن سینما نداریم اما مدیران سینمایی با شوآف بودجه های چندین میلیاردی برای جشنواره های بی هویت در اوضاع اسفبار اقتصادی صرف می کنند.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: طی سال های اخیر سینما بیش تر از همه ارکان فرهنگی کشور لطمه خورده، بنده امیدوارم آتشی که به جان سینما افتاده با مدیریت خوب دولتمردان جدید فروکش کند. بی تردید منصوب کردن نیروهای کارآمد و با تجربه اولین گام موفقیت در سینما خواهد بود و من امیدوارم آیت الله رئیسی از نیروهای کارآمد در پست های مهم فرهنگی و هنری استفاده کنند. دولت جدید باید اقتدار خود را نشان دهد. در کنار دولت مراکز قدرتمند مالی وجود دارد و این پول ها که متعلق به بیت المال است باید مدیریت شود.

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس گفت: اگر نگاهی به خروجی تصمیمات و اعمال کسانی که مسئولیت بخش فرهنگ را در دولت های یازدهم و دوازدهم بر عهده داشتند بیندازیم بی شک متوجه می شویم یکی از کم ثمرترین کارنامه فرهنگی و هنری دولت های بعد از انقلاب مربوط به دولت آقای روحانی بود! بی تردید وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت های یازدهم و دوازدهم ساکت ترین و کم کارترین وزرایی بودند که در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کردند! وزرای علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان با این عملکرد خود خسارت زیادی را وارد آوردند و قطعاً این ضعف عملکردی شان هیچ توجیه و منطقی ندارد. بیگانه بودن ۲ تن از روسای سازمان سینمایی با جریان سینما و ساختار و پیچیدگی هایش ضربات جدی به هنرهفتم وارد کرد؛ ما اگر کارنامه دولت را نگاه کنیم می بینیم به طور متوسط حدود هر ۲ سال و نیم یک وزیر و یک رئیس سازمان سینمایی عوض شده اند. خوب اولین مشکل این اتفاق آن است که مشکلات زیربنایی با این روش هرگز حل نمی شوند و حتی مشکلات روتین و روزمره هم با این تغییرات مکرر مدیران قابل حل نیست.

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: مدیران سینمایی طی سال های اخیر بیشتر بر ظاهرسازی و شوآف متمرکز بودند در صورتی که در لایه های زیرین و پنهان سینما مشکلات متعدد بسیاری وجود داشت که باید هزینه برگزاری این ظاهرسازی ها را صرف رفع این بحران های جدی از جمله مسأله معیشتی هنرمندان می کردند که بعضاً توان تأمین اجاره خانه و گذران روزانه زندگی شان را هم ندارند. متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر اساساً دغدغه مدیران و مسئولان نیست، این اتفاق در حالی رخ می دهد که هنر می تواند یکی از اثرگذارترین زبان ها در سراسر دنیا باشد. ما هرگز نباید فراموش کنیم که یکی از بخش های مهمی که بارها باعث سرافرازی کشورمان در مجامع معتبر بین المللی شده بخش هنر بالاخص سینما بوده است.

شاهد احمدلو کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: نگاه ایدئولوژیک و سلیقه ای برخی مدیران سینماگران را به ۳ دسته خودی، ناخودی و بیخودی تقسیم کرده است و این اتفاق بر ضد عدالت و انصاف و انسانیت است؛ بی تردید مهمترین خواسته ما از رئیس جمهور و دولتمردان ایشان برقراری عدالت در سینمای کشور است تا بتوانیم شاهد همه حضور سینماگران دغدغه مند به دور از رانت خواری، باندبازی، خودخواهی، نظرتنگی و گعده و دسته تشکیل دادن برخی مدیران باشیم. رسیدگی به وضعیت فلاکت بار معیشت و معضلات و دردسرها و دست اندازهای دوران بیکاری دائمی برخی هنرمندان و بیکاری استثنایی که کرونا عامل آن شده از جمله مواردی است که دولتمردان باید دغدغه برطرف کردن آن ها را داشته باشند.

محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: ضروری ترین مسأله دولت سیزدهم در حوزه سینما ایجاد تحول در محتوای آثار است چرا که امروزه اغلب آثار سینمایی سرشار از لودگی، ابتذال و یا تلخی و سیاه نمایی شده اند که دلیل اصلی آن رها شدن عرصه فرهنگ و هنر طی ۸ سال اخیر بود و جلوی گسترش این روند شوم و ناپسند باید سریعاً گرفته شود. گسترش ابعاد ولنگاری فرهنگی پذیرفتنی نیست و باید با مسببان آن برخورد قاطع شود؛ مقام معظم رهبری نیز چندی قبل بحث مهم ولنگاری فرهنگی را مطرح کردند اما آن کسانی که مسئول رسیدگی به این معضل مهم بودند خود را به نشنیدن زدند و همین باعث شد لحظه به لحظه بیشتر در دام ولنگاری فرهنگی بیفتیم.

هما خاکپاش بازیگر سینما و تلویزیون نیز خاطرنشان کرد: عدم جذابیت و محتوای نازل کالاهای فرهنگی و هنری باعث رو آوردن مردم به فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای شده است و انتظار هنرمندان از رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم و یکایک دولتمردان این است که با سیاست گذاری صحیح و اصولی کاری کنند تا آثار فاخر و ارزنده در سینمای کشور تولید شود تا مردم جذب این آثار شوند و میل شان برای تماشای فیلم ها و سریال های خارجی که هیچ قرابتی با فرهنگ ما ندارند کمتر شود. متأسفانه در این سال ها درهای سینما به روی هر عشق فیلمی باز شده و هر کسی از گرد راه نرسیده بدون داشتن تجربه و تخصص و سواد و مهارت کافی به عنوان بازیگر یا کارگردان مبادرت به خلق اثر هنری می کند و این اتفاق نیز باعث تنزل کیفی آثار و دوری بیشتر مخاطبان از تولیدات داخلی شده است.

سیروس الوند کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: مهمترین معضل امروز سینمای کشور تعطیلی سالن های سینما، ترس مردم از حضور در سینماها و انبوه فیلم های پشت در مانده ای است که در انتظار اکران هستند از این رو بنده معتقدم برای رونق سینما نیازمند واکسیناسیون گسترده عمومی و تدابیر ویژه مدیران سینمایی برای اکران فیلم ها هستیم. مدیریت فرهنگی کشور نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت و سیاست گذاری صحیح و اصولی است متأسفانه مدیریت فرهنگی کشور مدت مدیدی است که هیچ برنامه‌ای ندارد و از سوی دیگر تغییر مکرر مدیران نیز آسیب جدی به سیاست گذاری در این حوزه زده است.

سیدناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: بنده هیچ امیدی به آینده سینما ندارم چرا که سال های سال است هیچ اراده محکمی برای رفع معضلات و مشکلات عدیده داخل سینما شاهد نبوده ایم و تنها مدیرانی را دیدیم که وقتی آمده اند شعار حمایت از سینما و سینماگران داده اند و در نهایت هیچ کار مثبتی برای سینما انجام ندادند و آن را ویرانه تر کردند! سال های متمادی است که شاهد رانت خواری و دروغگویی در حوزه هنرهفتم هستیم و هیچ وقت هم هیچ فردی پیدا نشده تا جلوی مسببان این فاجعه آفرینی بزرگ در عرصه فرهنگ و هنر و سینمای کشور را بگیرد و آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار دهد که چرا اوضاع سینما را چنین بحرانی کرده و به نابودی کشیده اند.

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: بنده انتخاب رئیس جمهور ارجمند حضرت آیت الله رئیسی را خدمت همه یکایک ملت شریف ایران تبریک عرض می کنم و مسرورم که ایشان با تمامی تبحری که دارند برای اداره امور اجرایی کشور برگزیده شدند؛ بی تردید چشم امید ما به دست های پرتوان آیت الله رئیسی است تا ان شاالله با یاری و مدد ایشان معضلات و مشکلات عدیده در کشور و بالاخص حوزه فرهنگ و هنر از بین برود و حق به حق دار برسد. متأسفانه امروزه تبعیض و نابراری، فقر و استیصال، بی عدالتی و ناکارآمدی مدیران در سینما بیداد می کند! همه فکر می کنند هنرمندان میلیاردر هستند و پول پارو می کنند این در حالی است که بخش اعظمی از اهالی فرهنگ و هنر کشور در آلونک زندگی می کنند و حتی توان پرداخت پول آب و برق ماهیانه شان را ندارند.

منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما به سینماپرس گفت: یکی از مهمترین دلایل افت کیفی آثار طی سال های گذشته حمایت مادی نهادهای دولتی و نیمه دولتی برای ساخت فیلم ها است بنده معتقدم حمایت مادی نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمای فارابی و یا نهادهای نیمه دولتی مانند شهرداری ها باعث تولید فیلم های نازل می شود و دولت جدید باید جلوی این عملکرد و رویه غلط را بگیرد.

سیامک اطلسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: طی سال های اخیر به حوزه مهم فرهنگ و هنر توجهی نمی شد و دولتمردان اصولاً به این حوزه بسیار مهم و کلیدی بی توجه بودند از این رو بنده امیدوارم آیت الله رئیسی توجه به حوزه مهم فرهنگ و هنر را در اولویت کارهای خود قرار دهند تا ما بتوانیم هرچه سریع تر از بحران و تشتت فعلی رهایی پیدا کرده و فرهنگ و هنر کشور را از ولنگاری بیشتر نجات دهیم. امروزه بخش قابل توجهی از افراد جامعه دیگر تمایلی به سینما رفتن ندارند چرا که اغلب کارها به صورت کپی برداری و سری دوزی شده تولید می شوند و برای مخاطب فاقد جذابیت هستند. من امیدوارم مسئولانی که به زودی اداره سینمای کشور را در دست می گیرند دیگر اجازه ندهند بودجه بیت المال صرف تولید چنین آثاری شود که هیچ ارزشی ندارند.

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما نیز به سینماپرس گفت: یکی از معضلات بسیار مهمی که سینمای ایران سال ها است با آن درگیر شده دخالت دولت در حوزه تولید است که این اتفاق باعث ایجاد رانت برای عده ای افراد خاص و تولید فیلم های بسیار نازل شده از این رو بنده معتقدم دولت هرگز نباید در تولید آثار سینمایی دخالت کند مگر تولید فیلم های استراتژیک؛ امیدوارم این اتفاق در دولت سیزدهم و با تدبیر آیت الله رئیسی و مدیران فرهنگی ایشان محقق شود. سینمای امروز ایران نیازمند آن است که تنها تهیه کنندگان و سرمایه گذاران واقعی و بدون وابستگی به دولت در آن حضور و فعالیت داشته باشند. اگر دولت دیگر هیچ بودجه ای برای تولید آثار در اختیار سینماگران قرار ندهد سره از ناسره تشخیص داده خواهد شد و تنها سینماگران واقعی در سینما باقی خواهند ماند.

روح الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حلقه مفقوده سینمای ایران طی سال های گذشته بی توجهی به فرهنگ ملی و پاسداری از اعتقادات و آرمان ها و فرهنگ انقلاب اسلامی بوده از این رو توجه به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی و فرهنگ عمومی جامعه باید در سینما بسط و گسترش پیدا کند و انتظار ما از آقای رئیس جمهور و دولتمردان جدید توجه به این مقوله بسیار مهم است. متأسفانه فرهنگ و هنر اوصلاً فرزند ناتنی برخی از مسئولان هستند و به همین علت طی این سال ها همواره شاهد بوده ایم که هیچ یک از مسئولان اهتمامی به آن نداشتند و حوزه فرهنگ و هنر را به حال خود رها کردند.

قدرت الله صلح میرزایی کارگردان سینما نیز به سینماپرس گفت: متأسفانه به دلیل بی تدبیری مدیران سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر چند سالی است که رو به نابودی گذاشته و بنده امیدوارم آیت الله رئیسی فرهنگ و هنر به ویژه سینما و ادبیات را جدی بگیرند تا ان شاالله بتوانیم هرچه سریع تر شاهد برطرف شدن نقصان ها و تحولات مثبت در این عرصه های مهم باشیم. مدیرانی که در حوزه های فرهنگی انتخاب می شوند نباید خون شهدا و دستاوردهای انقلاب را هدر کنند؛ کسانی که در رأس وزارت ارشاد می آیند باید اولاً فرهنگ و هنر را خوب بشناسند و دوماً تمامی هدف شان بر پاسداشت دستاوردهای ارزشمندی باشد که ما از طریق انقلاب اسلامی به دست آورده ایم.

کاظم معصومی کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: اولین مسأله ای که مسئولان فرهنگی دولت باید به آن توجه داشته باشند مقوله بسیار مهم و حیاتی محتوای آثار است چرا که فیلم های کلیشه ای و با محتوای نازل باعث دوری مردم از سالن های سینما شده اند؛ مردم به دلیل این کپی کاری های ناشیانه و محتوایی که روز به روز با تنزل بیشتری دست و پنجه نرم می کند ترجیح می دهند به سینما نروند. اینکه برخی مدیران می خواهند به نوعی از آب گل آلود ماهی بگیرند و علت عدم استقبال مردم از سینما را شیوع و گسترش ویروس کرونا بدانند امری غلط است چرا که مسأله کرونا یک استثنا است و ما قبل از شیوع این ویروس منحوس نیز شاهد عدم استقبال مردم از فیلم های در حال اکران بودیم؛ در واقع سال ها است که مردم به نوعی با سینما قهر کرده اند و بنا به آمار رسمی تنها درصد بسیار اندکی از مردم به سینما می روند.

محسن شایان فر تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: وزارت ارشاد طی ۸ سال گذشته به حال خود رها بود و همین مسأله منجر به ولنگاری فرهنگی شد؛ ما نه تنها در سینما که در سایر حوزه های هنری کشور از جمله موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و... نیز شاهد این ولنگاری بودیم که قطعا انتصاب مدیران متعهد و کارآمد و دلسوز در وزارت ارشاد می تواند بخش عمده ای از این معضلات را برای همیشه برطرف کند. سینمای ایران نیاز به حضور مدیری برآمده از هنرهفتم دارد؛ ما مدیری می خواهیم که دردآشنا باشد و بداند اهالی سینما در این وانفسا چه درد و رنجی را در زندگی شان تحمل می کنند و به چه تدبیری برای برون رفت از معضلات زندگی شان نیازمند هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو