آیا خونریزی بند ناف نوزاد بعد از افتادن طبیعی است ؟

منبع: دلگرم

156

1400/5/16

18:12


آیا خونریزی بند ناف نوزاد بعد از افتادن طبیعی است ؟

خونریزی ناف نوزاد بعد از افتادن به چه علت است؟

به گزارش دلگرم : غذا و مواد مغذی در بدن مادر از طریق بند ناف به جنین می رسد. پس می توان گفت که بندناف مهم ترین اجزای بدن جنین محسوب می شود. بند ناف توسط پزشک از جنین جدا می شود و سه الی چهار سانتی متر آن بر روی جنین باقی می ماند که پس از گذشت چند روز خشک می شود.

اما گاها دیده شده که بند ناف کودک، باعث خون ریزی می شود که ممکن است طبیعی باشد. اما گاهی دلایلی دارد که باید برای آن اقداماتی صورت بگیرد که بدانیم علت خون ریزی بند ناف در چیست.معمولا مادران در زمان زایمان همیشه نگران کودک خود هستند؛ خون ریزی بند ناف گرچه طبیعی است، اما گاهی موجب نگرانی خواهد شد. اگر والدین اطلاعات کافی داشته باشند و دائما با پزشک خود مشورت خود کنند؛ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

زمانی که بند ناف توسط پزشک از جنین جدا می شود؛ مشاهده کردن خون بر روی بدن کودک کاملا طبیعی است. بند ناف ممکن است همان لحظه بیفتد یا حتی چند روز دیگر. اما در صورتی خطرناک است که زودتر از موعد خود بیفتد که ممکن است دلیل آن ضرب دیدگی باشد.

خون ریزی در بند ناف کودک بستگی به مقدار آن دارد. اگر بیشتر از حد معمول باشد؛ باید حتما اقدامات لازم انجام شود. بعد از خون ریزی ممکن است ترشحاتی به رنگ سبز یا زرد بر روی لباس و یا بدن کودک مشاهده کنید که لزج مانند است. اما اصلا جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است.

برای جلوگیری از خون ریزی بند ناف کودک باید چه کرد؟

1. هنگام پوشک کردن کودک بهتر است پوشک روی بند ناف قرار نگیرد. زیرا ممکن است حساسیت زا باشد.

2. بهتر است دور ناف آزاد باشد. زیرا هرگونه پوشش بر روی آن یا عرق کردن در بهبود سریع آن اثرگذار خواهد بود.

3. تا قبل از بهبودی هرگز کودک را نباید به حمام ببرید.

4. هرگز از الکل استفاده نکنید. مگر در مواردی که پزشک تجویز کرده باشد.

5. هرگز نوزاد را در معرض مستقیم آب قرار ندهید.

مواردی که برای پیشگیری از خون ریزی بند ناف باید رعایت شود:

1. تا جایی که ممکن است پوشک بچه را باید به موقع تعویض کرد تا ادرار یا مدفوع به آن نرسد.

2. پوشک یا حتی لباس نباید با ناف برخورد کند.

3. ناف باید روند طبیعی خود را بگذراند تا بیفتد. پس نباید برای کندن آن تلاش کرد.

4. اگر اطراف ناف تمیز نبود آن را با آب ولرم و صابون به آرامی تمیز کنید.

خونریزی ناف نوزاد بعد از افتادن، علت

علایم عفونت بند ناف نوزادان

عفونت ناف یکی از دلایل خونریزی ناف نوزادان است

گاه ممکن است با رعایت نکردن در نگهداری و بهبود خون ریزی ناف، علائمی رخ دهد که منجر به عفونت شود. این عفونت با علائم هایی به همراه است که به شرح زیر خواهد بود:

  • تب شدید نوزاد
  • ترشحات روی بدن و اطراف ناف
  • ورم کردن و سفت شدن دور ناف
  • قرمزی و التهاب
  • بوی بد بند ناف

اوایل بند ناف زرد رنگ است. رفته رفته قهوه ای و بعد به رنگ سیاه در می آید. افتادن آن بین یک هفته و گاه تا یک ماه نیز طول می کشد. بعد از جداشدن بند ناف، زخم کوچکی ایجاد می شود. اما در نهایت بعد از گذشت سه روز کاملا بهبود می باید. در صورتی که به هر دلیلی بند ناف نیفتاد؛ ممکن است کودک دچار نقص ایمنی شده یا ناف او عفونت کرده باشد.

  1. زمان مراجعه به پزشک
  2. مشاهده هر گونه عفونت و ترشحات بر روی ناف
  3. هنگامی که خون ریزی بیش از زمانی باشد که پزشک برای شما شرح داده است.
  4. هنگامی که خون ریزی کنترل نمی شود .

حتماً بخوانید:

علت برجستگی ناف در نوزادان چیست؟ آیا فتق ناف قابل درمان است؟

علت برجستگی ناف در نوزادان چیست؟ آیا فتق ناف قابل درمان است؟

ناف‌های کودکان با یکدیگر فرق دارد. شکل ناف کودک شما با نحوهٔ بریده‌ شدن بند ناف و با هیچ کار دیگری که شما یا پزشک انجام داده‌اید ارتباطی ندارد. شکل…

نکته:

در این مواقع باید حتما در ابتدا نگرانی و استرس خود را کنترل کنید و راهکاری های ابتدایی نیز را به کار بگیرید. به طور مثال، بعد از استحمام کودک در صورت مشاهده خونریزی، سریع یک گاز استریل را محکم روی ناف ببندید و کودک را به پشت بخوابانید و هر چند دقیقه یک بار به کودک سر بزنید. اگر خون ریزی متوقف نشد؛ به پزشک اطلاع دهید.

زمانی که پزشک بند ناف را جدا می کند؛ رفته رفته ناف از خون خالی می شود و سپس خشک و سیاه خواهد شد. در این مواقع، محل جدا شدن آن بهترین مکان برای رشد باکتری ها است که باعث عفونت می شود. بنابراین بهتر است دقت لازم را به خرج دهید.

عوارض بعد از خون ریزی و عفونت ناف

اگر به موقع این موضوع پیگیری نشود؛ به مرور عفونت وارد خون خواهد شد و عوارض خطرناکی را برجای می گذارد. از نشانه های وارد شدن عفونت به خون می توان به شیر نخوردن کودک، تب زیاد و نفخ شکم اشاره کرد. در برخی از موارد که خطرناک تر نیز است؛ وارد شدن عفونت به استخوان و نزدیک شدن به مغزو نخاع است. در این شرایط، عفونت کل بدن نوزاد را در بر می گیرد. پس باید دقت زیادی به خرج دهید.

روش های برای خشک شدن بند ناف نوزاد

در برخی مواقع درمان عفونت های بند ناف، با تزریق آنتی بیوتیک صورت می گیرد. توجه داشته باشید؛ الکل نه برای درمان است، نه پیشگیری. مصرف بتادین نیز باعث ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید می شود. چرا که پوست نوزاد دارای قدرت جذب بالایی است. درمان های خانگی نیز برای افتادن بند ناف وجود دارد. به طور مثال:

استفاده از آب نمک؛ زیرا باکتری های اطراف ناف را از بین می برد. نمک یک ماده ضدعفونی کننده قوی به شمار می آید. استفاده از روغن درخت چای نیز یک روش طبیعی برای درمان است.

شرایط مبتلا به عفونت و این بیماری برای برخی از نوزادان محیا تر است. مانند نوزادانی که در محیط غیر بهداشتی متولد می شوند و یا نوزادانی که وزن کمتر از حد معمول دارند. همچنین نوزادانی که با کیسه آب پاره به دنیا می آیند و یا لوله نافی دارند نیز درگیر این عفونت ها می شوند.

نتیجه گیری : عفونت بند ناف در موارد خیلی کم و نادری اتفاق می افتد. اما با پیشگیری و دقت لازم می توان جلوی بسیاری از مشکلات این چنین را گرفت. تا حد امکان از خود درمانی پرهیز کنید و مشورت با پزشک را فراموش نکنید. با رعایت نکات بهداشتی در این مسیر می توان بهترین عملکرد را حتی با ساده ترین روش ها داشته باشید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو