زیباترین گل های فصل پاییز و پرورش آن ها

زیباترین گل های فصل پاییز و پرورش آن ها


منبع: آرگا

154

1400/5/17

00:09


توجه داشته باشید که گل های فصل پاییز دارای انواع مختلفی هستند که می توانید با مطالعه این مقاله با طیف وسیعی از گیاهان مناسب این فصل آشنا شوید با ما همراه شوید.

در واقع گل ها و گیاهانی که در فصل پاییز رشد می کنند نشانه ای از آن فصل هستند و روییدن آن ها نوید رسیدن این فصل خواهد بود. جالب است بدانید که اغلب گیاهان پاییزی برای پرورش دارای پیاز هستند که پیاز های آن حتی در سرما نیز از بین نخواهد رفت.

آشنایی با گل های فصل پاییز

بهتر است بدانید که پایان فصل تابستان و شروع پاییز به معنای خداحافظی با گل و گیاه نیست زیرا گیاهان گوناگونی وجود دارند که حتی در روز های سرد سال هم به باغچه تان جلوه ای زیبا و رنگارنگ می دهند. به صراحت می توان گفت که پاییز برگ ریز و زمستان سرد بخش مهمی از چرخه زندگی تمامی موجودات زنده از جمله گیاهان است زیرا گیاهان را برای دوباره شکوفا و سبز شدن در فصل بهار آماده می کنند.

در طول این فصول برخی از گیاهان به خواب زمستانی می روند و برخی خزان را تجربه می کنند و بعد های جوانه ها می زنند و برخی دیگر همچنان سبزی و نشاط خود را حفظ خواهند کرد. فصل پاییز ویژگی های خوب و متفاوتی برای رویش گیاهان دارد و هوای خنک تر این فصل نسبت به تابستان برای گیاهان دلپذیرتر هم خواهد بود و از آنجایی که خاک بستر هنوز گرم است باعث می شود تا پیش از رسیدن سرما ریشه ها به خوبی رشد کنند.

انواع گل های فصل پاییز

مسئله دیگر در این میان تنوع آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. بهار فصل تغییر مداوم هوا است و امکان دارد روز با بارش شدید باران آغاز شود، ظهر هوا گرم شود و در شب مجددا به هوای سرد و بارانی تغییر کند اما در فصل پاییز هوا تقریبا یکنواخت است و اتفاق غیر منتظره ای رخ نخواهد داد و به همین منظور در این فصل افراد فرصت بیشتری برای کاشت گیاهان خواهند داشت.

انواع گیاهان پاییزی:

فصل پاییز نیز مانند سایر فصول سال دارای انواع مختلفی گل و گیاهان است که در ادامه برخی از آن ها را شرح داده ایم:

گیاه اشرفی یا گل ستاره ای:

این گیاه را می توان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی دانست که به واسطه طول مدت گلریزان آن در میان همه گل های یکساله که در گلکاری ها می کارند بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اشرفی گیاهی بادوام، رنگارنگ با رشد سریع است که ساقه ها نازک و برگ های سبز و گل های مروارید مانند تکی یا دوتایی آن به پهنای ۲.۵ تا ۵ سانتی متر خواهد بود. این گیاه زیبا ممکن است تماما زرد یا نارنجی باشد و از اواسط تابستان تا یخبندان گل بدهند.

آشنایی با گیاهان مختلف پاییزی

گیاه جعفری:

به طور کلی جعفری یکی از گلهای آپارتمانی پاییزی یکساله یا چند ساله است که دارای ۵۶ گونه و از خانواده گل آفتابگردان ها خواهد بود و بومی آمریکای شمالی و جنوبی است. این گیاه زیبا برای رشد محل های گرم و آفتابی را ترجیح می دهد و معمولا بذر آن ها را از نیمه اسفند تا آخر فروردین در خزانه می کارند.

گیاه نرین:

گیاه ترین نیز یکی از مناسب ترین گل های پاییز برای خاتمه دادن به فصل تابستان است که نگاه کردن به گل های صورتی رنگ و خیره کننده نرین در یک صبح پاییزی می تواند بسیار نفس گیر باشد. این گیاه عمدتا در سپتامبر و حتی دیرتر شکوفا می شود و تا زمانی که ساقه و شاخه های آن آسیبی نبیند تا زمستان و فصل سرد می تواند به خوبی رشد کند.

گل های مناسب برای فصل پاییز

گیاه سیکلامن:

سیکلامن نیز یکی دیگر از گیاهان مناسب برای فصل پاییز است که بومی مناطق کشور ایران خواهد بود. این گیاه بسیار به ساقه وابسته است و زمانی که سایر گیاهان پیازی در تلاش برای رویش در فصل پاییز هستند، سیکلامن می تواند در مناطق خشک و زیر درختان نیز به رشد خود ادامه دهد. گیاه سیکلامن یکی از معمول ترین گل های پاییزی است که در رنگ های نقره ای با برگ های مرمری و شکوفه های سفید در کل زمستان بدون هیچ صدمه ای باقی خواهد ماند و پیش از آمدن فصل بهار و تابستان از بین می رود و پیاز آن باقی خواهد ماند.

گیاه استرنبرجیا:

یکی دیگر از گل های پاییزی مناسب فضای باز استرنبرجیا است که پخش آن یا گیاه های پیازی در گروه های بزرگ در کل باغچه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. گل استرنبرجیا به صورت شگفت انگیزی در شرایط سخت از خود مقاومت نشان می دهد و از خاک ضعیف با زهکشی قوی استفاده می کند . همچنین ریشه آن به شدت در فصل تابسان نیاز به آفتاب و گرما خواهد داشت.

خصوصیات گیاه استرنبرجیا

گیاه گلایل سفید:

به صراحت می توان گفت که گلایل سفید زیباترین گل ها در فصل پاییز است که در اواخر تابستان این گیاه شروع به بلند شدن می کند اما در اغلب مواقع در ماه سپتامبر این گونه گل بیشتر روند رویش خود را نشان می دهد. شکوفه های گلایل معمولا سفید رنگ هستند اما در قسمت پایه گلبرگ ها می توان لکه هایی را مشاهده کرد که قابل پنهان کردن هم نیستند. در سراسر فصل پاییز می توان از گیاه لذت برد اما به یاد داشته باشید که اگر می خواهید این گیاه با ساقه سبز و گرگل ببینید باید گیاهتان را در معرض سرمای زمستانی قرار ندهید.

گیاه بگونیا:

بگونیا را می توان از مشهور ترین و محبوب ترین گل ها برای ایجاد سایه روشن در پاسیو ها دانست که از تابستان تا اوایل ماه نوامبر گل می دهد و یکی از گل های مناسب برای پشت پنجره یا حلق آویز کردن سبد خواهد بود چون به شدت عاشق نور است. انواع معطری از گل های بگونیا را می توانید پیدا کنید و آن را نزدیک در ورودی جایی که نور مناسب به آن برسد قرار دهید تا از این طریق از بگونیا قدرانی کنید.

اصول نگهداری از گیاه بگونیا

گیاه تاج الملوک:

این گیاه تابستانی توسط یک گل سبز رنگ فنجان احاظه شده که شباهت بسیبا زیادی به گل آلاله خواهد داشت. برای علاقه مندان به گل و گیاه که دوست دارند در کل تابستان باغچه آن ها ماند بهار پر گل باشند کاشت این گیاه توصیه می شود. گیاه تاج الملوک علاقه زیادی به خاک مرطوب و فضای سایه دارد و به همین خاطر مناسب ترین فضا برای رشد آن زیر درختان حنگلی خواهد بود.

گیاه زعفران:

همانطور که می دانید زعفران نیز یک گیاه پاییزی محسوب می شود که شکوفه های خود را از طریق برگ های آویزان برای یک جشنواره رنگ به نمایش خواهد گذاشت. گونه ای از این گیاه کم یاب در ترکیب با گلبرگ های مرمرین آبی خیره کننده در میان ساقه های نقره رنگ نفیس خود را نمایان خواهد کرد. دقت داشته باشید که گیاه زعفران در فصل پاییز اگر زیر باران قرار گیرد به سرعت از بین خواهد رفت که به همین خاطر باید در زیر درختان و درختچه ها آن را کشت کنید تا از باران های سنگین صدمه ای نبیند.

ویژگی های گیاه زعفران

گیاه برفی:

اگر قصد دارید انواع مختلفی از گل های برفی را انتخاب کنید به صراحت می توان گفت که همه آن ها از محبوببیت و مشهوریت کافی برخوردار هسند و باید هزینه های زیادی بپردازید تا بتوانید پیازش را خریداری کنید. می توانید بذر این گیاه را در سراسر منطقه و انواع زمین های مختلف پرورش دهید.

گیاه کوکب:

از دیگر گیاهان مناسب فصل پاییز گیاه کوکب است که شکوفه های بسیار زیبای آن در اواخر فصل تابستان شروع به باز شدن می کند و در عین حال بهترین زمان آن از آگوست تا سپتامبر خواهد بود. دقت داشته باشید که این گیاه برای پر کردن شکاف های خود باید در طول این فصل به صورت کامل از آفتاب و آب فراوان استفاده کند. کوکب دامنه وسیعی از رنگ های غنی را شامل می شود و برای خلق یک مجموعه رنگ های گرم واقع مفید خواهد بود.

اصول مراقبت از گل های پاییزی

گیاه آهار:

یکی دیگر از گل های فصل پاییز آهار است که بومی صحرای گیاهان وحشی در مرکزی بوده و گونه الگانس آن معروف تر و شناخته شده تر از سایرین می باشد. فصل گلدهی آهار از خرداد تا فصل سرما ادامه دارد و همچنین این گیاه برای رشد نیاز به کود خاصی نذارد و در یک خاک خوب باغچه نیز روند رویش خود را طی خواهد کرد. معمولا گیاه آهار به صورت یکساله کاشت می کند و بذر آن را در اردیبهشت ماه درون خزانه می کارند و در تیرماه نیز آن را نشا می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو