ماجرای کمیاب‌شدن دارو‌های کرونا در ایران

منبع: برترین ها

56

1400/5/17

07:35


در کنار رمدسیویر خرید دو داروی «اکتمرا» و «تمزیوا» به عنوان داروهای موثر در درمان کرونا، با تقاضای بالا مواجه شده، همین شرایط صف‌های بسیار طولانی مقابل داروخانه‌‌های بزرگ تهران ایجاد کرده است، دارو در دسترس نیست اما دلالان داروی 800 هزار تومانی را بالای 15 میلیون تومان ‌ می‌فروشند

داروخانه‌ها همچنان با صف‌های طولانی برای خرید داروهای بیماران کرونایی مواجه‌اند؛ پیک پنجم به وضعیت نابه‌سامان خرید داروها، دامن زده است.

همشهری در گزارشی میدانی از بازار داروهای موثر در درمان کرونا پرداخته است: 

*بازار رمدسیویر (داروی موثر در درمان کرونا) جای خود را به داروهای دیگری داده است؛ اکتمرا (نوع خارجی) و تمزیوا( نوع ایرانی).

*شلوغی جمعیت مقابل داروخانه‌های هلال احمر، شهید کاظمی، 29 فروردین و 13 آبان تهران، ناشی از صف‌های طولانی برای خرید این داروهاست. مردم از شهرهای دیگر هم برای تهیه این داروها، به تهران آمده‌اند و حالا سرگردان برای نجات جان بیمارشان، از یک داروخانه به داروخانه دیگر می‌روند.

به دنبال دارو

*در این وضعیت دلالان دارو، با راه‌اندازی بازار سیاه در مقابل همین داروخانه‌ها، رونقی به کاسبی‌شان داده‌اند. شماره تلفن دلالان میان همین بیماران و خانواده‌هایشان دست به دست می‌شود و عده ای با وجود مشکلات مالی، تن به قیمت‌های چند ده میلیونی می‌دهند.دلالان داروی 800 تا یک میلیون تومانی را 12 میلیون تومان می‌فروشند.

*انتظارها برای تهیه این داروها، چندین ساعته است، بدون اینکه افراد، اطمینانی برای دستیابی به دارویشان داشته باشند. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید که این دارو کمبودی ندارد اما توزیع آن مشکل دارد. از روز گذشته، به میزان وسیع‌تری در داروخانه‌ها توزیع شده است. به گفته او، این دو دارو، از قبل هم برای بیماران تجویز می‌شد اما حالا میزان تجویزش بالا رفته است.

*مدت‌هاست که پیاده‌راه‌های مقابل داروخانه 13آبان، خلوتی به‌خود ندیده‌اند. اینجا بیشتر از هر جای دیگری با مراجعه بیماران یا خانواده‌هایشان مواجه بوده است؛ افرادی که ناامید از دستیابی به دارو، مسیر خیابان کریم‌خان را در پیش می‌گیرند تا شاید شفایشان را در این داروخانه بیابند.

*تا پیش از این صف‌ها برای خرید رمدسیویر طولانی بود و حالا اکتمرا و نوع ایرانی آن به نام تمزیوا، جای خود را به رمدسیویر داده‌اند؛ داروهای ضدالتهابی که در پیک پنجم، بسیار بیشتر از پیک‌های قبلی برای بیماران تجویز می‌شود.

*تمزیوا در بازار آزاد بین 6میلیون تا 8میلیون تومان فروخته می‌شود و اکتمرا که نوع خارجی آن است، از 15میلیون تومان به بالاست. 

*مشکل اما تنها بیماران تهرانی نیستند، خیلی‌ها از شهرهای دیگر آمده‌اند؛ نیشابور، قم، زاهدان و... وضعیت برای همه یکسان است، دارو نیست و باید تا توزیع آن صبر کرد. 

*مقابل یکی دیگر از داروخانه‌های منتخب تهران، وضعیت کمی متفاوت است، متقاضیان داروهای کرونا از سایرین جدا شده‌اند. داخل داروخانه هم یک طبقه برای عرضه داروهای کرونا اختصاص داده شده،اما اینجا هم مردم، برای پیدا کردن اکتمرا و تمزیوا مشکل دارند.

*تا اواخر تیرماه، اکتمرا و تمزیوا، به وفور در داروخانه‌ها پیدا می‌شد به طوری که به شرکت‌های توزیع دارو التماس می‌کردند که آنها را برگردانند. اما ناگهان بحرانی رخ داد و با افزایش تقاضا، این 2 دارو کمیاب شد. 

*اکتمرا و نوع ایرانی آن یعنی تمزیوا، جزو داروهای ضدالتهاب است که برای بیمارانی تجویز می‌شود که در مقابل رمدسیویر پاسخی نگرفته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو