نگاهی به معماری استعماری در کشورهای مختلف | پرتغال و ویتنام تا هند و مکزیک

نگاهی به معماری استعماری در کشورهای مختلف | پرتغال و ویتنام تا هند و مکزیک


126

1400/5/17

09:43


درسا بخشندگی - واژه معماری استعماری به اندازه معماری گوتیک یا معماری آرت دکو ساده نیست، چون شامل یک سبک نمی‌شود و طیفی وسیع از سبک‌ها از جمله باروک، کلاسیک، رنسانس و ... را دربر می‌گیرد.

نگاهی به معماری استعماری در کشورهای مختلف | پرتغال و ویتنام تا هند و مکزیک

گروه معماری هنرآنلاین: مهم است که معماری مستعمراتی را به عنوان یک سبک درک کنیم چرا که این سبک، زمان را در تاریخ یک کشور نشان می‌دهد و می‌تواند سمبل ظلم و ستم، دموکراسی و موارد دیگر باشد. برخی از پروژه‌های معماری مستعمراتی که زمانی منفور بودند اکنون به عنوان بخشی از جامعه دارای محبوبیت هستند و حتی  در مواردی هم مقدس شمرده می‌شوند. در این مطلب به بررسی تعدادی از این مکان‌ها پرداختیم.

کلیسا سائو فرانسیسکو

کلیسا سائو فرانسیسکو یکی از عجایب هفتگانه پرتغال در جهان است که توسط آنتونیو فرانسیسکو لیسبوآ، طراح و مجسمه ساز برزیلی- پرتغالی که با لقب «چلاق کوچولو» معروف است، طراحی شده است. کلیسای سائو فرانسیسکو سال ۱۷۶۶ با سبک باروک ساخته شد. اگرچه این نمونه عالی از معماری استعماری پرتغال در برزیل است، اما میزان کمی از طراحی و فرهنگ برزیلی در معماری آن گنجانده شده است.

به دلیل استفاده از طلا و رنگ‌های طلایی فراوان در ساخت این بنا، این طور به نظر می‌رسد که در حال تماشای کلیسایی از جنس طلا هستید. ستون‌های باروکی طلایی و محراب‌های داخل کلیسا، فضای سنگینی را ایجاد کرده‌اند که کاملاً در تضاد با فضای بیرونی کلیسا است. به طور تخمینی، بیش از ۶۵۰ پوند طلا برای روکشی کردن تمام کلیسا استفاده‌ شده‌ است.

معماری استعماری

پایانه چاتراپاتی شیواجی

چاتراپاتی شیواجی یکی از بناهای دیدنی دوران استعمار بریتانیا است و به عنوان نمونه کاملی از سبک گوتیک ویکتوریایی در معماری شناخته می‌شود. پایانه راه‌آهن بمبئی به طور رسمی در سال‌ ۱۸۸۷ روز تاجگذاری ویکتوریای اول، ملکه بریتانیا و شهبانوی هند افتتاح و به افتخار ملکه ویکتوریا، پایانه راه‌آهن بمبئی به نام «پایانه ویکتوریا» نام‌گذاری شد. 

دولت هند پس از استقلال هند از امپراتوری بریتانیا و سال ۱۹۹۶ میلادی، براساس سیاست نام‌گذاری معابر و اماکن به نام اهالی هند، نام «پایانه ویکتوریا» را به افتخار چاتراپاتی شیواجی، بنیان‌گذار امپراتوری مراتا به «پایانه چاتراپاتی شیواجی» تغییر نام داد. 

 چاتراپاتی شیواجی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. ثبت این مکان در فهرست یونسکو به دلیل تلفیق دو فرهنگ در زیر یک سقف بود. برخلاف نمونه های دیگر موجود در این لیست ، طراحی این پایانه ترکیبی از سبک ویکتوریایی انگلستان و هنر سنتی معماری هند است توانسته یک سبک منحصر به فرد را به نمایش بگذارد. گنبد سنگی جالب آن، برج‌ها و قوس‌های نوک تیز و نقشه غیرعادی زمین آن بسیار به معماری کاخ‌های سنتی هند شباهت دارد. برخی از جزئیات کار حتی توسط دانش آموزان یک موسسه در بمبئی تکمیل شده است.

معماری استعماری

کلیسا جامع متروپولیتن مکزیکوسیتی

کلیسا جامع متروپولیتن مکزیکوسیتی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسا جامع در آمریکا لاتین به شمار می‌رود. این کلیسا در محل سابق معبد مایور، متعلق به آزتک‌ها ساخت شده است. این کلیسا مانند بسیاری از کلیساهای جامع در مدت زمان طولانی بنا شده و از سبک‌های مختلفی هم استفاده شده است. مکزیکوسیتی از قرن ۱۶ تا ۱۹ مستعمره کشور اسپانیا بوده است و این کلیسا توسط آن‌ها ساخته شده است.

در نمای بیرونی کلیسا می‌توان ترکیبی از سه سبک معماری رنسانس، باروک و نئوکلاسیک است. کلیسا جامع  در حال حاضر بخشی مهمی از فرهنگ مکزیکوسیتی است و اغلب بعنوان پس زمینه برای فعالیت‌های مهم فرهنگی وسیاسی عمل می‌کند. همچنین آثار هنری موجود در کلیسا از آثار گرانبهای دوره استعمار هستند.

معماری استعماری

کلیسا نوسترا سنور 

این کلیسا کاتولیک در فیلیپین واقع شده و از آثار شاخص دوره تسلط اسپانیایی‌ها بر این کشور است. کلیسا نوسترا سنور یا داراگا مملو از جزئیات  طراحی در سبک‎‌های معماری متفاوت از جمله رنسانس، باروک و گوتیک است. یکی از مکان‌های گردشگری در کشور فیلیپین محسوب می‌‌شود.

معماری استعماری

کاخ ریاست جمهوری هانوی

کاخ ریاست جمهوری هانوی در سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۶ و در زمان تسلط امپراتوری فرانسه بر ویتنام ساخته شده است. این ساختمان رنگی که کاخ ریاست جمهوری در هانوی نامیده می‌شود، نمونه کاملی از  معماری استعماری است که نشان می‌دهد که چگونه رنگ یا بافت می‌تواند این نوع معماری را به مکانی منحصر به فرد تبدیل کند. این ساختمان توسط معمار فرانسوی، آگوست هنری ویلدیو، ساخته شده است.

طراحی‌های موجود در کاخ حاکی از سبک معماری نئوکلاسیک و هنرهای مستظرفه همراه با شکل کلاسیک ساختمان و جزئیات زینتی باروک است. به غیر از رنگ و گیاهان گرمسیری در محوطه، در معماری این کاخ هیچ اشاره‌ای به فرهنگ ویتنام نشده است. این کاخ هم اکنون برای پذیرایی‌های رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای عموم آزاد نیست.

معماری استعماری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو