روش نگهداری از مربا به صورت صحیح

روش نگهداری از مربا به صورت صحیح


منبع: بیتوته

225

1400/5/17

09:57


روش نگهداری از مربا به صورت صحیح



نگهداری از مربا,روش نگهداری از مربا ,روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

روش نگهداری از مربا

 

شیوه نگهداری از مربا 

مربا یکی از خوراکی است که خانم‌های با سلیقه با میوه‌های گوناگون درست می‌کنند. ولی بعد از درست کردن مربا نیاز به نگهداری مناسب دارد با ما همراه شوید تا شما را با چند نکته مهم در مورد نگهداری از مربا آشنا کنیم.

خیلی از خانمها به جای خریدن مرباهای آماده از مغازه ها و سوپر ماركتها، خودشان در خانه با استفاده از انواع میوه های فصل مبادرت به تهیه مربا كنند.

 

به همین علت هم آنها با گذاشتن وقت و زحمت و سعی زیاد به پختن مرباهای گوناگونی مانند آلبالو، گیلاس، زردآلو، توت فرنگی، شاه توت، انجیر، سیب، به، هویج، كیوی و... می پردازند. تهیه مربا در خانه نه فقط به دلیل استفاده نکردن از مواد افزودنی سالمتر است بلكه از نظر اقتصادی نیز با صرفه تر می باشد.

 

نگهداری از مربا,روش نگهداری از مربا ,بهترین روش نگهداری انواع مربا

روش نگهداری از مربا برای طولانی مدت

 

روش نگهداری از مربا

شیشه های استریلیزه

از ظرف های خود باید کاملا مطمئن باشید که تمیز باشند. برای انجام این کار، ظرف های شیشه ای را در آب جوش حداقل 10 دقیقه قرار دهید. سپس ظرف ها را در آب سرد بگذارید تا خنک شوند. آنگاه می توانید شیشه ها را با یک چنگال یا یک وسیله ای بردارید (همینطور برای پیشگیری از آلودگی دوباره استریل می شوند).

 

بطری های شیشه ای را بر روی یک حوله تمیز بگذارید به همین ترتیب برای درب ها هم همین کار را انجام دهید، چون آنها زود تیره می شوند.

 

به قوام شربت مربا توجه کنید

قوام شربت مربا خیلی اهمیت دارد و برای آنکه متوجه شویم شربت قوام آمده قدری از شربت را با قاشق بر میداریم و میگذاریم تا سرد شود، چنانچه شربت حالت کشدار مثل عسل بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام آن خوب است.

 

نگهداری از مربا,روش نگهداری از مربا ,بهترین روش نگهداری انواع مربا

بهترین روش نگهداری انواع مربا

 

کپک زدن مربا

از میوه سالم برای درست کردن مربا استفاده کنید ، میوه کپک زده یا له شده یا شل و پوسیده سبب خراب شدن مربا می شود.

 

دلیل اصلی کپک زدن مربا ، وجود آب اضافی در آن و رقیق بودن مربا است. چنانچه مربا کپک  زد از آن استفاده نکنید.

 

نگذارید مربا شکرک بزند

علت اینکه مربا شکرک زده جوشیدن بسیار است که برای برطرف کردن آن باید قدری آب جوش داخلش بریزید و مربا را دو سه جوش دهید تا یکدست و شکرک برطرف شود.

 

نگهداری از مربا,روش نگهداری از مربا ,نكاتی درباره نگهداری مربا

نكاتی درباره نگهداری مربا

 

مربای گرم را در شیشه نریزید

بهترین شیوه این است که مربای پخته شده را، یک شب نگه داریم و سپس آن را در شیشه های تمیز بریزیم، چون بعد از یک شب مشخص می شود که شربت آن رقیق است یا غلیظ. توجه کنید که مربا را پس از آماده شدن و سرد شدن، باید داخل شیشه ی در بسته و در جای خنک نگهداری کرد.

 

ظروف مناسب  نگهداری از مربا كدامند؟

نكته مهم دیگر اینكه ظرف مناسب برای نگهداری مربا باید از جنس شیشه ای یا پیركس باشد. برخی از خانمها مربا را برای مدت طولانی در ظروف پلاستیكی نگهداری می كنند كه این کار نیز می تواند در فاسد شدن مربا اثر گذار باشد، چون ظروف پلاستیك هر چند به طور تمیز شسته شوند باز هم در خود آثاری از مواد قبلی را كه در آنها نگهداری شده است، حفظ می كنند و این کار بر كیفیت و مزه مربا تاثیر می گذارد.

 

دقت کنید كه پیش از ریختن مربا در درون شیشه ها باید از تمیز و خشك بودن آنها مطمئن شوید. در شیشه ها هم باید سالم بوده، محكم بسته شوند تا هوا به داخل ظرف نرود.

 

نگهداری از مربا,روش نگهداری از مربا ,چگونگی نگهداری بهتر از مربا

چگونگی نگهداری بهتر از مربا

 

استفاده از كاغذ آلومینیوم یا شمعی

یكی از شیوه های درست برای بستن در شیشه های مربا استفاده از كاغذ آلومینیوم یا فویل است؛ البته كاغذ شمعی نیز برای پوشاندن در شیشه مربا مناسب است.

 

برای درست كردن كاغذ شمعی می توانید، كاغذ معمولی تمیزی را داخل قدری شیر قرار دهید، آنگاه بگذارید خشك شود سپس آن را به اندازه مناسب در شیشه مربا ببرید و سپس روی آن در شیشه مربا را بگذارید و محكم كنید.

 

گذاشتن فویل آلومینیوم یا كاغذ شمعی این برتری را هم دارد كه به جز پیشگیری از نفوذ هوا، از نفوذ آب یا زنگ زدگی در فلزی برخی از شیشه ها و یا بوی بد در بعضی از درهای پلاستیكی به مربا پیشگیری می كند.

 

نكته آخر اینكه چنانچه كاغذ آلومینیومی در دست نداشتید می توانید از بسته های آلومینیومی آب میوه مصرف شده استفاده كنید، به این ترتیب كه بسته را از یك طرف قیچی كنید، آنگاه آن را خوب بشویید و خشك كنید، بعد به اندازه دور در شیشه مربا ببرید (قدری بزرگتر ببرید تا بتوانید در شیشه آن را محكم كنید.)

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو