عضو ستاد کرونا: عزاداری نکردنِ مردم سخت است

منبع: برترین ها

70

1400/5/17

11:35


دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: سویه لامبدا در ترکیه دیده شده است و ما در حال حاضر نگران هستیم که این نوع ویروس از غرب ایران، وارد کشور شود و در مسیر‌های بین المللی به ایران بیاید.

خبرگزاری برنا: دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: سویه لامبدا در ترکیه دیده شده است و ما در حال حاضر نگران هستیم که این نوع ویروس از غرب ایران، وارد کشور شود و در مسیر های بین المللی به ایران بیاید.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: مراسم عزادرای در ایام محرم و صفر، مراسمی مقدس است که اغلب مردم از بچگی اِرق خاصی به آن دارند.

او افزود: اینکه بگوییم در ایام محرم و صفر مراسم عزاداری برگزار نکنیم شاید تحمل آن برای مردم سخت باشد و برگزاری مراسم عزاداری در این ایام جز عادات مردم شده است.

ادای نذرهای غذا را در ایام محرم به هیئت های بزرگ بسپارید

عابدینی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم در جاهای سرپوشیده و مکان های کوچک با تجمع زیاد، گناه و پیامدی که در آینده می تواند داشته باشد نسبت به ثواب عزاداری بیشتر است، تصریح کرد: رفتن به مراسم های عزاداری برای ثواب آن برگزار می شود ولی نباید بگذاریم خدایی نکرده برپا کردن چنین مراسم هایی باعث بیماری شود.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: توصیه کردیم در هیئت های بزرگ مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود و پیشنهاد کردیم افرادی که نذر غذا دارند در هیئت های محلی و خانگی ادای نذر را انجام ندهند و نذروات خود را به هیئت های بزرگ تر بسپارند یا نذر های خود را به نحو دیگری ادا کنند.

نظارت بر هیئت های مذهبی وظیفه ی وزارت بهداشت نیست

او گفت: مردم می توانند نذروات خود را در قالب تهیه ماسک یا اقدامات آموزشی و تبلیغ برای مراکز واکسیناسیون ادا کنند چرا که این روش به سلامتی مردم بیشتر کمک خواهد کرد.

عابدینی درباره نظارت بر هیئت های متخلف در ایام برگزاری مراسم های عزاداری محرم تصریح کرد: وزارت بهداشت در این زمینه نمی تواند نظارت کند؛ چرا که وظیفه آن ما نیست. بنابراین نظارت بر چنین مواردی به فرمانداری ها و استانداری ها محول شده است و آن ها باید بازوی اجرایی این وظیفه باشند.

نگرانی از لامبدا بعد از ویروس دلتا

دبیر ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: تصمیم گیری هایی برای مراسم محرم و شهر هایی مثل تهران که وضعیت ابتلا و مرگ و میر زیاد دارند، انجام خواهد شد.

او درباره کرونای کلمبیایی گفت: ما می توانیم انواع مختلفی از کرونا داشته باشیم که شامل نوع نیویورکی، کلمبیایی و... باشد.

عابدینی با بیان اینکه هیچ کدام از این انواع، نوع ویروس قالب بر دنیا نیست، ادامه داد: آن چیزی که ما در حال حاضر نسبت به آن نگران هستیم و سازمان جهانی بهداشت نیز بعد از نوع دلتا نسبت به آن نگرانی دارد، سویه لامبدا است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه نگرانی از نوع لامبدا به دلیل فراری است که این سویه از سیستم ایمنی دارد و نگران هستیم که این نوع از ویروس مقاومتی در برابر واکسن های نیز داشته باشد، تصریح کرد: وزارت بهداشت این نوع از سویه را به عنوان یک زنگ خطر اعلام کرده است و بقیه سویه ها شایع نشده است و نگران آن ها هم نیستیم.

او افزود: وجود سویه لامبدا در ایران گزارش نشده است و براساس پایش های انجام شده هیچ کدام از موارد ابتلا درگیر نوع لامبدا نبوده است.

عابدینی تصریح کرد: سویه لامبدا در ترکیه دیده شده است و ما در حال حاضر نگران هستیم که این نوع ویروس از غرب ایران، وارد کشور شود و در مسیر های بین المللی به ایران بیاید.

لزوم پیگیری جدی تر جریمه عدم استفاده از ماسک در دولت جدید

دبیر کمیته علکمی ستاد مقابله با کرونا درباره اعمال جریمه برای افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند، گفت: با تغییرات دولت، استانداری ها و وزارت کشور امیدواریم این موضوع جدی تر پیگیر شود.

او افزود: ما نمی توانیم مردم را برای جریمه های مختلف اذیت کنیم چرا که مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند اما کاری که می توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که نظارت داشته باشیم و حتی رانندگان حمل و نقل عمومی را واکسینه کنیم، اما در مقابل اگر مسافرهایی که سوار می شوند، ماسک نداشته باشند، نمی توانیم راننده را جریمه کنیم.

جریمه می دهند، تا سفر بروند

عابدینی تصریح کرد: نکته قابل توجه آن است که زمانی که جریمه های یک میلیون تومانی نیز اعمال می شود بسیاری از افراد مسافرت می روند و این نشان می دهد که برخی از مردم از لحاظ اقتصادی حتی حاضر اند هزینه هایی را بپردازند اما مسافرت بروند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو