حیوان پلاتیپوس و دانستنی های جالب درباره این حیوان

حیوان پلاتیپوس و دانستنی های جالب درباره این حیوان


منبع: آرگا

142

1400/5/17

14:08


در این مطلب شما را با پلاتیپوس آشنا می کنیم. این حیوان در حین تولد دارای دندان است و بعد از این که به بلوغ رسید دندان هایش از بین می رود و این تنها بخش کوچکی از شگفتی های این حیوان است. برای بدست آوردن اطلاعات بیش تر درباره این حیوان تا پایان مطلب همراه ما باشید.

حیوان پلاتیپوس نماد کشور استرالیا است و حتی این کشور یک سکه با عکس این حیوان را چاپ کرده است زیرا ارزش این حیوان بسیار زیاد است ولی متاسفانه خبر هایی منتشر شده است که نشان می دهد این حیوان در حال انقراض می باشد و باید بیش تر از آن ها مراقبت شود.

حیوان پلاتیپوس

دانستنی های حیوان پلاتیپوس

پلاتیپوس یکی از حیواناتی می باشد که ویژگی پرندگان، خزندگان و پستانداران را دارد ولی این حیوان در رده پستانداران قرار می گیرد. این پستاندار تنها پستانداری است که تخم می گذارد و همانند خزندگان راه می رود. پا های این حیوان در کنار او قرار می گیرد و به همین دلیل شباهت بسیار زیادی به خزندگان دارد. پلاتیپوس به نوزادان خود شیر می دهد و همین مورد باعث شده که دانشمندان او را در رده پستانداران قرار بدهند.

ظاهر پلاتیپوس ها

پلاتیپوس ها دارای کم تر از ۵۰ سانتی متر قد و وزنی حدودا ۲ کیلو گرم دارند. دم این پستانداران حدودا ۱۵ سانتی متر است و خز پوشاننده روی آن با گذشت زمان نازک می شود. گفته می شود پلاتیپوس هایی که در نواحی سرد تر زندگی می کنند وزن بیش تری نسبت به سایر پلاتیپوس ها دارند. فسیل هایی که از این پستانداران بدست آمده است نشان می دهد که اندازه و وزن آن ها دو برابر حیوانات امروزی بوده است. شکل ظاهری این حیوان متفاوت با پستانداران می باشد و به جای داشتن بینی دارای یک منقار است و منقار پلاتیپوس تفاوت بسیار زیادی با مقار پرندگان دارد. این مقار در جنس نر شامل دندان نیز می شود که با گذشت زمان از بین می رود. این حیوان شگفت انگیز ویژگی های خاصی دارد که او را برای شنا در آب نیز آماده می کند. در واقع زمانی که پلاتیپوس وارد آب می شود سوراخ بینی و گوش های او به وسیله دریچه هایی که دارد بسته می شود و این حیوان زمانی که در آب قرار می گیرد نمی تواند از سه اندام خود یعنی چشم ها، بینی و گوش ها استفاده کند. منقار پلاتیپوس او را در گرفتن غذا یاری می کند. پنجه های این حیوان به گونه ای می باشد که حیوان را برای زندگی در خشکی و آب آماده می کند. در واقع پلاتیپوس می تواند از این پنجه ها در خشکی برای کندن زمین و در آب برای شنا کردن استفاده کند. شنا کردن این حیوان در آب تنها به وسیله دست هایش صورت می گیرد و پا های این حیوان در حین شنا کردن ثابت است.

پلاتیپوس و توانایی های آن

تنظیم دمای بدن

این حیوان شگفت انگیز که ویژگی پستانداران، پرندگان و خزندگان را دارد می تواند دمای بدن خود را تنظیم کند و این تنها بخش کوچکی از شگفتی های این حیوان است. در واقع شکار این حیوانات بیش تر در آب صورت می گیرد و در برخی موارد بسیار محدود این حیوان نمی تواند سریعا شکار خود را بدست اورد بنابراین برای این که بتواند بیش تر در آب بماند باید دمای بدن خود را کاهش دهد.

سمی بودن پلاتیپوس ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این حیوانات سمی اند. البته سمم این حیوانات برای انسان ها کشنده نیست ولی می تواند موارد تهدید کننده این حیوانات را از بین ببرد. یادتان باشد که همه پلاتیپوس ها سمی نیستند و برخی از آن ها که در استرالیای جنوبی زندگی می کنند دارای این ویژگی دفاعی اند. سمی که گونه نر این حیوانات از خود منتشر می کنند می تواند به از کار افتادن عضلات طعمه کمک کند.

سبک زندگی

حیوان پلاتیپوس شناگر بسیار ماهری است و می تواند به راحتی در آب شنا کند. استراحت کردن این حیوان بیش تر در چاله هایی می باشد که در ساحل برای خود حفر می کند. این حیوان می تواند به خواب زمستانی برود و حدودا ۱۰ روز را راحت بخوابد. این کار معمولا قبل از جفت گیری انجام می شود و قدرت بسیار زیادی را به این پستاندار می دهد. شکار این حیوانات در غروب صورت می گیرد و زمانی که آفتاب غروب کرد این حیوان شروع به کار می کند و غذای مورد نیاز خود را تهیه می کند. پلاتیپوس ها بر خلاف جثه ای که دارند غذای بسیار زیادی می خورند بنابراین باید برای تهیه غذا تلاش بسیار زیادی بکند. این حیوانات به صورت تنها زندگی می کنند و زمانی که بچه دار هم می شوند جنس ماده به تنهایی از فرزندان خود مراقبت می کنند. پلاتیپوس ها باهوش و دقیق اند بنابراین در حین تماس با آن ها احتیاط لازم را رعایت کنید.

سبک زندگی پلاتیپوس ها

تغذیه پلاتیپوس ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این حیوان از کجا تغذیه می کند و چه غذایی می خورد. باید بدانید که غذای بیش تر این حیوانات از آبزیان کوچک و سخت می باشد. این حیوانات هم گوشتخوار اند و هم در موارد نادر از گیاهان تغذیه می کنند. بویایی این حیوانات بسیار قوی می باشد و برای یافتن غذا به آن ها کمک می کند. غذای مورد علاقه پلاتیپوس ها کرم ها، لارو ها و سخت پوستان مانند خرچنگ های کوچک می باشد.  زمانی که غذای کافی پیدا نکنند بخشی از گیاهان را نیز به عنوان غذا مصرف می کنند. این حیوان دوست دارد در آرامش غذای خود را میل کند بنابراین در زمان شکار ابتدا کیسه های خود را پر می کند و زمانی که به اندازه کافی غذا بدست آورد در سطح آرامی قرار می گیرد و به خوردن غذا می پردازد. پلاتیپوس های بالغ دندان ندارند بنابراین سعی می کنند طعمه خود را با گل و لای موجود زیر آب ببلعند. این گل و لای به ن ها کمک می کند تا طعمه را به بخش های کوچک تری تقسیم کنند.

دندان در پلاتیپوس ها

این حیوانات زمانی که متولد می شوند دندان دارند هر چند که امروزه دانشمندان پی برده اند که این حیوان اصلا به دندان نیاز ندارد ولی با آن متولد می شود. دندان این حیوانات بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین می رود و پلاتیپوس های بالغ هیچ دندانی ندارند.

تولید مثل پلاتیپوس ها

تولید مثل

تولید مثل در این حیوانات بسیار شگفت انگیز می باشد. دقیقا یک ماه بعد از جفت گیری پلاتیپوس نر و ماده جنس ماده شروع به کندن زمین می کند و آن را با استفاده از چمن می پوشاند تا گرم و نرم شود. تخم گذاری معمولا بعد از یک ماه صورت می گیرد و جنس ماده همانند پرندگان تخم می گذارد. تعداد تخم های این حیوان کم است و هر بار ۲ الی ۳ تخم می گذارد. بعد از تخم گذاری جنس ماده روی تخم ها می خوابد. دو هفته بعد نوزادان ظاهر می شوند. نوزادان پلاتیپوس حدودا ۲ سانتی متر طول دارند و زمانی که از تخم بیرون می آیند چشم هایشان برای مدتی بینایی ندارد. دندان های این حیوانات بعد از شیردهی و بالغ شدن از بین می رود. ۱۱ هفتگی پلاتیپوس ها مصادف با بینا شدنشان می باشد. این حیوانات تا ۴ ماه بعد از بینا شدن نیز با والد خود می مانند و دوست ندارند سریعا آن ها را ترک کنند و والدین نیز تا زمان بسیار زیادی از آن ها مراقبت می کنند. شیر پلاتیپوس مانند سایر حیوانات و پستانداران نمی باشد بلکه شیر آن ها روی شیار های خاصی می غلتد و نوزادان باید آن را لیس بزنند. این حیوانات قبل از رسیدن به بلوغ بدون مادر نمی توانند زندگی کنند و حدودا ۱ سال طول می کشد تا به بلوغ جنسی برسند. امید به زندگی این حیوانات بسیار کم است و هر کدام از آن ها به طور متوسط ۱۰ سال عمر می کند. این حیوانات در حال کم شدن می باشند بنابراین تصمیم گرفته اند که آن ها را در باغ وحش نگهداری کنند تا بتوانند آن ها را از خطر انقراض نجات بدهند ولی عده ای هستند که برای داشتن این حیوانات پول بسیار زیادی می دهند و آن ها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند.

حیوان پلاتیپوس

معده نداشتن پلاتیپوس ها

با توجه به موارد گفته شده این حیوان از شگفتی های طبیعت می باشد و زمانی که شما به آن نگاه می کنید ویژگی ها نامتعارفی مشاهده می کنید زیرا این حیوان دارای ویژگی هایی می باشد که نه جزء پرندگان است و نه خزندگان و بر اساس برخی ویژگی های خاص او را جزء پستانداران دسته بندی کرده اند. همانطور که می دانید معده یکی از مهم ترین اعضای بدن حیوانات می باشد ولی در بررسی های انجام شده مشخص شده است که حیوان پلاتیپوس معده ندارد. همانطور که می دانید معده وظیفه هضم غذا را بر عهده دارد و زمانی که غذایی می خورید معده آن را تجزیه کرده و تمامی مواد مورد نیاز را جدا می کند و بخش مازاد آن را دفع می کند. پلاتیپوس ها دارای رژیم غذایی بسیار ساده ای می باشند بنابراین معده از بدن آن ها حذف شده است زیرا بررسی فسیل ها نشان می دهد که اجداد این حیوانات دارای معده بودند ولی چون استفاده بسیار زیادی از آن صورت نگرفته است به مرور زمان از بدن این جانداران حذف شده است.

میدان الکتریکی پلاتیپوس ها

میدان الکتریکی پلاتیپوس ها

هر حیوانی برای پیدا کردن طعمه و مسیر خود از یک سری ویژگی های خاصی برخوردار می باشد. برای مثال خفاش ها از امواج صوتی برای پیدا کردن مسیر خود استفاده می کند و چون فرکانس این امواج بسیار زیاد است ما آن ها را نمی شنویم. پلاتیپوس ها نیز برای پیدا کردن مسیر خود از میدان الکتریکی استفاده می کنند. در واقع این حیوان برای پیدا کردن مسیر و شکار کردن علاوه بر تولید میدان الکتریکی از حس بویایی خود نیز کمک می گیرد.

محل زندگی و مشاهده پلاتیپوس

این حیوانات شگفت انگیز جنوب شرقی استرالیا را به عنوان خانه خود انتخاب کرده اند و اگر دوست دارید آن ها را ببینید باید یک سفر به استرالیا داشته باشید. این حیوانات بیش تر در آب زندگی می کنند ولی شانس دیدن آن ها در خشکی نیز بسیار زیاد است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو