با بهترین روغن ها برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک آشنایی دارید؟ وقتی که صحبت از محصولات ضد پیری پوست می ­شود، آپشن های زیادی در اختیار ماست. اگر ترجیح می ­دهید روتین مراقبتی ضد پیری را دنبال کنید، روغن های ضروری یک انتخاب امن هستند.

روغن های ضروری شامل آنتی اکسیدان ها هستند که نشانه های پیری و چین و چروک را کاهش می ­دهند. آیا مایلید بدانید کدام روغن ها را باید در روتین خود جای دهید؟

در این مقاله از بخش گیاهان دارویی و طب سنتی دکتر سلام به بررسی بهترین روغن ها برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک می پردازیم.

کدام روغن ها شما را از شر چین و چروک ها خلاص می کند؟

چین و چروک با افزایش سن که پوست پروتئین های کلاژن و الاستین کمتری تولید می کند، ایجاد می شوند. این امر باعث نازک شدن پوست و کاهش مقاومت آن در برابر آسیب می شود. قرار گرفتن در معرض محیط ناسالم، کمبود آب بدن و سموم همه باعث بروز چین و چروک می شود.

چین و چروک ها بخشی طبیعی از روندی پیری هستند و هیچ دلیلی برای ترس از ایجاد آنها وجود ندارد. خطوط و چین و چروک صورت از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر پیری است و نگران کننده نیست.

با این حال، برخی از افراد می خواهند چین و چروک های پوست خود را کاهش دهند یا از بین ببرند، بنابراین برای کاهش چین و چروک ها روش های طبیعی و موثری وجود دارد.

در حالی که محصولات تجاری زیادی برای کاهش چین و چروک وجود در بازار موجود است برخی افراد جایگزین های طبیعی مانند روغن های ضروری را ترجیح می دهند.

اگرچه روغن های ضروری چین و چروک ها را به طور کامل از بین نمی برند ، اما باعث کاهش آنها می شوند، همچنین جایگزینی طبیعی برای کرم ها و لوسیون های شیمیایی محسوب می شوند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله ضمن معرفی برخی از بهترین روغن های ضروری برای جلوگیری و کاهش ظاهر چین و چروک ها برخی روش های دیگر برای پیشگیری و از بین بردن چین و چروک ها توضیح داده می شوند.

بهترین روغن های گیاهی برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک

در این بخش به بررسی 10 روغن گیاهی می پردازیم که تاثیر شگفت انگیزی در جوانسازی و از بین بردن چین و چروک پوست دارند.

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک -2

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک با روغن انار

روغن دانه انار یک آنتی اکسیدان قوی می ­باشد. این روغن حاوی مواد ضد سرطان، ضد پیری و آنتی باکتریال می ­باشد. طبق مطالعه ای، این روغن باعث رویش دوباره پوست بیرونی می ­شود.

این کار از طریق تحریک سلول های بیرونی کراتینوسیته که عامل تولید کراتین هستند، انجام می ­شود. همچنین قابلیت ارتجاعی پوست را با افزایش پروتئین ها بیشتر می ­کند.

اگرچه میوه ها و مشتقات متفاوت آن برای پوست مناسب هستند و می ­توانند پوست را از خطرات اشعه یو.وی محافظت کنند.

روغن لیمو

روغن ضروری لیمو حاوی آنتی اکسیدان بوده و باعث حفاظت پوست از فشار اکسیداتیو می شود. این روغن حاوی آسکوربیک اسید، آلفا-توکوفرول، و گلاتونین است که بافت سلولی را در مقابل خطرات محافظت می ­کند.

استفاده از روغن لیمو روی پوست استحکام پوست را افزایش داده و از پیری زودرس جلوگیری می ­کند.

لیمو به دلیل ویتامین C و فواید زیاد برای سلامتی سیستم ایمنی شناخته شده است. با این حال، روغن لیمو نیز در انواع محصولات تجاری مراقبت از پوست برای کاهش علائم پیری مانند چین و چروک استفاده می شود.

مطالعات معتبر نشان می دهند روغن لیمو می تواند به کاهش آسیب ناشی از اکسیداسیون کمک کند، همچنین با جلوگیری از آسیب ناشی از آفتاب مانع ایجاد چین و چروک می شود.

همه روغن های مرکبات از جمله لیمو و گریپ فروت پوست را در برابر نور خورشید حساس تر می کند، بنابراین اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای چندین ساعت پس از استفاده از اسانس مرکبات ضروری است و استفاده از آنها قبل از خواب گرینه بهتری است.

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک با روغن رزماری

روغن رزماری خواص آنتی باکتریال داشته که سلامت پوست را تضمین می ­کند. همچنین باعث بهبود بیماری های پوستی از جمله اگزما، گل سرخی و آماس پوست می ­شود. این روغن از فشار اکسیداتیو که باعث پیری پوست است جلوگیری می ­کند. روغن رزماری خواص آنتی باکتریالی بالایی دارد و جلوی هرگونه تغییری را در مورد چربی طبیعی پوست و پیری آن می گیرد.

گیاه رزماری به دلیل طعم متمایز، خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی آن شناخته شده است. آنتی اکسیدان های رزماری با جلوگیری از شکستن رادیکال های آزاد از عدم ارتجاعی پوست و بروز چین و چروک جلوگیری می کند. یک مطالعه در سال 2014 نیز نشان داد تنها 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نتایج قابل توجهی در کاهش رادیکال های آزاد نشان می دهد.

روغن گل سرخ

روغن گل سرخ تاثیرات ضد آسیب بالایی برای پوست دارد. این روغن حاوی لینولئیک اسید، کاروتئونید، توکوفرول ( ویتامین E با خواص ضد پیری) می ­باشد. روغن دانه گل سرخ همچنین شامل مقادیر بالایی فنولیک اسید است که از فشار اکسیداتیو و پیری جلوگیری می ­کند.

نتایج مطالعات نشان می دهند روغن گل رز دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی است. کاهش التهاب به کاهش پف و قرمزی پوست نیز کمک می کند.
روغن گل رز می تواند برای تجدید سلول های پوستی مفید باشد که پوست را برای مدت طولانی تری جوان نگه می دارد.

روغن چوب صندل

مطالعات اولیه نشان می دهد چوب صندل دارای خواص ضدالتهابی است. علاوه بر این خواص، چوب صندل به بازگرداندن رطوبت به پوست نیز کمک می کند. هنگام هیدراته شدن پوست به میزان کافی شفاف تر به نظر می رسد و خطوط و چین و چروک های ظریف نیز کاهش می یابد.

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک -0

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک با روغن درخت کندر سرخ

این روغن مکانیسم دفاعی پوست را در برابر باکتری افزایش داده و در نتیجه خاصیت ارتجاعی آن را بالا می ­برد. مطالعه ای نشان داده که روغن دانه کندور سرخ خواص ضد آسیبی برای پوست دارد و باعث رشد بافت جدید پوست می ­شود. از طرفی به سرعت زخم ها را ترمیم می ­دهد؛ تاثیرات مطلوبی نیز برای از بین بردن چین و چروک دارد.

روغن گل درخت ایلنگ

این روغن ضروری خواص آنتی اکسیدان و تمی ز کردن پوست را دارد. همچنین باعث ترمی م پوست شده و با کاهش تاثیرات مواد مضر و آسیب زا سلامت پوست را افزایش می ­دهد.

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک با روغن شمعدانی عطری

این روغن ضروری خواص زیادی برای پوست دارد. همچنین یک ضد عفونی کننده قوی بوده و توانایی بهبود زخم را نیز دارد. روغن شمعدانی هیچ گونه سوزشی نداشته و عوارضی نیز همراه نخواهد داشت.

از طرفی باعث بهبود بیماری های پوستی مثل اگزما و آماس پوست می ­شود و چربی بیش از حد پوست را نیز می ­گیرد. خواص آنتی اکسیدانی این روغن باعث سلامت و جوانی پوست نیز می ­شود.

روغن مریم گلی

این روغن ضد افسردگی بوده و تاثیرات آنتی اکسیدانی بالایی دارد و اثرات آسیب زای محیط و مواد را مثل رادیکال های آزاد کاهش می ­دهد. رادیکال های آزاد باعث آسیب به DNA پوست شده و پروسه پیری پوست را به تعویق می  اندازد. روغن ضروری مریم گلی پوست را جوان و شاداب نگه می ­دارد.

بیشتر بخوانید:روش های مختلف سقط جنین

روغن چوب سفید

از زمان های قدیم چوب سفید به یکی از مهمترین بخش های شفادهنده در طب سنتی هند تبدیل شده است. این روغن خواص ضد آسیبی داشته و به فواید آنتی اکسیدانی اش معروف است.

این روغن پوست را تمیز کرده و فشار اکسیداتیو را کاهش می ­دهد و پوست را سالم نگه می ­دارد. در کلینیک ها از این روغن برای بهبود زگیل، پسوریازیس، آکنه، و اگزما می ­شود.

روغن مریم ‌گلی مرموک

تحقیقات نشان می دهند مریم گلی دارای اثرات آنتی اکسیدانی است. یک مطالعه به این نتیجه رسید مریم گلی به جلوگیری از آسیب دی ان ای و پروتئین ها توسط رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد به عنوان مواد شیمیایی منبع آسیب رسان به پوست محسوب می شوند.

روغن انار

میوه انار خواص متنوعی برای سلامتی دارد. مردم اغلب از آنها در غذاها و نوشیدنی های سالم به عنوان افزودنی غنی از مواد مغذی و خوشمزه استفاده می کنند. یک مطالعه در سال 2014 به این نتیجه رسید روغن انار ضمن کاهش استرس اکسیداتیو از بروز چین و چروک جدید جلوگیری می کند. هنگامی که انار را روی پوست بمالید ممکن است:

  • کاهش لکه های ناشی از نور آفتاب
  • جلوگیری از رشد سلول های سرطانی
  • کاهش التهاب

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک با روغن دانه هویج

این روغن از پوست در برابر نور خورشید محافظت می ­کند. این ماده در فرمولاسیون لوازم بهداشتی به علت خواص آنتی اکسیدانی اش بکار می ­رود. مطالعات نشان می ­دهد که لوازم آرایش هایی که این روغن را دارند با جلوگیری از چین و چروک و سلامت سلول ها باعث جوانسازی پوست می ­شود.

عواملی مثل آلودگی هوا، اشعه یو.وی، خشکی، و از دست دادن مواد مفید پوست، پروسه پیری پوست را جلو می ­اندازد. این روغن ها باعث عقب انداختن پیری و ترمیم پوست می ­شوند. اگرچه نمی ­توانید این روغن های ضروری را مستقیم به پوست بزنید. در زیر با چگونگی مصرف این روغن ها آشنا خواهید شد.

در مطالعه سال 2012 محققان اشاره کردند دانه هویج دارای برخی از اثرات آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها با توقف تجزیه سلول های سالم در پوست از پیری جلوگیری می کنند.

اسطوخودوس

اسطوخودوس رایحه ای متمایز و آرامش بخش دارد. اغلب در رایحه درمانی و محصولات تجاری مربوط به حمام استفاده می شود. تحقیقات گسترده ای در حال بررسی مزایای بالقوه سلامتی این گیاه محبوب است.

در مطالعه 2013 یک تیم تحقیقاتی اثرات آنتی اکسیدانی اسطوخودوس را مورد مطالعه قرار دادند. یافته های آنها نشان می دهد روغن اسطوخودوس از استرس اکسیداتیو در مغز محافظت می کند.

این اثرات مشابه به کاهش ظاهر چین و چروک ها و خطوط ریز هنگام استفاده روی پوست نیز کمک می کند. با این حال، برای اثبات اثر روغن اسطوخودوس باید مطالعات بیشتری در فاز انسانی انجام شود.

برخی از افراد نسبت به اسطوخودوس حساسیت دارند، بنابراین توصیه می شود قبل از استفاده از هرگونه ماده جدید روی پوست تست پچ انجام شود.

درخت کانانگا

کانانگا به عنوان یک روغن ضروری اغلب در عطرها استفاده می شود. با این حال، طبق یک مطالعه در سال 2015، برخی از اثرات آنتی اکسیدانی کانانگا می تواند به تجدید پوست کمک کند.

به طور خاص، نشان داده شد کانانگا در بازسازی پروتئین ها و چربی های پوست موثر است در حالی که تعداد رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. بسیاری از شرکت های تولیدکننده محصولات مراقبت از پوست، کانانگا را به محصولات خود برای بهره مندی از خواص آن اضافه می کنند.

کندر

یک مطالعه نشان می دهد کندر در کاهش ظاهر زخم و علائم کشسانی روی پوست افراد موثر است. کند ممکن است بر چین و چروک ها و خطوط ریز نیز تاثیر مشابهی داشته باشد. علاوه بر این، کندر به موارد زیر کمک می کند:

  • کشسانی پوست
  • افزایش رشد سلول های جدید پوست

چگونگی استفاده از روغن های ضروری

قبل از استفاده از هر روغنی، آن را با روغن دیگری مخلوط کنید تا رقیق شود. روغن های ضروری خالص ترین حالت یک روغن هستند و ممکن است در صورت استفاده مستقیم باعث سوزش شوند.

در واقع روغن های کمکی شدت روغن های ضروری را می -گیرد. روغن های زیر را می ­توانید با روغن های ضروری ترکیب کنید:

  • روغن جوجوبا
  • روغن آرگان
  • روغن آووکادو
  • روغن بادام
  • روغن هسته انگور
  • روغن زردآلو
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل

روغن کمکی را انتخاب کرده و مراحل زیر را بکار ببندید:

  • در یک بطری دو روغن را با یکدیگر مخلوط کنید.
  • به 5 می لی لیتر (تقریبا یک قاشق چایخوری) روغن کمکی، 10 قطره روغن ضروری اضافه کنید.
  • روزی دوبار از این ترکیب استفاده کنید.

برای محافظه کاری مقدار کمی  از آن را روی صورت تست کنید. یک قطره از ترکیب این روغن را روی قسمت کوچکی از داخل ابرویتان بزنید. حداقل 24 ساعت صبر کنید. اگر هیچ اتفاقی نیفتاد، با خیال راحت از این روغن استفاده کنید.

مردم باید روغن ها را به خوبی در یک بطری یا کاسه مخلوط کنند. برای استفاده روی صورت، انجمن ملی آروماتراپی جامع موارد زیر را توصیه می کند:

برای پوست های حساس: 3 تا 6 قطره روغن ضروری در هر اونس روغن حامل.

برای پوست معمولی: 6 تا 15 قطره روغن ضروری در هر اونس روغن حامل.

فرد باید 24 ساعت قبل از استفاده از روغن در نواحی بزرگ تر پوست مقدار کمی از آن را روی تکه ای از پوست آزمایش کند. در صورت بروز هرگونه سوزش بعد از 24 ساعت ممکن است نسبت به روغن حساسیت داشته باشند و نباید از آن استفاده کرد. در صورت عدم تحریک فرد می تواند یک یا 2 بار در روز مخلوط اسانس را مستقیم روی نواحی آسیب دیده پوست بمالد.

جوانسازی و از بین بردن چین و چروک -4

اگرچه روغن های ضروری روغن های خالص گرفته شده از گیاهان هستند اما به این معنی نیست که هیچ خطری نداشته باشند. ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. در این قسمت به خطرات احتمالی این روغن ها اشاره شده است.

خطرات پنهان در روغن های ضروری برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک

اگر به هر نوع روغنی آلرژی داشته باشید، این علائم را خواهید داشت:

  • خارش
  • قرمزی
  • کهیر
  • تورم
  • آبرزش بینی
  • عطسه
  • جوش

همچنین در مورد روغن های مرکبات نیز باید مراقب باشید، مثل روغن گریپ فروت و لیمو. این روغن ها پوست را نسبت به نور حساس می ­کند. بنابراین اگر از روغن مرکبات استفاده می کنید، حتما ضدآفتاب بزنید و حداقل تا 12 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

اگر از محصولات ضد پیری طبیعی یا آرایشی استفاده می ­کنید، حتما قبل از استفاده از این روغن های ضروری با متخصص پوست مشورت کنید.

روغن های ضروری در بهبود مشکلات پوستی معجزه آسا هستند. این روغن ها به نوعی درمان های خانگی برای مراقبت های ضد پیری می ­باشند. اگرچه، باید صبور باشید و نتایج دلخواهتان را بعد از چند ماه ببینید. مطمئنا از استفاده از این روغن ها ناامید نخواهید شد.

سایر راه های کاهش چین و چروک

چین و چروک نتیجه پیر شدن پوست و کاهش حجم آن است و امری کاملا طبیعی به شمار می آید. به مرور زمان به دلیل تولید کمتر پروتئین های کلاژن و الاستین پوست نازک می شود، همچنین این کندی باعث کاهش مقاومت پوست در برابر آسیب می شود.

فرد می تواند برخی راهکارها را در خانه انجام دهد تا خطر ایجاد چین و چروک را به حداقل برساند یا به معکوس کردن علائم پیری کمک کند که عبارتند از:

مراقبت روزانه از پوست

مرطوب سازی منظم پوست ضمن جلوگیری از خشکی احتمال ایجاد چین و چروک را کاهش دهد. استفاده از محصولات مراقبتی از پوست که با نیازهای پوست مطابقت دارند گزینه مهمی است.

استفاده بیش از حد محصولات روی پوست به ویژه استفاده بیش از یک محصول ضد پیری می تواند پوست را تحریک کند که باعث می شود علائم پیری بیشتر دیده شود. در نظر داشته باشید اثربخشی و کارآیی اغلب محصولات چند هفته طول می کشد.

بیشتر بخوانید:غذاهای تقویتی برای وزن گیری جنین

خواب

مطالعات نشان می دهد موقعیت های خاص خواب در چین و چروک صورت نقش دارد. روش هایی وجود دارد که می تواند خطر ایجاد چین و چروک هنگام خواب را به حداقل برساند. آنها عبارتند از:

خوابیدن به پشت صاف

استفاده از بالش مخصوص که تغییر شکل صورت را هنگام خواب کاهش می دهد

استفاده از یک روبالشتی ابریشمی اگرچه تحقیقات کمی در مورد حمایت از این روند وجود دارد

میکرونیدلینگ

زمانی فقط افراد حرفه ای می توانستند میکرونیدلینگ را انجام دهند، اما در حال حاضر انجام این کار در خانه نیز امکان پذیر است. میکرونیدلینگ از سوزن های کوچک برای ایجاد سوراخ های ریزی در پوست استفاده می کند که این سوراخ ها باعث پاسخ درمانی می شوند و سلول های پوست را تجدید می کنند.

درمان های پزشکی

بیشتر داروهای خانگی فقط با خطوط ریز روی پوست فرد مقابله می کنند و چین و چروک های عمیق تر ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. اگر درمان های خانگی نتیجه رضایت بخشی نداشتند احتمال می رود فرد بخواهد به یک متخصص پوست یا جراح زیبایی مراجعه کند.

داروها

کرم های حاوی رتینوئیدها مانند رتینول می توانند به بدن برای تولید کلاژن بیشتر و جلوگیری از چین و چروک کمک کنند. متخصصان پوست اغلب این موارد را به عنوان درمان اولیه تجویز می کنند.

لایه برداری شیمیایی

یک لایه برداری شیمیایی می تواند بسیاری از علائم پیری در صورت و همچنین دست ها، گردن و قفسه سینه را کاهش دهد. این روش های درمانی با از بین بردن لایه های پوست کار می کنند.

لیزر درمانی

عمل لیزر سریع ترین نتیجه را از بین تمام روش های غیرجراحی سفت شدن پوست می دهد. روند بهبودی چین و چروک های در عرض کمتر از 2 هفته قابل مشاهده است.

بوتاکس

سم درمانی بوتولینوم به عنوان یک روش غیرتهاجمی به کاهش علائم پیری در عضلات صورت کمک می کند. افراد می توانند بیشتر فعالیت های روزمره خود را بلافاصله پس از عمل از سر بگیرند و ممکن است پس از 3 روز نتایج آن قابل مشاهده باشد.

فیلرها

پرکننده ها به بازگرداندن پری صورت، لب ها و دست ها کمک می کنند. پرکننده ها یا فیلرها با تجمع قسمت های کهنه پوست عمل می کنند و نتایج فوری را ارائه می دهند.

لیفت صورت

چشمگیرترین نتایج از طریق گزینه های جراحی مانند جراحی لیفت صورت یا پلک حاصل می شود.

راه های پیشگیری از ایجاد چین و چروک

فاکتورهای سبک زندگی می توانند از بروز چین و چروک جلوگیری کرده یا روند آنها را آهسته کنند. در ادامه برخی از این عوامل توضیح داده می شوند

سیگار نکشید: طبق اعلام آکادمی انجمن پوست آمریکا، سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را تسریع می بخشد.

از استرس دوری کنید: جلوگیری از استرس سدی در برابر ایجاد چین و چروک است. هنگامی که فرد دچار استرس می شود بدن وی هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند که ممکن است کلاژن موجود در پوست را تجزیه کند.

نوشیدن الکل را متوقف یا محدود کنید: الکل می تواند باعث کم آبی بدن شود که می تواند پوست را خشک کرده و پیرتر به نظر برسد. عدم نوشیدن الکل یا کاهش مصرف آن به کاهش ایجاد چین و چروک کمک می کند.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید: بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم و پر از  مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش چین و چروک کمک کند. آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که باعث ایجاد چین و چروک و آسیب به پوست می شوند. مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • بلوبری
  • چغندر
  • گردوی آمریکایی
  • اسفناج
  • کنگر فرنگی
  • کلم پیچ
  • شکلات تلخ

مصرف قند را محدود کنید

انجمن پوست آمریکا پیشنهاد می کند یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند روند پیری را تسریع کند، همچنین اذعان می دارد برای کمک به محافظت از پوست در برابر چین و چروک از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین و فرآوری شده خودداری کنید.

برنزه نشوید

برنزه شدن چه با آفتاب چه با دستگاه سولاریوم باعث قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر UV می شود. این اشعه ها روند پیری را تسریع می کنند و باعث ایجاد چین و چروک، لکه های پیری، ایجاد لکه ها و حتی سرطان پوست می شوند.

با کرم ضدآفتاب از پوست محافظت کنید

افراد باید هر روز ضدآفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنند. آنها باید آن را روی تمام پوستی که لباس آنها را نمی پوشاند و هنگام بیرون رفتن از خانه در معرض آفتاب قرار می گیرند، بمالند.

چین و چروک در نواحی مختلف بدن

اغلب مردم هنگام فکر درباره چین و چروک بیشتر روی چین و چروک های صورت متمرکز می شوند. با این حال، چین و چروک روی نواحی مختلف بدن می توانند نمایان شوند. بیشتر چین و چروک ها به طور معمول در نواحی از جمله صورت، گردن، پشت دست ها و بازوها مشاهده می شوند که بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند.

دست ها

استفاده روزانه از ضدآفتاب روی دست ها می تواند از ایجاد پوست چروکیده جلوگیری کند. درمان برای از بین بردن چین و چروک دست شامل موارد زیر است:

  • استفاده از لوسیون دست با رتینول یا اسید گلیکولیک قبل از خواب
  • لایه برداری شیمیایی سبک هر یک تا 3 ماه
  • انجام لیزر درمانی

قسمت سینه

پوست قفسه سینه نازک تر از پوست سایر قسمت های بدن است و باعث می شود در معرض آفتاب بیشتر آسیب ببیند. تقریبا همه روش های درمانی صورت از جمله میکرونیدلینگ، لیزر، لایه برداری شیمیایی و انواع خاصی از فیلرها برای ناحیه قفسه سینه نیز بی خطر است.

در پایان

علی رغم اینکه پیری بخش کاملا طبیعی از زندگی محسوب می شود، اما بسیاری از افراد مایل هستند چین و چروک های پوست را از بین ببرند. افراد می توانند درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی را برای درمان و جلوگیری از چین و چروک انجام دهند. اگر این موارد به آنها کمکی نکرد یک متخصص پوست می تواند درمان های پزشکی مناسب را برای شخص ارائه دهد.

مترجم: الهه زارعی