به گزارش واشنگتن اگزماینر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برآورد کرد که بدون تلاش‌های دولتش برای رسیدن به واکسن کرونا، تعداد تلفات ناشی از کووید-۱۹ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت اگر ابتکارعمل دولتش برای تهیه سریع واکسن به منظور مقابله با کروناویروس نبود، مرگ و میر ناشی از این بحران بهداشتی شبیه پاندمی آنفلوانزای اسپانیا در بیش از یک قرن پیش می‌شد.  

ترامپ در مصاحبه با دن بونگینو، مجری فاکس نیوز که شامگاه شنبه پخش شد، گفت: فکر میکنم اگر ما در دوره دولت ترامپ به واکسن نمیرسیدیم، ۱۰۰ میلیون تن درست مثل چیزی که در ۱۹۱۷ داشتیم، می مردند. در آنفلوانزای اسپانیایی ۱۰۰ میلیون تن، تا ۱۰۰ میلیون تن جان دادند. فکر میکنم ما به آن حد میرسیدیم.

برآوردها از میزان تلفات آنفلوانزای اسپانیایی که بین سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ در سراسر جهان مشاهده شد، متفاوت است اما برخی از کارشناسان میزان مرگ و میر را بین ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون در سراسر جهان تخمین میزنند. براساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، میزان تلفات ناشی از کرونا در سراسر جهان حدود ۴.۳ میلیون تن است و بیش از ۶۱۶ هزار تن در ایالات متحده جان باخته اند.  

براساس آمار مرکز پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، بیش از ۱۶۶ میلیون تن یا به عبارتی نیمی از جمعیت ایالات متحده فعلا به طور کامل واکسینه شده‌اند. اما جهش‌های کووید-۱۹ به ویژه نوع دلتا، کانون های بیماری در سراسر این کشور ایجاد کرده و بنابراین صحبتهایی از اعمال دوباره محدودیتها و همچنین تزریق دوزهای تقویتی به گوش میرسد.

دونالد ترامپ در صحبتهایش گفت که "طرفدار بزرگ" تزریق واکسن است اما همچنین از کسانی که انتخاب کرده اند که واکسن نزنند، حمایت کرد. رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: من باید طرفدار بزرگ واکسن باشم چون من کسی هستم که موجب شدم این کار به سرعت صورت بگیرد. این کار را در کمتر از ۹ ماه انجام دادم. قرار بود این کار پنج سال طول بکشد. آنها هرگز نمیتوانستند این کار را انجام دهند. بنابراین من یک طرفدار بزرگ واکسن هستم. همچنین من طرفدار بزرگ آزادیهایمان و مردمی هستم که برای خودشان واکسن نزدن را انتخاب کردند. توصیه من به آنها این است که این کار را انجام دهند و مورد حفاظت باشند.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت، زمانی که از اصل آزمایشگاه ویروس کرونا صحبت می‌کرد، حق با او بود.

ترامپ اضافه کرد: من اسم این ویروس را ویروس چینی گذاشتم زیرا از آنجا شیوع یافت و از آزمایشگاه به بیرون نشت کرد.

او افزود: قبلا گفتم این ویروس از آزمایشگاه ووهان پیدا شد اما تازه همه می‌بینند که احتمالا حق با من بوده است.

ترامپ تاکید کرد: این بسیار وحشتناک است اما این ویروس در آزمایشگاه ووهان پدیدار شد.