بررسی گوشی میت ایکس ۲ یک گوشی دوست داشتنی با قابلیت های جذاب

بررسی گوشی میت ایکس ۲ یک گوشی دوست داشتنی با قابلیت های جذاب


منبع: آرگا

134

1400/5/17

16:39


در این مطلب به بررسی نسل سوم گوشی های تاشو یعنی میت ایکس ۲ هواوی می پردازیم که شباهت زیادی به گلکسی Z fold 2 دارد. این گوشی از دون مایشگر ۹۰ هرتزی، تراشه پرچمدار کایرین ۹۰۰۰، دوربین ۴گانه، رم ۸ گیگابایت و حداکثر حافظه ۵۱۲ گیگابایت بهره می برد.

جدیدترین گوشی تاشدنی هواوی به نام میت ایکس ۲ در فوریه ۲۰۲۱ معرفی و عرضه شد. این اسمارتفون جذاب از دوربین ۴ گانه و همه کاره بهره می برد و این بار به سمت داخل تا می شود. با بررسی گوشی میت ایکس ۲ همراه این مطلب از آرگا باشید.

بررسی گوشی تاشو میت ایکس ۲

          

نسل سوم گوشی های تاشو و جدیدترین محصول هواوی در این زمینه به اسم میت ایکس ۲ در ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ رونمایی و در ۲۵ همین ماه روانه بازار شد. این گوشی شباهت زیادی به گلکسی Z fold 2 سامسونگ دارد و متاسفانه برای همه افراد در دسترس نیست و فعلا در چین تحت فروش قرار دارد. طبق بررسی ها هواوی قصد گسترش حوزه فروش خود را نداشته و عرضه گوشی میت ایکس ۲ در دیگر کشورها با ابهام روبروست.

اسمارتفون می ایکس ۲ هواوی فاقد سرویس گوگل پلی بوده و همچنان با تحریم امریکا مواجه است. این گوشی تاشو با قیمت خیلی عالی ۲۳۰۰ یورو عرضه می شود و دستگاهی فوق العاده به حساب می آید که در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر مشخصات میت ایکس ۲ می پردازیم. آنچه در این گوشی زیاد شاخص است حضور یک رام چینی می باشد و همانطور که پیشتر اشاره شد میت ایکس ۲ از نظر فنی سومین گوشی تاشدنی شرکت چینی هواوی محسوب می شود و نسبت به نسخه اولیه نمایشگر با دوامتر و پردازنده قوی تری دارد.

محتویات جعبه

پس از باز کردن جعبه گوشی میت ایکس ۲ به جز خود دستگاه، یک آداپتور فست شارژ ۶۶ وات همراه با یک کابل شارژ usb، هندزفری و کاور محافظ دیده می شود. بالطبع از گوشی های سامسونگ بهتر می باشد.

طراحی ظاهری

بررسی ها نشان می دهد گوشی میت ایکس ۲ نسبت به مدل اولیه (میت ایکس) از نظر طراحی ظاهری با تغییر چشمگیری روبرو شده و این بار به سمت داخل تا می شود. در صورتی که نسخه قبلی به سمت بیرون تا می شد. میت ایکس ۲ در رنگ های سفید، مشکی، رزگلد و آبی به بازار عرضه می شود . از آنجا که طراحی سنگ بنای یک گوشی تاشو است و در صورت نبود یک طراحی درست، ارگونومی دستگاه به هم می ریزد. این امر در مورد میت ایکس ۲ دوچندان شده به این خاطر که هواوی یک تغییر عمده در گوشی تاشو خود ارائه کرده است.

همانطور که پیشتر اشاره شد بزرگترین تغییری که میت ایکس ۲ تجربه کرده دور شدن از حالت بیرون تاشو به سمت داخل بوده است که موجب باشکوه تر شدن دستگاه شده است. در بررسی نمای روبروی گوشی میت ایکس ۲ می توان گفت شاهد سامسونگ زد فولد ۲ هستیم که دارای دو بخش متقارن است و به ناچار با شکاف هوا نیز مواجه می شویم.

هواوی در ساخت گوشی تاشوی جدیدش رویکرد جدیدی را به کار بسته و آن این است که دو نیمه به هیچ وجه باهم متقارن نیستند به این مفهوم که گوشی در شکل عمودی به حالت یکی روی دیگری قرار می گیرد که راه حل ابتکاری هواوی می باشد. در میت ایکس ۲ لولاهای قدیمی با طراحی جدیدی به اسم teardrop جایگزین شده اند و دلیل آن خم شدن گوشی به داخل است که دوست داستنی می باشد.

درون لولاها فلز مایع پایه زیرکونیوم بکار رفته که بنا به ادعای هواوی این لولاهای جدید تا ۲ برابر قوی تر شده اند و باز و بسته شدن آن ها با اندکی انعطاف پذیری صورت می گیرد که این موضوع آرامش خاطر را به همراه دارد. لولاها روان باز و بسته نشده و این در حالی است که گلکسی زد فولد ۲ از لولاهای حرکتی صاف بهره می برد که در هر زاویه ای ثابت می ماند ولی در مقابل لولاهای میت ایکس ۲ یک نقطه لنگر دارند که فقط می توانند به شکل کامل باز شوند و یا کاملا بسته گردند. به این مفهوم که در هر زاویه ای امکان باز و بسته شدن ندارند.

یعنی نمی توان گوشی را در حالت لپ تاپ نگه داشت و چنانچه میت ایکس ۲ را در زاویه ای به جز ۱۸۰ و صفر درجه باز بگذارید لولاها به خاطر حالت کششی فنر به یکی از دو حالت ذکر شده باز می گردند. میت ایکس ۲ در قسمت داخلی نمایشگر بزرگی دارد که وقی گوشی تا می شود در قسمت بیرونی نمایشگر خارجی جلوی چشمان شما قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به بررسی ها می توان گفت زبان طراحی میت ایکس ۲ تا حدود زیادی سری گلکسی فولد سامسونگ را یادآوری می کند. ضمنا گوشی برای صفحه خارجی خود از محافظ بهره می برد در صورتی که برای صفحه داخلی این محافظ وجود ندارد. از نکاتی که موجب برتری میت ایکس ۲ به گلکسی زد فولد ۲ شده است فناوری تاشو آن است که به لطف طراحی جدید فالکون وینگ توسعه داده شده هواوی، هیچ فاصله ای بین دو صفحه مشاهده نمی شود.

نکته منفی گوشی تاشو عدم قرار گرفتن آن در حالت لپ تاپ است حتی اگر میت ایکس ۲ در حالت ۹۰ درجه نگه دارید رابط کاربری نمی تواند آن را شناسایی کند. هنگمی که آهنربای گوشی بسته می شود نمی توان با یک دست گوشی را باز کرد مگر اینکه بسیار تمرین کنید. و اگر فشار زیادی وارد شود کشش لولاها کم می شود از این رو مراقب باشید.

در سامسونگ لولاها به سمت پایین حرکت می یابند و مزیت هواوی تخت بودن نمایشگر و حرکت مستقیم لولاهاست. هنگامی که گوشی تاشو میت ایکس ۲ را کاملا باز نمایید با نمایشگر ۸ اینچی کاملا مسطح مواجه می شوید که بررسی ها نشان می دهد بزرگترین صفحه گوشی های هوشمند تاکنون است. و باید اشاره کرد شکاف بین دو نمایشگر در بیشتر موارد نامرئی است که نشان از مهندسی چشمگیر هواوی می باشد.

این که هیچ چیزی موجب قطع شدن نمایشگر اصلی نمی شود فوق العاده بوده و در ساخت گوشی میت ایکس ۲ فلز به کار رفته که فریم و لولاها را شامل می شود. پشت و جلوی گوشی شیشه ای هستند و هنوز اطلاعاتی در مورد نوع محافظ آن ها ارائه نشده است. شیشه پنل پشتی بسیار لغزنده و جاذب اثر انگشت است. که به راحتی لک پذیر بوده و به تمیز کردن مداوم نیاز دارد. با این وجود زیباست و در دست حس خوبی ایجاد می کند.

البته اگر ۲۹۵ گرم وزن را بتوانید مدت طولانی در دست نگه دارید. سطح نمایشگر کاملا صاف بوده ولی هنوز مانند شیشه نیست و صفحه کشش خیلی خوبی دارد و کشیدن انگشت روی آن خیلی صاف و روان صورت می گیرد. قاب پلاستیکی اطراف نمایشگر اندکی نازک است و گوشی میت ایکس ۲ ارگونومی متفاوتی دارد. اگر چپ دست هستید گرفتن گوشی با دست چپ برایتان دشوار است و هواوی توصیه کرده از میت ایکس ۲ با دست راست بهره بگیرید.

نمایشگر جذاب

نمایشگر داخلی گوشی میت ایکس ۲ سایز ۸ اینچ داشته و وضوح ۲۴۸۰*۲۲۰۰ پیکسل را ارائه می دهد و نمایشگر بیرونی آن با سایز ۶.۴۵ اینچ رزولوشن ۲۷۰۰*۱۱۶۰ پیکسل را به ارمغان می آورد. بررسی ها مشخص شد هر دو نمایشگر گوشی میت ایکس ۲ اولد بوده و دارای نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز هستند. ضمنا نمایشگرهای این گوشی کمی بزرگتر از نمایشگرهایی است که سامسونگ در گوشی زد فولد ۲ به کار برده است. در گوشی تاشدنی سامسونگ ابعاد نمایشگر بیرونی و داخلی به ترتیب ۶.۲ و ۷.۶ اینچ است.

با توجه به بررسی ها می توان گفت جذابیت اصلی گوشی میت ایکس ۲ به نمایشگر آن باز می گردد. به نحوی که چین و چروک های صفحه نمایش به سختی با انگشت قابل لمس بوده و برای مشاهده آن ها باید از زاویه خاصی به نمایشگر نگاه کرد. با این حال صفحه نمایش هنوز نرم بوده و با محکمی شیشه و پلاستیک فاصله دارد و نکته دیگر جا ماندن اثر انگشت روی نمایشگر است که مدام باید آن را تمیز کرد.

نمایشگر میت ایکس ۲ حاوی لایه نانو اپتیکی مغناطیسی هم می باشد و برای پیدا کردن تفاوت بین دو مدل گلکسی زد فولد ۲ سامسونگ و میت ایکس ۲ باید گوشی ها را کنار یکدیگر قرار دهید. میت ایکس ۲ دارای تابش خیره کننده منابع بیرونی با بازتاب کمتر بوده و پنل داخلی گوشی روشنایی بسیار عالی را ارائه می دهد. این پنل بزرگ در حالت پیش فرض حداکثر روشنایی ۴۹۶ نیت را نمایش داده و در حالت خودکار و تحت نور شدید خورشید به حداکثر روشنایی فوق العاده ۵۴۲ نیت می رسد.

بررسی ها نشان می دهد نمایشگر گوشی میت ایکس ۲ هواوی جزو دقیق ترین نمایشگر های رنگی بوده و با حفظ دقت رنگی sRGB حداکثر روشنایی ۵۴۲ نیت را ارائه می دهد که همانطور که پیشتر اشاره شد بسیار فوق العاده و چشمگیر است. ضمنا عدم پشتیبانی این گوشی از حالت HDR نکته منفی در مقایسه با گلکسی زد فولد ۲ با گواهینامه HDR10+محسوب می شود. در پایان این بخش قابل ذکر است نمایشگر بیرونی میت ایکس ۲ حداکثر روشنایی ۴۷۲ نیت را به نمایش گذاشته و در حالت خودکار به حداکثر روشنایی ۶۰۱ نیت می رسد.

تراشه پرچمدار

در بررسی ها مشخص شد گوشی میت ایکس ۲ در بخش سخت افزاری به تراشه پرچمدار کایرین ۹۰۰۰ مجهز شده است که بسیار حیرت انگیز است چرا که شرکت چینی ماه ها قبل قدرت تولید تراشه های پرچمدار کایرین را از دست داده بود. این تراشه ۵ نانومتری از پردازنده مرکزی ۸ هسته ای با فرکانس ۳.۱۳ ، ۲.۵۴ و ۲.۰۵ گیگاهرتز بهره می برد و با یک پردازنده گرافیکی ۲۴ هسته ای (Mali -G78 MP24) ادغام شده که پردازش تصویر به صورت قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

در ضمن NPU در حالت کامل خود یعنی دو هسته بزرگ و یک هسته کوچک قرار دارد. همچنین تراشه کایرین ۹۰۰۰ از اتصال فوق العاده ۵G تجمع حامل ۵Gو WIFI 6+ پشتیبانی دارد. برای این گوشی حافظه رم ۸ گیگابایت به همراه حافظه های داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفت ه شده است.به طور کلی این تراشه جزو بهترین ها بوده و عملکرد بسیار عالی را به اجرا می گذارد.

دوربین ۴ گانه

در گوشی میت ایکس هیچ جای دوربینی وجود نداشت و فضای کمی در اختیار مهندسان هواوی برای اضافه کردن دوربین ها بود. ولی در میت ایکس ۲ اوضاع فرق کرده و آزادی بیشتری فراهم شده است. به این صورت که در پنل پشتی گوشی میت ایکس ۲ دوربین های ۴ گانه با آرایشی آشنا مشاهده می شود. لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی واید با دیافراگم F/1.6، لنز ۱۶ مگاپیکسلی اولتراواید، لنز ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو(بزرگنمایی اپتیکال تا سه برابر) و در نهایت یک لنز ۸ مگاپیکسلی موسوم به سوپر زوم با بزرگنمایی اپتیکال تا ده برابر و گشودگی دیافراگم F/2.2.

دوربین سلفی گوشی نیز در قسمت بیرونی جای گرفته که وضوح ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.2 را ارائه می دهد و تصاویر بصورت پیش فرض با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل ثبت می شوند این لنز دارای لیزر OIS,AF می باشد و با دوربین سلفی میت ۴۰ پرو هواوی یکسان است. با دوربین های گوشی میت ایکس ۲ تصاویر جذابی به ثبت می رسند به طوری که در نور روز گستره دینامیکی بالایی داشته و رنگ ها بسیار دلپذیر به نظر می رسند. همچنین جزئیات ثبت شده بسیار خوب بوده و طبیعی نمایش داده می شوند. بافت ها هم ظاهری طبیعی به نمایش می گذارند.

اسپیکر و باتری

بررسی ها نشان می دهد گوشی میت ایکس ۲ با اسپیکرهای دوایی فوق العاده نازک بالا و پایین همراه شده و از دیافراگم گنبد فیبر کربن بهره می برد. آن ها فرکانس بالا و فرکانس پایین قوی و روشنی را ارائه می دهند. در این مدل اسپیکرها ظاهر ۱۸۰ درصد باس بیشتر و ۴۰ درصد پاسخ فرکانس زیادتری دارند. پاسخ فرکانسی در سطح پایین اسپیکرهای میت ایکس ۲ چشمگیر بوده و خروجی صدای بلندگوها نیز بسیار بلند است. ضمنا جلوه های صوتی هواوی هیستن تنها برای هدفون در دسترس بوده و برای اسپیکرها امکان پذیر نیست.

در ادامه به بررسی باتری گوشی میت ایکس ۲ می پردازیم. هواوی محصول خود را به باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز کرده و از شارژ سریع سیمی ۵۵ وات هم پشتیبانی دارد. این میزان ظرفیت باتری برای نمایشگر ۸ اینچی بزرگ چندان بالا نبوده و در گوشی تاشوی میت ایکس ۲ در زمان عرضه با شارژر ۶۶ وات از نوع تایپ ای عرضه شد. دقیقا همانی که در هواوی میت ۴۰ پرو میت ۴۰ پروپلاس حضور داشت. نکته قابل انتقاد در این بخش مجهز نشدن میت ایکس ۲ برخلاف رقیبش گلکسی زد فولد ۲ به شارژ بی سیم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو