مهاجرت

مهاجرت


منبع: تالاب

89

1400/5/17

22:02


مهاجرت

معمولا مهاجرت به خارج از کشور به هر دلیلی که باشد فرآیند بسیار پیچیده‌ای است. پس از مهاجرت زمان می‌برد تا فرد به شرایط اقلیمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن کشور عادت کند و خود را وفق دهد. ممکن است ماه‌های اول زندگی در یک کشور دیگر کمی سخت باشد، بنابراین نیاز است که فرد بیشتر تلاش کرده تا بتواند به اهداف خود برسد. در این مطلب قصد داریم تا دلایل مهاجرت، شرایط مهاجرت کاری و بهترین دانشگاه‌های جهان برای مهاجرت تحصیلی را بررسی کنیم.

 

مهاجرت

افراد به دلایل مختلفی دست به مهاجرت می‌زنند. برخی برای تغییر شرایط، برخی برای تحصیل و کار، برخی برای فرار از ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی کشور محل اقامت و برخی برای بهره بردن از خدمات و امکانات بهتر مهاجرت می‌کنند. به‌طورکلی مهاجرت می‌تواند بنا به دلایل زیر انجام شود:

 

تضمین آینده شغلی:

یکی از مهمترین دلایل مهاجرت تضمین آینده شغلی است. افراد از طریق مهاجرت کاری آینده شغلی خود را تضمین می‌کنند. چرا که در بیشتر کشورهای صنعتی متقاضیانی که از طریق مهاجرت کاری سفر می‌کنند، پس از چند سال فعالیت به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کرده و به راحتی می‌توانند از نظر شغلی خود را ارتقا دهند. ممکن است حتی همزمان با ارتقای شغل با کارفرمایان بیشتری قرارداد بسته و در حوزه‌های مختلفی کار کنند.

 

دستیابی به خدمات بهتر

در بیشتر کشورهای امروزی خدمات متنوعی به مردم ارائه می‌شود که در قبال آنها نیز هزینه‌ای از کسی دریافت نمی‌شود. خدماتی همچون بهداشتی، رفاهی، تحصیلی و آموزشی در صدر خدماتی‌اند که معمولا همه متقاضیان مهاجرت به دنبال آنها هستند. به عنوان مثال، در کشور کانادا خدمات آموزشی و بهداشتی به‌صورت رایگان به مردم ارائه می‌شود و یا در کشور آلمان افراد می‌توانند بابت رفت‌وآمد و استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل، بلیط‌های رایگان دریافت نمایند.

 

درآمد بالا

یکی دیگر از مهمترین دلایل مهاجرت کسب درآمد بالا است. افراد از طریق مهاجرت کاری سعی می‌کنند به کشوری بروند که بتوانند در آنجا در ازای کار و فعالیتی که انجام می‌دهند درآمد بیشتری کسب کنند. داشتن درآمد بالا امکان تأمین هزینه‌های زندگی و ایجاد یک زندگی بهتر را برای متقاضیان مهاجرت فراهم می‌کند. در برخی کشورها مثل دانمارک هزینه‌های زندگی تقریباً یک سوم حقوقی است که مردم دریافت می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که افراد زندگی موفق و سالم‌تری داشته باشند. متقاضیان مهاجرت که به‌دنبال درآمد بالا هستند باید به دنبال کشوری باشند که نرخ بیکاری در آن پایین و حقوق سالانه بالایی برای افراد در نظر گرفته باشند. کشورهایی همچون استرالیا، نیوزلند، کانادا، آلمان، دانمارک و برخی دیگر از کشورها چنین وضعیتی دارند و به عنوان بهترین مقاصد برای مهاجرت کاری و حتی مهاجرت تحصیلی به شمار می‌روند.

 

تغییر آب‌وهوا

معمولا متقاضیان مهاجرت زمانی که در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب کشور مقصد هستند کشوری را انتخاب می‌کنند که از نظر اقلیمی و آب‌وهوایی در شرایط ایده‌آلی قرار داشته باشد. بنابراین آب‌وهوای خوب می‌تواند یکی از دلایل مهاجرت افراد خارج از کشور باشد. کشورهایی نظیر استرالیا، نیوزیلند، سوئیس، سوئد و اسپانیا از نظر طبیعت بکر و آب‌وهوا در لیست بهترین کشورها قرار دارند و بنابراین متقاضیان مهاجرت اغلب این کشورها را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

 

دور شدن از مشکلات

یکی دیگر از مهمترین دلایل مهاجرت فرار از مشکلات مختلفی است که افراد در کشور محل زندگی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. اغلب افراد به خاطر ناآرامی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین به دلیل اقتصاد پایین و تورم بالا تلاش می‌کنند خود را از این وضعیت نجات داده و به کشوری که شرایط بهتری را برای آنها فراهم می‌کند مهاجرت کنند. متقاضیان مهاجرت بیشتر از طریق مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی اقدام به ترک کشور محل زندگی می‌کنند تا به این ترتیب نتیجه بهتری از مهاجرت خود کسب کنند.

ناگفته نماند که اگر مهاجرت قانونی باشد فرد هر زمان که نیاز داشت می‌تواند به کشور محل زندگی خود بازگردد. کشورهایی همچون آلمان، کانادا، سنگاپور، امارات متحده عربی، آمریکا، انگلستان، سوئد، دانمارک، مالزی، بحرین، قطر و عمان در صدر کشورهایی هستند که به دلیل وضعیت خوب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اغلب متقاضیان مهاجرت را به سمت خود می‌کشانند.

مهاجرت

مهاجرت کاری

اغلب افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند این کار را از طریق مهاجرت کاری عملی می‌کنند. ولی برای شروع هر کاری بهتر است که افراد با شرایط عمومی آن آشنا شوند. اما اینکه شرایط مهاجرت کاری چیست؟ سوالی است که پاسخ آن در ادامه آمده است.

 

شرایط مهاجرت کاری

برای اینکه افراد بدانند که آیا واجد شرایط مهاجرت کاری هستند یا نه می‌بایست چند فاکتور مهم را بررسی کنند:

 

اولین فاکتور مربوط به سن است. معمولاً متقاضیان مهاجرت کاری باید در طیف سنی خاصی که کشور مقصد در نظر گرفته است باشند تا شانس اخذ ویزا برای آنها افزایش پیدا کند.

 

شرط و فاکتور بعدی که متقاضیان مهاجرت کاری باید به آن توجه کنند مربوط به مدرک تحصیلی است. معمولاً افراد در هر حوزه و تخصصی که قرار است در کشور مقصد مشغول به کار شوند ملزم هستند مدرک تحصیلی مربوط به آن را ارائه دهند. ارائه مدارک غیر مرتبط با حوزه کاری شانس اخذ ویزای مهاجرت کاری را کاهش می‌دهد.

 

فاکتور سوم و یکی دیگر از شرایط مهاجرت کاری داشتن سابقه و تجربه کاری است. افرادی که بیش از شش سال سابقه کاری داشته باشند، شانس بیشتری برای پیدا کردن کار و دریافت ویزای اقامت کاری دارند.

 

شرط مهم دیگری که متقاضیان مهاجرت کاری باید آن را داشته باشند تسلط به زبانی است که کشور مقصد به آن تکلم می‌کند. متقاضیان در این حالت ملزم به ارائه مدرک دال و ثابت کننده این مهارت هستند.

مهاجرت

مهاجرت تحصیلی

از دیگر روش‌های پرطرفدار برای مهاجرت می‌‌توان به مهاجرت تحصیلی اشاره کرد. اما سوال این است که کدام دانشگاه‌ها به‌عنوان تاپ‌ترین موسسات برای مهاجرت تحصیلی هستند؟ در ادامه بهترین دانشگاه‌های جهان برای مهاجرت تحصیلی معرفی شده‌اند:

 

دانشگاه کمبریج: دانشگاه کمبریج از شناخته‌شده‌ترین و بهترین دانشگاه‌های جهان برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. این دانشگاه که در انگلستان واقع شده به خاطر حوزه‌های پزشکی، حقوق و مهندسی سرآمد است. برای اخذ پذیرش از این دانشگاه داشتن رزومه قوی، آیلتس 7.5 و دستاوردهای علمی الزامی است.

 

دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا: از بهترین‌های مهاجرت تحصیلی می‌توان به دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا در آمریکا اشاره کرد. دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا یک دانشگاه خصوصی با حدود 2000 دانشجوی بومی و غیربومی بوده و محل تحقیقات ناسا و همچنین محل نگهداری پژوهش‌های اینشتین است.

 

دانشگاه استنفورد: این دانشگاه نیز یکی از برترین مقاصد برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی با حدود 16000 دانشجوی داخلی و بین‌المللی است. دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا واقع شده و مهندسین برگزیده‌ای همچون مدیران گوگل و یاهو از این دانشگاه تاپ فارغ‌التحصیل شده‌اند. رشته‌های پرطرفداری مثل پزشکی، مهندسی، حقوق، هنر، تجارت و امثال آنها در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

 

مهاجرت

دانشگاه هاروارد: بعید است فردی قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشد ولی آوازه دانشگاه هاروارد به گوشش او نرسیده باشد. این دانشگاه با دارا بودن حدود ده کالج در شهرهای بوستون، کمبریج و ماساچوست بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه آمریکا است. برای اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به این دانشگاه داشتن رزومه بسیار قوی و پر از دستاورد بسیار مهم است. این دانشگاه افراد بااستعداد و نابغه را از سرتاسر جهان جذب می‌کند.

 

دانشگاه (ETH) سوئیس: یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر جهان برای مهاجرت تحصیلی دانشگاه (ETH) است. این دانشگاه برای رشته‌های علوم و تکنولوژی بیشتر شناخته می‌شود. برای تحصیل در این دانشگاه لازم است که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به دو زبان آلمانی و انگلیسی تسلط داشته باشند.

 

جمع‌بندی

مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی روش‌هایی هستند که افراد واجد شرایط از طریق آنها می‌‌توانند مهاجرت کنند. افراد که قصد مهاجرت دارند می‌بایست تا زمانی که زیر سن 35 هستند برای این کار اقدام کنند. داشتن آگاهی‌های لازم دررابطه با بهترین کشورها برای کار و تحصیل نیز می‌توان در مسیر مهاجرت کمک کننده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو