ویژگی های تشک مواج مناسب بیماران و ویلچر مناسب برای سالمندان و معلولین

منبع: نبض ما

96

1400/5/18

11:49


پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر حاضر بسیاری از مشکلات جامعه بشری را کم کرده است. زیبایی این پیچیدگی در تکنولوژی زمانی لمس می‌شود که افراد بتوانند اساسی‌ترین نیازهای خود را با آن رفع کنند. هیچ مسئله‌ای مهم‌تر از سلامتی آدمی در این دنیا وجود ندارد و علم و تکنولوژی وقتی زیبا است که دردی از آدمی بکاهد. در این راستا انواع تجهیزات پزشکی بیمارستانی و خانگی مهمی از جمله ویلچر، تشک مواج،تخت بیمارستانی،دستگاه اکسیژن ساز،پالس اکسیمتر،دستگاه فشار خون،انواع ماسازور و دستگاه های فیزیوتراپی و… تولید شده که بسیار کارآمد و حیاتی هستند. ویلچر و تشک مواج از ایده آل‌ترین تجهیزات پزشکی  برای افرادی محسوب می‌شوند که توانایی حرکت نداشته یا به دلایل مختلفی به استراحت‌های بسیار طولانی نیاز دارند. در ادامه انواع این تجهیزات و ویژگی‌ آن‌ها را بیان می‌کنیم.

ویژگی های تشک مواج مناسب بیماران و ویلچر مناسب برای سالمندان و معلولین

انواع ویلچر

در جامعه بشری افراد سالخورده بسیاری وجود دارند که به دلیل ضعف بدنی شدید و مشکلات دیگر به اصطلاح از پا افتاده‌اند و توانایی حرکت و راه رفتن را ندارند. از طرف دیگر معلولین بسیاری در سنین مختلف دیده می‌شوند که از لحاظ ذهنی و جسمی توانایی اولیه راه رفتن و حفظ تعادل در آن‌ها وجود ندارد و برای حرکت به دیگران وابسته‌اند. افراد بسیاری نیزهستند ک به دلایل مختلفی مانند ضعف و بیماری و یا شکستگی برای مدتی توانایی راه رفتن و حرکت از آن‌ها سلب می‌شود. ویلچر نوعی چرخ دستی است که با هدف کمک به این افراد طراحی شده است و بسیار مفید و کارآمد می‌باشد.ویلچر انواع مختلفی دارد که برای هر کدام ویژگی‌ها، کاربردها و آپشن‌های مخصوصی تعریف شده است مانند: ویلچر ارتوپدی،ویلچر دستی ساده،ویلچر سی پی،ویلچر اطفال،ویلچر برانکاردی،ویلچر حمامی و… افراد با شرایط جسمی خاص می‌توانند با استفاده از این وسیله بهبود قابل توجهی را در وضعیت جسمی خود ایجاد کنند  و به دنبال آن شرایط روحی مساعدی را برای خود به ارمغان آورند. این چرخ دستی به ظاهر ساده تأثیر بسیار زیادی در بالا بردن سطح کیفیت زندگی افراد آسیب دیده دارد. در ادامه انواع ویلچر را معرفی می‌کنیم.
  • مدل ساده: معمول‌ترین و ساده‌ترین نوع این وسیله است، وزن آن نسبتاً سبک است و امکانات به خصوصی ندارد. این چرخی دستی بر خلاف انواع برقی آن هیچ نیروی برقی کمکی ندارد و کاربر می‌تواند با کمک حرکت چرخ بزرگ عقب خود را حرکت دهد. بنابراین برای افرادی مناسب است که از توانایی جسمی خوبی برخوردارند اما به دلایلی توانایی راه رفتن و ایستادن روی پای خود را ندارند. تنهای آپش‌های این وسیله ترمز، دستگیره ثابت و زیرپایی تاشو است. این ویلچر حجم کمی دارد و جای کمی را اشغال می‌کند، حمل و نقل آن نیز راحت است.
  • مدل اسپورت: این مدل که به آن ویلچر ورزشی هم می‌گویند برای ورزشکاران معلول و کم توان مناسب است. قطعاً علاقه به ورزش و شرکت در برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی حق طبیعی عزیزان کم توان است. این افراد می‌توانند له کمک این چرخ دستی اسپورت مخصوص با حفظ کامل تعادل خود در مسابقات ورزشی شرکت کنند. این وسیله با وجود وزن سبک و قابلیت چرخش و حرکت سریع، بسیار استوار و محکم است.
  • مدل ارتوپدی: تمام قابلیت‌های ویلچر ساده در این مدل نیز وجود دارد. آپشن دیگری که برای این مدل تعریف شده این است که می‌توان جا پایی و زیر دستی آن را جدا کرد. بنابراین برای افرادی مناسب است که توانایی حرکت به داخل خودرو را ندارند.
  • مدل برقی: این نوع چرخ دستی دارای باتری قابل شارژ است و باتری آن نیز با نیروی برق شارژ می‌شود. موتور تعبیه شده در این وسیله به گونه‌ای طراحی شده است که امکان ایجاد سرعت‌های مختلف را فراهم کرده است. کاربر می‌تواند با کمک اهرم کنترل جهت  و سرعت حرکت خود را تنظیم کند. تکنولوژی پیچیده‌تر این وسیله باعث شده وزن آن از مدل‌های دیگر سنگین‌تر باشد. خرید ویلچر برقی برای افرادی مناسب است که همراه همیشگی در کنار خود ندارند یا توانایی و قدرت حرکت با مدل‌های ساده این وسیله را ندارند.
  • مدل سی پی: این مدل مخصوص بیماران فلج مغزی و سی پی است و قابلیت‌های بسیاری از جمله نگهدارنده سر، گردن، پهلو، ران و همچنین جدا کننده پا را دارد.
  • مدل پله رو: این مدل که به  بالابر هم معروف است، از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برای افزایش ارتفاع بهره‌مند است. مدل‌های بسیار پیشرفته ویلچر برقی این قابلیت را دارند که به کاربر کمک کنند به راحتی از ارتفاع بالا رود و بین طبقات مختلف جا به جا شود. این چرخ دستی بر لبه مخصوص کنار پله‌ها سوار شده و دسترسی به طبقات مختلف را برای کاربر فراهم می‌کند.
  • مدل کودکانه: از آن‌جا که کودکان جثه و وزن کمتری دارند باید از ویلچر سبکی استفاده کنند که توانایی حرکت دادن خود را داشته باشند. برخی از مدل‌های این وسیله متناسب با رشد کودکان قابلیت تغییر سایز دارد از این جهت بسیار ایده آل است.
  • مدل مخصوص سرویس بهداشتی: این چرخ دستی در مدل‌های مخصوص حمام و توالت نیز تولید می‌شود و محلی برای قرار گیری توالت فرنگی و لگن را دارد. لگن آن نیز به راحتی جدا می‌شود. این وسیله حجم کم ی دارد و جا به جایی آن راحت است، به همین دلیل به راحتی از درب حمام عبور کرده و حمام کردن را برای کاربر آسان‌تر کرده است. جنس این چرخ دستی مخصوص از استیل ضد زنگ است و کاملاً متناسب با شرایط استفاده آن می‌باشد.

انواع تشک مواج

تشک مواج از تجهیزات پزشکی پرکاربرد و نیاز اساسی بیمارانی است که مجبورند مدت‌ها بدون حرکت در بستر خود بمانند. این تشک با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد برای درمان یا پیشگیری از زخم بستر بسیار ایده آل و کارآمد است. انواع مختلفی از این تشک وجود دارد که بر حسب شدت زخم و عوامل دیگر  از طرف پزشک معالج برای بیمار تجویز می‌شود. قبل از این که با انواع این تشک آشنا شوید باید راجع به زخم بستر بدانید تا اهمیت استفاده از این محصول برایتان روشن‌تر شود. وقتی فردی مدت‌ها بدون حرکت در بستر خود بماند و توانایی حرکت و غلتیدن در رخت خواب را نداشته باشد، فشار زیادی به برخی از اندام‌ها از جمله لگن وارد می‌شود. این فشار مانع جریان صحیح خون در بافت‌ها و اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود. از طرفی عدم وجود جریان هوا به سطح پوست و تعریق باعث آسیب به پوست و در موارد حاد باعث آسیب به بافت و استخوان می‌شود.در نتیجه این عمل زخم‌هایی با شدت متفاوت در اندام‌های فرد بیمار ایجاد می‌شود که به آن زخم بستر می‌گویند. حال تشک مواج به صورت اتوماتیک با تغییر فشار وزن و برخی موارد ایجاد جریان نامحسوس هوا به کاربر کمک می‌کند که جریان خون نرمالی داشته باشد. در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول‌ها نیز به درستی انجام شده و از مرگ سلولی جلوگیری می‌شود. مدل‌های مختلف این نوع از تجهیزات پزشکی از پی وی سی با کیفیت و پمپ هوای کم صدا ساخته می‌شوند. ادامه انواع مختلف این تشک طبی را معرفی می‌کنیم.
  • تشک تخم مرغی: این تشک که به آن تشک مواج ساده یا زنبوری هم می‌گویند تا وزن صد کیلو گرم را تحمل می‌کند و برای افرادی مناسب است که مجبورند به مدت یک‌ سال بی‌حرکت بخوابند. این تشک حدودا ۱۳۰ عدد حباب و یک کمپرسور هوا دارد . وقتی هوا وارد حباب می‌شود فشار در نقاط مختلف بدن بیمار به تعادل می‌رسد. بیمارانی که زخم بستر سطحی دارند می‌توانند از این تشک استفاده کنند.
  • تشک مواج سلولی: این تشک از سلول‌های جدا گانه هوا تشکیل شده که کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند و اگر هر سلول خراب شود، قابلیت تعویض برای آن وجود دارد. این تشک در ظاهر شبیه لوله‌های کنار هم چیده شده می‌باشد که تعداد آن از ۱۵ تا ۲۵ عدد متغیر است. این تشک تا وزن ۱۲۰ کیلوگرم را تحمل می‌کند و مناسب بیمارانی با تایم استراحت دو تا  سه سال و همچنین بیماران زخم بستری سطح دو و سه می‌باشد.
  • تشک مواج بیمارستانی: این تشک با عناوین تشک لیزری، فوق تخصصی و سنسوری هم شناخته می‌شود. این محصول علاوه بر ایجاد تعادل در وزن جریان هوای نامحسوسی بر روی خود ایجاد می‌کند. در واقع مقداری از هوای داخل تشک از طریق روزنه‌های لیزری آن خارج شده و به سطح می‌رسند. در نتیجه از تعریق که عامل اصلی ایجاد زخم بستر است جلوگیری می‌کند. برخی از مدل‌های آن مجهز به سیستم تنظیم فشار و سیستم هشدار صوتی برای اعلام خرابی یا مشکل در تشک هستند. بیمارانی که زخم بستر نوع چهار دارند باید از این نوع تشک مواج استفاده کنند.

خرید تشک مواج و ویلچر مناسب را از کجا انجام دهیم؟

خرید ویلچر و خرید تشک مواج از دغدغه اصلی خانواده‌هایی است که به خاطر شرایط جسمی و بیماری عزیزان خود به این تجهیزات پزشکی نیاز دارند. از آن‌جا که این تجهیزات قیمت‌های نسبتاً بالایی دارند، باید از کیفیت مناسبی هم برخوردار باشند که طول عمرشان زیاد شود. به همین دلیل باید در انتخاب و خرید این تجهیزات دقت بسیاری خرج کنید. اگر به دنبال خرید این تجهیزات با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستید، به شما پیشنهاد می‌دهیم به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی توانی نو مراجعه کنید. فروشگاه توانی نو با داشتن کادر مشاوره حرفه‌ای شما را در جهت خرید مناسب راهنمایی کرده و بهترین خدمات را به شما ارائه می‌کند. شما می‌توانید انواع ویلچر و انواع مختلف تشک مواج را متناسب با شرایط کاربر با مناسب‌ترین قیمت در سایت توانی نو تهیه کنید. لینک زیر پل ارتباطی شما با فروشگاه تجهیزات پزشکی توانی نو می‌باشد.http://bia2safa.net/goto/web/url/2676329

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو