پرورش گل استرنبرجیا و اصول نگهداری از این گیاه زیبا

پرورش گل استرنبرجیا و اصول نگهداری از این گیاه زیبا


منبع: آرگا

126

1400/5/18

14:11


توجه داشته باشید که استرنبرجیا از دسته گیاهان بومی ایران می باشد که در این مطلب سعی داریم خصوصیات و روش های پرورش گل استرنبرجیا را به صورت کامل شرح دهیم با ما همراه شوید.

به طور کلی استرنبرجیا که عمدتا با نام جام زرین هم شناخته می شود از بهترین گیاهانی است که پیاز دارند و در فصل پاییز گل می دهند. با وجود اینکه گل استرنبرجیا تنها هشت گونه را شامل می شود اما همین تعداد کم هم بسیار گسترش پیدا کرده و در جنوب غربی اروپا تا جنوب غربی مورد کاشت و پرورش قرار گرفته اند.

آشنایی با پرورش گل استرنبرجیا

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا با نام های دیگری مانند گل بی منت باران، جام زرین و یا جام کورش نیز شناخته می شود که بومی کشورمان ایران بوده و اغلب در کوهستان های ایلام، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد به صورت وحشی رشد می کند. استرنبرجیا گیاهی چند ساله سوخوار از تیره نرگس سانان بوده که دو گونه با نام های جام زرین کورش و جام زرین کلیبری را شامل می شود و به صورت معمول در فصل پاییز مورد کشت قرار می گیرد.

چگونگی پرورش گل استرنبرجیا

همچنین در برخی موارد ممکن است گل های آن پیش از بارش باران و بدون دریافت هیچ گونه آب و رطوبتی باز شوند که به همین منظور آن را گل بی منت باران می خوانند. امروزه از این گیاه زیبا به عنوان گیاهی زینتی در فضای سبز و باغچه ها استفاده می شود اما متاسفانه به خاطر تغییرات عمده آب و هوایی و همچنین ایجاد مشکلات خشکی و چرای بی رویه دام ها این دسته از گیاهان در خطر انقراض قرار گرفته اند.

توجه داشته باشید که استرنبرجیا با حدود ۸ گونه متفاوت گیاهی چند ساله و سوخ دار محسوب می شود که در دامنه تپه های سنگی و دشت های اروپا و ترکیه تا آسیای مرکزی یافت می شود. گیاه استرنبرجیا دارای گل هایی به شکل زعفران و به صورت منفرد، قیف یا جام می باشد که اغلب به قطر ۴ سانتی متر و در رنگ زرد درخشان به چشم می خورند و روی ساقه ها نیز برگ ها تشکیل خواهند شد که بلافاصله پس از گل ها ظاهر خواهند شد.

برگ های استرنبرجیا نوار مانند بوده و در پایین گیاه به صورت افراشته قرار خواهند گرفت. گل آن نیز بر خلاف گیاه زعفران که دارای ۳ پرچم است دارای ۶ پرچم به اندازه زیر زمینی آن سوخ پوشش دار می باشد و به صراحت می توان گفت که تمامی قسمت های آن سمی است و ممکن است با لمس یا برخورد با گیاه حساسیت هایی روی پوست رخ دهد.

چگونگی کاشت استرنبرجیا

روش های پرورش گیاه:

توجه داشته باشید که معمولا گل استرنبرجیا از دو طریق کاشت بذر و قلمه پرورش می یابد که در ادامه سعی داریم هر کدام را به صورت کامل بیان نماییم:

کاشت بذر:

معمولا پرورش گل استرنبرجیا در محیط های باز به خوبی انجام خواهد شد ولی می توانید در گلدان نیز آن را پرورش دهید. از آنجایی که فصل زمستان فصل خواب این گیاه محسوب می شود شما بایستی در فصول دیگر سال اقدام به کاشت بذرها نمایید. با وجود اینکه استرنبرجیا پس از کاشت پیازها روند رشد خود را به صورت طبیعی طی می کند اما باید هر چند سال یک مرتبه چندین پیاز جدید به آن اضافه نمایید.

توجه داشته باشید چیزی که باعث زیبایی هر چه بیشتر گل های استرنبرجیا می شود شکوفایی آن است که فضای سبز و باغ ها را خواهد پوشاند. توصیه می شود که در کاشت گیاه استرنبرجیا در گلدان تا چندین سال نباید عمل تعویض گلدان را انجام دهید زیرا مانند بسیاری از گیاهان تیره آماریلیس در حالت گلدان پیچ شدن ریشه ها روند گلدهی بهتر صورت خواهد گرفت و در پایان می توانید یک استرنبرجیای پر شاخ و برگ داشته باشید.

راه های کاشت بذر گیاه زرین

تکثیر از طریق قلمه ها:

می توانید پس از گذشت ۵ الی ۶ سال در زمان خفتگی گیاه در اواخر تابستان توده های استرنبرجیا را از خاک خارج نمایید و پس از جدا کردن سوخ های اطراف سوخ اصلی آن را درون گلدان و در عمق ۵.۷ سانتی متری کشت نمایید. توصیه می شود که پس از گذشت مدت زمان ۲ سال که قلمه ها شروع به گلدهی کردند آن ها را به زمین اصلی انتقال دهید و به صراحت می توان گفت دانستن این که چه زمانی باید پیاز گیاه را کشت کرد برای موفقیت کامل گیاه در رشد بسیار اهمیت خواهد داشت.

پیاز های گیاه به طور کلی بایستی در اواخر فصل تابستان در فضایی آفتابی که خاکی غنی هم داشته باشد کشت شود و همچنین در آب و هوای گرم پیازها باید در عمق ۲.۵ سانتی متر قرار گیرند اما اغلب در مناطق سردسیر توصیه می شود پیازها را در محدوده ای با عمق ۱۰ الی ۱۲.۵ سانتی متری قرار دهید.

چگونگی تکثیر قلمه های استرنبرجیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از استرنبرجیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم برخی از این نکات و شرایط پرورش گل استرنبرجیا را به صورت کامل شرح دهیم:

آبیاری:

گیاه استرنبرجیا عمدتا برای رشد ایده آل نیاز به آبیاری متوسط دارد و به یاد داشته باشید که آبیاری منظم می تواند باعث تسریع در روند رویش گیاه شود و در مقابل آبیاری بیش از حد می تواند پوسیدگی ریشه ها را در پی داشته باشد.

اصول مراقبت از گیاه زرین

خاک:

توجه داشته باشید که خاک بستر استرنبرجیا بایستی به خوبی زهکشی شده باشد و به همین خاطر امکان دارد نیاز داشته باشید که خاک را با مقداری ماسه یا شن به خوبی ترکیب کنید و همچنین به این نکته دقت داشته باشید که خاک مورد استفاده باید غنی از هوموس بوده و از رطوبت کافی برخوردار باشد.

نور:

معمولا توصیه می شود گیاه استرنبرجیای خود را در محیطی نگهداری کنید که نور کامل آفتاب را دریافت کند زیرا در غیر اینصورت با پژمردگی گلبرگ های آن مواجه خواهید شد.

دستورالعمل پرورش گل استرنبرجیا

کوددهی:

این گیاه زیبا به صورت طبیعی در خاک های حاوی آهک رشد می کند و به همین خاطر بسیاری از باغبانان با اضافه کردن مقدار بسیار کمی آهک به خاک محل کشت به منظور شیرین کردن خاک اسیدی پروسه ی کاشت گیاه را تکمیل خواهند کرد. همچنین شما می توانید به منظور مراقبت از گیاه از یک مالچی که جزو شاخ و برگ گیاهان همیشه سبز است نیز استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو