مهرناز حیدری: برای رشد هنر در شهرستان‌ باید کیفیت آموزش در هنرستان‌ها بالاتر بیاید

123

1400/5/19

12:51


یکی از برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گفت: جشنواره‌های سراسری باعث می‌شوند هنرمندان ببینند خارج از شهر خودشان چه خبر است و چه کارهایی در زمینه هنر انجام می‌شود.

مهرناز حیدری: برای رشد هنر در شهرستان‌ باید کیفیت آموزش در هنرستان‌ها بالاتر بیاید

گروه تجسمی هنرآنلاین: مهرناز حیدری برگزیده رشته مجسمه‌سازی بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان است. او که از شهرکرد در این رقابت حضور پیدا کرد، دارای دیپلم گرافیک و دانشجوی ترم آخر کارشناسی مجسمه‌سازی در دانشکده هنرهای زیبای تهران است.

حیدری درباره ایده اثری که در این جشنواره ارائه کرد، گفت: به نظر من آدم‌ها خیلی زیاد تحت تاثیر افراد اطراف خود هستند و هویت آنها ترکیبی از چند نفر دیگر است. من می‌خواستم این ترکیب را با وصل کردن و دوختن لایه‌های مختلف به هم نشان دهم. در این کار باید از متریالی استفاده می‌کردم که لایه لایه باشد و امکان وصل شدن به هم را داشته باشد و نشان دهد که در نهایت ما برای اینکه به خودمان برسیم باید از این لایه‌ها کم کنیم تا به یک لایه برسیم.

او درباره متریال کار خود گفت: من از کودکی علاقه زیادی به نخ، پارچه و تور داشتم و در آثار خود از چنین موادی استفاده کرده‌ام. در این اثر نیز هماهنگی ماده با کانسپت کار برایم اهمیت زیادی داشت و نیاز به ماده‌ای داشتم که سبک و شفاف باشد. با توجه به این که قبلاً با توری کار کرده بودم احساس کردم برای این کار مناسب است و به خوبی پاسخگوی کارم است.

حیدری درباره تجربه حضور در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گفت: این جشنواره نکات مثبت زیادی دارد که یکی از آنها ایجاد انگیزه برای هنرمندانی است که حرفه‌ای نیستند و تازه در ابتدای راه هستند. شرکت در این رویداد انگیزه خوبی است که تجربه‌ای داشته باشیم و کاری را به مرحله ارائه برسانیم. اما فکر می‌کنم زمان آن بسیار کوتاه است و اینکه باید در سه روز کارها را آماده کرده و تحویل دهیم حجم زیادی از استرس را به شرکت کنندگان وارد می‌کند و شاید نتوان خروجی مناسبی را به دست آورد.

او درباره شرایط آموزش هنر در شهرستان‌ها گفت: زمانی که در هنرستان تحصیل می‌کردم و قصد شرکت در کنکور هنر را داشتم شرایط خیلی بدی در شهرکرد وجود داشت. عده اندکی که قصد شرکت در کنکور هنر را داشتیم به سختی توانستیم کتاب‌ها و منابع درسی را پیدا کره و برای کنکور آماده شویم. هنرستان ما استانداردهای اولیه برای شروع فعالیت هنری را داشت ولی به لحاظ کیفیت در سطح هنرستان‌های تهران یا حتی شهرستان‌های دیگر نبود. بعد از ورود به دانشگاه متوجه شدم تجربیاتی که من در هنرستان به دست آوردم بسیار محدودتر از سایر کسانی بود که در هنرستان‌های شهرهای دیگر تحصیل کرده بودند. اما به هر حال هنرستان بستری بود که در حد امکان موقعیت را برای آشنایی با هنر فراهم کرده بود.

حیدری درباره راهکارهای ارتقاء سطح آموزش هنر در شهرستان‌ها گفت: رویدادهایی مانند جشنواره‌های سراسری فرصت خیلی خوبی هستند تا افرادی از شهرستان‌ها بتوانند در آن‌ها شرکت کرده و انگیزه پیدا کنند. وقتی آثاری از سراسر ایران در کنار هم قرار می‌گیرد هنرمندان ذهنیتی پیدا می‌کنند که خارج از شهر خودشان چه خبر است و چه کارهایی در زمینه هنر انجام می‌شود. اما اگر قرار باشد کار جدی و پایه‌ای برای رشد هنر در شهرستان‌ها انجام شود باید در مقطع هنرستان کار شود و امکاناتی فراهم شود تا کیفیت آموزش بالاتر بیاید و هنرجویان بتوانند در رویدادهای مختلف شرکت کنند. هنرستان‌ها باید فعال‌تر شوند و رویداد‌های سراسری متعددی در طول سال برگزار شود که افراد بدون محدودیت بتوانند در رشته‌های مختلف هنری شرکت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو