چه عواملی سبب شیردهی دردناک می شود؟

چه عواملی سبب شیردهی دردناک می شود؟


منبع: آرگا

149

1400/5/19

16:11


مادران در روزهای اولیه تغذیه و شیر دادن کودک خود امکان دارد به دلیل حساسیت سینه ها با دردهایی خفیف و گذرا مواجه شوند اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف و ادامه یافتن درد پروسه شیردهی دردناک شده و باعث ناراحتی و نگرانی مادران شود که البته می توان با روش های موجود در این زمینه آن را رفع و درمان نمود.

یکی از مشکلاتی که امکان دارد مادران در زمان شیر دادن به نوزاد با آن مواجه شوند احساس درد و ناراحتی در هنگام تغذیه نوزادشان می باشد که این وضعیت به طور معمول موقتی بوده و در اغلب اوقات به صورت خود به خود رفع می شود ولی در بعضی موارد درد شدیدتر بوده که با بهره گیری از راهکارهایی می توان آن را کنترل و درمان نمود. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان دلایل بروز شیردهی دردناک و روش های رفع این وضعیت را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

شیردهی دردناک در مادران شیرده

به طور کلی می توان گفت بروز و حس درد در زمان شیر دادن به نوزاد تا حدی طبیعی و نرمال می باشد ولی اگر این درد طولانی شده و تداوم داشته باشد در واقع غیرعادی بوده و احتمال دارد علل مختلفی داشته باشد. بنابراین شیردهی دردناک در مادران را می توان ناشی از عوامل مختلفی دانست که در بروز این وضعیت نقش موثری داشته که باید به منظور رفع و رهایی از آن راهکارهای کاربردی در این زمینه را بکار گرفت و مشکل به وجود آمده را برطرف نمود.

دلایل بروز شیردهی دردناک

شیردهی در حقیقت یکی از شیرین ترین لحظات برای مادران می باشد که ممکن است برخی مواقع مشکلات مختلفی همچون درد نوک سینه، عفونت سینه، ترک خوردگی و زخمی شدن نوک سینه را به دنبال داشته باشد که برای مادران آزار دهنده بوده ولی با انجام کارهایی می توان درد ایجاد شده را کاهش داد.

عوامل ایجاد درد در هنگام شیردهی

شیردهی همراه با درد در آغاز تغذیه نوزاد امری طبیعی بوده که این درد امکان دارد به دلیل حساس بودن سینه ها به خاطر جاری شدن شیر باشد و یا این که نشان دهنده مشکل جدی تری همچون عفونت کردن سینه ها باشد. در ادامه مهمترین و شایع ترین دلایل بروز درد در سینه ها را به همراه روش های رفع و تسکین آن معرفی کرده ایم.

روش های موثر رفع و تسکین درد در شیردهی

متورم و قرمز شدن پستان :

در چند روز اول بعد از زایمان سینه های مادر به طور حتم بزرگ تر از دوره حاملگی نخواهد بود. البته باید سعی شود به چنین وضعیتی عادت نشود. بلافاصله پس از ورود شیر و جریان آن درون سینه مادر که در واقع تقریبا در روز سوم و چهارم پس از زایمان اتفاق می افتد سینه های مادر حالت سنگین و متورمی به خود خواهد گرفت.

این مشکل تنها چند روز تا یک هفته به طول می انجامد ولی می تواند سینه را خیلی سفت و متورم کند در صورتی که قسمت نوک پستان صاف می باشد و در این وضعیت نوزاد قادر نمی باشد به خوبی سر سینه را داخل دهانش کند و همین امر سبب بروز شیردهی دردناک خواهد شد.

برای رفع این مشکل در آغاز هر دفعه شیردهی با کمک کمپرس حوله گرم بر روی سینه ها می توانید درد ایجاد شده را تسکین دهید. همچنین می توانید یک کیسه یخ و یا برگ های سرد کلم را درون سوتین خود بگذارید تا از درد خلاص شوید.

عوامل موثر بر شیردهی دردناک

بروز حالت رگ کردن سینه :

هر دفعه که به نوزاد خود شیر می دهید امکان دارد احساس سوزن سوزن های خاص درون پستان خود نمایید. این موضوع نه فقط عادی بوده بلکه قسمت مهمی از پروسه شیردهی می باشد. با استفاده از ترفندها و تکنیک های آرام سازی می توانید مشکل پیش آمده را رفع نمایید.

مسدود شدن مجراهای شیری :

شیر مادر درون پستان تولید شده و از راه مجراهای شیری به بیرون از پستان راه پیدا می کند. بسته شدن یکی از این مجراها موجب می شود که شیر در همان محل تجمع یافته و موجب بروز توده ای سفت و حساسیت این قسمت از سینه گردد. این مشکل می تواند امر شیردهی را با درد همراه سازد و در صورتی که درمان نگردد سبب ایجاد عفونت سینه می گردد بنابراین بهتر است پیش از هر دفعه تغذیه کمپرس گرم را بر روی پستان گذاشته تا در گردش شیر کمک کننده باشد. همچنین پس از هر دفعه شیردهی باید مطمئن شوید که پستان به طور کامل خالی شده است برای این کار می توانید ناحیه سفت شده را با دست خیلی آرام مالش دهید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که عمل شیردهی را قطع نکنید چرا که تخلیه نشدن شیر اوضاع را بدتر خواهد کرد.

نحوه از بین بردن درد در زمان شیر دادن

عفونت کردن پستان :

این عارضه زمانی بروز پیدا می کند که باکتری ها از راه زخم نوک پستان یا از راه یکی از مجراهای شیری به درون پستان ورود پیدا کنند. این وضعیت می تواند در طی شیردهی در هر موقعی اتفاق بیفتد ولی امکان ایجاد آن در ۶ هفته اول شیردهی زیادتر می باشد. برای رفع این عارضه فورا به منظور تشخیص به نزد پزشک بروید. آنتی بیوتیک های خوراکی موجب می شود شما خیلی زود بهبود پیدا کنید و به شیر دادن نوزاد خود ادامه دهید چرا که در پاکسازی عفونت کمک کننده می باشد.

ایجاد برفک :

برفک در واقع نوعی عفونت قارچی و مخمری رایج می باشد که با لاکتوز موجود در شیر رشد پیدا کرده و امکان دارد مادر و کودک را دچار مشکل نماید. نشانه های آن در قسمت سر سینه به صورت رنگ صورتی، ایجاد خارش، حالت پوست شدن و ایجاد درد بروز پیدا می کند. برای رفع این مشکل قسمت درون دهان نوزاد، زبان و گونه ها را به خوبی بررسی نمایید در صورتی که پوششی شبیه کشک این قسمت ها را پوشش داده باشد یعنی نوزاد نیز به برفک ابتلا یافته است. بکار بردن پماد ضد قارچ و رعایت کردن بهداشت تا حد زیادی موثر می باشد.

راه های درمان و رفع درد در شیردهی

ایجاد تاول شیری بر روی سر سینه :

تخلیه نشدن شیر و تجمع آن در مجراهای شیری موجب غلظت و سفت شدن شیر در این بخش ها و مسدود شدن مجاری می گردد. برخی اوقات میزان کمی پوست می تواند بر روی مجاری بسته شده رشد نماید و از خالی شدن آن ممانعت نماید که در این وضعیت حالت و ظاهری تاول گونه به خود می گیرد. این نوع تاول ها اغلب مواقع پس از گذشت ۴۸ ساعت به صورت خود به خودی از بین می روند. می توانید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه حوله نمناک و گرم را بر روی تاول ها بگذارید. در زمان شیر دادن بهتر است نوزاد را به گونه ای بگذارید که چانه او نزدیک به محل اتصال دهان و سینه باشد چرا که این وضعیت می تواند در باز شدن تاول و خالی شدن آن کمک کننده باشد.

طریقه از بین بردن درد در زمان شیر دادن

حالت رنگ پریده و اسپاسم عروق نوک سینه :

در زمان شیردهی در صورتی که نوزاد سینه را به خوبی در دهان نگرفته باشد برای خوردن شیر به نوک پستان فشار زیادتری وارد کرده که این اعمال فشار موجب بی رنگ شدن سر سینه می گردد برای رفع این حالت بایستی عمل شیردهی را به درستی انجام دهید.

اسپاسم عروق نیز هنگامی اتفاق می افتد که رگ های خونی اطراف نوک سینه به صورت غیرعادی دچار انقباض شده و در نهایت سبب ایجاد شیردهی دردناک می گردد. در صورتی که فهمیدید اسپاسم عروق در زمان سرما شدیدتر می شود شیردهی را در مکان های گرم انجام دهید و لباس گرم به تن کنید و همچنین پیش از شیردهی حوله ای گرم بر روی پستان خود بگذارید.

عوامل اصلی ایجاد درد در زمان شیردهی

در این مطلب دلایل موثر بر شیردهی دردناک و راه های تسکین و رفع این وضعیت را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه با مراجعه به مطالب قبلی می توانید چگونگی رفع درد سینه بعد از قطع شیردهی و شیر دادن به دوقلوها را مورد مطالعه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو