امین زندگانی: برای ساخت کار آیینی نهی شدم!

منبع: برترین ها

101

1400/5/19

17:21


بازیگر سریال "مختارنامه" اعتقاد دارد ترس فعالان عرصه فیلم و سریال مانع از ورود آن‌ها به حوزه ساخت سریال‌های تاریخی و آیینی می‌شود. وی از لحظه‌های خاص بازی در سریال مختارنامه می‌گوید.

خبرگزاری تسنیم: بازیگر سریال "مختارنامه" اعتقاد دارد ترس فعالان عرصه فیلم و سریال مانع از ورود آنها به حوزه ساخت سریال‌های تاریخی و آیینی می‌شود. وی از لحظه‌های خاص بازی در سریال مختارنامه می‌گوید.

امین زندگانی: برای ساخت کار آیینی نهی شدم!

در سال 1370 با ورود به دانشگاه هنر و تحصیل در رشته تئاتر وارد عرصه هنر شد و به ترتیب در نمایش‌های "همسرایی مختار"، "خروسک پریشان"، "بازی تابلوی آخر"، "به من دروغ بگو"، "دو مرد و یک نیمکت"، "سرخ‌ سوزان"، "مرغ دریایی" به فعالیت پرداخت.

از سال 1374 با بازی در سریال "وکلای‌ جوان" بهرام کاظمی کار در مقابل دوربین را آغاز کرد و در سریال‌های "به سوی پیروزی" سیروس مقدم، "راه سوم" قاسم جعفری، "روزگار جوانی" اصغر توسلی، "همسفر" قاسم جعفری، "چند دقیقه زندگی" حسینی‌خواه، "معصومیت از دست رفته" داود میرباقری، "نوعروس" بیژن میرباقری، "طلسم‌شدگان" داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخت. او همچنین در فیلم‌های سینمایی "زن شرقی"، "آدمکها" و "بازیگر" حضور یافت.

"امین زندگانی" در سال 1374 جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره تئاتر فجر دریافت کرد و در سال 1380 دومین بازیگر منتخب مردم از بین سریال‌های پخش شده در طول چهار سال از شبکه سوم سیما شد. او فارغ از ایفای نقش در مسلم‌بن‌عقیل سریال "مختارنامه"، حضرت سلیمان فیلم "ملک سلیمان" شهریار بحرانی بود. از آخرین کارهای او می‌توان به "چرخ فلک"، "خانواده دکتر ماهان" و "پناه آخر" اشاره کرد.

همین چندی پیش هم در نقش مأمور امنیتی (افشین) ایفای نقش کرد که سریال "خانه امن" هم جزو پربیننده‌های تلویزیون بود. او این روزها فیلمی به نام "کتاب سرخ" را کارگردانی می‌کند که به تعبیر خودش در تلاشند تا برای اکران به جشنواره فیلم فجر برسانند.

قرار نبود نقش حضرت مسلم(ع) را بازی کنم

او درباره نقش حضرت مسلم(ع) در "مختارنامه" و اعتقاد قلبی‌اش برای ساخت و کار در مجموعه‌های تاریخی آیینی صحبت کرد. امین زندگانی درباره انتخابش به عنوان بازیگر نقش حضرت مسلم(ع) به تسنیم گفت: قرار بود من نقش یکی از فرماندهان سپاه مختار را بازی کنم و در دقیقه 90، آقای میرباقری به من گفتند که نقش حضرت مسلم(ع) را بازی کنم. من از این پیشنهاد واقعاً ترسیدم که نکند از پَسِ این نقش برنیایم. اما افتخاری شد که این نقش را بازی کنم و واقعاً خودم را مدیون نقش مسلم می‌دانم.

زندگانی خاطرنشان کرد: تولید سریال‌های تاریخی نظیر "مختارنامه" به روشنگری نسل امروز کمک زیادی می‌کند و در واقع، مطالعه بصری برای مخاطبان فراهم می‌شود. از سویی، فیلمنامه‌های تاریخی به واسطه استفاده از منابع متعدد تحقیقی، غنی‌اند و بر روی بینندگان، اثر فراوانی دارند.

کارگردانی فیلمی به نام "کتاب سرخ"/ کشف و شهودی درباره عاشورا

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش به عنوان کارگردان برای ساخت فیلمی به نام "کتاب سرخ"، گفت: اولین تجربه کارگردانی‌ام بود که محمد مصری‌پور تهیه‌کنندگی کرد و به سفارش شبکه جهانی سحر انجام شد. فیلمی تاریخی که به دنبال کشف و شهود عاشوراست. در تلاشیم این فیلم را به جشنواره فیلم فجر برسانیم. این اثر هنری به دنبال کشف و شهود است و سعی دارد ارزش‌های عاشورا را بیش از پیش یادآوری کرده و تبیین کند.

او همچنین درباره جزئیات بیشتر این فیلم گفت: امیرارسلان رزمی، علیرضا مهران، حسن عسکری، امین زندگانی، رضا افشار، الیکا عبدالرزاقی، فریبا متخصص و بهار قاسمی به عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارند.

چرا دستِ سیما و سینما در فرهنگِ عاشورا خالی است؟

زندگانی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا دستِ ما در سینما و تلویزیون نسبت به مفاهیم و داستان‌های ویژه عاشورایی خالی است، تأکید کرد: یک بخشی به خاطر آن است که به عنوان مثال وقتی من می‌خواستم این کار آیینی را شروع کنم بیشتر نهی شدم تا تشویق! به من می‌گفتند کار به روز و اجتماعی بسازم بیشتر حمایت می‌شوم. چرا که برخی از سرمایه‌گذارها و اسپانسرها بر این باورند که این نوع محصولات بیشتر دغدغه‌ شخصی است و اصطلاحاً فروش بالایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: انگارفعالان فیلم و سریال از ورود به این‌گونه کارها ترسیده‌اند. ارگان‌های دولتی هم یا باید خودی و غیرخودی کنند و یا خیلی محدود و گزیده وارد این عرصه‌ها می‌شوند. امثال آقای میرباقری کمتر در سینما و تلویزیون پیدا می‌شوند که باید از تجربیات‌شان استفاده کرد. البته در این میان برخی هم خودشان را به این کاروان می‌رسانند تا از این نَمد برای خودشان کلاهی بدوزند.

بازیگر نقش حضرت مسلم(ع) در سریال "مختارنامه"، گفت: مردم با سریال "مختارنامه" ارتباط برقرار کردند اما کارهایی مثل "سربداران" محمدعلی نجفی هم ارزش دیدن دارند و آموزنده است. استاد بی‌بدیلی که در عرصه تاریخی نباید از کارهای او به همین راحتی گذشت. واقعاً باید دست برداریم از این حرف‌ها که این آثار می‌فروشند یا خیر! البته از یک جنبه هم حرف درستی است که دکورها و فضاها و خیلی از اتفاقاتش نیازمند هزینه‌های هنگفتی است. ما در همین کار اگر بنیاد مستضعفان و شرکت نورتابان نبودند به نوعی نمی‌توانستیم لوکیشنی برای کار پیدا کنیم.

بودجه‌ها هدفمند شوند، کارهای آمارپُرکن کمتر ساخته می‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگر سازمان صداوسیما روی کارهای الف ویژه‌ای مثل "مختارنامه" بیشتر از کارهای متوسط و نیمه متوسط سرمایه‌گذاری کند، تماشاگر ندارد، تصریح کرد: حتماً این کارها بیشتر تماشاگر دارند و تأثیرگذارترند. از طرفی هم مهم این است تکنسین ساخت در این سطح باشد که بتواند در حقیقت کار را خوب از آب درآورد. ما پیشکسوتان و بزرگانی داریم که کارهای ماندگار ساخته‌اند. در 8 سال گذشته صداوسیما به لحاظ بودجه‌ای در مضیقه بود و آدم‌ها هم کمتر ریسک می‌کنند که وارد کارهای بزرگ شوند. به همین خاطر بیشتر، کارهای آپارتمانی ساخته می‌شود. ما نیاز به برنامه‌ریزی و اتاق فکرهایی داریم که شهامت را به سریال‌سازان بازگردانند و کارهای بزرگ و ماندگاری مثلِ گذشته بسازند. همچنین بودجه‌ها هم در این راستا هدفمندتر شوند که کارهای آمارپُرکن کمتر ساخته شوند.

باز هم نقش حضرت مسلم(ع) را انتخاب می‌کنم

زندگانی درباره نقش حضرت مسلم و اینکه اگر زمان به عقب برگردد آیا در "مختارنامه" دوباره همین نقش را بازی می‌کند، گفت: در واقع این نقش بنده را انتخاب کرد و اگر تاریخ به عقب برگردد حتماً دوباره این نقش را بازی خواهم کرد. نقش‌های خاص آن‌قدر تأثیرگذارند که در ذهن مردم می‌مانند؛ چون پیش‌تر زمینه‌سازی و تصویرسازی شده‌اند. من فقط تلاش می‌کردم این تصویری که در ذهنِ مخاطب نقش بسته، خراب نشود.

وی درباره صحنه‌های غربت حضرت مسلم(ع) که در سریال "مختارنامه" به نمایش درآمد، تأکید کرد: واقعاً آن صحنه‌ای که حضرت مسلم(ع) کاسه آب را دست می‌گیرد تا آب بنوشد و خونِ دهانش مانع می‌شود صحنه بسیار سخت و حزن‌انگیزی بود. نگران بودم که باورپذیر نشود.

عبارتِ سنگین داود میرباقری

بازیگر سینما و تلویزیون به توصیه داود میرباقری برای ایفای نقش در یک صحنه خاص از سریال مختارنامه، اشاره کرد و گفت: آن صحنه‌ها بسیار سخت بود و این جمله را یادم هست که آقای میرباقری به من گفتند ظهر عاشورا را ببینید! بسیار این جمله برایم سنگین بود. گفتم اجازه بدهید 20 دقیقه با خودم کنار بیایم و بعد تمرکز کردم. مرحوم عظیم جوانروح هم برای گرفتن آن صحنه فیلمبرداری شاهکاری داشتند که هم دست به دست هم داد که به آبروی این اسم لطمه نخورد.

زندگانی همچنین درباره نقشی که همیشه دوست داشته ایفایش کند صحبت کرد و گفت: ویژگی‌های حضرت ابوالفض(ع) همیشه برایم جذاب بوده و فکر می‌کنم شاید یکی از آن نقش‌هایی است که اگر می‌شد چهره ایشان دیده شود یکی از تمایلات قلبی‌ام ایفای این نقش بوده که سعادت نصیبم شود.

زیباترین و سخت‌ترین سکانسِ حضرت مسلم(ع) در "مختارنامه"

وی در پاسخ به این سؤال که اگر در واقعه عاشورا بودید از میان 72 نفر یار امام حسین(ع) با کدام از اصحاب همراه می‌شدید، گفت: حتماً جناب حر بن یزید ریاحی.

بازیگر نقش حضرت سلیمان(ع) به یکی از سخت‌ترین سکانس‌های حضرت مسلم(ع) در سریال "مختارنامه" اشاره کرد و افزود: زیباترین و یا به قولی سخت‌ترین سکانسِ نقش حضرت مسلم(ع) در سریال "مختارنامه" این بود که غربت را در اوج خودش نشان داد. آن لحظه‌ای که در کوچه متوجه می‌شود کسی پشتش نیست و تنهای تنها شده است. این صحنه برایم بسیار سخت و حزن‌انگیز بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو