روش تکثیر و نگهداری گیاه خون سیاوشان

روش تکثیر و نگهداری گیاه خون سیاوشان


منبع: آرگا

139

1400/5/20

00:13


توجه داشته باشید که خون سیاوشان نیز مانند تمامی گیاهان دیگر نیاز به مراقبت دارد و به همین مظور در این مقاله سعی داریم برخی از نکات و مراحل مهم در نگهداری گیاه خون سیاوشان را شرح دهیم با ما همراه شوید.

به طور کلی گیاه خون سیاوشان از دسته گیاهان محبوب و سر سخت به شمار می شود که بیش از ۴۰ نوع گونه مختلف دارد و خانواده بزرگی از گیاهان را در بر می گیرد. همچنین این گیاه زیبا امروزه با عنوان دراسنا نیز شناخته می شود و رشد و نگهداری گیاه خون سیاوشان در تمامی مناطق گرمسیر و سردسیر امکان پذیر خواهد بود.

آشنایی با نگهداری گیاه خون سیاوشان

همانطور که می دانید گل خون سیاوشان امروزه با نام های مختلف دیگری اعم از گیاه اژدها و دراسنا نیز شناخته می شود و در واقع یک گیاه با برگ های سفید و جذاب خواهد بود که رنگ بسیار زیبایی دارد و لبه های آن متمایل قرمز است. معمولا از این گیاه جذاب در فصل بهار بیرون از منزل استفاده می شود و شکوفه های سفید رنگش عمدتا ردپای خط های دایره ای شکل زرد و نارنجی ایجاد خواهند کرد و زمانی که تصمیم می گیرید گیاهتان را به فضای داخل خانه بیاورید به تدریج با کم شدن گل ها و شکوفه های آن مواجه خواهید شد.

چگونگی نگهداری گیاه خون سیاوشان

توجه داشته باشید که این گیاهان معمولا مناسب پرورش دهندگان تازه کار است زیرا نیاز به مراقبت و پیچیدگی خاصی ندارد. گل خون سیاوشان معمولا می تواند تا حدود ۶ متر در آب و هوای نسبتا گرم بیرون از خانه رشد کند و همچنین می توانید آن را در داخل خانه نیز قرار دهید که البته ممکن است روند رویش حدود ۲ متر کمتر شود.

به طور کلی دراسناها نیز مانند بسیاری از گیاهان خانگی می توانند طیف وسیعی از دماها را تحمل کنند و همچنین از ریشه های پر دوامی هم برخوردار هستند. خون سیاوشان دارای ۴۰ گونه مختلف از درختچه های همیشه سبز است که اغلب آن ها از جنس نخل بوده و ریشه هایی دارند که طول و قطر یکسانی خواهند داشت.

نحوه کاشت گیاه دراسنا

دستورالعمل کاشت و تکثیر خون سیاوشان:

به صراحت می توان گفت که بهترین زمان برای کاشت و تکثیر خون سیاوشان اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز خواهد بود. این گیاه گاهی اوقات ممکن است به صورت چند ساقه ای رشد کند و بزرگ شود که به همین خاطر نیاز به هرس و کنترل ندارد و می توانید از ان برای تکثیر نیز استفاده نمایید.

معمولا توصیه می شود که تکثیر دراسنا را از طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای انجام دهید و همچنین می توانید از جوانه های به وجود آمده در پای گاه نیز استفاده نمایید. برای انجام این کار در ابتدا بایستی قلمه هایی را به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید.

سعی نمایید قلمه را از ساقه بدون برگ تهیه کنید و سپس به تکه هایی ۵ الی ۵.۷ سانتی متری تقسیم نمایید. دقت داشته باشید که هر تکه بایستی دارای یک جوانه خفته باشد. معمولا توصیه می شود که سمت پایین قلمه را درون خاک قرار دهید زیرا در غیر اینصورت ریشه ای تولید نخواهد شد.

تکثیر گیاه خون سیاوشان

می توانید هر قلمه را پیش از کاشت درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا روند جوانه زنی سریع تر اتفاق بیفتد. بایستی برگ های اضافی را از قله جدا نمایید و هر کدام را درون گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر و حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر بکارید.

توصیه می شود که پس از کشت روی بستر را با کیسه پلاستیکی شفافی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و پس از گذشت مدت زمان دو ماه که ریشه زایی انجام شد کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را آغاز کنید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه خون سیاوشان:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه برخی از شرایط نگهداری گیاه خون سیاوشان را شرح داده ایم:

اصول پرورش خون سیاوشان

نور:

به صراحت می توان گفت که دراسنا در محیط روشن و با نور مناسب به طرز عالی رشد خواهد کرد و همچنین می تواند در نور کم نیز دوام بیاورد. البته هر چقدر که نور محیط کمتر باشد، سرعت رشد گیاه نیز آهسته تر خواهد شد، برگ ها کوچک تر می شوند و رنگ ها جلوه زیبایی نخواهد داشت. در مقابل نیز نباید گیاه را در معرض نور بیش از حد زیاد قرار دهید زیرا با سوختگی برگ ها مواجه خواهید شد.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که گیاه خون سیاوشان معمولا ترجیح می دهد که در بازه دمایی بین ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد رشد کند و تشکیل تشکیل بدهد.

خاک و کوددهی:

توصیه می شود برای کاشت و نگهداری گیاه خون سیاوشان از یک خاک با تراکم معمولی و زهکشی مناسب استفاده نمایید و البته خاک رس به همراه کمی خزه نیز برای گیاهتان مناسب خواهد بود. در چند سال اخیر انواع مختلفی از این گیاه وارد کشور می شود که می تواند با وجود سنگ درون خاک نیز به خوبی رشد کند.

در مورد کوددهی دراسنا ها نیز می توان گفت که این گیاه نیاز چندانی به کود ندارد و تنها زمان کوددهی فصل بهار است که بایستی نسبتا سبک و کم باشد. همچنین دو مرتبه کوددهی گیاهتان در طول سال مشکلی به وجود نخواهد آورد اما  این کار را نباید در فصل زمستان انجام دهید.

شرایط لازم برای گیاه خون سیاوشان

آبیاری:

از آنجایی که خون سیاوشان نسبت به آبیاری زیاد حساس هستند باید پیش از آبیاری مطمئن شوید که آب بستر به صورت کامل به پایین کشیده شده و به عبارتی باید تا زمانی صبر کنید که سطح روی خاک خشک شده باشد و بعد اقدام به آبیاری نمایید. چنانچه با لکه های قهوه ای روی گیاهتان مواجه شدید علل می تواند آبیاری بیش از حد گیاه باشد.

تعویض گلدان:

به طور کلی هر زمان که نیاز بود می توانید گلدان گیاهتان را بزرگتر کنید و از آنجایی که این گیاه رشد بسیار کمی دارد هر دو الی سه سال می توانید تعویض گلدان را یک مرتبه انجام دهید. توصیه می شود که خاک بستر را تازه بگیرید زیرا ممکن است پس از گذشت مدتی دچار فرسودگی شود.

برای نحوه تکثیر دراسنا پرچمی و روش نگه داری دراسنا کامپکت کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو