خواص اسفناج این سبزیجات جادویی را بهتر بشناسید

خواص اسفناج این سبزیجات جادویی را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

135

1400/5/20

09:22


اگر چه سبزیجات به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار نمی گیرند اما خواص اسفناج باعث شده که این خوراک خوشمزه به عنوان وعده اصلی غذایی مورد توجه باشد. این سبزی را می توان به شکل مستقیم وارد برنامه غذایی کرد. 

فواید اسفناج بخش اعظمی از نیازهای اصلی بدن را در اختیار ما می گذارد. همین موضوع پای این سبزی را به انواع سالاد و غذاهای رژیمی کشانده است. این سبزی در دریافت ویتامین بدون جایگزین می باشد، در ادامه مطلب شما عزیزان را با خواص اسفناج آشنا خواهیم کرد.

بسیاری از سبزیجات باعث لاغری می شوند و این موضوع در فوابد اسفناج نیز قابل پیگیری است. این سبزی را در انواع رژیم های پروتئینی و مدیترانه ای وارد نمایید. بهتر است به طور روزانه به اندازه چند برگ از این سبزی بهره مند شوید.

اسفناج در رژیم غذایی

مزیت های جادویی و خواص اسفناج

اسفناج بر روی بدن اثرات فوق العاده ای دارد و با خوردن این سبزی، شاهد تامین بسیاری از مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین برای بدن خود هستید. اسیدهای چرپ امگا ۳، فیبر، منیزیم، آهن، لوتئین، پتاسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین K، A و C از فواید اسفناج می باشند.

خواص درمانی اسفناج

پتاسیم

اگر به دنبال دریافت بدون زحمت پتاسیم هستید، بهتر است روزانه ۱۰۰ گرم اسفناج میل نمایید. در این صورت به اندازه ۵۵۸ میلی گرم پتاسیم دریافت خواهید کرد. پتاسیم از مواد باارزش و ضروری برای بدن می باشد. بدن انسان برای حفظ وضعیت عضلانی و تراکم معدنی بافت استخوان به پتاسیم نیاز دارد.

وجود پتاسیم برای تنظیم فشار خون اهمیت دارد. ضمن اینکه ضربان قلب را منظم می سازد و برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مورد توجه قرار می گیرد. ۱۰۰ گرم موز نیز تامین گر ۳۵۸ میلی گرم پتاسیم است اما اسفناج میزان پتاسیم بیشتری را در خود جای داده است.

خواص اسفناج

منیزیم

منیزیم قابل توجهی با خوردن ۱۰۰ گرم اسفناج نصیب بدن می شود و این میزان برابر با ۷۹ میلی گرم می باشد. منیزیم نیز برای بهبود فعالیت های عصبی، تنظیم قند خون و فشار خون ضروری است.

درمان فشار خون

آهن

فواید اسفناج در درجه اول با این ماده معدنی شناخته می شود. مصرف اسفناج سبب تکثیر گلبول های قرمز می گردد و درمان موثری برای ریزش مو و کم خونی به حساب می آید. در هر ۱۰۰ گرم اسفناج، حدود ۲.۷ میلی گرم آهن نهفته است.

جلوگیری از ریزش مو با اسفناج

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان های متفاوتی مانند بتا کاروتن، زآگزانتین، لوتئین و پلی فنول را در خود جای داده و به همین خاطر برای مقابل با رادیکال های آزاد نشأت گرفته از اکسیژن گزینه مناسبی به حساب می آید.

این موضوع پیری را به تعویق می اندازد و زمینه ابتلا به بیماری را بسیار کاهش می دهد.

پروتئین

یک سبزی با پروتئین قابل توجه می باشد که شما را از خوردن گوشت حیوانی بی نیاز می سازد. هر ۱۰۰ گرم حدود ۲.۹ گرم پروتئین را داراست. برای هضم راحت غذا گزینه خوبی است و به وسیله آنزیم ها به اسید آمینه مبدل خواهد شد.

 کائمفرول و نیترات

آنتی اکسیدان کائمفرول از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند و برای کاهش بروز سایر بیماری های خطرناک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نیترات یکی از فواید مصرف اسفناج می باشد که برای داشتن یک قلب سالم اهمیت دارد.

سلامت چشم

دارنده یک کاروتنوئید ضروری برای بدن به نام زآگزانتین می باشد. این ماده سبب پیشگیری از بیماری چشمی «تباهی لکه زرد» می شود. این آنتی اکسیدان برای فیلتر نور برای چشم ها مورد توجه است.

سلامت چشم با اسفناج

لوتئین نیز یکی از مواد باارزشی است که برای جلوگیری از تضعیف شبکیه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر زمان زیادی را پشت کامپیوتر هستید، بهتر است از فواید اسفناج بهره مند شوید.

این ماده با ارزش برای سلامتی چشم اهمیت دارد و اختلالات چشمی ناشی از بالا رفتن سن را کاهش می دهد.

ویتامین A

برای سلامت پوست و چشم به کار می رود. هر ۱۰۰ گرم اسفناج تازه حدود ۱۸۸ درصد از نیاز روزانه ما را به ویتامین A برطرف می سازد.

 اسفناج و لاغری

اسفناج دارای فیبر است و به همین دلیل در دسته غذاهای رژیمی قرار می گیرد. خوردن فیبر نیز برای کسانی که تمایل به لاغر شدن دارند، توصیه می شود. با خوردن فیبر احساس سیری خواهید داشت و همین موضوع از پرخوری و یا اشتها زیاد جلوگیری می نماید.

خواص اسفناج

ویتامین K

در هر ۱۰۰ گرم اسفناج، حدود ۶۰۴ درصد ویتامین K وجود دارد. این ویتامین برای استحکام و ترمیم استخوان ها اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مغز در حین بیماری آلزایمر نقش مهمی دارد. با مصرف ویتامین K می توان از ابتلاء به بیماری آلزایمر نیز جلوگیری کرد.

تامین انرژی ویتامین ب کمپلکس از مزایای مصرف اسفناج است و به همین خاطر با مصرف اسفناج سطح بالایی از انرژی را نصیب خود خواهید کرد.

سیستم ایمنی قدرتمند

با داشتن ویتامین C نقش پر رنگی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. این ویتامین بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر مستقیم دارد و برای مقابله با رادیکال های آزاد مورد اهمیت می باشد.

جلوگیری از یبوست

تاثیر مستقیمی بر روی گوارش دارد و با فیبرهای محلول و غیر محلول خود از بروز یبوست جلوگیری به عمل می آورد. فیبر محلول موجود در فواید اسفناج از جذب کلسترول جلوگیری می کند.

فواید درمانی اسفناج

سایر خواص سبزی اسفناج

  • بدن را در برابر بیماری دیابت حفظ و حساسیت بدن را نسبت به انسولین بالا می برد. قند خون را تنظیم و از تغییرات اکسیداتیو جلوگیری می کند.
  • از سرطان پیشگیری و اثرات سرطانی آمین‌های هتروسیکلیک را با کلروفیل فراوان خود برطرف می سازد. این آمین های خطرناک و مضر در زمان قرار گرفتن در دمای بالا منتشر می شوند و سرطان زا هستند. اسفناج برای درمان سرطان ریه مورد توجه می باشد. چون دارای ویتامین A است
  • از مبتلا شدن به بیماری آسم پیشگیری و این موضوع نیز از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن ناشی می شود.
  • برای کنترل سطح خوبی از کلسیم از خواص مفید اسفناج کمک بگیرید.
  • برای بهبود زخم به کار می رود.

بهبود زخم با اسفناج

اسفناج در بارداری

برای رشد سیستم عصبی جنین از خواص اسفناج بهره مند شوید. این موضوع به دلیل فولات موجود در اسفناج است. رشد بافت ها و جلوگیری از بروز نقص لوله عصبی با بهره مندی از فواید اسفناج فراهم می شود.

جلوگیری از ریزش مو

منبع غنی از آهن است و به همین دلیل برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن اینکه بهره مندی از ویتامین A برای سلامت و تقویت پوست و مو مد نظر قرار می گیرد.

تاثیر مستقیم بر روی کارکرد تیروئید

مشکلات مربوط به غده تیروئید را برطرف می کند. چون ید از خواص درمانی اسفناج است. ید برای تولید هورمون های تیروئید اساسی و مهم است.

جلوگیری از آکنه

اسفناج به دلیل داشتن مقادیر فراوانی کلروفیل در مبارزه با باکتری هایی که سبب بروز آکنه می شوند بسیار مفید و موثر است همچنین، دارای مقادیر زیادی ویتامین A است که کمک زیادی به سلامت پوست می کند.

فواید اسفناج بر سلامت بدن

درمان بی خوابی

برخی از افراد از کم خوابی رنج می برند که به منظور رفع این مشکل می توانید اسفناج استفاده کنید زیرا، دارای منیزیم و ویتامین B6 است که سبب تولید سروتونین شده و کمک زیادی به تنظیم چرخه خواب می کند.

سلامت استخوان ها

از دیگر فواید بی نظیر اسفناج محافظت استخوان ها از خطرات عمومی است و باعث می شود استخوان ها مواد معدنی را جذب کنند همچنین از بروز پوکی استخوان پیشگیری می کند.

فواید بی نظیر اسفناج

رشد عصب جنین

اسفناج برای خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند بسیار مناسب است زیرا، دارای اسید فولیک و فولات است که سبب کاهش خطرات مرتبط به شکاف کامی جنین می شود و همچنین وجود ویتامین A موجود در آن برای رشد شش جنین بسیار مناسب است.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد، در صورت تمایل جهت آشنایی با خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو