در مورد مراحل ارتودنسی دندان ها بیشتر بدانید

232

1400/5/20

11:24


در مورد مراحل ارتودنسی دندان ها بیشتر بدانید

سلامت نیوز: می‌خواهید با 0 تا 100 مراحل ارتودنسی دندان آشنا شوید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی را در اختیارتان بگذاریم. همان‌طور که احتمالا می‌دانید ارتودنسی دندان یکی از رایج‌ترین شیوه‌های اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان‌ها است. یک حقیقت ناخوشایند اما واقعی راجع‌به دندان‌های شما وجود دارد و آن حقیقت این است که اگر دندان‌های مرتب و سالمی نداشته باشید، به احتمال زیاد در ارتباط گرفتن با دیگران با مشکل مواجه خواهید شد!

به محض اینکه با شخصی هم‌کلام می‌شوید، دندان‌های شما در حین صحبت اولین چیزی است که توجه مخاطبتان را به خود جلب می‌کنند. حتما برای خودتان نیز پیش آمده باشد که در حین صحبت با فردی که دندان‌های نامتوازن و ناسالمی دارد، احساس خوبی دریافت نکنید. یکی از اولویت‌های شما برای زیبایی چهره باید سلامتی و زیبایی دندان‌هایتان باشد از همین‌رو می‌توانید به ارتودنسی دندان به عنوان یک گزینه ایده آل درمانی برای مرتب سازی دندان‌ها فکر کنید.

C:UserseccDesktopclose-up-dentist-tools-orthodontic-model-demonstration-teeth-model-varities-orthodontic-bracket-brace_60829-798.jpg

ارتودنسی دندان به رفع بسیاری از ناهنجاری‌های دندانی چون نامرتبی دندان، کجی، فاصله گرفتن دندان‌ها از یکدیگر و... کمک می‌کند. ارتودنسی را بطور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

  1. ارتودنسی ثابت

برای بیمارهایی استفاده می‌شود که مشکلات پیچیده‌تر و حادتری دارند. بسته به شدت و مشکل دندان‌ها، ارتودنسی ثابت خود به چندین نوع تقسیم بندی می‌شود.

  1. ارتودنسی متحرک

اگر عدم تراز دندان‌ها چندان حاد نباشد، می‌توان از ارتودنسی متحرک استفاده کرد. تشخیص اینکه کدام روش برای هر بیمار مناسب‌تر است بر عهده ارتودنتیست می‌باشد.

C:UserseccDesktop
emovable-vs-fixed-orthodontics-01-1.jpg

هر آنچه که لازم است راجع‌به مراحل ارتودنسی بدانید

ارتودنسی یا به اصطلاح عامیانه سیم کشی دندان‌ها برای اشخاصی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند ممکن است درمانی سخت و دردناک به نظر برسد. دانستن مراحل ارتودنسی و اقداماتی که در طول دوره درمان قرار است بر روی دندان‌ها اعمال شود قطعا از شک و تردید شما برای انجام این درمان می‌کاهد. در ادامه مراحلی که باید پیش و پس از درمان ارتودنسی طی کنید را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول؛ یک کلینیک ارتودنسی معتبر پیدا کنید

اولین گامی که باید برای داشتن دندان‌هایی یکدست و زیبا بردارید، پیدا کردن یک کلینیک و ارتودنتیست باسابقه است . توجه داشته باشید که برای انجام ارتودنسی نه به یک دندانپزشک بلکه باید به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه کنید. در اغلب مواقع دندانپزشکانی که تخصص ارتودنسی ندارند، چنانچه پس از معاینه دندان‌های شما تشخیص دهند که به درمان ارتودنسی نیاز دارید شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهند.

مرحله دوم؛ از متخصص ارتودنسی مشاوره بگیرید

در این مرحله متخصص به دقت وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا در جهت درمان بهتر، به شما مشاوره دهد. برخی اوقات مشکلات دندان‌ها با درمان‌های ساده‌تری چون لمینت نیز قابل درمان خواهند بود. در چنین شرایطی ارتودنتیست حتما این موضوع را عنوان خواهد کرد. اما اگر دندان‌های شما نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشند، متخصص مراحل ارتودنسی را برای شما شرح داده و از شما می‌خواهد که تصمیم گیری کنید.

مرحله سوم؛ ارتودنتیست نوع درمان را مشخص می ‌کند

در قدم بعدی باید نوع درمان مشخص شود. تصور غلطی که راجع‌به ارتودنسی دندان وجود دارد این است که عده‌ای تصور می‌کنند تمامی افرادی که ارتودنسی کرده‌اند یک مشکل مشابه داشته‌اند. درحالی‌که ممکن است مشکل فردی آندربایت و مشکل فرد دیگری اوربایت باشد. با توجه به اینکه مشکلات افراد مختلف با یک دیگر متفاوت است، ارتودنتیست نیز باید بهترین درمان را برای هر فرد متناسب با مشکلی که دارد پیش بگیرد. این مرحله از مراحل ارتودنسی دندان را می‌توان جزو مهم‌ترین مراحل این درمان دانست.

مرحله چهارم؛ اقدام به درمان‌ های لازم پیش از ارتودنسی دندان

در جلسه‌ای که برای تعیین نوع درمان مراجعه می‌کنید، دندانپزشک وضعیت سلامت دندان‌های شما را چک خواهد کرد. اگر برخی از دندان‌ها نیاز به کشیدن، ترمیم ریشه یا عصب کشی داشته باشند ابتدا درمان این دندان‌ها صورت می‌گیرد و سپس پروسه ارتودنسی آغاز می‌شود. اما در افرادی که مشکلات خاصی چون عفونت لثه دارند، تا زمان بهبودی کامل درمان ارتودنسی دندان آغاز نمی‌شود. در چنین شرایطی ارتودنتیست شما را به دندانپزشک با تخصص مورد نظر ارجاع می‌دهد تا پس از درمان کامل مجددا برای ارتودنسی اقدام کنید.

مرحله پنجم؛ نصب براکت ‌ها بر روی دندان

این مرحله از مراحل ارتودنسی دندان را می‌توان جزو مهم‌ترین مراحل ارتودنسی دندان‌ها دانست. براکت یا بریس‌هایی که بر روی سطح دندان چسبانده می‌شوند ممکن است از جنس استیل یا سرامیک باشند. این مرحله را می‌توان یکی از مراحل زمان‌بر ارتودنسی دندان‌ها دانست.

مرحله ششم؛ سیم کشی میان براکت ‌ها

پس از آنکه براکت‌ها بر روی دندان قرار گرفتند، سیم از داخل آن‌ها عبور داده می‌شود. برای اتصال بریس‌ها به یک دیگر ارتودنتیست از سیم‌هایی هلالی شکل استفاده می‌کند. پس از اتصال سیم به براکت‌ها، فشار آن‌ها باید تنظیم شود. میزان فشاری که از سوی سیم‌ها به دندان‌ها وارد می‌شود در هر جلسه معاینه از سوی دندانپزشک تغییر می‌کند. در صورتی که ارتودنتیست صلاح بداند فشار وارده را بیشتر می‌کند و ممکن است کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید.

مرحله هفتم؛ تعویض سیم براکت‌ ها

در اغلب اوقات نیاز است که بیمار 3 الی 4 هفته پس از انجام ارتودنسی برای تعویض سیمی که از میان براکت‌ها عبور کرده است مجددا به مطب مراجعه کند. در این جلسه سیم قدیمی با سیم جدید جایگزین می‌شود. این سیم قوی‌تر از سیم قدیمی بوده و فشار بیشتری به دندان‌ها وارد می‌کند. این اقدام به منظور هدایت دندان‌ها به محل درستشان صورت می‌گیرد.

مرحله هشتم؛ تنظیم جلسات معاینه پس از ارتودنسی

با اتمام جلسه سیم کشی دندان‌ها فرایند درمان ارتودنسی به پایان نمی‌رسد بلکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان ارتودنسی، ویزیت‌های بعد از درمان است. در این جلسات دندان‌ها مورد ارزیایی و معاینه قرار می‌گیرند. کوتاهی کردن در شرکت در این جلسات تنها طول دوره درمان ارتودنسی دندان را طولانی‌تر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید مراحل ارتودنسی هرچه سریع‌تر به اتمام برسد، باید در جلساتی که متخصص تعیین می‌کند در مطب حضور یابید.

منبع : سایت دکتر خدیوی- متخصص ارتودنسی میرداماد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو