نمایش آثار معمار معاصر ژاپنی در اسپانیا

69

1400/5/20

11:24


پلکان نمایشی کنگو کوما در بارسلونا در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

نمایش آثار معمار معاصر ژاپنی در اسپانیا

گروه معماری هنرآنلاین: علاقمندان معماری علاوه بر بازدید از  آثار آنتونی گائودی که نماد معماری مدرنیسم یا معماری آرت نوو است با یک راه پله دراماتیک که توسط معمار ژاپنی کنگو کوما طراحی شده، روبرو خواهند شد.

این طراحی بخشی از یک رویداد بزرگ‌تر است که هدفش آشنایی بازدیدکنندگان با آثار گائودی است.

این اینستالیشن در یک مکان ۲۰۰۰متری در داخل یک شاهکار مدرنیستی به نمایش در آمده است. راه‌پله با ۱۶۴۰۰۰ مترپرده‌ زنجیره‌ای آلومینیومی طراحی شده است. کوما به جای تمرکز بر استفاده چشمگیر از رنگ و فرم غیرمعمولی گائودی از نور استفاده کرده است.

این پلکان به اثر گائودی ادای احترام می‌کند و در معماری معاصر به نمایش گذاشته شده و به دنبال رقابت با این آثار تاریخی نیست.

کوما گفته است:«ما این فضا را با پرده های آلومینیومی پوشانده ایم که نور را به خود جلب کنند، گویی  تورهای ماهیگیری هستند که در اشکال مختلف از جمله روشنایی، شبح و سایه ظاهر می‌شوند. به این ترتیب، با حذف استفاده از هرگونه مصالح دیگر و استفاده از این زنجیرها در راه‌پله‌ها، می‌توانیم فقط از نور صحبت کنیم».

شدت نور در این هشت طبقه تغییر می‌کند. زنجیرهای آلومینیومی در بالا روشن‌تر هستند و با پایین آمدن از ساختمان تیره‌تر می‌شوند و با رسیدن به زیرزمین به رنگ سیاه در می‌آیند. زنجیرها علاوه بر زیبایی به‌صورت کاملا هوشمندانه پانل‌های صوتی که سر و صدا را محدود می‌کنند، را مخفی کرده است.

کنگو کوما که از برجسته‌ترین شخصیت‌های ژاپنی در معماری معاصرجهان محسوب می‌شود. او عمیقا بر ریتم و نور در آثارش تاکید دارد. کوما در به‌کارگیری مصالحی همچون سنگ، از آن ها مثل زمانی استفاده می‌کند که گویی با ورقه‌های نازک چوبی یا شیشه‌ای مواجه است. موزه سنگ او در ناسو ، نمونه بسیار خوبی از این تکنیک است و در ساخت آن از سنگ‌های محلی به منظور خلق دیوارهایی سبک و مشبک استفاده شده است که در مقابل نور تغییر جهت می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو