واکسن‌های چینی در برابر سویه لامبدا ویروس کرونا موثر هستند

67

1400/5/20

13:27


واکسن‌های چینی در برابر سویه لامبدا ویروس کرونا موثر هستند

سلامت نیوز:در حالی که چین در حال مبارزه با آخرین شیوع‌های پراکنده ناشی از نوع دلتا ویروس کروناست، کارشناسان چینی خاطرنشان کردند که واکسن‌های کووید -۱۹ ساخت چین در برابر نوع لامبدا، سویه جدیدی که در ژاپن شناسایی شده است نیز موثر هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،، محققان بر اقدامات فیزیکی برای جلوگیری از شیوع موارد ابتلا وارداتی از ویروس جهش‌یافته کرونا به چین تاکید کردند.
وزارت بهداشت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که برای اولین‌بار نوع لامبدا ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است.


به گزارش گلوبال نیوز،لامبدا، اولین بار در آگوست ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد و در آمریکای جنوبی نیز گسترش یافته است. به گزارش ژاپن تایمز و به نقل از انستیتوی ملی بیماری‌های عفونی ژاپن، در مقایسه سویه لامبدا با سویه‌های معمول ویروس کرونا، این سویه ممکن است عفونی‌تر و مقاومت بیشتری در برابر واکسن‌ها داشته باشد اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست.


خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز به نقل از پایگاه بین‌المللی داده (GISAID) اعلام کرد که توالی ژنومی حداقل در ۱۰۶۰ مورد ناشی از نوع لامبدا در ایالات‌متحده را شناسایی کرده است.


کارشناسان آمریکایی خاطرنشان کردند: اگرچه این تعداد بسیار دور از افزایش موارد ناشی از نوع دلتاست که حدود ۸۳ درصد ابتلا جدید در ایالات‌متحده نشان می‌دهد اما سویه لامبدا نیز از نزدیک مشاهده شده است.
شناسایی نوع لامبدا در ژاپن باعث نگرانی عمومی در چین شده است، در حالی که نوع دلتا با ۹۴ مورد جدید داخلی و ۳۱ مورد وارداتی در روز یکشنبه در سراسر کشور چین گسترده شده است. ساکنان چین نگران هستند که واکسن‌های موجود در برابر نوع لامبدا کارایی نداشته باشند و شیوعی دیگری را رقم بزند و مردم دیگر نتوانند به زندگی عادی خود برگردند.


در میان نگرانی‌های عمومی، یک متخصص مستقر در پکن روز دوشنبه به شرط ناشناس ماندن به گلوبال تایمز گفت: فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت، نوع لامبدا بر ژاپن تسلط نخواهد یافت یا در نیمکره شمالی موجب افزایش ابتلا نخواهد شد زیرا نیمکره شمالی در حال حاضر در تابستان بسر می‌برد و درجه حرارت برای انتقال لامبدا که برای اولین‌بار در نیمکره جنوبی کشف شد مناسب نیست.


اما مشخص نیست که آیا در زمستان جایگزین دلتا به‌عنوان نوع اصلی خواهد شد یا خیر. این کارشناس بر اهمیت پیروی از اقدامات سختگیرانه ضد اپیدمی، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای جلوگیری از انتقال ویروس تاکید کرد.
ژوانگ شیلیه، یکی دیگر از کارشناسان مستقر در گوانگژو، گامی دیگر در جهت رفع نگرانی‌های عمومی برداشت. وی گفت: در حال حاضر، نوع لامبدا فقط در آمریکای جنوبی در حال انتشار است و در سایر مناطق جهان میزان ابتلا محدود است حتی در آمریکای جنوبی، درصد موارد جدید ناشی از نوع لامبدا در حال کاهش است.


وی همچنین خاطرنشان کرد: آخرین مطالعه در کشورهای آمریکای جنوبی مانند پرو و ‌شیلی نشان داده است که واکسن‌های کووید-۱۹ تولید شده توسط تولیدکنندگان چینی همچنان در برابر نوع جدید موثر است.


بر اساس GISAID، درصد هفتگی موارد جدید ناشی از نوع لامبدا در آمریکای جنوبی از ۷.۵۲ درصد در ۲۱ ژوئن به ۴.۹ درصد در ۸ آگوست کاهش یافته است.
تلویزیون مرکزی چین در ۱۷ جولای گزارش کرد: مطالعات انجام شده در پرو نشان داده است که واکسن سینوفارم حداقل ۹۰ درصد در جلوگیری از مرگ بیماران مبتلا به کووید -۱۹ موثر است.


در همین حال، رویترز در ۴ آگوست به نقل از مقامات بهداشتی شیلی اعلام کرد که واکسن کووید -۱۹ سینوواک ۵۸.۵ درصد در پیشگیری از بیماری با علامت در بین میلیون‌ها شیلیایی که از فوریه تا جولای این واکسن را دریافت کرده‌اند موثر بوده است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو