زیان خرید سکه بیشتر است یا فروش آن؟

منبع: برترین ها

75

1400/5/20

14:48


قیمت سکه طرح قدیم امروز به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک شد و بهای سکه طرح جدید به انتهای کانال ۱۰ میلیون تومان رسید. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بهای طلا و سکه در حال حاضر، با دو سد رشد سریع قیمت مواجه شده است.

تجارت‌نیوز: قیمت سکه طرح قدیم امروز به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نزدیک شد و بهای سکه طرح جدید به انتهای کانال ۱۰ میلیون تومان رسید. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بهای طلا و سکه در حال حاضر، با دو سد رشد سریع قیمت مواجه شده است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی سد مقاومتی مقابل طلا در بازار ایران ایجاد کرده است. در بازار ارز ایران، دلار رکورد سال ۱۴۰۰ را شکسته و به نیمه کانال ۲۶ هزار تومان رسیده است.

بازار سرمایه هم متاثر از صعود قیمت دلار، امروز با رشد سریع حدود ۲ درصدی پس از مدت‌ها به کانال دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نزدیک شد.

در این میان طلا هرچند که صعود قیمت را تجربه کرد اما رشد قیمت در این بازار متناسب با رشد قیمت دلار نبود چرا که بهای طلا در بازارهای جهانی در حال ریزش است و همین مساله سد افزایش سریع قیمت طلا در بازار ایران شده است.

در بازار ایران هر گرم طلای ۱۸ عیار بالاخره به قیمتی بالاتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان صعود کرد و به یک میلیون و ۱۰۷ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم هم که با نرخی بی‌سابقه در سال ۱۴۰۰ مواجه شد و به ۱۱ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان افزایش قیمت داشت و بهای سکه بهار آزادی طرح جدید هم به انتهای کانال ۱۰ میلیون تومان صعود کرد.

امروز در بازار تهران هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان رسید. حباب سکه طرح قدیم در حال حاضر ۷۶۴ هزار تومان و حباب سکه طرح جدید ۴۹۰ هزار تومان برآورد شده است.

رشد قیمت طلا در بازار ایران در حالی رخ می‌دهد که حرکت خلاف جهت قیمت طلا در بازار جهان و رکود بازار ایران در ایام سوگواری به عنوان دو مانع رشد سریع قیمت‌ها در بازار داخلی طلا شده است.

فعالان بازار طلا اعتقاد دارند در حال حاضر ریسک فروش سکه و طلا بالاتر از ریسک خرید آن است. آنها اعتقاد دارند که امیدها به احیای برجام رنگ باخته و وضعیت طلا در بازار جهانی هم به همین منوال نمی‌ماند.

بنابراین معامله‌گران بهتر است فعلا دست از معامله بکشند و حتی‌الامکان سکه و طلای خود را نفروشند.

آنها پیش بینی می‌کنند که حتی در صورت احیای برجام قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومان ثبات پیدا می‌کند و قیمت آن به جز مقاطع هیجانی بازار به کمتر از این کانال قیمت نمی‌رسد.

در همین زمینه تحلیلگران بازارهای جهانی هم پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۲۱ قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به دو هزار دلار برسد.

هرچند که روز جمعه اعلام نرخ بیکاری امریکا باعث تقویت ارزش دلار و ریزش قیمت طلا شد و هم اکنون بهای هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۷۳۱ دلار است اما تحلیلگران اعتقاد دارند که بازار طلا تا پایان سال جاری میلادی رشد قیمت خواهد داشت.

از آن سمت در ایران هم امید به احیای برجام کمرنگ شده و اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از افزایش سطح تنش بین ایران، امریکا و رژیم صهیونیستی است.

همچنین نشریات امریکایی گزارش داده‌اند که احیای برجام دشوار و پیچیده شده و احتمال شکست بایدن در وعده احیای برجام وجود دارد.

هرچند که دولت رئیسی اعلام کرده که برای بازگشت به گفتگو و احیای برجام تمایل دارد اما در عین حال به حفظ منافع جمهوری اسلامی در این گفتگوها تاکید دارد.

با وجود این، تحلیلگران بازار طلا به چشم‌انداز تورمی کشور، ضعیف شدن احیای برجام و احتمال صعودی شدن دوباره قیمت طلا در بازار جهانی اشاره می‌کنند و معتقد هستند که معامله‌گران برای خرید و فروش در بازار طلا و سکه احتیاط کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو