چین چگونه کرونا را کنترل کرد؟

63

1400/5/20

15:39


با شیوع کرونا در ووهان، جدا از مسائلی مانند بیمارستان سازی، رعایت فاصله اجتماعی، دعوت مردم به شستن دست ها و زدن ماسک، قرنطینه شهرها و استان های چین از جمله این شهر ۱۱ میلیون نفری و استان ۵۰ میلیونی هوئبی، قرنطینه خانگی هم در تمامی شهرها و استانهای دیگر چین اعمال شد در جاهایی مانند ووهان و استان هوئبی ورود و خروج به شهرها ممنوع بود اما در سایر استان‌ها، قرنطینه نه به شکل کلی و عمومی بلکه به صورت موردی و گاها محله به محله یا خیابان به خیابان انجام می‌شد.

چین چگونه کرونا را کنترل کرد؟

به گزارش بهداشت نیوز، شهین مردانی: در شرایطی که کشورهای دیگر دنیا از جمله ایران با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و آمار مبتلایان و همچنین جان باختگان هم روز به روز در حال افزایش است مروری بر چگونگی کنترل ویروس کرونا در چین به عنوان کشوری که نخستین بار این ویروس از آنجا شناسایی شد می‌تواند مفید باشد. چین اگرچه پاندمی کرونا را کنترل کرد اما با همه‌گیری گونه دلتا این کشور نیز شاهد موارد ابتلا به ویروس است و به همین دلیل روند گذشته خود برای کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ را دوباره در پیش گرفته است.

* قرنطینه راه حل چین برای کنترل پاندمی؛ جدیت دولت و همراهی مردم

با شیوع کرونا در ووهان، جدا از مسائلی مانند بیمارستان سازی، رعایت فاصله اجتماعی، دعوت مردم به شستن دست ها و زدن ماسک، قرنطینه شهرها و استان های چین از جمله این شهر ۱۱ میلیون نفری و استان ۵۰ میلیونی هوئبی، قرنطینه خانگی هم در تمامی شهرها و استانهای دیگر چین اعمال شد در جاهایی مانند ووهان و استان هوئبی ورود و خروج به شهرها ممنوع بود اما در سایر استان‌ها، قرنطینه نه به شکل کلی و عمومی بلکه به صورت موردی و گاها محله به محله یا خیابان به خیابان انجام می‌شد. یکی از عوامل موفقیت چین در کنترل ویروس کرونا، جدیت دولت و همراهی مردم بود در این کشور نه با خواهش و تمنا بلکه با دستور و جدیت، تمامی قوانین مربوط به قرنطینه و همچنین سایر محدودیتهای کرونایی اعمال و با متخلفین به شدت برخورد می‌شد.‌

* تست رایگان کرونا در مقیاس گسترده

انجام آزمایش های کرونا در سطح وسیع از دیگر اقدامات دولت چین برای مهار این ویروس بود. در شهر پکن وقتی کرونا خرداد امسال دو باره شیوع پیدا کرد و پس از دو ماه پاکی دوباره آلوده شد، شهر در هراسی بزرگ فرو رفت. در خلال ۲۶ روز نزدیک به ۱۱ میلیون نفر معادل نیمی از جمعیت پایتخت آزمایش کرونا دادند.رایگان بودن آزمایش ها در بیشتر موارد در چین و دستور دولت برای گرفتن آزمایش بدون هزینه از جمله اقدامات مهم دولت مرکزی چین بود.

* اطلاع رسانی سریع و دقیق

عامل دیگر توفیق چین در کنترل فراگیری کرونا، اطلاع رسانی سریع، دقیق و حساسیت برانگیز در خصوص موقعیت و شرایط مناطق مختلف درگیر با بیماری با جزئیات بوده است. هر چند که رویکرد آنها در مراحل نخستین مواجهه با کرونا که در رسانه‌های غربی از آن به پنهان کاری یا سرپوش گذاشتن بر سهل انگاری های پزشکی یاد شد انتقاداتی را چه در داخل و چه در فضای بین المللی علیه این کشور برانگیخت اما با جدی تر شدن بحران و احساس خطر جدی گسترش فراگیری، اطلاع رسانی شفاف و جزئی در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفت.

* تکنولوژی و همراهی مردم، رمز موفقیت چین؛ کدهای رنگی مجوز عبور و مرور هستند

چین برای شناسایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، قرنطینه مبتلایان و رصد فعالیت‌های آنها، از فناوری گوشی هوشمند استفاده کرده است. این فناوری‌ها در کنار همراهی شهروندان چینی با مسئولان توانسته به‌خوبی تردد مبتلایان به کرونا را مدیریت کند. دولت این کشور با تکیه بر فناوری تلفن همراه و داده‌های گسترده، از یک سیستم «کد بهداشتی» مبتنی بر رنگ برای کنترل سفرهای مردم و مهار شیوع کرونا استفاده کرده است. به این صورت که به هر شهروند یک کدهای کیو آر (QR)  به عنوان شاخص وضعیت سلامتی او اختصاص می‌یابد.

در بسیاری از شهرها، شهروندان بدون این برنامه قادر به ترک مجتمع‌های مسکونی خود یا ورود به اکثر اماکن عمومی نیستند. رنگ این کدهای بهداشتی بر اساس بانک اطلاعاتی کنترل شیوع در هر استان به افراد اختصاص داده می‌شوند: افرادی که ابتلای آنها تأیید شود و یا مشکوک یا بدون علامت باشند و یا افرادی که تب داشته باشند، کد قرمز رنگ را دریافت می‌کنند. مخاطبین نزدیک آنها نیز کد زرد رنگ را دریافت می‌کنند و افرادی که هیچ سابقه‌ای در بانک اطلاعات ندارند، کد سبز را دریافت می‌کنند به این معنی که آنها سالم هستند و می‌توانند سفر کنند. رنگ کدهای کیو آر آزادی افراد برای جابجایی و سفر را تعیین می کند: دارندگان کد سبز مجاز به سفر در استان هستند، دارندگان کد کهربایی رنگ مجاز به مسافرت نیستند و دارندگان کد قرمز نیز تحت درمان و قرنطینه قرار می‌گیرند.کلیه ساکنان و بازدیدکنندگان که قصد ترک استان هوبئی و شهر ووهان را دارند نیاز به کد کیو آر سبزرنگ در تلفن های همراه خود دارند.

* ادامه نظارت‌ها پس از کنترل همه‌گیری

سی‌ان‌ان در یک گزارش تحلیلی به اقدام دولت چین مبنی بر راه اندازی یک برنامه گوشی هوشمند برای کنترل شیوع ویروس کرونا در این کشور پرداخته است و می‌گوید پس از برداشتن محدودیت های سفر، صدها میلیون نفر از مردم چین برای سفرهای درون شهری و بیرون شهری هنوز مجبور به استفاده از این برنامه هستند.کارهای روزمره  شهروندان کاملاً به یک برنامه گوشی هوشمند وابسته است. ترک کردن خانه، سوار شدن قطار در مترو، رفتن به محل کار، ورود به کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید، و یا هر حرکتی که انجام می‌دهند به وسیله رنگی که روی صفحه نمایش داده می‌شود، به فرد دیکته می‌شود. سبز به این معنی است که فرد می تواند وارد شود. کهربا یا قرمز نیز به این معنی است که از ورود  شخص جلوگیری می‌شود. این روند، واقعیت زندگی صدها میلیون نفر در چین از اواسط درگیری با بحران ویروس کروناست و همچنان می‌تواند در آینده اجرا شود چرا که این کشور هنوز برای بهبودی وضعیت خود در حال مبارزه است.

* شیوع دوباره کرونا در چین و مجازات بیش از ۳۰ مقام دولتی و بهداشتی 

با همه‌گیری گونه دلتا، چین که نخستین کشور موفق جهان در کنترل پاندمی بود به تازگی نیز گرفتار موارد مثبت ابتلا به کرونا شده که طی روزهای اخیر روند افزایشی را طی کرده است به همین دلیل دولت چین شماری از مقامات خود را به‌سبب ناتوانی در مهار موج تازه ویروس کرونا مجازات کرد. این در حالی است که اخیرا ۹۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ در این کشور ثبت شده و طرح مقامات پکن را برای بیرون نگه داشتن این ویروس از خاک خود با مختل کرده است. در مجموع بیش از ۳۰ مقام دولتی، از شهرداران و روسای ادارات بهداشت گرفته تا مسئولان بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها به‌خاطر مسامحه و سوء مدیریت در زمینه مهار ویروس در مناطق خاص مجازات یا برکنار شده‌اند. همچنین شهرداری یانگژو به پنج تن از مقامات خود رسما اخطار داد و اعلام کرد که این افراد با سوء مدیریت در انجام تستِ همگانی کرونا سبب انتشار بیشتر این ویروس و سرایت آن به شهرهای اطراف شده‌اند.

دولت چین شماری از مقامات خود را به‌سبب ناتوانی در مهار موج تازه ویروس کرونا مجازات کرد.

* واکسیناسیون گسترده برای کاهش انتشار ویروس 

 کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد:  تا کنون بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دز واکسن در چین تزریق شده است.بر اساس گزارش  این کمیسیون، چین با جمعیت بیش از ۱.۴۱ میلیارد نفر  قصد دارد تا پایان سال جاری از طریق واکسیناسیون دسته جمعی به ایمنی گله‌ای دست یابد؛  زنگ ییکسین (Zeng Yixin)، معاون کمیسیون ملی بهداشت چین گفته است: تا پایان سال جاری حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور علیه کووید ۱۹ واکسینه شوند.رای سرعت بخشیدن به این امر، سایتهای موقت واکسیناسیون در مراکز خرید، ایستگاه‌های راه آهن، پردیس‌های دانشگاه، ساختمان‌های اداری و محله‌های مسکونی در سراسر چین ایجاد شد و وسایل نقلیه واکسیناسیون سیار به منظور سهولت بیشتر تلقیح برای ساکنان اعزام شدند، با این حال چین هم از سویه دلتا در امان نماند و شاهد موارد ابتلا به این گونه است.

 

* استفاده اجباری از ماسک/ دروغگویی درباره وضعیت سلامتی پیگیری دارد و جریمه اعمال می‌شود

استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های اداری در چین همچنان اجباری است؛ علاوه براین با وجود واکسیناسیون گسترده، اندازه گیری دما در ورودی ساختمان‌ها هنوز متداول است، ضمن اینکه اطلاعات نادرست در مورد وضعیت سلامتی قابل پیگرد است. ورود به بسیاری از ساختمان‌ها، ایستگاه‌های قطار و  استفاده از حمل و نقل عمومی فقط با برنامه بهداشتی بر اساس برنامه WeChat یا Alipay امکان پذیر است که از شهری به شهر دیگر متفاوت است و دسترسی فقط در صورتی مجاز است که کد رنگ صحیح ایجاد شود. 

* قرنطینه تنها راه کنترل همه‌گیری با وجود واکسیناسیون همگانی 

مقامات کلان‌شهر ووهان، کانون شیوع اولیه ویروس کرونا، ظرف چند روز گذشته از جمعیت ۱۱/۳ میلیون نفری این شهر تست همگانی کرونا گرفتند و روز دوشنبه اعلام کردند که ۹ مورد انتقال ویروس کرونا در درون این شهر صورت گرفته است. موج تازه شیوع کرونا اکنون به بیش از نیمی از ۳۱ استان چین رسیده است. هرچند اکثریت جمعیت این کشور در برابر کووید۱۹ واکسینه شده‌اند مقامات بهداشتی چین به واکسیناسیون اتکا نکرده‌اند و در عوض به‌سراغ اصول پیشین خود یعنی انجام تست همگانی و اعمال قرنطینه رفته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو