نحوه مصرف سرترالین و عوارض آن

سرترالین جزء دسته ای از داروهاست که عموما برای درمان افسردگی و اختلالات خلقی از آن استفاده می شود. این دارو بر روی میزان سروتونین های سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد و آن ها را افزایش می دهد و در نتیجه به حفظ تعادل روانی کمک می کند. این دارو به شکل قرص و یا کپسول تهیه می شود.

هر آنچه باید درباره سرترالین بدانید

قرص سرترالین به عنوان یک داروی خوراکی تجویزی با نام تجاری زلفت عرضه می شود، همچنین به عنوان یک داروی عمومی حتی به صورت محلول خوراکی موجود است. داروهای ژنریک به طور معمول هزینه کمتری دارند.

چرا سرترالین استفاده می شود؟

سرترالین برای درمان اختلال افسردگی اساسی، وسواس فکری، اختلال هراس، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال نقص پیش از قاعدگی استفاده می شود. این دارو ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود یعنی لازم باشد آن را با داروهای دیگر مصرف کنید.

سرترالین چگونه کار می کند؟

این دارو به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های بازجذب سروتونین تعلق دارد. گروهی از داروها که به شیوه مشابه عمل می کنند و اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. این دارو با افزایش میزان سروتونین به عنوان یک ماده طبیعی در مغز برای کمک به حفظ تعادل سلامت روان عمل می کند. این دارو علائم افسردگی و اضطراب را بهبود می بخشد.

 مصرف سرترالین

طریقه مصرف سرترالین معمولا یک بار در روز و هنگام صبح یا عصر می باشد.

برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی، سرترالین با دوز روزانه یک بار، یا همه روزها یا در برخی روزهای ماه، تجویز می شود.

دارو را هر روز در ساعت مشخصی مصرف و از تغییر ساعت آن خودداری کنید. سرترالین باید دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شود، از کم یا زیاد نمودن خودسرانه دوز دارو، بدون اطلاع پزشک، خودداری نمایید.

ممکن است پزشک دارو را در ابتدا با دوز کم شروع و به تدریج دوز دارو را تا رسیدن به حد درمانی مطلوب افزایش دهد. این افزایش معمولا یک بار در هفته صورت می گیرد و نه بیشتر.

رسیدن به اثرات مطلوب درمانی سرترالین ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد. بنابراین در اوایل دوره درمانی ممکن است نتیجه کاملا رضایت بخش از دارو بدست نیاید.

دوز دارو را، حتی اگر احساس می کنید که بیماری تان کاملا درمان شده و حال خوبی دارید، بدون اطلاع پزشک و به طور خودسرانه کم یا قطع ننمایید.

فارماکوکینتیک سرترالين

جذب گوارشي اين دارو آهسته است ولي درصورت مصرف با غذا، سرعت جذب و فراهمي زيستي آن افزايش مي يابد. پيوند پروتئيني آن خيلي زياد وحدود 98درصد است. سرترالين دركبد متابوليزه میشود و بطور وسيع تحت تاثير عبور اوليه قرارميگيرد. نيمه عمر حذف آن 26-24 ساعت است ولي متابوليت فعال آن نيمه عمر 102-62 ساعت دارد. براي شروع اثر ضدافسردگي و ضدپانيك آن 4-2 هفته و براي اثر ضدوسواس آن ممكن است زمان بيشتري لازم باشد. درصورت مصرف يكبار در روز دارو، پس از 7 روز به غلظت پايدار سرمي ميرسد. دارو بيشتر بصورت متابوليت از راه كليه و همچنين از راه مدفوع دفع میشود.

 

نحوه مصرف سرترالین و عوارض آن

موارد استفاده از داروی سرترالین

:: افسردگي

:: اختلالات obsessive – compulsive

:: اختلالات پانيك

:: اختلالات (post trummatic stress (PTSD

:: اختلالات خلقي دوران قاعدگي در زنان

:: اختلالات اضطرابي اجتماعي (ترس از اجتماعات)

ملاحضات قبل از مصرف

قبل از شروع به مصرف سرترالین، در صورت وجود هر یک از موارد زیر پزشک خود را مطلع کنید:

در صورت حساسیت به سرترالین، یا هر داروی دیگر

در صورتی که داروهای بازدارنده منوآمین اکسیداز (MAO) دریافت می کنید، حتی اگر این داروها را در کمتر از 14 روز گذشته نیز دریافت کرده باشید. برخی از این دارو ها عبارتند از: ایزوکربوکسازید، فنلزین، سلژیلین، و ترانیل سیپرومین. بعد از قطع مصرف سرترالین نیز باید حداقل 14 روز تا شروع مصرف داروهای باز دارنده MAO صبر کنید.

در طول دوره درمان با سرترالین نباید دی سولفیرام دریافت کنید.

در صورتی که داروی دیگری نیز مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است لازم باشد پزشک، شما را از نظر بروز برخی عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد. بخصوص داروهای زیر:

:: داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین.

:: داروهای ضد افسردگی مانند: آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین، و تریمی پرامین.

:: آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن.

:: سایمتیدین

:: دیازپام

:: لینزولید

:: لیتیم

  • داورهای مورد استفاده برای درمان اضطراب، پارکینسون، و داروهای ضد تشنج
  • داروهای مورد استفاده برای درمان آریتمی مانند فلکائینید و پروپافنون
  • متیلن بلو
  • داروهای خوراکی برای دیابت مانند تولبوتامید
  • داروهای مورد استفاده برای درمان میگرن مانند: آلموتریپتان، الِتریپتان، فرواتریپتان، ناراتریپتان، ریزاتریپتان، سوماتریپتان و زولمیتریپتان
  • آرامبخش ها
  • سیبوترامین
  • داروهای خواب آور
  • ترانکیلیزرها

در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر (یا داشتن سابقه قبلی ابتلا به آنها)

:: حمله قلبی

:: تشنج

:: بیماری قلبی

:: بیماری کبدی

در صورت بارداری، به خصوص ماه های آخر بارداری، تصمیم به باردار شدن و یا شیردهی

هشدارهای سرترالین

قرص سرترالین حاوی هشدارهای متعددی است.

هشدار آلرژی

این دارو واکنش آلرژیک شدیدی ایجاد می کند. علائم شامل موارد زیر است:

  • مشکل تنفسی
  • تورم صورت، زبان، چشم ها یا دهان
  • بثورات، خارش (کهیر) یا تاول به تنهایی یا با تب یا درد مفاصل

در صورت بروز واکنش آلرژیک فورا با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت تشدید علائم با اورژانس تماس بگیرید. در صورت بروز واکنش آلرژیک  مصرف دارو را قطع کنید زیرا مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

تداخل الکلی

نوشیدن الکل هنگام مصرف سرترالین می تواند خطر خواب آلودگی را افزایش دهد، همچنین می تواند بر توانایی در تصمیم گیری، تفکر واضح یا واکنش سریع تاثیر بگذارد. در صورت مصرف الکل با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار برای افراد دارای شرایط خاص سلامتی

برای افراد مبتلا به گلوکوم: مصرف این دارو باعث حمله گلوکوم می شود. در صورت ابتلا به گلوکوم قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی: مصرف این دارو یک دوره جنون را برای فرد ایجاد می کند. در صورت داشتن سابقه شیدایی یا اختلال دوقطبی قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به تشنج: مصرف این دارو خطر تشنج را افزایش می دهد. در صورت تشنج داشتن قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر هنگام استفاده از این دارو دچار تشنج شدید باید مصرف آن را قطع کنید.

برای افراد دارای مشکلات کلیوی: در صورت وجود مشکلات کلیوی یا سابقه بیماری کلیوی دارید ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن خود پاک کنید، بنابراین سطح این دارو در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند، همچنین این دارو احتمال می رود عملکرد کلیه را کاهش داده و بیماری کلیوی را بدتر کند.

برای افراد دارای مشکلات کبدی: در صورت وجود مشکلات کبد یا سابقه بیماری کبدی بدن ممکن است نتواند این دارو را پردازش کند، بنابراین سطح این دارو در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد می کند.

هشدار به سایر گروه ها

برای زنان باردار: این دارو از داروهای بارداری درجه C است. یعنی دو چیز:

تحقیقات روی حیوانات هنگام استفاده از دارو توسط مادر اثرات نامطلوبی روی جنین نشان داده است.

مطالعات کافی روی فاز انسانی انجام نشده است تا از تاثیر دارو بر جنین مطمئن شوند.

در صورت بارداری یا داشتن قصد آن با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که مزایای بالقوه خطرات احتمالی برای جنین را توجیه کند. در صورت بارداری حین مصرف این دارو بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

برای زنان شیرده: این دارو با انتقال به شیر مادر باعث بروز عوارض جانبی بر نوزاد شیرخوار می شود، بنابراین در صورت شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکند. این امر می تواند باعث کند پردازش کردن داروها در بدن می شود. در نتیجه مقدار بیشتری از داروها برای مدت طولانی تری در بدن باقی می مانند.

این امر خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. افراد 65 سال به بالا ممکن است هنگام مصرف این دارو در معرض خطر ابتلا به مشکلات عضلانی از جمله کم سدیمی خون (معروف به هیپوناترمی) قرار بگیرند.

برای کودکان: این دارو در کودکان به عنوان درمانی برای اختلال افسردگی اساسی، اختلال هراس، اختلال پس از سانحه، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال نقص پیش از قاعدگی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو برای افراد زیر 18 سال نباید برای این اختلالات استفاده شود.

این دارو فقط در کودکان مبتلا به وسواس اجباری مورد مطالعه قرار گرفته است. برای درمان وسواس هم نباید در افراد زیر 6 سال استفاده شود.

سایر ملاحظات

سرترالین ممکن است موجب خواب آلودگی شود. بنابراین تا زمان مشخص شدن اثرات دارو از رانندگی و یا انجام کارهایی که نیازمند هوشیاری کامل است خودداری کنید.

سرترالین ممکن است موجب ایجاد گلوکوم با زاویه بسته نماید (اختلالی که در آن مایع درون چشم نمی تواند جریان یابد و این کار باعث افزایش ناگهانی فشار داخل چشم و اختلال در بینایی می شود). قبل از دریافت سرترالین بهتر است تحت معاینه چشم پزشکی قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید:بیماری های رایج اورولوژیک در مردان و روش های جلوگیری از آن ها

عوارض جانبی سرترالین

مصرف سرترالین ممکن است با عوارضی همراه باشد. چنانچه بعد از مدتی مصرف دارو، عوارض زیر رفع نشدند یا بدتر شدند با پزشک خود تماس بگیرید:

:: تهوع

:: استفراغ

:: اسهال

:: یبوست

:: خشکی دهان

:: نفخ یا گاز روده

:: کاهش اشتها

:: تغییرات وزن

:: خواب آلودگی

:: سرگیجه

:: احساس خستگی بیش از حد

:: سردرد

:: احساس درد یا سوزش در دست ها یا پاها

:: عصبی بودن و پرخاشگری

:: تکان های کنترل نشده و ناخودآگاه در قسمت های مختلف بدن

:: گلو درد

:: اختلال در عملکرد جنسی یا تمایل جنسی

:: تعریق بیش از حد

عوارض سرترالین

در صورت بروز هر یک از عوارض زیر بلافاصله به پزشک مراجعه نموده یا با اورژانس 115 تماس بگیرید:

:: تشنج

:: تب و تعریق، گیجی، ضربان سریع یا غیرعادی قلب و سفتی شدید عضلات

:: خونریزی یا کبودی غیر عادی

:: توهم (دیدن و یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند)

عوارض جانبی مصرف سرترالین

قرص سرترالین خوراکی باعث خواب آلودگی، بی خوابی یا هر دو می شود، همچنین عوارض جانبی دیگری ایجاد می کند.

عوارض جانبی شایع تر مصرف سرترالین

عوارض جانبی بزرگسالان برای این دارو کمی با عوارض جانبی برای کودکان متفاوت است. عوارض جانبی برای بزرگسالان و کودکان شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع، از دست دادن اشتها، اسهال و سوء هاضمه
  • تغییر در عادات خواب از جمله افزایش خواب آلودگی و بی خوابی
  • افزایش تعریق
  • مشکلات جنسی از جمله کاهش میل جنسی و شکست انزال
  • لرزش
  • خستگی و کوفتگی
  • تحریک

عوارض جانبی اضافی برای کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش غیرطبیعی حرکت یا تحریک عضلات
  • خونریزی بینی
  • تکرر و نشت ادرار
  • پرخاشگری
  • دوره های قاعدگی سنگین
  • کاهش سرعت رشد و تغییر وزن. هنگام مصرف این دارو باید قد و وزن کودک خود را کنترل کنید.

در صورت خفیف بودن این عوارض ظرف چند روز یا چند هفته از بین می رود. در حالت تشدید یا عدم بهبودی آنها با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی مصرف سرترالین

در صورت بروز عوارض جانبی جدی بلافاصله با اورژانس یا پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها شامل موارد زیر است:

  • تلاش برای خودکشی
  • عمل به انگیزه های خطرناک
  • رفتار پرخاشگرانه یا خشونت آمیز
  • افکار خودکشی یا مرگ
  • افسردگی جدید یا بدتر
  • اضطراب جدید یا تشدید حملات پانیک
  • تحریک ، بی قراری ، عصبانیت یا تحریک پذیری
  • مشکل خواب
  • افزایش فعالیت یا صحبت بیش از حد معمول

سندرم سروتونین. این وضعیت تهدید کننده زندگی است و علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توهم و هذیان
  • تحریک
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج
  • کما
  • ضربان سریع قلب
  • تغییرات فشار خون
  • لرزش یا سفت شدن ماهیچه ها
  • سرگیجه
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سفتی عضلات

واکنش های آلرژیک شدید. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل تنفسی
  • تورم صورت، زبان، چشم ها یا دهان
  • بثورات، خارش (کهیر) یا تاول به تنهایی یا با تب یا درد مفاصل
  • خونریزی غیرطبیعی
  • تشنج
  • شیدایی علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • افزایش بیش از حد انرژی
  • مشکل شدید در خواب
  • افکار مسابقه ای
  • رفتار بی پروا
  • ایده های غیرمعمول بزرگ
  • شادی یا تحریک پذیری بیش از حد
  • صحبت کردن بیشتر یا سریع تر از حد معمول
  • تغییر در اشتها یا وزن. باید وزن و قد کودکان و نوجوانان را اغلب هنگام مصرف این دارو بررسی کنید.

سطوح پایین سدیم. افراد مسن در معرض این خطر هستند که علائم شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • ضعف یا ناپایداری
  • گیجی، تمرکز مشکلات یا تفکر یا مشکلات حافظه
  • چشم درد
  • تغییرات در بینایی از جمله تاری دید و دوبینی
  • تورم یا قرمزی داخل یا اطراف چشم

سرترالین با داروهای دیگر تداخل دارد

قرص سرترالین خوراکی با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهان مصرفی می تواند تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر می دهد. این امر می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای جلوگیری از تداخلات دارویی پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتما در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهان مصرفی خود به پزشک اطلاع دهید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با داروهای دیگر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

داروهایی که نباید با سرترالین استفاده شوند

این داروها را با سرترالین مصرف نکنید. هنگام استفاده با سرترالین می توانند اثرات خطرناکی را در بدن ایجاد کنند. این داروها عبارتند از:

پیموزاید مصرف این دارو با سرترالین مشکلات جدی قلبی ایجاد می کند.

مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) مانند ایزوکربوکسازید، فنلزین و ترانیل سایپرومین. مصرف این داروها با سرترالین خطر سندرم سروتونین را افزایش می دهد، همچنین باید بین مصرف این داروها و سرترالین 14 روز وقفه باشد.

لینزولید، متیلن بلو وریدی. مصرف این دارو با سرترالین خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش می دهد

تداخلاتی که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهند

مصرف برخی داروها با سرترالین بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. این داروها عبارتند از:

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین و وارفارین. مصرف این داروها با سرترالین خطر خونریزی یا کبودی را افزایش می دهد.

تریپتان ها مانند سوماتریپتان. با مصرف این داروها با سرترالین خطر ابتلا به سندرم سروتونین افزایش می یابد. در صورت استفاده این داروها باهم پزشک باید از نزدیک مراقب شما باشد.

لیتیوم. مصرف این دارو با لیتیوم خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش می دهد.

داروهای سروتونرژیک مانند فنتانیل و ترامادول. مصرف این داروها با سرترالین خطر سندرم سروتونین را افزایش می دهد.

سایمتیدین مصرف سایمتیدین با سرترالین باعث تجمع سرترالین در بدن می شود. در صورت مصرف سایمتیدین دوز سرترالین باید کاهش یابد.

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، دسیپرامین و ایمی پرامین. مصرف سرترالین با این داروها باعث تجمع این داروها در بدن می شود. پزشک باید هنگام مصرف سرترالین دوز داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای را درست تجویز کند.

سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه مناسب ترین و جاری ترین اطلاعات به شما است. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد متفاوت عمل می کنند نمی توان تضمین کرد این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی باشد.

این اطلاعات نمی تواند جایگزین توصیه های پزشکی شود. همیشه با پزشک خود در مورد تداخلاات احتمالی با همه داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه ای مصرفی صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:مزایای روغن ام سی تی (MCT) در رژیم غذایی کتو

نكات قابل توصيه درباره سرترالین

1- دوره درمان با اين دارو بايد بطور كامل رعايت شود و از مصرف بيش از مقدار تجويز شده بايد خودداري شود.

2- براي دستيابي به اثر ضدافسردگي دارو ممكن است تا 4 هفته زمان لازم باشد، ولي براي دستيابي به اثر درماني در بيماريهاي obsessive compulsive ممكن است زمان بيشتري موردنياز باشد.

3- درصورت فراموش كردن يك نوبت مصرف دارو حتماًبايد موضوع را با پزشك در ميان گذاشت.

4- از قطع مصرف ناگهاني دارو بايد خودداري كرد و بهتراست مصرف آن تحت نظر پزشك و بتدريج قطع شود.

5- به دليل احتمال بروز سرگيجه، اختلال در تصميم گيري، تفكر ومهارت هاي حركتي، تاروشن شدن اثرات دارو در بيمار، هنگام رانندگي يا انجام كارهايي كه نياز به هوشياري دارند، بايد احتياط نمود.

6- بيماراني كه احتمال اقدام به خودكشي در آنها وجود دارد، نبايد مقادير زياد دارو را بطور يك جا در اختيار داشته باشند.

7- به دليل احتمال بيشتر بروز عوارض جانبي در سالمندان، بهتر است مقدارمصرف را با مقادير كمتر شروع نمود.

نحوه مصرف سرترالین

این اطلاعات دوز برای قرص سرترالین خوراکی است. همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی در اینجا توضیح  داده نشده اند، بنابراین بهتر است برای تعیین دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید. میزان مصرف، شکل دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن
  • شرایط تحت درمان
  • شرایط چقدر وخیم است
  • سایر شرایط پزشکی
  • نحوه واکنش به نخستین دوز
  • اشکال و نقاط قوت
  • عمومی: سرترالین
  • فرم: قرص خوراکی
  • نقاط قوت: 25 میلی گرم، 50 میلی گرم ، 100 میلی گرم
  • فرم: محلول خوراکی
  • قدرت: 20 میلی گرم در میلی لیتر
  • نام تجاری: زلفت
  • فرم: قرص خوراکی
  • نقاط قوت: 25 میلی گرم ، 50 میلی گرم ، 100 میلی گرم
  • فرم: محلول خوراکی
  • قدرت: 20 میلی گرم در میلی لیتر

سرترالین طبق دستور مصرف شود

قرص سرترالین خوراکی برای درمان طولانی مدت استفاده می شود، بنابراین در صورت عدم مصرف طبق دستور پزشک خطرات جدی به همراه دارد.

در صورت قطع ناگهانی دارو یا عد مصرف آن به طور کلی افسردگی بهبود نمی یابد حتی ممکن است بدتر شود. مصرف این دارو را بدون صحبت با پزشک خود متوقف نکنید زیرا قطع سریع دارو علائم جدی ایجاد می کند، از جمله:

  • اضطراب، تحریک پذیری، خلق و خوی بالا یا پایین، بی قراری و تغییر در عادات خواب
  • سردرد، تعریق، حالت تهوع و سرگیجه
  • احساس شوک الکتریکی، لرزش و گیجی

در صورت فراموشی یک دوز یا عدم مصرف آن طبق برنامه: دارو به خوبی عمل نمی کند یا به طور کامل از کار میفتد. برای اینکه این دارو به خوبی کار کند مقدار مشخصی از آن باید همیشه در بدن باشد.

مصرف بیش از حد آن: سطوح خطرناکی از دارو در بدن وجود دارد که علائم مصرف بیش از حد این دارو شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • استفراغ
  • ضربان سریع قلب
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • تحریک
  • لرزش

در صورت مصزرف بیش از حد دارو با پزشک خود تماس بگیرید و در صورت بروز علائم و عوارض جدی و تهدید کننده زندگی با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت فراموشی یک دوز چه باید کرد: به محض یاد آوری دارو را مصرف کنید، اما اگر فقط چند ساعت قبل از دوز برنامه ریزی شده بعدی خود به خاطر آوردید فقط یک دوز باید مصرف شود. هرگز سعی نکنید با مصرف دو نوبت به طور همزمان دوز فراموش شده را جبران کنید زیرا عوارض جانبی خطرناکی به همراه دارد.

موارد منع مصرف سرترالین:

درصورت وجود حساسيت به دارو از مصرف آن بايد خودداري كرد.

هشدارها:

1- درموارد زير با احتياط فراوان تجويز شود:

:: عيب عملكرد كبد

:: بيماريهاي قلبي

:: سابقه حملات تشنجي

:: اختلالات انعقادي

:: گلوكوم با زاويه بسته

:: سابقه مانيا

2- بي ضرري و اثربخشي اين دارو براي درمان افسردگي، اختلالات پانيك، موارد PTSD و اختلالات اضطرابي اجتماعي در كودكان اثبات نشده است.

راهنمایی های عمومی سرترالین:

1- قبل از مصرف این دارو با پزشک معالج خود در موارد زیر مشورت نمائید:

:: در صورت وجود یا سابقه هر نوع حساسیت به این دارو .

:: در صورت بارداری و یا شیردهی

:: در صورتیکه بیمار کودک و یا فرد مسن باشد.

:: در صورت مصرف سایر داروها.

:: در صورت ابتلاء به سایر بیماریها مخصوصا” ابتلا به نارسایی کبدی.

2- جهت مصرف صحیح این دارو به نکات زیر دقت نمائید:

:: دارو را طبق نظر پزشک مصرف نموده و از تغییر مقدار آن بپرهیزید.

:: دارو را بر حسب نظر پزشک با غذا و یا بدون غذا مصرف نمایید. در صورت بروز عوارض گوارشی دارو را با غذا مصرف نمایید .

:: اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب دارو تقریبا” پس از 4 هفته ظاهر شده و ممکن است این زمان برای بروز اثرات ضد وسواس آن طولانی تر گردد.

:: در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف دارو، با پزشک مشورت نمایید زیرا برای برخی از بیماران مصرف دارو در صبح و برای برخی دیگر مصرف در بعد از ظهر توصیه می گردد .

:: دارو را در بسته بندی اصلی و در شرایط قید شده بر روی آن نگهداری نمایید .

3- در طول مصرف دارو به نکات زیر دقت نمائید:

:: جهت بررسی پیشرفت درمان مرتبا” با پزشک در ارتباط باشید.

:: در صورت نیاز به استفاده از داروهای دیگر، حتما” پزشک را مطلع نمایید.

:: از مصرف همزمان این دارو با ترکیبات حاوی الکل خودداری نمائید.

:: مصرف این دارو ممکن است سبب خواب آلودگی شود، بنابراین در طول مصرف دارو در هنگام رانندگی و یا اعمالی که نیاز به هشیاری دارد، احتیاط نمایید.

:: در صورت نیاز به قطع دارو حتما پزشک معالج را در جریان قراردهید زیرا ممکن است کاهش تدریجی دارو مورد نیاز باشد.

نکات مهم در مورد مصرف این دارو

اگر قرص سرترالین خوراکی توسط پزشک تجویز شده این نکات را در نظر داشته باشید.

عمومی

این دارو را می توانید با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

می توانید قرص را نصف کرده یا خرد کنید.

همه داروخانه ها این دارو را ندارند، بنابراین قبل از مراجعه با داروخانه تماس بگیرید.

نحوه نگهداری سرترالین

این دارو را در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت معادل 15 تا 30 درجه سانتی گراد و دور از نور نگهداری کنید.

از نگهداری این دارو در مکان های مرطوب مانند حمام خودداری کنید.

در بطری را محکم ببندید.

مترجم: الهه زارعی

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است