گردو در بارداری با چه فواید و عوارضی همراه است؟

گردو در بارداری با چه فواید و عوارضی همراه است؟


منبع: آرگا

179

1400/5/20

16:16


مصرف گردو در بارداری به دلیل این که از خواص فراوانی برخوردار می باشد بسیار مناسب و مفید می باشد ولی باید نسبت به میزان مصرف متعادل آن توجه ویژه داشت چرا که امکان دارد در صورت استفاده بیش از حد مضرات و خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد.

از مهمترین مسائلی که مادران در دوران حاملگی باید به آن توجه داشته باشند نوع رژیم غذایی و سبک زندگی آن ها می باشد که تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت مادر و همچنین روند رشد و تکامل جنین درون رحم دارد. از همین رو قصد داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی نحوه مصرف گردو در بارداری و فواید و عوارض خوردن آن بپردازیم.

مصرف گردو در بارداری

زنان باردار بایستی به منظور تامین سلامتی و رشد مناسب جنین خود روزانه از تمامی گروه های مواد غذایی در حد نیاز بدن خود استفاده نمایند و به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند که از میان این مواد غذایی می توان به مصرف گردو در بارداری اشاره کرد که سرشار از انواع مواد مغذی بوده و خواص فراوانی را دارا می باشد.

خواص مصرف گردو در حاملگی

به طور کلی می توان گفت از آنجایی که بارداری دوره ای حساس و خیلی مهم می باشد بنابراین مادران باید تغذیه ای درست و مناسب داشته باشند و از مواد غذایی مفید و مناسبی همچون انواع آجیل و مغز استفاده نمایند. همچنین باید گفت ضریب هوشی جنین هایی که مادران آن ها در دوره حاملگی گردو استفاده می کنند در حد بالایی می باشد و مادران آن ها نیز از بیماری های مختلفی همچون مشکلات روده ای و سوء هاضمه مصون خواهند ماند.

گردو در واقع یک نوع آجیل بسیار مقوی با خواص فراوان بوده که برای فعالیت مناسب مغز خیلی مفید می باشد و اغلب افراد در وعده های مختلف غذایی از آن استفاده می کنند. گردو دارای مقادیر زیادی از انواع ویتامین، منگنز، مس و منیزیم می باشد. همینطور گردو حاوی مواد مغذی مختلفی همچون آهن، سلنیوم، روی و کلسیم می باشد که همین امر باعث مفید بودن این ماده مغذی شده است.

فواید خوردن گردو در حاملگی

ارزش تغذیه ای گردو برای دوران حاملگی

نکته مهمی که اغلب افراد به آن اعتقاد دارند این است که مادرانی که در دوران بارداری آجیل و گردو استفاده می کنند از وجود حساسیت و آلرژی نسبت به انواع آجیل مصون هستند. همینطور باید گفت گردو غنی از مواد مغذی می باشد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • دارای ویتامین E :

ویتامین E که در گردو وجود دارد از نوع گاماتوکوفرول می باشد که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بسیار خوبی می باشد. آنتی اکسیدان بدن شما را از خطر رادیکال های آزاد حفظ می کند.

  • غنی از امگا ۳ :

گردو منبع سرشاری از امگا ۳ می باشد که برای مادر و جنین بسیار مفید می باشد. این ماده با تحریک سازی اعمال مغز موجب رشد مغز جنین می گردد. امگا ۳ در تقویت و تکامل قوه بینایی جنین نیز تاثیرگذار می باشد.

  • سرشار از مواد معدنی :

اغلب ویتامین ها و همینطور مواد مغذی مختلفی همچون منگنز، فیبر، مس و منیزیم در گردو موجود می باشد. این نوع مغز حاوی آهن، روی، سلنیوم و کلسیم می باشد. همه این مواد معدنی بخشی از مزایای ویژه گردو به حساب می آیند.

  • حاوی آلفالنوئیک اسید :

این ماده حاوی یک اسید چرب ضروری و مهم است که برای رشد جنین مفید می باشد.

عوارض خوردن گردو در بارداری

مزایای مصرف گردو در حاملگی

  • گردو دارای استرول های گیاهی می باشد که در تنظیم مقدار کلسترول خون کمک کننده بوده و موجب بالا رفتن سطح کلسترول HDL در داخل بدن می گردد.
  • گردو غنی از پروتئین و فیبر بوده که استفاده آن برای زنان حامله ضروری می باشد.
  • مصرف مغز گردو در میزان متعادل می تواند در نگه داری پروتئین مطلوب در دوره حاملگی کمک کننده باشد.
  • پیشنهاد می شود گردو را همراه با لایه نازک قهوه ای رنگ آن استفاده نمایید چرا که ۹۰ درصد از آنتی اکسیدان های موجود در گردو در پوسته نازک آن تجمع یافته است.
  • از جمله مهمترین خواص گردو می توان به تاثیرات مصرف گردو بر جنین اشاره داشت چرا که گردو دارای پروتئین و اسید های چرب امگا ۳ می باشد که برای تکامل چشم ها و رشد مغزی جنین بسیار مناسب و ضروری می باشد.
  • میزان مس موجود در گردو در رشد و تکامل بهتر جنین کمک کننده می باشد. گردو همینطور به خاطر دارا بودن پلی فنول ها و مس موجود در آن می تواند از صدمات رادیکال های آزاد و انواع سرطان ممانعت کند.

مزایای استفاده از گردو در حاملگی

  • پیشنهاد می شود زنان حامله بعد از زایمان گردو استفاده نمایند چرا که گردو از بروز افسردگی بعد از زایمان ممانعت می کند.
  • ترکیب اسید آلفا لینولنیک موجود در گردو به منظور مقابله با افسردگی بعد از زایمان، حالت روان پریشی و حتی زوال عقل مناسب می باشد.
  • گردو حاوی پروتئین و فیبر بالایی می باشد و موجب می شود در طی روز حس سیری داشته باشید. به همین خاطر از زیاد خوردن و همینطور بالا رفتن میزان وزن در دوران حاملگی ممانعت می کند.
  • آنتی اکسیدان هایی که در گردو وجود دارد در بهبودی و تقویت سیستم ایمنی در بارداری کمک کننده می باشد.
  • روغن گردو در حفظ فعالیت بخش درونی سلول ها بسیار مفید و مناسب می باشد و در کارکرد رگ های خونی نقش موثری دارد. این سلول ها تاثیر زیادی در منعطف شدن رگ های خونی دارند و به همین خاطر ملتهب شدن رگ ها را می توان با استفاده مرتب گردو تنظیم نمود. با توجه به این که گردو مزیت کنترل نمودن رگ های خونی را دارا می باشد می تواند فشار خون زیاد را نیز کنترل نماید.

مزایای استفاده از گردو برای خانم های حامله

  • گردو در جایگاه یک ماده مغذی پرخاصیت میزان ملاتونین را تنظیم می نماید. ملاتونین سبب خواب می گردد و این امر در سه ماهه سوم بارداری بسیار مهم می باشد و موجب می شود خواب بسیار راحت و آرامی داشته باشید.
  • منگنز موجود در گردو نوعی ماده غذایی پراهمیت برای تکامل استخوان ها و غضروف در نوزاد می باشد. نیمه ای از میزان مورد احتیاج مصرف روزانه منگنز را می توان با یک وعده غذایی گردو بدست آورد.
  • گردو دارای مس می باشد که برای به وجود آمدن گلبول های قرمز مورد احتیاج می باشد و در بهبودی و تقویت بافت ها کمک کننده می باشد و موجب تجزیه یافتن قند موجود در بدن می گردد.
  • ویتامین E موجود در گردو از سلول ها نگه داری نموده و به حفاظت ساختمان غشا سلول ها کمک می کند. همینطور نقش تاثیرگذاری در رشد ریه های جنین داشته و امکان دارد درصد مبتلا شدن به آسم و سایر اختلالات تنفسی را به حداقل برساند.

مزایای خوردن گردو در حاملگی

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد گردو

  • اغلب گردوها امکان دارد موجب اسهال در بارداری گردد.
  • گردو درصد خونریزی کردن در زایمان را بالا می برد چرا که موجب لخته شدن خون می گردد.
  • طبق بعضی از تحقیقات انجام شده مشخص شده است که استفاده بیش از اندازه گردو با جذب شدن آهن در حاملگی تداخل ایجاد کرده و در طولانی مدت سبب کم خونی می گردد.
  • حساسیت و آلرژی کم به گردو امکان دارد در دوران حاملگی شدت بگیرد. در صورتی که به آجیل آلرژی دارید استفاده حتی خیلی کم از آن در دوران حاملگی می تواند موجب ایجاد خارش در پوست، تورم یافتن لب ها، حالت سرگیجه و خس خس گردد.

نحوه مصرف گردو در بارداری

در این مطلب فواید و عوارض استفاده از گردو در بارداری را به همراه خصوصیات تغذیه ای آن شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو