کلوئید چیست و چطور درمان می شود؟

کلوئید چیست و چطور درمان می شود؟


منبع: روزیاتو

118

1400/5/20

18:01


در این مطلب با کلوئید، عوامل بروز و نحوه درمان و پیشگیری از آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

کلوئید چیست؟

وقتی پوست آسیب می بیند، دور زخم یک بافت فیبروزی به نام اسکار تشکیل می شود تا صدمه ی وارد شده ترمیم و از آن محافظت شود. در برخی موارد یک بافت اسکار اضافی رشد می کند که باعث شکل گیری زوائد صاف و سفتی به نام کلوئید می گردد.

کلوئید می تواند بسیار بزرگ تر از زخم اصلی باشد. بیشتر در قسمت قفسه سینه، کتف، لاله گوش و گونه ها به وجود می آید. با این حال، هر نقطه ای از بدن می تواند رشد کند.

کلوئید گرچه ضرری برای سلامتی ندارد اما ممکن است نگرانی هایی به لحاظ ظاهری و زیبایی در فرد ایجاد کند.

علائم کلوئید

کلوئید از رشد بیش از اندازه ی بافت اسکار به وجود می آید. اسکارهای کلوئید معمولاً بزرگ تر از خود زخم اصلی هستند. شکل گیری آن ها ممکن است هفته ها یا ماه ها به طول انجامد.

علائم کلوئید می تواند به شرح زیر باشد:

  • تغییر رنگ بخشی از پوست به گوشتی، صورتی یا قرمز
  • ایجاد برآمدگی یا برجستگی در بخشی از پوست
  • بزرگ شدن بخشی از پوستی به مرور زمان و تشکیل بافت اسکار در آن نقطه
  • احساس خارش در بخشی از پوست

اسکار کلوئید گرچه ممکن است خارش دار باشد اما معمولاً ضرری برای سلامتی ندارد. پوشیدن لباس یا دیگر انواع سایش، به دلیل وجود کلوئید ممکن است باعث احساس ناراحتی، سوزش یا تحریک شود.

اسکار کلوئید می تواند به شکل گسترده بر روی بدن به وجود آید که به طور کلی مورد نادری محسوب می شود. در صورت وقوع این حالت، اسکار سفت شده ممکن است در حرکات فرد محدودیت ایجاد کند.

کلوئیدها بیشتر مشکل زیبایی محسوب می شوند تا پزشکی. ممکن است به خاطر وجود یک کلوئید بسیار بزرگ در نقطه ای از بدن خود که جلوی دید قرار دارد احساس بدی پیدا کنید.

علل بروز کلوئید

اغلب انواع آسیب های پوستی می توانند زمینه ساز ایجاد اسکار کلوئید شوند. این آسیب ها عبارتند از:

  • اسکار جوش
  • سوختگی
  • اسکار آبله مرغان
  • سوراخ گوش
  • خراش
  • جای برش عمل جراحی
  • جای واکسن

احتمال بروز اسکار کلوئید در زنان و مردان به یک اندازه است. کسانی که پوست تیره تری دارند بیشتر مستعد آن هستند.

دیگر ریسک فاکتورهای مرتبط با بروز کلوئید عبارتند از:

  • بارداری
  • سن کمتر از ۳۰ سال

ژنتیک هم در بروز کلوئید مؤثر است، یعنی اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آن ها کلوئید داشته باشند، احتمال بروز آن در شما بیشتر است.

درمان خانگی کلوئید

درمان کلوئید می تواند کار دشوار باشد. اسکار کلوئید در نتیجه ی تلاش بدن برای ترمیم خودش به وجود می آید. بعد از برداشتن کلوئید، بافت اسکار ممکن است دوباره برگردد و گاهی بزرگ تر از قبل می شود.

قبل از هر گونه اقدام پزشکی، درمان های خانگی را امتحان کنید. روغن های مرطوب کننده پوست می توانند به حفظ نرمی بافت کمک کنند. این کار ممکن است به کاهش اندازه ی اسکار بدون وخیم تر کردن آن کمک کند. کلوئید معمولاً به مرور و بدون هیچ درمان خاصی، تحلیل می رود و صاف می شود.

پزشک احتمالاً ابتدا درمان های کمتر تهاجمی ای مثل پدهای سیلیکونی، باندهای فشاری یا تزریق را به شما توصیه می کند، به خصوص اگر اسکار کلوئید تازه باشد. این درمان ها برای اثربخش بودن باید به طور مکرر و با دقت انجام شوند و دست کم سه ماه طول می کشد تا تأثیرگذار باشند.

جراحی کلوئید

اگر کلوئید بسیار بزرگ یا قدیمی باشد، ممکن است پزشک توصیه کند با عمل جراحی اقدام به برداشتن آن کنید. احتمال بازگشت کلوئید بعد از جراحی می تواند بالا شود. با این حال فواید برداشتن یک کلوئید بزرگ ممکن است به ریسک ایجاد اسکار بعد از جراحی بچربد.

جراحی کرایو شاید مؤثرترین نوع جراحی برای کلوئید باشد. در این نوع جراحی که به آن کرایو درمانی هم گفته می شود، کلوئید را با نیتروژن مایع منجمد می کنند.

استفاده از لیزر برای کلوئید

برای برخی انواع اسکار (از جمله بعضی کلوئیدها) پزشکان ممکن است استفاده از لیزر را توصیه کنند. در این روش با استفاده از پرتوهای نور کلوئید و پوست اطراف آن تراشیده می شود تا ظاهر صاف تر و یکدست تری پیدا کند.

با این حال، این ریسک هست که استفاده از لیزر باعث تشدید اسکار و قرمز شدن پوست و درنتیجه وخیم تر شدن کلوئید شود. با این حال، این عوارض جانبی گاهی از اسکار اصلی بهتر هستند.

پیشگیری از کلوئید

درمان کلوئید می تواند دشوار باشد و همیشه نیز مؤثر نیست. به همین دلیل، باید سعی کنید از آسیب های پویتی که می توانند منجر به اسکار کلوئید شوند پیشگیری کنید. استفاده از پدهای فشاری یا پدهای ژل سیلیکون بعد از آسیب هم ممکن است به جلوگیری از ایجاد کلوئید کمک کند.

قرارگیری در معرض آفتاب یا برنزه کردن پوست ممکن است باعث تغییر رنگ بافت اسکار شود و رنگ آن اندکی تیره تر از پوست اطراف آن کند. این امر می تواند کلوئید را مشخص تر کند. هنگام حضور در فضای باز اسکار خود را بپوشانید تا دچار تغییر رنگ نشود.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو