همه‌چیز خیلی سریع و کوتاه اتفاق افتاد. پنجشنبه‌شب گذشته باشگاه بارسلونا با انتشار بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد برای تمدید قرارداد با لیونل مسی به توافق نرسیده است. این خبر دنیای فوتبال را وارد شوکی عظیم کرد. این‌طور به نظر می‌رسید که ستاره ۳۴ ساله آرژانتینی بعد از حضور خوان لاپورتا در مسند ریاست بارسا، در مسیر بقا گام برمی‌دارد، اما اتفاق دیگری رخ داد. مسی بعد از قهرمانی با تیم ملی آرژانتین در کوپاآمریکا و گذراندن یک تعطیلات مفرح و طولانی، برای عقد قرارداد با بارسا راهی کاتالونیا شد، اما در شرایطی که همه منتظر حضور او در تمرینات بودند، پایان همکاری این بازیکن با باشگاه اسپانیایی اعلام شد. بارسا گناه را گردن قوانین لالیگا و پر شدن سقف پرداخت این تیم انداخته؛ آنچه اجازه تمدید با مسی را نمی‌داد. خیلی از ناظران اما عقیده دارند اگر باشگاه اسپانیایی اراده جدی برای تمدید قرارداد داشت، این اتفاق قطعا رخ می‌داد. خود مسی هم در نشست خبری‌اش که تحت تاثیر گریه‌های شدید او قرار گرفت، گفت: «من همه کار کردم که بمانم.» این جمله، روز بعد به تیتر اول اغلب روزنامه‌های ورزشی اروپا تبدیل شد. مخصوصا رسانه‌های مادریدی از آن استقبال کردند و به نوعی مدیریت باشگاه رقیب را زیر سوال بردند. در نهایت اما همه‌چیز تمام شد. لئو روز سه‌شنبه در میان استقبال شدید و تاریخی مردم پاریس وارد پایتخت فرانسه شد، از بالکن برای هوادارانش دست تکان داد، در تست‌های پزشکی حضور یافت و قراردادش را طی مدت کمتر از یک هفته بعد از جدایی از بارسلونا امضا کرد.

   «صفر» یورو برای مسی!

حیرت‌انگیز است، اما حقیقت دارد؛ باشگاهی فرانسوی که زمانی ۲۲۲ میلیون یورو برای جذب نیمار به بارسلونا پرداخت کرد و هنوز هم موفق نشده با این بازیکن قهرمانی در اروپا را جشن بگیرد، حالا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ را بدون پرداخت هیچ پولی به باشگاه اسپانیایی به دست آورده است. همه هزینه‌ای که ناصر الخلیفی و شرکا برای استخدام مسی پرداختند، صرفا محدود به حقوق و دستمزد او می‌شود؛ رقمی که حدود ۴۰ میلیون یورو در سال تخمین زده می‌شود. بارسا در ماجرای مسی همه‌چیز را با هم از دست داد؛ یک فوق ستاره تکرار نشدنی را، کلی از ارزش و اعتبار مادی و غیرمادی‌اش را، نفوذ برندش را، محبت هوادارانش را، اعتماد به مدیریت جدید باشگاه را و در ازای این همه از دست دادن، حتی یک یورو هم به دست نیاورد!

   همه رکوردها را شکست

هواداران پاریس در فرودگاه این شهر با عطش و اشتیاقی باورنکردنی دو روز را به انتظار فرود هواپیمای لیونل مسی نشستند. انتظار آنها در روز دوشنبه نافرجام باقی ماند، اما روز سه‌شنبه بالاخره توانستند با نابغه آرژانتینی ملاقات کنند. شوخی یا جدی گفته می‌شود آخرین گروه از ورزشکاران المپیکی فرانسه در بازگشت به پاریس تصور می‌کردند این استقبال به افتخار آنها ترتیب داده شده، اما بعد از مواجهه با واقعیت سخت ناامید شدند! استقبال از مسی البته فقط محدود به دنیای حقیقی نبود و او در فضای مجازی هم رکوردهای زیادی را شکست. به عنوان مثال توییت باشگاه فرانسوی درباره معرفی مسی ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه ۴۰۰ هزار لایک خورد. برای پی بردن به ارزش این عدد بد نیست بدانید توییت معرفی کریس رونالدو در یوونتوس بعد از سه سال، تنها ۱۴۰ هزار بار لایک شده است. شماره ۱۰ پاری‌سن‌ژرمن در اشغال نیمار است و مسی تعارف دوست برزیلی‌اش را برای استفاده از این شماره رد کرد او در فرانسه پیراهن شماره ۳۰ را به تن خواهد کرد؛ همان لباسی که نخستین بار در بارسلونا پوشیده بود. نکته عجیب اینکه کمتر از یک دقیقه بعد از آغاز فروش آنلاین پیراهن‌های پاریس با اسم مسی، تمامی سایزهای لباس او در فروشگاه اینترنتی باشگاه به پایان رسید و نایاب شد!

   لئو چه گفت؟

مسی اما بعد از عقد قرارداد با باشگاه فرانسوی، به اندوه چند روزه خودش پایان داد و با لبخند به خبرنگاران گفت: «برای آغاز یک دوره جدید در دوران بازیگری‌ام در پاریس بسیار انگیزه و اشتیاق دارم. باشگاه و رویکردش، دقیقا مطابق اهدافی است که من دنبال می‌کنم. می‌خواهم تمام تلاشم را انجام دهم تا برای این باشگاه و هوادارانش افتخارات بزرگی کسب کنم. بی‌صبرانه منتظر رفتن به پارک‌دوپرنس و بازی در آنجا هستم.» ناصرالخلیفی، مالک قطری پاری‌سن‌ژرمن هم در این مورد گفت: «خوشحالم که لیونل مسی پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن را انتخاب کرد. ما مفتخریم که از او و خانواده‌اش در پاریس استقبال می‌کنیم. او تمایل خود برای ادامه رقابت در بالاترین سطح و کسب جام‌ها را اعلام کرده و طبیعتا آرزوی ما هم به عنوان یک باشگاه انجام چنین کاری است. اضافه شدن لئو به تیمِ در سطح کلاس جهانی ما، ادامه راه یک پنجره نقل‌وانتقالات بسیار استراتژیک و موفق برای باشگاه است. مشتاقانه منتظر دیدن این تیم هستم.»