نگاهی به موزه پول در تهران

نگاهی به موزه پول در تهران


منبع: آرگا

110

1400/5/21

10:11


موزه پول یکی از موزه های تاریخی و فرهنگی پر جاذبه در تهران است این موزه سکه ها و اسکناس های دوره های تاریخی را در خود نگهداری و حفظ کرده است در این موزه سکه هایی از دوره های هخامنشی، ساسانی، سلجوقی و … مشاهده کنید. همچنین سکه هایی متعلق به دوره های پیش از اسلام در این موزه نگهداری می شوند.

یکی از تجربه های منحصر به فرد در سفر به کلان شهرهای همچون تهران بازدید از موزه های تاریخی و فرهنگی آن می باشد. اطلاعات جالبی که درباره هر یک از این موزه ها وجود دارند می توانند برای گردشگران جالب و جذاب باشند. یکی از جذابت ترین موزه هایی که در این شهر قرار دارد موزه پول تهران است. در این موزه می توانید اشیای ارزشمند تاریخی را مشاهده کنید. سکه هایی که متعلق به دوره های تاریخی مختلف هستند در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. برخی از این سکه ها متعلق به دوران ناصرالدین شاه هستند. سکه هایی که متعلق به پوراندخت ساسانی می باشد از انواع دیگر این سکه ها هستند. این موزه می توانند اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

موزه پول را بشناسید:

شهر تهران یکی از کلان های شهرهای ایران با جاذبه های دیدنی بسیار زیبا است که می توانید از زیبایی های آن دیدن کنید. در این شهر با جاذبه های شگفت انگیز زیادی مواجه می شوید. به ویژه موزه های قدیمی و فرهنگی در این شهر بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارند و از سوی تماشاگران زیادی مورد توجه قرار می گیرند.

اطلاعاتی درباره ساختمان این موزه وجود دارد که می تواند برای شما جذاب و جالب باشد ساختمان این موزه به خودی خود از جذابیت های زیادی برخوردار است و به دلیل معماری منحصر به فرد و جالبی که دارد یک اثر ارزشمند تاریخی فرهنگی محسوب می شود. زیبایی شناسی در معماری این بنا نیز بسیار ارزشمند است در ابتدا شایعاتی مبنی بر جا به جایی این بنا وجود داشته است اما بعدها توسط سازمان میراث فرهنگی ایران این موزه و بنای آن حفظ و نگهداری شده است همچنین  این بنا در سال ۱۳۸۳ به عنوان یک اثر ملی ثبت گشته است. این موزه یکی از جاهای دیدنی تهران است که نباید از دست بدهید.

موزه سکه

این موزه شامل بخش های مختلفی است و شما در بازدید از این موزه ابتدا می توانید از نمای موزه و معماری آن بازدید کنید. همچنین دیدن اشیای داخل موزه نیز ارزشمند می باشد و زیبایی های خاص خود را دارد که می توانید از نزدیک این مجموعه اشیا و آثار ارزشمند را مشاهده کنید. این موزه در فاصله کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج و بعد از تقاطع ستاری واقع شده است. با وارد شدن به مجموعه فرهنگی و تفریحی آرام می توانید وارد این موزه شوید و از نزدیک چشم اندازهایی از آن را مشاهده کنید.

آشنایی با تاریخچه موزه:

تاریخچه موزه پول بسیار ارزشمند است. این موزه شامل بخش های مختلفی می باشد و به عنوان اولین موزه تخصصی و دائمی در زمینه حفظ و نگهداری سکه های تاریخی شناخته می شود تاریخ افتتاح این بنا به ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۷۶ باز می گردد و در حال حاضر این بنا در ردیف جاذبه های مهم تهران شناخته می شود. در این مکان می توانید سیر تکاملی از سکه های دوره های تاریخی مختلف را مشاهده کنید سکه ها و پول های کاغذی در ایران در طی دوره های تاریخی مختلف اشکال گوناگونی داشته اند.

موزه پول تهران

اشیای موجود در موزه:

در این مجموعه تخصصی ۱۴۰۰ سکه با ۷۵۰ اسکناس وجود دارند. همچنین ۲۰۰ نوع اوراق بهادار در این موزه نگهداری می شوند. البته این اوراق قابل مشاهده نیستند اما شما می توانید با بازدید از بخش های مختلف موزه با انواع سکه ها و اسکناس های آن آشنا شوید.

در بخشی که از سکه های موزه بازدید می کنید نخستین سکه های ایرانی را مشاهده می کنید که متعلق به دوره های تاریخی مختلف هخامنشی، سلوکیان، اسکندر، ساسانی و مقدونی می باشند. همچنین برخی از سکه های موجود در این موزه سکه های دوره اسلامی می باشند که شامل سکه های غزنویان، سلجوقیان و دیگر دوره ها هستند.

از دیگر اشیای منحصر به فرد در موزه پول می توان به سکه های لیدی اشاره کرد. این سکه ها متعلق به ۵۱۴ سال پیش هستند و در واقع از اولین سکه های جهان محسوب می شوند که دارای ارزش تاریخی بالایی هستند. برای نگهداری این گونه از سکه ها شرایط خاص و ویژه ای وجود دارد. این اسکناس ها بسیار ارزشمند هستند و ارزش هر یک از آن ها به هزار تومان می رسد. برخی از این سکه ها متعلق به دوران ناصرالدین شاه هستند که در خزانه نگهداری می شده اند.

موزه پول تهران را بشناسید

دسته ای دیگر از سکه ها، سکه های پوراندختی هستند که متعلق به دوره ساسانی می باشند. پوراندخت اولین شاه بانوی ایرانی در زمان ساسانیان بوده است و سکه های ضرب شده در آن دوران به قدری دارای زیبایی می باشند که از دیدن آن ها به وجود می آیید.

بخش های جدید موزه:

ویترین هر بخش از موزه پول تهران متناسب با همان دوره تاریخی است و این تناسب می تواند اطلاعات تاریخی ارزشمندی را درباره هر بخش از آن در اختیار شما قرار دهد. با دیدن این ویترین بخش های مختلفی از تاریخ را مطالعه می کنید و با چشم خود آن ها را می بینید.

در سال ۱۳۷۸ بخش های جدیدتری به این موزه ها اضافه شده است. در این بخش ها نیز اسکناس ها و سکه های هر موزه نگهداری شده است و به ارزش تاریخی این موزه افزوده است. در یکی از بخش های جدید این موزه سکه های بین المللی نیز نگهداری می شود. این سکه ها متعلق به ملت های گوناگون هستند که با پرچم های آن کشور در ویترین قرار داده شده اند.

موزه سکه تهران

آشنایی با این موزه نوعی آشنایی با تاریخ و تمدن ایرانی است. شما از دوره های تاریخی ارزشمند هخامنشی و ساسانی می توانید سکه های دوره های مختلف ایران را مشاهده کنید. هر یک از این بخش های تاریخی دیگر اشیای تاریخی را نیز در معرض دید شما قرار داده اند. شما می توانید علاوه بر بازدید از این سکه های تاریخی با دیگر اشیای تاریخی این دوره ها نیز آشنا شوید.

این موزه یکی از مهمترین دیدنی های تاریخی تهران برای گردشگران است. اگر قصد دارید یک سفر پر تجربه به این کلان شهر داشته باشید می توانید از موزه های مختلف آن و بخش های تاریخی گوناگون آن نیز دیدن نمایید. تجربه های منحصر به فرد در هر یک از این موزه ها برای شما جالب و جذاب خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو